Bukefalos 28 år!

Hantverkare och toalettbesök (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 29)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har katt, så när det kommer hantverkare så stänger jag alltid in henne i ett rum med stränga förmaningar att inte öppna dörren. Inte bara för att jag är rädd att hon ska trilla ner i toan, utan för att hantverkare ofta behöver/har öppet och går ut och in genom ytterdörren och trampar runt utan att se sig för. Faran för en fruktansvärt nyfiken liten burma är därmed stor.

Så ja, det enda jag säger till dem är att absolut inte öppna sovrumsdörren eller var hon är inlåst.
 
Jag tror bara att folk är olika känsliga för att ha främlingar i hemmet. För mig är det en stor grej, jag tycker det är väldigt jobbigt. Skulle jag då gå iväg och sedan komma hem och upptäcka att de varit där jag inte förberett mig på att de skulle vara skulle det störa mig - hade min katt dessutom ramlat i en skitig toalett hade jag blivit rätt purk, även om det är väldigt osannolikt.

Nu är jag som sagt alltid hemma om någon ska komma så för mig är det en rätt banal sak att jag antingen säger att det är okej innan jag går, eller att de frågar om jag fortfarande är i huset.

Jag har helt förståelse för det då även jag tycker att det är mycket påfrestande med främmande människor, oavsett vad det rör sig om. Gissningsvis pga min troliga ADHD. Jag går på spänn. Men jag ser nog faktiskt inte att det riktigt har en faktor här - är människan i hemmet så är den, och då är mitt kök och mitt badrum allmänna ytor.

Jag kan tycka att det är en än mer banal sak att du helt enkelt förbereder dig på att toaletten kan komma att användas. Svårare än så är det ju inte. Även hantverkare är människor, liksom. Det finns de hantverkare (fler än vad man tror, faktiskt, speciellt de yngre) som tycker att det är precis lika jobbigt att vara i andras hem, som du och jag tycker det är jobbigt att ha dem hemma. Då är det det minsta jag kan göra att förbereda både toalett och kök så att det är klart och tydligt att de får användas. Det går liksom åt båda håll, det där.
 
Jag tror bara att folk är olika känsliga för att ha främlingar i hemmet. För mig är det en stor grej, jag tycker det är väldigt jobbigt. Skulle jag då gå iväg och sedan komma hem och upptäcka att de varit där jag inte förberett mig på att de skulle vara skulle det störa mig - hade min katt dessutom ramlat i en skitig toalett hade jag blivit rätt purk, även om det är väldigt osannolikt.

Nu är jag som sagt alltid hemma om någon ska komma så för mig är det en rätt banal sak att jag antingen säger att det är okej innan jag går, eller att de frågar om jag fortfarande är i huset.
Jag tror det är få personer som är helt avslappnade med okända människor i sitt hem. Men att låta människor gå på toaletten när man har tillgång till en sån borde ju inte alls ha med det att göra.

För mig är det en självklarhet att människor ska få gå på toaletten när de behöver det. Det är inte nyttigt att hålla sig för det första, och det är helt enkelt det medmänskliga för mig att låta andra personer låna toa när de behöver. Är jag inte hemma behöver de inte ringa, det stör inte mig om de inte råkar lämna det EXAKT som jag brukar själv. Vi är olika människor och lever olika liv.
 
Jag tror bara att folk är olika känsliga för att ha främlingar i hemmet. För mig är det en stor grej, jag tycker det är väldigt jobbigt. Skulle jag då gå iväg och sedan komma hem och upptäcka att de varit där jag inte förberett mig på att de skulle vara skulle det störa mig - hade min katt dessutom ramlat i en skitig toalett hade jag blivit rätt purk, även om det är väldigt osannolikt.
Jag är sjukt känslig för att ha folk hemma. Jag tar helst inte ens hem mina vänner. Grejen är att det är mitt problem som jag äger och jag kan inte se att det ska påverka någon annans livskvalitet i en uppenbart negativ riktning.
 
Jag har helt förståelse för det då även jag tycker att det är mycket påfrestande med främmande människor, oavsett vad det rör sig om. Gissningsvis pga min troliga ADHD. Jag går på spänn. Men jag ser nog faktiskt inte att det riktigt har en faktor här - är människan i hemmet så är den, och då är mitt kök och mitt badrum allmänna ytor.

Jag kan tycka att det är en än mer banal sak att du helt enkelt förbereder dig på att toaletten kan komma att användas. Svårare än så är det ju inte. Även hantverkare är människor, liksom. Det finns de hantverkare (fler än vad man tror, faktiskt, speciellt de yngre) som tycker att det är precis lika jobbigt att vara i andras hem, som du och jag tycker det är jobbigt att ha dem hemma. Då är det det minsta jag kan göra att förbereda att både toalett och kök så att det är klart och tydligt att de får användas. Det går liksom åt båda håll, det där.
Mitt kök är det alltid eftersom det är det enda rum jag har utöver sovrummet, så där är det självklart att de kommer att vistas. Barummet är inte lika självklart för mig, sedan är det väl en lika banal sak för dem att fråga? Det har som sagt aldrig hänt att de Inte gjort det så de verkar dela min uppfattning. :)
Jag kan tänka mig att det är skitjobbigt att gå in i andras hem och inte veta vad en ska vänta sig, men ja, åt båda håll.

Jag talar som sagt alltid om att de kan använda vatenkokaren (micro har jag inte) och badrum om jag går ut. Det har inte för någon (som jag läst det) handlat om att hantverkare inte FÅR använda badrum och dylikt utan om att det togs för givet, slarvades och slutade med en störig situation för husägaren.
 
Jag är sjukt känslig för att ha folk hemma. Jag tar helst inte ens hem mina vänner. Grejen är att det är mitt problem som jag äger och jag kan inte se att det ska påverka någon annans livskvalitet i en uppenbart negativ riktning.
Jag tror verkligen inte att det påverkar någons livskvalitet väldigt negativt att jag tycker det är artigt att fråga om lov innnan man använder en främmande människas badrum, samt lämnar det som man fann det.
 
Mitt kök är det alltid eftersom det är det enda rum jag har utöver sovrummet, så där är det självklart att de kommer att vistas. Barummet är inte lika självklart för mig, sedan är det väl en lika banal sak för dem att fråga? Det har som sagt aldrig hänt att de Inte gjort det så de verkar dela min uppfattning. :)
Jag kan tänka mig att det är skitjobbigt att gå in i andras hem och inte veta vad en ska vänta sig, men ja, åt båda håll.

Jag talar som sagt alltid om att de kan använda vatenkokaren (micro har jag inte) och badrum om jag går ut. Det har inte för någon (som jag läst det) handlat om att hantverkare inte FÅR använda badrum och dylikt utan om att det togs för givet, slarvades och slutade med en störig situation för husägaren.

Ja, som sagt, jag kan gott tycka att man ska få ta det förgivet att få använda toaletten. Något annat är helt bisarrt, i min mening. Och eftersom TS inte gett instruktioner, så blir det ju svårt att veta att toasitsen måste vara nere? Jag har två katter och skulle aldrig ens ha tanken om att de kan hamna i toaletten. Det har liksom aldrig hänt och då har jag haft katt i hela mitt liv. Gör katten det så får de väl lära sig, helt enkelt. Skulle aldrig orka hålla reda på det.
 
Jag talar som sagt alltid om att de kan använda vatenkokaren (micro har jag inte) och badrum om jag går ut. Det har inte för någon (som jag läst det) handlat om att hantverkare inte FÅR använda badrum och dylikt utan om att det togs för givet, slarvades och slutade med en störig situation för husägaren.

I detta fall visste jag ju iofs att de skulle in på badrummet iom att ventilationen skulle kollas och de två stora frånluftsvägarna är köksfläkt och badrumsfläkt.
 
Jag tycker att flera inlägg tangerar en viss attityd, absolut. Normer kring hur vi ser vissa från arbetarklass finns ju fortfarande kvar. Lite skitigare, lite stökigare. Att reflektera och begrunda detta faktum gör nog bara gott.
Jag har nog inte läst med samma glasögon då. Att sedan många karlar skvätter omkring sig och att de flesta hantverkare fortfarande är män är en annan femma.
 
Men om man glömde fråga innan du gick, ska man ringa dig då eller är det ok att låna toaletten när nöden tränger på?
Jag har skritvit flera gånger att jag alltid erbjuder både vattenkokare och försäkrar dem om att det är okej att använda badrum när jag går. Det brukar komma tillsammans med förmaningen om att hålla ytterdörren stängd för katten.
Är det i någon annan situation nödfall så är det ju nödfall 🤷‍♂️, jag tycker bara inte att en ska ta för givet att någon annans faciliteteter alltid är tillgängliga, och jag tycker man lämnar det så spårlöst man kan.
 
Jag skulle inte bry mig alls om de använde min toalett. Men att jag ska behöva ge instruktioner om hur man använder min toalett, känns ju.. . Är locket nere, fäller man ner locket. Är toaletten ren, gör man rent efter sig om man lämnat spår. Det hör väl till allmänt hyfs?
 
Ja, det är verkligen en annan femma. Ser inte att man skulle förvägra någon att använda toaletten pga det.
Nej, men det kan vara störigt att komma hem till det om en inte förväntat sig det. :angel:
Jag har inte sett en enda användare skriva att de skulle vägra låta någon använda toaletten om det behövdes.
 
Ja, som sagt, jag kan gott tycka att man ska få ta det förgivet att få använda toaletten. Något annat är helt bisarrt, i min mening. Och eftersom TS inte gett instruktioner, så blir det ju svårt att veta att toasitsen måste vara nere? Jag har två katter och skulle aldrig ens ha tanken om att de kan hamna i toaletten. Det har liksom aldrig hänt och då har jag haft katt i hela mitt liv. Gör katten det så får de väl lära sig, helt enkelt. Skulle aldrig orka hålla reda på det.
Min katt har aldrig varit ned i toaletten heller, men nu hände det och jag antar att toaletten inte var ren heller eftersom kisse fick badas efteråt? Jag förstår att TS blev irriterad helt enkelt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 059
Senast: Whoever
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 803
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
804
Senast: Trassel12
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 243
Senast: mars
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp