Hanhund för parning!

Visst kan man säga att en hund är 50% av den resp den rasen. Säg att vi korsar en labbe o en schäfer avkomman får då 50% av sina gener från vardera hållet, alla genpar har en gen från varje håll o alla valparna blir av ungefär samma typ. Korsar man sedan valparna i sin tur kommer fortvarande 50% av generna från varje ras men på grund av ngt som kallas utklyvning kommer valparna se väldígt olika ut. I den här generationen kommer nämligen 50% av alla genpar ha en gen från vardera rasen 25% två gener från schäfer o 25% två gener från labrador.
När det gäller din hund har den ju 25% av generna från Chinsese Crested o 75% från pudel. När det gäller genparen är 50% ren pudel o 50% blandade. Resultatet beror sedan på var slumpen placerar de olika kombinationerna o vilken nedärvning man har på de olika egenskaperna.
Om din hund är duktig kan du mycket väl få en bra hund om du avlar tillbaka mot pudel en gång till men spridningen blir mycket större än om du skulle avlat på en renrasig pudel. Skulle du korsa med nakenhund vet du inte alls vad du får.
PL
 
Enbart för att jag tycker att SKK stinker, och för att jag är vrång av naturen :p

Visst finns det raser som är funktionella...din t ex(fast jag vet inte om din ras också har rasrelaterade "defekter")...men om man kollar hur många funktionella raser det finns vs missfoster så tar det senare överhanden...

Jag HAR faktiskt haft renrasiga hundar...westie, borderterrier, bouvier och leonberger..bouviern var det synd om för hon hade ingen svans alls(född -72) och leonbergern hade eksem o klåda på sommaren + ständiga öronproblem :crazy:...fast jag tyckte lika mycket om dom ändå....

SKK håller på för mig med lagliga djurplågerier, och för MIG så är det nog med det...jag gillar inte att man plågar djur...vilket dom är renras eller blandras..

Jag skulle aldrig gynna nån uppfödare som medvetet avlar fram individer som inte ens kan fungera som hundar....men hund vill jag ha och det har blivit så att jag tagit mest omplaceringar och då blandraser som jag tyckt har passat för mig ( leonbergern var också en omplacering)
 
Nu kommer nog du bli förbannad på mig. Men alla har vi skyldighet att våra djur mår bra. Det gör säkert dina. Men den gamla du har är fruktamsvärt tjock

OK..blir du nöjd om jag skjuter henne i kväll då???

Visst...hon är gammal, kastrerad och fet, men du såg henne inte sist du var här........att bli gammal är en sak, men att medvetet avla fram hundar som är gamla o feta direkt är djurplågeri....och tro mig....den dagen hon inte har nån livskvalitet...då får hon vandra
om man tittar i hennes ögon så har hon klara glada ögon, att hon inte kan springa som hon gjorde för flera år sen är ju heller inte konstigt....när är man gammal?? När ljuset slocknar i ögonen tycker jag, och det gör det om hunden mår dåligt i sin fysiska kropp....

...och ja...jag tar illa upp....för du såg henne för ett år sen....och vet inte alls hur hon ser ut idag, och jag matar henne med förstånd och har t om veterinärs utsago om att hon mår bra för sin ålder......en vacker dag är det slut på henne, det kan vara i morgon eller om två år....Gamla hundar har en tendens att kunna bli lite stela.

Pepsi kanske man får ta livet av när han är 8 , för sen är han ju gammal :crazy:

sen tycker jag det är lite skillnad att ha tjocka unga hundar som inte kan springa, mot en "schäfer"tik som är tretton år......
 
Han är en omplacering så renrasig som han är. Men vad tycker du om de som köper valpar av den här kvinnan som har en reggad kennel???
 
Tror du på fullaste allvar att alla som säljer renrasiga valpar enbart gör det för att förbättra rasen?? Dessutom så är det nog inte så att alla har koll på arv o genitik.Med alla de fel som finns på olika raser så kan man ju fundera.
 
Nej, det finns nötter överallt. Dock avlar alla jag betecknar som seriösa med syfte och tanke, vilket inom min intressesfär innebär avel riktad mot en bättre brukshund.

Blandrasproducenter vet knappt vad målplanerad avel är och använder avelsdjur jag inte skulle ta i med tång.
 
Ok...

Nu i helgen såg jag en pekingese(därför jag tjatar om just den rasen just nu :D)....och det var grymt att se....den kunde tamejfan knappt gå utan gungade sig fram, benen(som man knappt såg för all päls)satt alldeles för långt i från varandra om man tänker på hundens storlek...nosen var intryckt mellan ögonen och den protesterade hela tiden mot att gå framlänges....konstigt :mad:

Näää, jag blir rent förbannad när jag ser sånt...och det är GODKÄNT :crazy:...och det skulle inte förvåna mig om den var utställningschampion eller nåt...ju extremare, ju bättre :mad:

Nu sticker jag in huvudet i getingboet :eek: Observera att jag inte har någon Pekingese eller har den minsta lilla tanke eller önskan att ha någon heller...men

läser man om rasen så ska den vara liten och kompakt, kroppen kort med massiv bröstkorg som avsmalnar bakåt och liksom är upphängd mellan de särdeles korta och knubbiga frambenen. I konsekvens med det lättare bakpartiet ska bakbenen vara lättare byggda och dess rörelser ska vara tätare och mer saxlika. DET ÄR ÖNSKVÄRT ATT PEKINGESEN RÖR SIG MED EN RULLANDE GÅNG. JUST DEN RULLANDE GÅNGEN HAR MÅNGA BELACKARE KRITISERAT SOM ETT BEVIS FÖR RASENS FÖRMENTA OSUNDHET. MEN EN RIKTIGT BYGGD PEKINGESE FÖRFLYTTAR SIG PÅ DETTA, DET MEST ÄNDAMÅLSENLIGA OCH BEKVÄMA SÄTTET. Eftersom hunden är mycket lättare i bak- än i frampartiet innebär det att kroppens tyngdpunkt kommer mycket närmare huvudet än på en normal hund. Det innebär att kroppen kommer att vagga lätt till motsatta sidan för varje steg.... ;)

Jag försvarar inte denna avel på något sätt...
 
:bow:
Håller helt med dej.
Det finns så många osunda bland renraser oxå, SOM "ska" vara så.
Tex Xoloitzcuintle`n, (Mex. nakenhund). Föddes upp för att offras och ätas så fort den var fet och "värdig" nog! :eek:
Vet inte riktigt hur det är med nutidens avelsdjur men tidigare så kunde dom sakna tänder här och där, tungan hängde ut (pga saknad av tänder), klena tassar.
Då den inte var tänkt att leva länge så brydde dom sej inte om exteriören...

Så, varför inte sluta detta "tjafs" om rasrena och icke rasrena´s vara.
Det finns "dynga i palten" på båda sidorna...

Sen rent allmänt, så tycker jag det är dålig stil att dra
in andras hundar i diskusionen.
Stor skillnad på en fet frisk hund och på en "missbildad" frisk hund.
vad är det man säg... - Jag är fet, du är ful. Jag kan banta men vad kan du? :p
 
Stor skillnad på en fet frisk hund och på en "missbildad" frisk hund.

För hunden är det ingen skillnad. Lidande som lidande... :crazy:

Jag tycker inte att man skall säga att det är värre att vara leonberger än att vara överviktig (vilken hund som helst). Övervikt är orsakat av människan lika mycket som rasavel. Det är lika förkastligt att avla på hundar som man VET kommer att lida av sina utstående ögon eller vad det månde vara, som att föda sin hund på ett sätt som gör att man VET att den kommer att få ont i sin kropp och i sina leder.

Vetskapen om att man gör hunden en otjänst är lika osmaklig, tycker jag.

Detta är riktat till alla djurägare som låter sina hundar bli för tjocka. JAG anser att det är lika kvalificerat djurplågeri att mata sin hund till problem, som det är att avla på bulldoggar! :mad:

Sedan att matandet skall rättfärdigas med att hunden "ändå är gammal" eller "stel av ålder och inte vikt" tycker jag är ett hån. Om hunden är gammal så är det, enligt mitt förmenande, än mer viktigt att den får en sund och välbalanserad kost.

Vem vill ha ålderskrämpor som förvärras av fetma?
 
OK...här kommer en bild på min hund tagen för nån timme sen..
jaffa040818.jpg


Jag påstår inte att hon är i normalhull, men jag påstår att hon lever ett gott liv, vi tar hänsyn till hennes ålder och hon orkar naturligtvis inte lika mycket som den andra hunden....Det GÅR inte att banta henne, så sent som för ca ett år sen var hon med husse på joggingturer på 5-7 km...vilka 12 åringar klarar det??

Innan ni börjar diskutera min hund huruvida jag plågar henne eller inte så kan ni ju ta reda på lite fakta först... :mad:
 
martha, jag diskuterar inte din hund! :mad:

Jag har heller inte skrivit att hunden skall jogga 5-7 km.

Det gjorde inte min hund och det skall inte din heller göra!

Det jag tycker är viktigt är att man hittar ett foder som fungerar för en äldre hund (det finns dietfoder på marknaden) och att man så varsamt som möjligt drar ned på maten i fall hunden har tendenser att lägga på sig.

Min hund var inte trådsmal vid 10-års ålder, men jag var mycket medveten om vad hon åt, hur mycket osv. Jag ansträngde mig för att hålla henne i så gott skick jag kunde och jag började inte när hon var 9,5 år.

Att hålla en hund i fin trim är något man jobbar med hela livet, i synnerhet om man har en lättfödd jycke som jag hade.

PS. Jag skulle aldrig diskutera DIN hund, för den har jag aldrig träffat. Det jag skrev var riktat generellt till alla människor som ger sina hundar för mycket mat eller felaktig kost. Och, ja , du har rätt - en del hundar är svårare än andra att hålla i fint skick. Jag fick själv lägga ned mycket möda och omsorg på att hitta rätt balans för min hund.
 
Ursäkta då :), men det var min hund som Grana diskuterade och tyckte jag borde göra ett avslut på.....och då tog jag naturligtvis åt mig eftersom det var det som Norrlänning svarade på.....
 
Jag fick själv lägga ned mycket möda och omsorg på att hitta rätt balans för min hund

Jag själv har två alternativ...
Det ena är att hålla hunden inlåst(vilket hon aldrig behövt vara på de 12 åren jag haft henne) och ge henne enbart diet foder och ta ut henne på promender.

Det andra alternativet är att ge henne dietfoder och låta henn vara som hon alltid fått vara..lös gårdshund...problemet är att om hon får för "lite" mat så drar hon direkt och äter hästskit istället, eller nåt annat hon kan fynda på...

Frågan är ju då vad livskvalitet är??? att vara smal o inlåst eller att vara halvfet o lös??

Jag har provat en massa olika foder utan nån somhelst respons på vikten, en del t om har hon fått eksem av...och jag fodrar INTE mina hundar feta, dom får sina torra kulor uppblötta i vatten och inge mer, den yngre hunden är kräsen i maten och kan bli rent av mager så han får burkmat blandat i sin skål...och då brukar jag ge henne också kanske en matsked så dom får "samma"...

TROLIGTVIS så kan det ha med att göra att hon varit så otroligt musklad o tränad i alla år, sen kom ålder, kastrering på detta och hon gick fort upp i vikt...

Nu äter hon dessutom glukosaminer och stelheten är MYCKET bättre....

Men gammal , fet o stel ÄR hon, men inte FRUKTANSVÄRT fet :crazy:eller Fruktansvärt stel..men 13 år är hon och det kommer jag inte ifrån..och jag måste säga att jag blev ganska så tvär när jag fick läsa de raderna....folk kan ju tro att jag har värsta hunden hemma och att jag plågar henne för att jag inte begriper när det är dags att säga adjö :crazy:

Nu är inte detta skrivet direkt till dig, utan jag svamlar iväg för att på nåt sätt försvara mig själv o min hund....

...eller tycker ni andra att hon är Fruktansvärt fet???
...isåfall må jag vara förblindad och får se till att avsluta hennes liv.
 
Flera före mig har tagit upp det här med att hitta en lämplig hanhund och att de som har guldklimparna - meriterade med bra psyke - kommer INTE att låna ut sin hane till en blandrastik. De bra hanarna får para i alla fall, men bra renrasiga tikar. Varför skulle de låna ut sin hane till dig? Ta en funderare på det...

Jag har tre hanar hemma, två av dem ställs ut och tävlas även i annat än skönhet (tex viltspår och vinthundarnas officielle bruksgren LC). Jag skulle inte låta mina hanar para en blandis, absolut i n g e n jag känner av de som aktivt tävlar/tränar/meriterar sina hanar, skulle göra det tror jag.

Mvh Ishtar
 
Ursäkta då :), men det var min hund som Grana diskuterade och tyckte jag borde göra ett avslut på.....och då tog jag naturligtvis åt mig eftersom det var det som Norrlänning svarade på.....

Och var har jag skrivit att du ska göra ett avslut på din hund. Nu blir jag nästan förbannad.
Jag ska inte diskutera din hund. Men jag har själv haft gamla hundar och mina kompisar som alla har hundar har också haft gamla hundar. Och ingen har blivit tjock för de har blivit gamla. Och ja, två av mina hundar har också opererat bort livmodern, vilket gör att de kan gå upp i vikt. Men det har man fått se till att de inte gör.

Det jag menar är att det är lätt att klaga på andra, men man kanske ska kolla sitt eget också. Och jag tycker faktiskt det är lika illa att ha en tjock hund som en leonberger med eksem eller vad det nu var.
Om det nu är så mycket fel på skk, så ta och gör något. För här kommer du ingen vart. Om det är så mkt djurplågeri i hundvärlden så gör något.

Sen tycker inte jag att 5 km är mkt för en schäfer. Det går man på under en timme, så det är ju inte så mkt.
 
nej, det kanske inte är så långt, men för en 12 årig hund kanske det är långt att springa :crazy:
Idag kan vi GÅ den sträckan...sakta.
Konstigt att veterinärerna också säger att en del hundar är hopplösa att få ner i vikt?? :crazy:

Om det nu inte går att få ner henne i vikt, skall jag avliva henne då?? eller vad vil du att jag ska göra??
..och tycker du att hon verkligen ÄR så fruktansvärt fet??

Självklart vill man inte ha en fet hund??Vem fan vill det, men om man HAR det..skall man ta bort dom då?? och vem betsämmer det ?? du eller jag??
..och VET du hur mycket mat hon får och VAD hon får??

Så länge hon inte lider så tycker iallafall jag att hon får leva......och jag VET när det är dags....och jag har kompisar som kan ge henne en spruta vilken tid på dygnet somhelst, den dagen då det är nödvändigt...

Du behöver inte bli förbannad, för VAD skulle du göra med den fruktansvärt feta hunden om hon vad din och läget ser ut som det gör?? du kan ju titta på bilden. Avliva??
 
Jag vet inte vad jag gjort med den feta hunden, för jag har aldrig haft en fet hund och hade inte låtit den bli fet heller.
Men min hund gick upp två kilo, jag började ge rivna morötter i maten (bukfylla)och lite mindre av hennes andra mat. Att hon gick upp är vad jag tror för jag har en svärfar här på gården som gav hundarna mat ibland utan jag visste om det. Men nu vet jag det så jag kan reglera maten här hemma. Vill han ge lite mat så får han det, för han vill det så gärna. Och jag ser när de fått något, för då står det ett litet fat på trappan.
Nu är hon smal och fin igen :)

Självklart ska din hund leva. Men vem bestämmer när en hund inte lider? Blicken säger du. Men alla dessa rasrena hundar med defekter kan ju också en glad blick, lider de ändå?
Du vet jag håller med om detta med vissa raser, men man kan ju gå hur långt som helst när man diskuterar så här.
Bara hunden/djuret har en glad blick så mår den bra? Jag tror inte det riktigt är så.

Jag lägger ner den här diskussionen nu. Ni får ha hur tjocka hundar ni vill, och fortsätt blanda så mycket ni vill. Blandisar har jag aldrig lagt mig i, men att höra argumenaten varför man blandar kan jag bara skratta åt, eller ska man gråta. Är ju bara och läsa det som min kompis fick höra :crazy:
 
Hästskit är billigt lightfoder!
:banana:
En del äldre tikar kan vara hopplösa att få ner när de väl lagt på sig för mycket, kastreringen gör ju sitt till. Det viktiga är att man ser upp i ett tigigt stadium ffa efter kastr.
Tyvär tar bara några kilos övervikt hårt på en gammal hunds kropp o gör att den rör sig mindre, det blir lätt en ond cirkel.
Hur fet just din hund är yttrar jag mig inte om utgående från ett fotografi, vill känna på hunden.
Var Grana med på Värmlandsträffen o såg hunden? I så fall tycker jag definitivt att det är ett slag under bältet att ta upp det här. Skall övriga djur som folk såg hemma hos dig också diskuteras?
PL
 
Min får också morötter....hon älskar morötter.Men man blir inte mätt på dom, det tar bara lite längre tid att äta...

Blicken....är ett stort begrepp, men jag anser mig kapabel till att kunna se på ögonen på djuren hur dom mår...
och hon är inte medvetet avlad att vara fet och orörlig...varför hon blivit det vet jag inte, men hon har varit väldigt vältränad i sina dar...fick valpar vid 9 års ålder, kastrerad direkt efter det, har varit med husse o sprungit i alla år, tom varit med mig när jag tränade hästarna och sprungit efter...att muskler omvandlas till fett vet man ju och förmosligen är det det som har hänt...+ att hon är gammmal...och jag tycker faktiskt att en gammal hund har "rätt" att bli lite mullig o stel....mera normalt iallafall....kanske har hon problem med hjärtat och det är mera vätska...ämnesomsättningen är inte densamma som förr...

Självklart skulle jag ju föredra att hon vägde mindre än vad hon gör idag...men för det så tror jag faktiskt inte att hon lider speciellt mycket...hon har ett pensioliv, lullar runt på gården, följer mig istallet, går promenader som hon orkar med, och ligger på trappen o följer arbetet...hade det vart för 10 år sen hade hon inte nöjt sig med det, men idag gör hon det.....mammas hund är lika gammal(terv)hon är inte speciellt överviktig, men inte speciellt lekfull eller vidlyftig hon heller....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 327
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 521
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 372
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 831

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Hönstråden II
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp