Bukefalos 28 år!

Har du varit med om "trick-or-treating" i Sverige?

Har du varit med om "trick-or-treating" i Sverige?

  • Nej, jag har aldrig varit med om någon del av det.

    Röster: 73 31,2%
  • Ja, jag har själv klätt ut mig och knackat på dörrar enstaka tillfällen.

    Röster: 40 17,1%
  • Ja, jag har följt med barn som klätt ut sig och knackat dörrar enstaka tillfällen.

    Röster: 26 11,1%
  • Ja, det är en etablerad tradition i mina kretsar och görs årligen.

    Röster: 29 12,4%
  • Ja, jag har delat ut godis till barn eller vuxna som knackat på.

    Röster: 94 40,2%
  • Jag har inte deltagit men blivit utsatt för "tricks" som jag tänker berätta om i tråden.

    Röster: 3 1,3%
  • Nja – folk har knackat på, men jag har inte öppnat & blev inte heller utsatt för något.

    Röster: 40 17,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    234
Tror inte de klär ut sig för själva skoldagen här som jag förstått det, men de har någon slags aktivitet (typ disco/maskerad) efter skoldagen. Känns lämpligt, då kan en ju välja om en vill delta.
Här har de både och 😊
Alla discon (blir det outar under året) anordnas traditionellt av 9orna och överskottet går till deras klasskassa. 👍
Brukar vara superfint ordnat
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Här där vi bor är det mycket barnfamiljer så det brukar alltid komma utklädda barn och ringa på runt Halloween. Inte alltid på rätt dag, det beror på vad Halloween är för veckodag. De brukar komma på helgen som är närmst Halloween också. Men inget bus vad jag kan minnas. Mitt barn har också gått bus eller godis men då har min man alltid följt med dem och hållt sig i bakgrunden.
 
Rent krasst tycker jag att det är ett jäkla otyg att som förälder låta sina barn gå och tigga godis hos främlingar om man inte vet att besöket är välkommet.

Jag tycker att det är helt okej om offret så att säga gett sitt godkännande genom att sätta ut en pumpa eller liknande men annars inte.
 
Rent krasst tycker jag att det är ett jäkla otyg att som förälder låta sina barn gå och tigga godis hos främlingar om man inte vet att besöket är välkommet.

Jag tycker att det är helt okej om offret så att säga gett sitt godkännande genom att sätta ut en pumpa eller liknande men annars inte.
Ja, jag är på ett sätt böjd att hålla med. Men sen måste jag erkänna att jag inte kände till systemet med att sätta ut en pumpa, vilket jag också tycker är en bra grej MEN den förutsätter ju då att folk känner till det och är införstådda med vad det betyder. Jag har för mig bekanta har haft både pumpor och lyktor och höstprydnader utanför ytterdörren utan att vilja kommunicera något, och jag undrar om det inte var något år det ringde på ett par barn. Där fungerade signalsystemet i så fall inte. Jag tänker lite såhär, att om den värsta konsekvensen är att man råkar göra några barn besvikna, då är det en sak, men om det är att man får huset äggat, då är det ett problem.
 
Har tander man sin utebelysning om man vill ha besok, och ar det slakt kommer ingen. Enkelt! Jag har inbland slakt och ibland tant och oppnar en liten stund men satter mitt "Skelett" Benjamin pa en stol utanfor dorren med en skal godis dar de far ta sjalva. Det ar forvanande hur bra det fungerar, forra aret fanns det till och med lite godis kvar nar alla hade varit har.

IMG_2260.jpeg
 
Har tander man sin utebelysning om man vill ha besok, och ar det slakt kommer ingen. Enkelt! Jag har inbland slakt och ibland tant och oppnar en liten stund men satter mitt "Skelett" Benjamin pa en stol utanfor dorren med en skal godis dar de far ta sjalva. Det ar forvanande hur bra det fungerar, forra aret fanns det till och med lite godis kvar nar alla hade varit har.

Visa bifogad fil 104142
Det där hade jag också kunnat tänka mig att göra, så behöver vare sig jag, hunden eller barnen bli utsatta för främlingar men jag får pynta glatt ändå! Älskar Halloweenpynt! Jag köper en del som åretruntdekorationer.
Mina enda salladsgafflar är två svarta skeletthänder. :heart
 
Det där hade jag också kunnat tänka mig att göra, så behöver vare sig jag, hunden eller barnen bli utsatta för främlingar men jag får pynta glatt ändå! Älskar Halloweenpynt! Jag köper en del som åretruntdekorationer.
Mina enda salladsgafflar är två svarta skeletthänder. :heart

Fast jag gor det for att jag ar lat och inte orkar oppna dorren och halla fram skalen :D

Vad det galler att dekorera for Halloween sa har jag gatt och sneglat pa en riktigt kul "graveyard" som alla de har delarna kan kopas pa ett av vara byggvaruhus. Det ar ratt dyrt, men sa himla kul tycker jag.
Nu bor vi en bit fran vagen pa en liten "cul-de-sac" med 10 hus, sa det blir ju bara for oss och kanns kanske inte sa kul med allt job nar det inte syns sa mycket.
Jag sa ju att jag ar lat!

JodiBond-HouseonaSugarHill-FY20HalloweenStyleChallenge-312516140-3-1000.jpg
 
Knackade på en hel hög med ungar här hemma hos killen.
Han försökte få mig att öppna, jag tvärvägra. Mycket riktigt var det bus eller godis.

Kom på när de var här att det där varken är bra ur corona- eller allergi synpunkter.
Är väl inte vanligt att barn i den åldern har stenkoll på t ex. sina allergier osv.
 
Knackade på en hel hög med ungar här hemma hos killen.
Han försökte få mig att öppna, jag tvärvägra. Mycket riktigt var det bus eller godis.

Kom på när de var här att det där varken är bra ur corona- eller allergi synpunkter.
Är väl inte vanligt att barn i den åldern har stenkoll på t ex. sina allergier osv.

Om barnen har allergier ar det ju foraldrarnas sak att halla ett oga pa det. Liksom alla andra anledningar att barn inte kan ata vissa saker. Har ar det inte manga tonaringar som gar runt, nagra fa och de har vanligtvis sma syskon med sig och alla ror sig i grupper med vuxna och barn.
Har gar ingen forran pa Mondag, Oktober 31, da det ar Halloween.
 
Fast jag gor det for att jag ar lat och inte orkar oppna dorren och halla fram skalen :D

Vad det galler att dekorera for Halloween sa har jag gatt och sneglat pa en riktigt kul "graveyard" som alla de har delarna kan kopas pa ett av vara byggvaruhus. Det ar ratt dyrt, men sa himla kul tycker jag.
Nu bor vi en bit fran vagen pa en liten "cul-de-sac" med 10 hus, sa det blir ju bara for oss och kanns kanske inte sa kul med allt job nar det inte syns sa mycket.
Jag sa ju att jag ar lat!

Visa bifogad fil 104144
Så fina!
Ni behöver ju inte köpa hela spök-konferensen. Börja med några delar bara. :D
Jag ska försöka smyga in lite subtila prylar i buskagen bara, jag har ju redan en jättetarantell som trädgårdsstaty, och har beställt hem en jättefin ljusslinga i höstlöv och tänker att en eller två av mina skallar kan få flytta ut under helgen.
 
Om barnen har allergier ar det ju foraldrarnas sak att halla ett oga pa det. Liksom alla andra anledningar att barn inte kan ata vissa saker. Har ar det inte manga tonaringar som gar runt, nagra fa och de har vanligtvis sma syskon med sig och alla ror sig i grupper med vuxna och barn.
Har gar ingen forran pa Mondag, Oktober 31, da det ar Halloween.
Är fortfarande anti hela grejen. Här får man inte va ifred även om man inte har släckt pumpa.

Killen tyckte man skulle ge dom godis å att bus va befogat om man inte hade godis. Jag blir så irriterad varför ska man bli utsatt för bus bara för man inte har godis. Jag har aldrig bett om det.

Råkat ut för ägg som inte får att tvätta bort. Jättekul eller inte…… 😒
 
Har bara varit med om att världens gulligaste lilla lakanspöke (en av grannungarna som då var 5 år gammal) stod utanför dörren när jag bodde i lägenhet, inget bus där inte utan hen fick godis. För vem kan säga nej till ett lakanspöke som är en tvärhand hög, med ett lite för stort lakan på sig och piper fram ett litet "bus eller godis, fast helst godis tack om du har för jag vill inte busa idag". Jag fick en kram också som tack. :love:
 
Jag bor mitt ute i ingenstans och får varken påskkärringar eller spöken. Vi gick alltid påskkärringar som barn där jag växte upp, men minns när Halloween började komma. Vi firade aldrig det, pappa oerhört anti detta amerikanska jippo, hans ord. Nu hör jag mer om halloween än om påsk och tycker det är tråkigt hur det ersatt vår svenska tradition då barn aldrig nära där jag bor går påskkärringar längre.
 
Är fortfarande anti hela grejen. Här får man inte va ifred även om man inte har släckt pumpa.

Killen tyckte man skulle ge dom godis å att bus va befogat om man inte hade godis. Jag blir så irriterad varför ska man bli utsatt för bus bara för man inte har godis. Jag har aldrig bett om det.

Råkat ut för ägg som inte får att tvätta bort. Jättekul eller inte…… 😒

Jag vet att det har forekommit bade egg och toa-papper som "bus" har och inser att de flesta i Sverige tror att det ar sa det "ska" ga till. Jag har bott pa manga stallen i USA, och inte nagon gang har jag varit med om nagon form av "bus" eller forstorelse. Har gar barn och foraldrar i grupper och foraldrarna vantar pa trotoaren medan barnen gar upp till dorren -om man har lyset tant!
 
Jag bor "off" men det brukar komma upp ett meddelande på FB grupperna som tillhör byarna att om man kan tänka sig påhälsning så tänder man ljus på trappan eller liknande.

Vi hade nog Halloweenfest på skolan, men vi gick iaf aldrig fråga om bus eller godis.
Däremot hände det att vi gick till påsk.
 
Jag håller med om att "buset" ska skippas helt och att allas gränser ska respekteras. Främlingar ska inte knacka på en dörr de inte blivit inbjuda till - men Halloween som koncept med skräck och höstmörker och spännande och pirr tycker jag är kul och mysigt.
Här i Skottland har det ju sitt ursprung i Samhain och är inte enbart ett "Amerikanskt jippo" även om mycket amerikaniserats, jag kan vilt gissande tänka mig att Svenska Allhelgona delar liknande ursprung men att det sedan anammats av kristna kyrkan?
 
Jag vet att det har forekommit bade egg och toa-papper som "bus" har och inser att de flesta i Sverige tror att det ar sa det "ska" ga till. Jag har bott pa manga stallen i USA, och inte nagon gang har jag varit med om nagon form av "bus" eller forstorelse. Har gar barn och foraldrar i grupper och foraldrarna vantar pa trotoaren medan barnen gar upp till dorren -om man har lyset tant!
Jag tror det är deg som blir fel att det blir så fel här så det från början är en amerikansk högtid och inte en svensk.

Sen att jag är irriterad av att killen gav bort det godis han eg köpt som vi skulle ha men som jag inte fick se röken av för han gav bort halva påsen till de första barnen som kom å andra halvan till de som kan härnäst.
 
Jag är född - 84 och när jag var barn var det ingen som pratade om halloween alls vad jag minns. I slutet av gymnasiet började det komma lite Halloweenpartys men inte mer än så. Lämnade Sverige 2009 och då var det ingen som gick runt där jag bodde.
Men vad jag ser vad kompisar med barn lägger ut på Instagram osv är det mkt nu.

Här i Österrike var det inget första åren men nu är det ganska många barn som går men verkligen bara på den riktiga dagen (iår på måndag). Här är dagen man besöker gravar alltid den 1 november men det verkar bara vara ngr få som besvärar sig att det ligger så nära.

En oskriven regel här är att man bara besöker folk man känner och/eller har en pumpa utanför huset som markering att man är välkommen att ringa på. Ingen som gör "bus" vad jag har hört.
 
Gick bus eller godis som barn med övriga barn i byn, varje år, men så "kände" man ju mer eller mindre alla boende. Har hänt någon enstaka gång sen jag blev vuxen att barn knackat på men brukar förbereda med extra godis utifall att. Blir lite besviken om det inte är tradition i nya hembyn, det var ju så spännande och roligt att spöka ut sig som liten :D Jag får vara ifred 363 dagar om året och surar inte om det kommer förhoppningsfulla barn på äventyr de andra två. Det går också bra att dyka upp för att sälja jultidningar, kakor och dylikt. Vill jag inte delta/köpa kan jag trevligt förklara det utan att förudmjuka ungarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp