Bukefalos 28 år!

Har blivigt som en travare igen!!!!!! =(

E

emmeey

Hej!
Jag behöver hjälp med min häst och mig själv!?
Jag har en varmblodig travare som är hur cool som helst.
jag har "fläng ridigt" hela sommaren och hon har varigt jätte duktig.
men sedan efter mkt omständigheter hamna hon hoss en hästmassör och fick behandling för hon var felbelastad och hade för korta muskler.
Men nu mår hon bra. så jag hon har bara fått skritta i flera månader, Men iaf så skullejag börja trava med henne efter det och hon bara ökar ökar och ökar och hon försöker att lägga tungan bakom bettet men hon lyckas inte.

Jag har inte provat att rida med tungband ute än.
I paddocken går det bra.

Sen när hon drar i munnen så gör jag ju aoutomatiskt fel och rycker tillbaka. men vad ska man göra när man inte ska dra dem i munnen????
HOn spärrar ju upp huvudet också.
Sedan har jag lite hettsigt humör också....och hon e jätte känslig:crazy: :( :cry:
 
Sv: Har blivigt som en travare igen!!!!!! =(

Först och främst; många hästar reagerar med att bli sitt rätta jag när allt är tillrättat, dvs innan kanske hästen svarat bra för att det för mer ont på det utsatta stället om man bråkar.
Kanske får du se detta som en ny inridningsperiod? Allt är inte lekande lätt.
Och för allt i världen ryck inte i munnen, fläng rid inte och låt bli att vara så hetsig. Om du inte reder ut den här biten själv tycker jag du omgående ska be om hjälp av någon mer kunnig så inte din häst får men av din behandling :(
 
Sv: Har blivigt som en travare igen!!!!!! =(

om du har flängridit hela sommaren, och hästen plötsligt inte har ont nånstans, är det kanske inte så konstigt att hon beter sig som hon gör..
som fröken_skåne säger, hon har nog blivit mer sig själv utan smärta i kroppen, och sen kanske det behövs lite dressyr och inte bara fläng?
 
Sv: Har blivigt som en travare igen!!!!!! =(

Jag rider också inför en privat lärare i dressyr en gång i veckan och det har jag gjort undre haela den här tiden så det är BARA när vi är ute som hon är sån när vi rider dressyr är hon jätte duktig men hon kanske tror att vi ska springa jätte fort hela tiden när vi är ute??
 
Sv: Har blivigt som en travare igen!!!!!! =(

om det är vad du gjort hittills kan det mycket väl bero på det.
själv ser jag ingen anledning att alltid släppa "helt" när man är ute, bara för att man inte råkar vara på ridbanan. försöker rida medryttarhästen (också ridtravare) i någon typ av form även i skogen. hon vill inte alltid, och ibland släpper vi loss också, men lydnaden måste ju funka även ute.
 
Sv: Har blivigt som en travare igen!!!!!! =(

Okej men vad kan jag göra för att hålla henne lugn +??för hon är ju inte sååå illa som hon kanske kan bli. men jag har bara ridigt ut några gånger på den här tiden .så det kanske kan vara att hon har så mkt energi i kroppen?

Men Jag vill ju veta vad jag kan göra för att få henne att gå bättre för det blir ju antagligen jag som ska sätta en gräns :confused:
 
Sv: Har blivigt som en travare igen!!!!!! =(

Min tjej är likadan, har blivit behandlad av ET och är nu mer som :bump: :banana: :bump: :rofl: när man rider eller tömkör haha
Longera är ingen ide att ens tänka på.
Men ET sa att hon skulle bli himla pigg av att inte längre ha ont.
Men att det bara är att jobba på så hon kommer igång och då kommer hon lugna sig.
har märkt att hon börjar fippla med tungan så rider mycket på bettlöst och varierar med bett.

Hagen är dessutom lerig och hon gillar inte det så när hon ska ut och jobba tycker hon det är super! Tror hon ska brunsta snart med så
 
Senast ändrad:
Sv: Har blivigt som en travare igen!!!!!! =(

Har du själv ett hetsligt humör blir det ju svårt... Du kan ju börja med att skritta fram henne avsuttet ute först sedan rider du dressyr ute på vägen så långt ni har kommit i paddocken och sitter av när det har gått bra. Sedan går du hem med henne med dig bredvid så att du
förbrukar din energi utan att bli arg på henne.

Sedan kan du avsluta med ett pass i paddocken om du känner att du vill rida mer. Det viktigaste är att hon känner att du är nöjd med henne, är ni lika humörbenägna bägge två hjälper ni inte varandra att coola ner att ni blir arga och irriterade.
 
Sv: Har blivigt som en travare igen!!!!!! =(

Det är väl inte så konstigt att hon är hispig ute om du bara fläng ridit ute innan..... sluta fläng rid och var konsekvent, hon får inte härja runt. drar hon iväg, sakta av. men som sagt försök vara mjuk i handen, annars blir det lätt dragkamp.
 
Sv: Har blivigt som en travare igen!!!!!! =(

Förut kunde hon väl inte busa och skoja lika mkt för det tog emot eller gjorde ont. Nu har hon lärt sig att ute är det flängridning och nu kan hon hänga på. Hästen gör precis som hon har fått lära sig och blir självklart frustrerad när du kommer med nya direktiv.
 
Sv: Har blivigt som en travare igen!!!!!! =(

Precis som alla andra säger så sluta att fläng rida och ta det bara lungt och stilla!

Eftersom att du rider dressyr i paddocken så varför inte göra det ute oxå?
Rid lite uppmjukande rörelser, sånt som får henne att lungna sig och att slappna av.
Sen kan man ju börja träna andra sätt att få stopp på henne och inte bara ta i munen, tex. stoppa med sitsen, rösten och sakta av när hon drar iväg och börja om.

Kan ju prova att rida på bettlöst!?

Det funkar på min heta ridtravar tjej, då hon hatar bett och bara tar tag i det och drar.

Och sen nåt som är så viktigt att tänka på:

Man behöver inte trava och galoppera varenda gång man rider!
Skritten är minst lika viktig!

Lycka till!
MVH Isabella
 
Sv: Har blivigt som en travare igen!!!!!! =(

Du har fått många bra råd av de andra som svarat, men jag skulle vilja tillägga en sak:

Lägg band på ditt hetsiga humör när du ska rida/hantera hästen. Försök att istället se allting med en glimt i ögat. Då blir allting mycket lättare.

Immer
 

Liknande trådar

Western Min ponny blir otroligt het och stressad när jag börjar arbeta med henne, ibland går det fint när hon sänker nacken. Men när hon tycker...
Svar
6
· Visningar
2 922
Senast: sthu
·
Utrustning Min unghäst (nu tre år) lägger tungan över bettet, hon är ett varmblod som tränas för trav men som jag även håller på rida in. När...
Svar
19
· Visningar
2 980
Senast: Ramona
·
J
Träning Hejsan, jag behöver lite tips och tricks om någon har för att komma loss med min häst som är i en riktig trotsålder just nu. :( Jag...
2
Svar
38
· Visningar
3 351
Senast: bumbi_608
·
Träning Rider ett piggt varmblod som jag börjar bli trött på nu. När vi rider ut ska de alltid gå fort, på långa tyglar skrittar han fint men...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 369
Senast: Super Sonic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp