Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Även byggarbetare/rörmokare etc har rätt till en dräglig arbetsmiljö.
Det är dock arbetsgivarens ansvar att försäkra sig om att bra arbetsmiljö erbjuds på plats.
De som nekar sina reparatörer att få använda en toalett i anslutning till deras arbetsplats borde få slippa ha såna besök helt och få göra jobbet själva.
 
Jag tänker att det är ganska vanligt för diverse hantverkare att arbeta på olika platser där det helt enkelt inte Finns tillgång till rinnande vatten och toalett också, då får de ju också ordna det själva och det är ingenting uppdragsgivaren kan lastas för. Detsamma folk som arbetar ute i skog och mark, chaufförer etc etc. Det får skötas på rasterna.
 
Men var ska de gå på toa då :confused: ?
Ja, och jag vill ju verkligen inte betala för den extra tiden som det skulle ta att köra härifrån och gå på toa i tätorten...
Dom får väl gå som dom flesta andra som jobbar bortifrån, typ en bensinstation eller nåt. Man får väl också planera sina besök litegrann så man inte behöver åka ifrån mitt under arbetet. Skulle aldrig kunna med när jag är ute och kör bud att be om att få låna toaletten. Vuxna människor bör kunna planera sin dag hyfsat.
 
Jag tänker att det är ganska vanligt för diverse hantverkare att arbeta på olika platser där det helt enkelt inte Finns tillgång till rinnande vatten och toalett också, då får de ju också ordna det själva och det är ingenting uppdragsgivaren kan lastas för. Detsamma folk som arbetar ute i skog och mark, chaufförer etc etc. Det får skötas på rasterna.

Ja, givetvis. Min man har t ex alltid en toarulle med sig i bilen. Men nu handlade ju tråden om någons hem.
 
Gör som du vill.

Restauranger brukar låta en låna toan om man betalar en tia typ.
Gör som du vill.

Gör som du vill.

Svarar alla: De flesta vuxna brukar kunna planera och/eller hålla sig tills de hittar lämpligt ställe att göra sina behov.

Har i USA finns det alltid toaletter man kan anvanda pa matvaru affarer, restauranger, och liknande ... men sa manga ganger jag sprungit runt i Sverige och desperat letat toalett kan jag helt klart saga att det kan bli en mycket lang och kostsam historia om hantverkare ska leta toa nagon annan stans.

Och nej, jag kan inte planera mina toabesok ... sa lange jag sitter ner funkar livet, men om jag ror mig bor jag ha en toalett hyfsat i narheten om jag inte vill hamna i problem.

Jag är i och för sig alltid hemma på grund av shiban, annars kommer ingen in i det här huset 😅 Men oavsett träfffar man väl/pratar med hantverkarna om de ska utföra något såpass stort i huset att det tar en eller flera dagar? Tar det mindre än så räknar jag med att de löser sina toalettpauser själva och utanför mitt hus, särskilt om de inte tänker städa/lämna rummet exakt som det var efter sig.

Ska de vara en längre tid brukar det komma upp: "Ni är välkomna att använda mikron/koka kaffe/vad det nu må vara - använd gärna gästbadrummet." typ.

Och jag brukar fraga om de vill ha en kopp kaffe eller nagot annat att dricka ... och har aldrig ens tankt pa att man behover saga till at de far anvanda toaletten, det ar for mig sjalvklart. Nu tror jag att alla har fragat, men om jag inte ar hemma sa de kan fraga ar det helt okay att anvanda toan.

Vilket ar lattare da vi har tva toaletter och Mallen som inte gillar folk han inte kanner och som tycker RIKTIGT illa om nar de kommer hem till HANS hus oftast far vara i sovrummet sa den toan ar oatkomlig.
Fast ibland far han vara pa sin "spot" (som inte ar tillaten att lamna utan att jag sager till) och han har varje harstra pa sin kropp saende rakt ut och morrar sakta och tyst for vissa manniskor (formodligen de som ar radda och avsondrar adrenalin) da och da nar de ror sig runt i rummet.
Jag fragar alltid om det ar okay forst men det ar jatte nyttigt for honom och formodligen for de han utsatter det for ocksa da det ju inte alls ar "farligt" da han aldrig gor nagot och ar stenhart pa sin "spot" tills jag sager till sa lange nagon annan ar har.
 
Dom får väl gå som dom flesta andra som jobbar bortifrån, typ en bensinstation eller nåt. Man får väl också planera sina besök litegrann så man inte behöver åka ifrån mitt under arbetet. Skulle aldrig kunna med när jag är ute och kör bud att be om att få låna toaletten. Vuxna människor bör kunna planera sin dag hyfsat.
Som sagt, jag skulle aldrig tänka tanken att inte låta en hantverkare använda min toalett. Hantverkare har oftast en rätt stressig tillvaro. Jag vet t.ex. att våra rörmokare mer än en gång har varit snälla och klämt in ett besök hos oss. Kanske på bekostnad av att de skulle ha åkt närmare en toalett, vem vet?

Det finns förresten inte en endaste bemannad bensinstation kvar i vår tätort...
 
Att ens lyfta på ögonbrynet för att hantverkare lånar ens toalett i hemmet låter fullkomligt bisarrt i mina öron? Jag har inte ens tänkt tanken på att det inte skulle vara okej? Luktar storstadsfenomen. :cautious:

Min man är hantverkare och tar 490 kr/timmen. Häromkring kan du lätt behöva köra en halvtimme innan du hittar en offentlig toalett. Om han förvägras använda toalett i någons hem medan han jobbar så blir det ju arbetstid. Två toalettbesök en förmiddag t ex skulle alltså resultera i 980 kr extra på fakturan.

Och "planera sina toalettbesök"? Herregud, en får ju då hoppas att den stackars hantverkaren aldrig blir dålig i magen. Vilken snorkig attityd, ärligt talat.
 
Ja, givetvis. Min man har t ex alltid en toarulle med sig i bilen. Men nu handlade ju tråden om någons hem.
Även hem kan ju vara rätt otillgängliga ibland och det är därför man har ut hantverkare. Vår sommarstuga hade till exempel inte vintervatten så ibland har folk arbetat där utan tillgång till toa. :) Det är bara att lösa när en arbetar på en arbetsplats där en inte vet hur det ser ut snarare än att ta för givet att det till exempel ska finnas någonstans att gå på toa, värma mat eller liknande.
Allra minst ska en fråga om "värden" inte erbjuder tycker jag. Jag skulle aldrig säga nej om jag inte kände mig otroligt obekväm med personen, men jag skulle inte heller uppskatta om jag lämnade huset för att komma hem och upptäcka att de varit i andra rum än "problemrummet" eller använt något som är mitt. Toaletten inkluderad.
Nu har det aldrig hänt. De två (?) gånger någon behövt använda toaletten har de frågat, men rent hypotetiskt.

Var det inte en tråd för ett bra tag sedan om någon hantverkare som både använt användarens privata mugg i köket och gjort sig kaffe utan att fråga, eller minns jag fel? Jag tycker det är jämförbart.
 
Alltså, tar man för givet att hantverkare skulle vara ena ovanligt snuskiga typer? Antar att gäster hemma hos er för låna toaletten? Då kan gott även hantverkaren få lov att göra det också. Skiten luktar nog likadant ändå. :meh:
 
Som sagt, jag skulle aldrig tänka tanken att inte låta en hantverkare använda min toalett. Hantverkare har oftast en rätt stressig tillvaro. Jag vet t.ex. att våra rörmokare mer än en gång har varit snälla och klämt in ett besök hos oss. Kanske på bekostnad av att de skulle ha åkt närmare en toalett, vem vet?

Det finns förresten inte en endaste bemannad bensinstation kvar i vår tätort...
Som sagt, man får planera sina besök. Man man kan ju fråga om det är okej om man nu måste gå men det är ingenting man ska ta för givet.
 
Nu bor jag i hyres och jag är 100% på att hyresbolaget har toalett på området, minst i uthyrningslokal där deras personal bör få gå. Inga långvariga hantverkare springer hos mig men jag har svårt att se mig själv neka någon toalettbesök även om jag hade städat toan direkt efteråt. Jag vill ha orsaken till varför de är hos mig åtgärdat så snart som möjligt utan mer än nödvändiga avbrott och inte heller att någon stackare ska blöda igenom kläderna.
 
Jag får väl (som ts) utveckla mina egna åsikter:

Jag har inget emot att hantverkare använder toaletten. MEN jag hade förväntat mig att toalocket skulle vara stängt och/eller att de stängt toadörren efter sig (eftersom den var stängd när de kom in).
 
Alltså, tar man för givet att hantverkare skulle vara ena ovanligt snuskiga typer? Antar att gäster hemma hos er för låna toaletten? Då kan gott även hantverkaren få lov att göra det också. Skiten luktar nog likadant ändå. :meh:
Antar att även gäster frågar om dom får låna toaletten även om dom vet att det är okej, och sen lämnar den som den var ser jag som allmänt hyfs att göra.
 
Även hem kan ju vara rätt otillgängliga ibland och det är därför man har ut hantverkare. Vår sommarstuga hade till exempel inte vintervatten så ibland har folk arbetat där utan tillgång till toa. :) Det är bara att lösa när en arbetar på en arbetsplats där en inte vet hur det ser ut snarare än att ta för givet att det till exempel ska finnas någonstans att gå på toa, värma mat eller liknande.
Allra minst ska en fråga om "värden" inte erbjuder tycker jag. Jag skulle aldrig säga nej om jag inte kände mig otroligt obekväm med personen, men jag skulle inte heller uppskatta om jag lämnade huset för att komma hem och upptäcka att de varit i andra rum än "problemrummet" eller använt något som är mitt. Toaletten inkluderad.
Nu har det aldrig hänt. De två (?) gånger någon behövt använda toaletten har de frågat, men rent hypotetiskt.

Var det inte en tråd för ett bra tag sedan om någon hantverkare som både använt användarens privata mugg i köket och gjort sig kaffe utan att fråga, eller minns jag fel? Jag tycker det är jämförbart.

Ja, jo, jag är som sagt gift med en hantverkare med egen firma och är även ibland med ut och jobbar. Jag lovar att jag inte behöver en förklaring om hur deras vardag kan se ut. Men om där finns en fungerande toalett (vilket det ju gör i detta fallet sett till TS) så ser jag ju hellre att de använder den, än går ut och vänder upp en grästuva i trädgården? Eller skogen? Där går jag med hundarna lösa varje dag och vill verkligen inte ha människoskit, liksom.

När jag har hantverkare hemma tar jag för givet att de använder både mikro och toalett, utan att fråga. Ofta finns det även kaffe kokt när de kommer, om jag är hemma.
 
Jag får väl (som ts) utveckla mina egna åsikter:

Jag har inget emot att hantverkare använder toaletten. MEN jag hade förväntat mig att toalocket skulle vara stängt och/eller att de stängt toadörren efter sig (eftersom den var stängd när de kom in).
Ja, det kan jag hålla med om. Lämna i samma skick som när man kom dit (om man inte är för för att renovera toaletten förstås :angel: )
 
Har i USA finns det alltid toaletter man kan anvanda pa matvaru affarer, restauranger, och liknande ... men sa manga ganger jag sprungit runt i Sverige och desperat letat toalett kan jag helt klart saga att det kan bli en mycket lang och kostsam historia om hantverkare ska leta toa nagon annan stans.

Och nej, jag kan inte planera mina toabesok ... sa lange jag sitter ner funkar livet, men om jag ror mig bor jag ha en toalett hyfsat i narheten om jag inte vill hamna i problem.



Och jag brukar fraga om de vill ha en kopp kaffe eller nagot annat att dricka ... och har aldrig ens tankt pa att man behover saga till at de far anvanda toaletten, det ar for mig sjalvklart. Nu tror jag att alla har fragat, men om jag inte ar hemma sa de kan fraga ar det helt okay att anvanda toan.

Vilket ar lattare da vi har tva toaletter och Mallen som inte gillar folk han inte kanner och som tycker RIKTIGT illa om nar de kommer hem till HANS hus oftast far vara i sovrummet sa den toan ar oatkomlig.
Fast ibland far han vara pa sin "spot" (som inte ar tillaten att lamna utan att jag sager till) och han har varje harstra pa sin kropp saende rakt ut och morrar sakta och tyst for vissa manniskor (formodligen de som ar radda och avsondrar adrenalin) da och da nar de ror sig runt i rummet.
Jag fragar alltid om det ar okay forst men det ar jatte nyttigt for honom och formodligen for de han utsatter det for ocksa da det ju inte alls ar "farligt" da han aldrig gor nagot och ar stenhart pa sin "spot" tills jag sager till sa lange nagon annan ar har.
Jag brukar tala om att det är okej innan jag går ifall jag bestämmer mig för att gå ut med hunden medan de är på plats, men annars har de frågat här också och då har jag sagt ja. Jag ogillar bara Verkligen tanken på att någon som kommer för att utföra ett arbete går omkring i andra områden i lägenheten utan att jag vet om det - Särskilt om de inte lämnar sagda område i exakt det skick de fann det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 506
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 394
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Trassel12
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 155
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp