Hantering av hingstföl - hjälp!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare FTW
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 307
F

FTW

Jag har ett två månaders hingstföl som är väldigt "hingstig" i bemärkelsen att han bits och stegrar enormt mycket.
Han är mycket hanterad och ledd i grimma och grimskaft till och från hagen varje dag.

När han biter har jag varit konsekvent och föst bort hans huvud varje gång, men hittills har det inte gett något resultat alls. Det går inte ens att leda honom i grimskaft, utan man måste hålla i grimman, annars biter han av armen på en ...

Stegringarna klarar man ju av att hålla emot ännu, men vad gör man när han blir ett? Han är redan stor, så snart kommer man ju inte att kunna hålla emot.

Så - hur gör ni? Har hört allt möjligt med att sparka dem i magen eller slå dem med spö på magen när de reser sig. Men vem har med ett spö i alla sammanhang? Och vem sparkar sin häst i magen :eek: :o

Tips önskas!!! (Jag har aldig haft en hingst förr ... :crazy: )

Sv: Hantering av hingstföl - hjälp!

Har själv ett hingstföl f.23 mars. "Sasse" eller Sazalamel
Han va väldigt kaxig i början bet och stegrade sig mot folk (men aldrig ett tecken på att sparka:smirk: )
Han fick sig varje gång en "knytnäve" på halsen när han kaxade sig.
Alltså så nära en "hästbestraffning man kan komma, (hästar gör ju utfall och "slår" med tänderna på halsen)
Han är nu en väldigt trevlig liten kille och fortfarande lika social men utan att bitas.

Mitt föl var oxå pest och pina vid två månader, men sedan fick han en lekkamrat så var det ur världen.

Förmodligen har han överskottsenergi och vill försöka testa gränserna.

Överskottsenergi;
Har han lekkamrater i hagen? Ja, då är det förmodligen inte överskottsenergi alls utan han försöker testa gränserna och se vem som bestämmer, du eller han.
Har han ingen kamrat (annan fölunge) i hagen så kan det vara värt att investera i en fotboll eller andra leksaker, hingstar är busiga! Och det på ett helt annat sätt än ston.

Vem-bestämmer-leken;
Hingstungar är oftast mer trilskandes (testar, busar, leker) än ston och behöver ha lite hårdare tag. En stegrande unghäst är inte kul.
De måste veta vem som är starkast = bestämmer. Även om inte du skulle vara starkast så är det det hingstarna måste tro. Men det måste naturligtvis göras utan att vara elak/slå hästen! Att förklara på ett forum så här klarar inte jag av utan hoppas att någon annan med bra verbal förmåga förklarar!

Har du aldrig haft en hingst tycker jag det bästa du kan göra är att ta hjälp av någon som har erfarenhet av just hingstföl! Att få personlig hjälp är oslagbart!

Lycka Till!

//Draken

Har en hingst som nu e 2 men han var oxå tuff när han var yngre. Jag köpte honom som föl och släppte honom på lösdrift. Tanken var att han skulle lära sig rangordning och få leka av sig. Det funkade hur bra som helst. Det enda jag behövde göra när han kom tillbaka för ett halvår sedan var att få honom att förstå att jag var ledaren. Kan inte ens föreställa mig hur mycket tjafs detta sparat mig. Lycka till!!!

Min 3 åring var sådan .
Men vi fick ett tipps . När han reser sig böja ner och in huvud hals mot dig. Då tappar dom balansen.
Man kan välta dom . Jag gjorde så 2 gånger. Det var efektivt.
Så var han på hingst bete 2 sommrar. Sedan kastrering. Nu är han kanon snäll.
Min 1 åring har aldrig gjort en tendens på att resa sig eller bitas. Vi funderar på om han är knäpp.
Lugn lugn Nu kastrerad.
Går med 1 sto 1 å 3 valackar 3 år han 1 år valack
fungerar gör bra.

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och... 15 16 17
Svar
335
· Visningar
47 292
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att... 10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 821
Senast: mackan
·
C
Hästhantering Hej, jag har en ganska svar och kanske moralfilosofisk fraga, jag har under en tid betraktat en Akhal Tekehingst (3 ar) som jag... 2 3
Svar
46
· Visningar
5 130
Senast: sln
·
Träning Var och såg på en hästpremiering för ett par veckor sedan och jag har gått och funderat på detta ett bra tag nu.. När dom visade de... 2
Svar
25
· Visningar
3 397
Senast: arabia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Att lämna i smyg
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur