Bukefalos 28 år!

Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jo, jag är som sagt gift med en hantverkare med egen firma och är även ibland med ut och jobbar. Jag lovar att jag inte behöver en förklaring om hur deras vardag kan se ut. Men om där finns en fungerande toalett (vilket det ju gör i detta fallet sett till TS) så ser jag ju hellre att de använder den, än går ut och vänder upp en grästuva i trädgården? Eller skogen? Där går jag med hundarna lösa varje dag och vill verkligen inte ha människoskit, liksom.

När jag har hantverkare hemma tar jag för givet att de använder både mikro och toalett, utan att fråga. Ofta finns det även kaffe kokt när de kommer, om jag är hemma.
Jag vill inte heller ha skit på tomten, men vill helt enkelt att de först frågar och sedan återställer ordningen. Det var ju det som Inte skett i TS.
Jag kanske vill in och ta undan något som jag inte vill att människan ska se, elelr som i TS fall nämna att det är viktigt att de viker ned toalocket till exempel. Jag skulle aldrig bara tralla in i någons badrum utan att först kolla av att det var okej om jag jobbade hemma hos en främmande människa.
 
Jag kanske vill in och ta undan något som jag inte vill att människan ska se, elelr som i TS fall nämna att det är viktigt att de viker ned toalocket till exempel. Jag skulle aldrig bara tralla in i någons badrum utan att först kolla av att det var okej om jag jobbade hemma hos en främmande människa.

Men gissningsvis vet du att det är hantverkare på väg, om du bokat jobbet eller t ex hört av dig till din hyresvärd. Då är det väl inte svårare än att bara plocka bort privata saker innan de kommer.
 
Hade ventilationstekniker här igår, medan jag inte var hemma.

Inga problem.

Men. De hade lämnat toalocket uppe. Och dörren till toan öppen. Jag har katter.

Jag fick bada katter.

(varför kunde de inte återställa till hur det var när de gick in?)
Precis som en del andra i tråden har vi minst en halvtimme till offentlig toalett, i bästa fall. Men även om vi bott vägg i vägg med en offentlig toa hade de såklart fått låna toa här, om de är här och jobbar. Lika självklart som att de får en termos kaffe och kakor, samt låna mikro vid längre arbeten. Ser inget fel med lite gästfrihet även om det är någon man betalar för en tjänst

Och nej, gäster i det här hemmet behöver aldrig fråga om de får låna toa. Varför skulle de liksom? Behöver man gå så behöver man gå...
 
Hur nerblodat är du villig att få det hemma eller tycker du att kvinnor med kraftig mens inte skall ha vissa yrken?

Fast da stadar man upp efter sig ... finns bara toapapper att tillga sa anvander man det. Man lamnar inte en nergrisad, messig toalett efter sig.

Huruvida toalocket var uppe eller nere nar jag kom in ar jag osaker pa om jag skulle notera om jag hade brottom ... savida agaren inte talat om for mig att det var "sarskilda regler" med toa locket.
 
Nej, för TS var ju inte hemma? Ska de ringa och fråga om lov då?
Helst. :D Nej skämt åsido, men Jag tänker att om det är ett jätterabete som tar en hel dag eller mer träffar man/pratar man oftast med personen som ska in. Det ska ju till nycklar eller koder eller kanske instruktioner om husdjur till exempel, då kan endera hantverkaren fråga om det går bra att värma mat/använda faciliteterna eller också kan husägaren upplysa.
Tar det bara ett par timmar är det i alla fall ingenting jag tänker på - att de ska behöva använda badrummet i just mitt hus innan de kör vidare och därför städar jag lika lite undan där som jag gör i sovrummet där de inte har att göra.
 
Fast da stadar man upp efter sig ... finns bara toapapper att tillga sa anvander man det. Man lamnar inte en nergrisad, messig toalett efter sig.

Huruvida toalocket var uppe eller nere nar jag kom in ar jag osaker pa om jag skulle notera om jag hade brottom ... savida agaren inte talat om for mig att det var "sarskilda regler" med toa locket.

Nu menade ju @nullo-modo hur nerblodat man vill ha det i hemmet för att man vägrar låna ut sin toalett, dock. :)
 
Det tycker jag nog faktiskt är riktigt sorgligt, att inte kunna ta för givet att man får lov att låna toaletten. Något med människosynen där som skaver ordentligt i mig.
Det var skrattretande när jag började läsa tråden. Någon som inte fällt ner locket och stängt dörren. En stressad hantverkare som behövde gå på toaletten, som inte har katt och inte tänkte så långt. Vilket I-landsproblem. Att man ens kan se det som något jobbigt och fel. Att personen ifråga inte ska ta för givet att låna toa när det finns, att man liksom ska slå en pling "fröken, får jag gå på toa?"

Det är dags att diverse hantverkare höjer sina arvoden rejält tycker jag. På grund av stroppig och snobbig attityd hos kunder.
 
Jag får väl (som ts) utveckla mina egna åsikter:

Jag har inget emot att hantverkare använder toaletten. MEN jag hade förväntat mig att toalocket skulle vara stängt och/eller att de stängt toadörren efter sig (eftersom den var stängd när de kom in).

Jag utgår ifrån att alla som på ett eller annat sätt är insläppta i mitt hem får använda toaletten. På samma sätt utgår jag ifrån att man lämnar ett rum i det skicka det var när man kom. Är locket nedfällt och dörren stängd lämnar jag det givetvis på samma sätt.

Men gissningsvis vet du att det är hantverkare på väg, om du bokat jobbet eller t ex hört av dig till din hyresvärd. Då är det väl inte svårare än att bara plocka bort privata saker innan de kommer.

Badrum och kök är i mina ögon "allmänna ytor", som man bör förvänta sig att någon som ska vara där ett tag kan behöva gå in i. För att gå på toaletten eller fylla på med lite vatten tex. Och jag vill verkligen att människor som gör saker hemma hos mig tvättar händerna om det behövs, då måste jag ju se till att det finns bra möjligheter till det. :idea:

Om någon oinbjuden går in i mitt sovrum eller arbetsrum blir jag riktigt grinig :rage: (även om jag inte skulle lämna något känsligt framme om jag har folk i huset när jag inte är hemma).
 
Sedan har jag absolut dåliga erfarenheter av hur många män (specifikt) lämnar toaletten efter sig.
När jag sist hade en serviceperson här för att installera en elmätare frågade han dock om han fick använda toaletten med motiveringen att han inte visste hur det skulle se ut i nästa hus, så det går väl åt båda håll. Och ja, givetvis fick han använda toan.
 
Helst. :D Nej skämt åsido, men Jag tänker att om det är ett jätterabete som tar en hel dag eller mer träffar man/pratar man oftast med personen som ska in. Det ska ju till nycklar eller koder eller kanske instruktioner om husdjur till exempel, då kan endera hantverkaren fråga om det går bra att värma mat/använda faciliteterna eller också kan husägaren upplysa.
Tar det bara ett par timmar är det i alla fall ingenting jag tänker på - att de ska behöva använda badrummet i just mitt hus innan de kör vidare och därför städar jag lika lite undan där som jag gör i sovrummet där de inte har att göra.

Okej. Även om det så bara är ett par timmar så tar jag ändå förgivet att toaletten kan komma att användas. Dålig mage, eller likväl mens modell skyfall, vad som helst kan ju uppkomma? Eller så ligger nästa jobb de ska till 40 min från dig utan möjlighet till toalett varken där eller på vägen, så det är bäst att passa på.

Möjligen umgås jag med för många hantverkare/för mycket arbetarklass men som sagt, att detta ens var en fråga för folk förbryllar mig. Det ligger något sunkigt över det hela.
 
Drar slutsatsen att om vissa bukefalister har främmande hemma, något händer som gör att bukefalisten måste snärta iväg en sväng, då får inte främmandet gå på toaletten under tiden bukefalisten är borta eftersom främmandet inte kan fråga om lov först och gästen ska minsann inte ta för givet att den får låna toaletten om man blir tvärnödig och görs det ändå får man nog kallt räkna med att bukefalisten blir sur och skriver i störiga saker-tråden på bukefalos.
 
Jag utgår ifrån att alla som på ett eller annat sätt är insläppta i mitt hem får använda toaletten. På samma sätt utgår jag ifrån att man lämnar ett rum i det skicka det var när man kom. Är locket nedfällt och dörren stängd lämnar jag det givetvis på samma sätt.



Badrum och kök är i mina ögon "allmänna ytor", som man bör förvänta sig att någon som ska vara där ett tag kan behöva gå in i. För att gå på toaletten eller fylla på med lite vatten tex. Och jag vill verkligen att människor som gör saker hemma hos mig tvättar händerna om det behövs, då måste jag ju se till att det finns bra möjligheter till det. :idea:

Om någon oinbjuden går in i mitt sovrum eller arbetsrum blir jag riktigt grinig :rage: (även om jag inte skulle lämna något känsligt framme om jag har folk i huset när jag inte är hemma).

Håller helt med. Sovrum, arbetsrum och dylikt där personen inte ska arbeta, absolut. Då har man ju inte där att göra. Men kök och badrum är absolut allmänna ytor i mitt hem och där är både folk och fä välkomna att vistas om de nu fått lov att komma innanför dörren.
 
Okej. Även om det så bara är ett par timmar så tar jag ändå förgivet att toaletten kan komma att användas. Dålig mage, eller likväl mens modell skyfall, vad som helst kan ju uppkomma? Eller så ligger nästa jobb de ska till 40 min från dig utan möjlighet till toalett varken där eller på vägen, så det är bäst att passa på.

Möjligen umgås jag med för många hantverkare/för mycket arbetarklass men som sagt, att detta ens var en fråga för folk förbryllar mig. Det ligger något sunkigt över det hela.
Ja det osar verkligen. Hantverkare är visst lägre stående varelser som inte ens får låna toaletten, vad har folk, guldtroner till toaletter?
 
Att personen ifråga inte ska ta för givet att låna toa när det finns, att man liksom ska slå en pling "fröken, får jag gå på toa?"

Det är dags att diverse hantverkare höjer sina arvoden rejält tycker jag. På grund av stroppig och snobbig attityd hos kunder.

Precis, gärna med mössan i hand och blicken i golvet... :angel:

Ja herregud, du skulle bara ana. Man får höra historier, vill jag lova, när 90% av ens umgängeskrets består av hantverkare. :D
 
Okej. Även om det så bara är ett par timmar så tar jag ändå förgivet att toaletten kan komma att användas. Dålig mage, eller likväl mens modell skyfall, vad som helst kan ju uppkomma? Eller så ligger nästa jobb de ska till 40 min från dig utan möjlighet till toalett varken där eller på vägen, så det är bäst att passa på.

Möjligen umgås jag med för många hantverkare/för mycket arbetarklass men som sagt, att detta ens var en fråga för folk förbryllar mig. Det ligger något sunkigt över det hela.
Jag tror bara att folk är olika känsliga för att ha främlingar i hemmet. För mig är det en stor grej, jag tycker det är väldigt jobbigt. Skulle jag då gå iväg och sedan komma hem och upptäcka att de varit där jag inte förberett mig på att de skulle vara skulle det störa mig - hade min katt dessutom ramlat i en skitig toalett hade jag blivit rätt purk, även om det är väldigt osannolikt.

Nu är jag som sagt alltid hemma om någon ska komma så för mig är det en rätt banal sak att jag antingen säger att det är okej innan jag går, eller att de frågar om jag fortfarande är i huset.
 
Okej. Även om det så bara är ett par timmar så tar jag ändå förgivet att toaletten kan komma att användas. Dålig mage, eller likväl mens modell skyfall, vad som helst kan ju uppkomma? Eller så ligger nästa jobb de ska till 40 min från dig utan möjlighet till toalett varken där eller på vägen, så det är bäst att passa på.

Möjligen umgås jag med för många hantverkare/för mycket arbetarklass men som sagt, att detta ens var en fråga för folk förbryllar mig. Det ligger något sunkigt över det hela.
Jag är uppväxt som medelklass och skulle aldrig ens tänka tanken att det skulle vara big no no för en hantverkare att låna toan. För mig är det helt naturligt att det sker. Jag skulle bli sur om det var bruna bromsränder kvar i den, där går min gräns.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 474
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 218
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: Trassel12
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 330
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Lädervård
  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp