Bukefalos 28 år!

Hanhund för parning!

Jag tycker bra om dig också..men att få sanningen uppdagad är väl lite att ta i :rofl: :rofl: :rofl: Det förstår du väl att jag fattar att min hund är överviktig...annars lär jag väl vara blind :crazy:

Det jag reagerade mot var att du skrev att hon var fruktansvärt fet, och då har du inte sett henne på ett år.....folk kan ju tro vadsomhelst..

Jag är heller ingen medhållare och jag tycker inte alls du behöver hålla med mig, fast jag håller med dig om att min hund inte är direkt smal...fast JAG skulle inte välja att hänga ut nån annans hund personligen på det viset...

Det finns inga ursäkter egentligen till att hon fått övervikt, men jag gör så gott jag kan och vissa omständigheter finns....Nu är hon som hon är och på det viset är det.

Jag har också alltid sagt att jag inte skall ha en tjock hund, men det har jag nu....och man skall aldrig säga aldrig, en hund kan bli sjuk, få fel på ämnesomsättningen, den kan bli halt och lägga på sig för den skull...och ju äldre den är...ju lättare lägger den på sig....

Jag vill absolut inte vara osams med dig heller, utan jag tycker det kan sluta här :bow: :bow:
(så kanske vi kan tjafsa inån annan tråd istället :p)
 
Visst kan man säga sanningen men jag tycker inte att detta är rätt forum att ta upp saker som rör privatpersonen bakom ett nick även om Marthas identitet knappast är okänd för någon.
Även privat skulle jag inte ta upp den frågan i ett större sällskap. När man passerar gränsen mellan nick o privatperson får man vara lite taktfull.
PL
 
På tal om att en hund blir tjock när den blir gammal.

Detta är min hund Elin när hon var tio år och kastrerad p.g.a pyometra.

Denna bild togs ca ½ år innan hon avlivades, nästan 13 år gammal.

Säga vad man vill men tjock var hon då sannerligen inte. Hade hon varit tjock hade hon antagligen fått avlivas tidigare då höfterna skulle tagit för mycket stryk.
 
jag tror hon försökte säga att ju tjockare hunden är, dessto mer stryk tar lederna på hunden och att hunden levde några år extra tack vare att hon inte hade nån övervikt.
Det är som på människor, tjocka människor får ont i knäna, hjärtproblem mm.
 
Jodå..jag förstod det också :angel:
men min hund ÄR 13 år och lever fortfarande, inte så snabb, men smidig i lederna pga glukosaminerna...

Detta blev tydligen en tråd om vikten på min hund istället för blandraser :crazy:
 
jo jag märkte det... :crazy:
Är så trött på blandras vara eller icke vara så jag har inte brytt mej om att lägga mej i diskussionen.

Ang. din hund, jag såg bilderna, och jag erkänner att jag tycker att hon är lite tjock. MEN, att avgöra hur tjock en hund är utifrån en bild är väldigt svårt, om det inte är ett extremfall, vilket inte din hund är. Enl. mej iaf.

Att få ner en hund i vikt är inte heller det lättaste, men du kan ju alltid testa att låta henne simma. Det är ju bra för lederna oxå :)
 
Men det blir inte så ofta för det tar typ 100 år för henne att torka.... :crazy: och då får hon fukteksem istället, sen har hon fått tjockare päls sen hon blev kastrerad( men det har väl INGEN annan tik fått :crazy:), men min fick det iallafall......så det blir bara 2 -3 ggr i månan och det blir ju ingen smal på direkt.....
 
det men mest det att martha (eller vem det nu var) påstod att nästan alla hundar blir tjocka när de är gamla och kastrerade.
 
Oops, tog du åt dej :p
Jag menade inte nån speciell...

Jag menade inte just Tjocka hundar utan att man tydligen måste vara så väldans perfekt med allt för att få göra inlägg.
Annars om man säger att vissa renraser är hemskt avlade så kan man få höra att ens hund är tjock...och minsann inte ska komma med nå gnäll innan man gjort nå åt det först. :crazy:

Konstiga inlägg... Aj, den sved. :smirk: Tja, det är väl som man läser dom...

Jag har tolkat dina inlägg här likt Martha.
På dej har det låtit som att hunden ska bort, att den mår så dåligt pga fetma...
Sen så förstår jag inte varför du fick sån lust att "säga sanningen" och ta upp personers egna djur.
Hon visste uppenbarligen redan att tiken var lite övergödd... :smirk:
 
Men det är ju sant. En hund MÅR dåligt av fetma. Sen får du tolka hur du vill, du ska läsa hur man skriver och inte tolka.

Ja, jag tycker att ska man gnälla på andra så ska man inte göra fel själv. Säger man att så gott som alla renrasiga hundar har defekter så menar hon ju min också (så indirekt klagade hon på min hund). Jag kunde då sagt att hundar som är tjocka mår inte bra heller, men då hade hon tagit åt sig ändå antar jag.
Man behöver inte vara perfekt för att skriva här, men jag anser att en tjock hund mår lika dåligt som en som tex har kort nos och andras "konstigt". Därför kommenterade jag hennes hund.

Inte till just dig: Och jag undrar fortfarande hur man kan köpa en blandras när de man avlar på har defekter, eftersom renrasiga har det. Ingen vill svara på det, men de har väl inget svar. Detta är en fråga till er som köper blandras för det är fel på renrasiga.

Till Peter: Fel eller inte. Jag anser man ska säga till när ett djur mår dåligt (tänker inte på marthas hund nu) Det finns olika sorters djurplågeri, att skada hunden, att inte ge den mat, att misshandla och att ge den för MYCKET mat så den inte kan gå (syftar inte på marthas, för jag menar ännu värre hundar).
För mig är det konstigt att folk inte reagerar mer. Är en hund tjock så är det för man tycker om den så mycket enligt vissa. Jag tycker det är okunskap. Men är den mager, då reagerar folk. Men jag tycker en ngt mager hund lever ett bättre liv än en tjock. Även om jag tycker lagom är bäst.


Grana som inte skulle skriva mer :D
 
Hihi..jag VISSTE att du inte orkade låta bli :p

Men jag har t om sagt att din ras INTE innefattar de "missfoster" jag skrivit om( i tidigare inlägg) så du behöver inte alls ta åt sig......

Att blandraser blir "friskare" i första led är ju ganska så känt, men självklart så ska manju inte avla på defekta hundar övht...

Jag vet ingenting om min hunds föräldrar, men hon har varit frisk hela livet , har varit till vet 2 ggr...en gång med en bruten klo och en gång för kastrering, jag tog henne som omplacering när hon var ett år....när hon var 9 år blev hon tjuvbetäckt och jag visste inget förrän 9 dagar innan valpning....3 månader efter detta blev hon kastrerad och om jag skall ha nåt att skylla på så är det att vi bantade henne när hon gick dräktig då hon började gå upp i hull, gubben tog henne på längre springturer an vanligt och oftare...hunden blev bara tjockare hela tiden....sen fick hon nåt knepigt "häng" och vi åkte in o kollade på ultraljud och hon hade valpar...DÅ började vi naturligtvis att mata henne igen ordentligt.....sen kom valparna (4 st) och naturligtvis krävde hon mycket mat då....och när dom slutat dia( behöll 2) så kastrerades hon....kanske helt fel tid att kastrera, men nu är det som det är....sen dess har hon haft sin övervikt.

Jag tycker också det är hemskt när folk övergöder sina djur för att dom "tycker om dom" men i mitt fall är det inte så och det vet du också.....Jaffa är dessutom inte alls stel numera...men tjock....hon FÅR mindre mat men jag kan inte ge henne så lite att hon inte ens blir mätt...OM hon nu skulle dö pga sin övervikt så får hon göra det...hon har haft ett långt o bra liv i allafall....vore hon mycket yngre så skulle det ju naturligvis vara tragiskt om hon dog av en sån anledning...

Min nästa hund kommer förmodligen att bli en blandras igen, men då en omplacering.

Om det är så enkelt att banta en hund...varför är det inte lika enkelt att banta för människor...speciellt när man kommer uppp i åren litegrann..för oss är det iallafall INTE enkelt..
 
Om det är så enkelt att banta en hund...varför är det inte lika enkelt att banta för människor...speciellt när man kommer uppp i åren litegrann..för oss är det iallafall INTE enkelt..
Här flyger jag in på ett bananskal efter att bara ha läst och inte brytt mig så mycket i debatten.

Att banta djur tycker jag är mycket enklare än att banta själv! Min egen hunger o sug känner jag ju själv, hundens/kattens/hästens känner jag inte! Därför är det egentligen enklare att banta djur än sig själv!

Jag har personligen inte så mycket "tyckanden" om din hund. Såg bilden o visst är hon tjock (det säger ju du med) men vår 13-åriga labbetik såg likadan ut när vi hade henne (mååånga år sen). Så jag kan inte säga något om det. :p

Fast efter att ha läst här så har jag lärt mig att om/när jag skaffar hund så ska jag se till att hålla den i bättre trim än vi gjorde med labben på äldre dagar. För hundens skull.
 
Men det är ju sant. En hund MÅR dåligt av fetma.
Så indirekt menade du att hennes hund mår dåligt... :p

Sen får du tolka hur du vill, du ska läsa hur man skriver och inte tolka.
Så jag får tolka som jag vill men ändå läsa och Inte tolka... :confused: :D

Säger man att så gott som alla renrasiga hundar har defekter så menar hon ju min också (så indirekt klagade hon på min hund).
Så nu får man vakta sin tunga så man inte indirekt klagar på någon...
Det är det jag menar.. det blir inte många inlägg på buke då...
Bara från de perfekta :angel:

Tycker INTE det är samma sak att avla fram en ras som inte kan andas riktigt, och en normal hund som är överviktig.
Den tjocka hunden kan man ev banta men en plattnosad hund är det inte vbara att "dra" ut nosen på... :smirk:

Och jag undrar fortfarande hur man kan köpa en blandras när de man avlar på har defekter, eftersom renrasiga har det.
Svarar för min del då.
Jag skulle nog inte köpa en sån blandning. Beror på vilka raser då.
Finns vissa med mer "defekter" än andra.
Mina hundar har inga defekter än... Ingen röntgad så det kan ju komma i framtiden... :(
Ingen plattnos, gå på haserna, ögonlock åt fel håll, eksem (komma inte på fler nu)...

Sen så kan man PM´a då man känner att man måste upplysa någon att man tycker deras djur mår dåligt... Bara ett tips...
 
Men sen finns det ju olika anlag för fetma också...en del blir aldrig feta, andra blir det lättare....det är samma med hästarna....en del har man problem med att få upp i hull, medans andra blir feta bara dom SER ett havremått....

Jag vill också tala om för alla att jag INTE gött upp min hund för att jag tycker "synd" om henne....hon har blivit såhär....olyckliga omständigheter och inget jag medvetet har sett till, min andra hund som är 5 år är i perfekt hull och han har när han var yngre varit så mager periodvis att man inte velat visa honom för folk engång...(OBS en krångelpelle med maten)

Samtidigt så är det ju olyckligt om man inte får ha åsikter om saker man vet djur mår illa av bara för att man själv har en hund med viktproblem....Hur skulle det se ut om ingen reagerar på vanvård t ex bara för en sån sak??

Jag kommer att ha åsikter i vilket fall somhelst....tragiskt vore det annars.....
 
Fast efter att ha läst här så har jag lärt mig att om/när jag skaffar hund så ska jag se till att hålla den i bättre trim än vi gjorde med labben på äldre dagar. För hundens skull.

:love: Härligt!!

Jag lärde mig efter det att min mamma övergödde vår rottweiler. Hon haltade av och till de sista åren och hon var verkligen tjock! Jag skulle tro att hennes övervikt låg på ungefär 7 kilo extra, vilket innebär nästan 20 procents övervikt!

Jag tyckte alltid synd om hunden och tjatade på mamma att ta det lugnt med alla "rester". Hon visste att hon gjorde fel, men vägrade ändå att lyssna "för hunden tycker att det är så gott ju, stackars lilla xx, skall du inte få smaka på vår goda sås?" :mad: (snacka om att ge en dåligt samvete som den "elaka"!)

Min egen rottis har jag jobbat mycket med för att hitta en fin form. Det gör sig inte av sig själv med lättfödda och HUNGRIGA hundar. Jag tror labbe och rottis är lite lika i det avseendet.

Du har verkligen rätt i att man måste tänka långsiktigt!Min "viktnojja" började när min hund var ungefär fem år. Innan dess verkade hon inte ha tendeser att lägga på sig så mycket utan var väldigt mycket "unghunds-slank".

Så efter fem års ålder ungefär så var jag mycket mer noggrann och jag tror att det var därför hon var fin fram till dess att hon blev tio.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 281
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 423
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp