Har fått in möss i mitt kök......hjälp

Vi har också möss och råttor, ibland undrar jag om det inte bor en grävling ovanpå innertaket också utifrån hur tungt och krafftfullt något springer där ibland. Nån gång har jag haft svårt att sova för något knaprar JÄTTEHÖGT i golvhöjd under sängen. Det händer, har tack och lov inte märkt av dem inne hos mig men vet att de springer i lådorna i en av våra uthyrningsstugor trots att där alltid är städat och tomt på mat vinterhalvåret. De kommer bara in, helt enkelt.
 
Känn inte skam.
Möss tar sig in oavsett om huset är pedantiskt städat eller ej. Vi har bott i vårt hus i 5 år, och har alltid möss i väggarna från höst till vår. Vi har haft möss inne springandes på golvet och vissa skåp där det går rör. Så varje mus-säsong gäller att ha fällor i de skåp de tidigare tagit sig in för att se om de lyckas komma förbi våra tätningar.

Vi har numera sopor i ett slutet skåp, typ städskåp för att minimera att de luktar sig till mat. Alla "matskåp" är förslutna och inga möss kan ta sig in.
För oss fungerar det inte med sån el-dosa i väggen, mössen minskar i rörelse i vissa rum men ökar i andra rum. Vi väljer därför lite vart de får röra sig eftersom jag har dom hellre på nederplan där hunden vistas än att de springer upp i barnens rum. Katterna jagar inte inomhus, tro det eller ej för ena katten är grym ute men vägrar inne :rofl: Hunden däremot tar möss om han får span på dom.
 
Tack för alla svar.
Känner mig inte lika ensam om problemet längre:)

Skaffa katt verkar ju vara en bra ide´.
Har aldrig fastnat för katter som husdjur, då jag är en utpräglad hund människa, men nu kanske jag ändrar uppfattning...man vet aldrig;)
Jag hade mycket möss. Bodde i en åker och hade fällor. Fungerade inte, är allergisk och reagerade hela tiden och mössen försvann inte trots att fällorna smällde. De är skickliga också till slut. Jag köpte råttgift och la ut, trots hundar och småbarn. DET var effektivt, mössen dog. Året därpå var det dags igen. Jag talade om för musen jag såg att det var ok att den fanns i skåpet under diskbänken, den fick inte stöka runt någon annanstans, inte grisa ner och inte visa upp släkten. Den löd, det året hade jag ingen fälla och ingen gift. Året efter hade den glömt överenskommelsen och fällorna smällde tills de kom på hur de kunde undvika dem. Råttgift igen. Bodde där i 11 år och hade fällor vissa år, inget vissa år och råttgift vissa år. Möss alla år dock, det hör till.

Ett år fick jag dock nog, inget hjälpte och jag blev riktigt dålig i min allergi, så jag skaffade katt. Jag är ingen kattmänniska. Alls. Hans jobb var att fånga möss. Bort med gift och fäller och in med katten. Gudars skymning vad effektivt. Jag såg honom knappra i sig två möss och sedan var varenda en mus borta! Och katten finns kvar än trots att vi har flyttat för många år sedan nu och inte har mus, jag älskar min katt väldigt väldigt högt, han är så speciell, men någon mer efter honom blir det inte.
 
Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes från påsen......

Börjar bli tröttsamt att ta upp detta med min mammas dödsbo igen, men jag har helt enkelt inte orkat ta hand om mitt eget hus, samtidigt som jag röjt i mammas hus 50 mil härifrån, så det finns lite smått och gott för möss och råttor i mitt hus,ja. Framför allt när det är minusgrader ute på nätterna. Det är klart de vill komma in i stugvärmen då.

Jag hade tänkt städa och röja upp hemma, framöver när allt är klart med huset 50 mil härifrån.
Men för sent.

Vad gör jag nu? Hur får man ut möss från huset utan att lägga ut råttgift? För råttgift vill man ju inte ha i ett kök.

Har hört någonstans att det är i princip omöjligt att få ut möss i en bostad, när de väl tagit sig in.....även om man använder musfällor.
Har även hört att möss inne får man stå ut med, när man bor i ett hus på landet, men inte inne i köket va?

Ni som haft problem med möss inomhus, får gärna tipsa om hur ni gjorde för att bli av med problemet. Tack.


Jag har mycket skamkänslor kring detta, eftersom jag vet att om jag hade haft mer städat hemma, så hade de troligtvis inte varit inne nu?
Men som sagt. Jag är totalt slutkörd både fysiskt och psykiskt efter denna prövande tid, så att städa hemma, var skulle jag ha tagit krafter till det, liksom?
Det är ett under att jag överhuvudtaget är upprättstående i dagsläget.
Möss brukar vara superlätt. Sätt ut en antal vanliga musfällor på strategiska platser så har du snart tagit alla som kommit in.

Råttor däremot, det är något helt annat. Då hade jag ringt Anticimex direkt (brukar ingå i hemförsäkringen utan självrisk).
 
Ett år fick jag dock nog, inget hjälpte och jag blev riktigt dålig i min allergi, så jag skaffade katt. Jag är ingen kattmänniska. Alls. Hans jobb var att fånga möss. Bort med gift och fäller och in med katten. Gudars skymning vad effektivt. Jag såg honom knappra i sig två möss och sedan var varenda en mus borta! Och katten finns kvar än trots att vi har flyttat för många år sedan nu och inte har mus, jag älskar min katt väldigt väldigt högt, han är så speciell, men någon mer efter honom blir det inte.
Jag skaffade också katt för att fånga möss men han bryr sig inte om möss längre, tycker han får godare mat av mig tydligen :(
 
Här är det högsäsong på hösten, denna v har jag tagit 4 möss. 2 i stallet och 2 i huset.

Jag använder slagfällor, beroende på modell så betar jag med hårda ostkanter, gamla Dumlekolor eller Kalles kaviar på de som har liten kopp.
 
Tack för alla svar.
Känner mig inte lika ensam om problemet längre:)

Skaffa katt verkar ju vara en bra ide´.
Har aldrig fastnat för katter som husdjur, då jag är en utpräglad hund människa, men nu kanske jag ändrar uppfattning...man vet aldrig;)
Katt är bra, tycker jag. Bara det att det finns en katt i/runt huset verkar minska på musbeståndet. Tror att de kan verka avskräckande.... :)
 
Har också alltid möss såhär på senhösten. Minskar betydligt med katter och sen tar man de andra med fällor fyllda med leverpastej eller jordnötssmör. Gillar de fällorna som dödar effektivt utan kladd.
 
Oh ja... en predator i huset är definitivt avskräckande för de gnagande kräken. Det märkte jag snabbt när jag var tvungen att ta bort Missia.
Vår katt bor ju inte ens inne (dock har han ett eget uppvärmt lyxrum komplett med fåtölj och duntäcke i stallbyggnaden ;) ), men vi har ändå inga möss inomhus.
Det var länge sedan jag ens hörde något gnagande i väggarna, nu när jag tänker på det....
 
Men är det helt omöjligt att täta huset så att de inte kan ta sig in?... :confused:

Jag har haft flera hus men aldrig musproblem. I huset jag har köpt mig nu så hör jag dem ibland i väggar och tak. Jag har köpt fälla nu, men min vision är att jag ska täta alla hål i huset under nästa sommar. Är min vision orealistisk?....
 
Jag vet en som blev av med mössen hemma när hen skaffade tamråttor :D . (De jagade inte mössen eller nåt sånt. De skaffades inte för att skrämma mössen, heller. Men det räckte tydligen att de fanns där.)
 
Men är det helt omöjligt att täta huset så att de inte kan ta sig in?... :confused:

Jag har haft flera hus men aldrig musproblem. I huset jag har köpt mig nu så hör jag dem ibland i väggar och tak. Jag har köpt fälla nu, men min vision är att jag ska täta alla hål i huset under nästa sommar. Är min vision orealistisk?....

I princip omöjligt på ett äldre hus skulle jag tro. Möss har en sjuk förmåga att ta sig in. Kanske lättare om man har ett nyare hus med mindre varierande grundmateriak.
 
Men är det helt omöjligt att täta huset så att de inte kan ta sig in?... :confused:

Jag har haft flera hus men aldrig musproblem. I huset jag har köpt mig nu så hör jag dem ibland i väggar och tak. Jag har köpt fälla nu, men min vision är att jag ska täta alla hål i huset under nästa sommar. Är min vision orealistisk?....

Hus mår ju inte bra av att vara för täta heller. Då får man andra bekymmer.
 
Jag hade mycket möss. Bodde i en åker och hade fällor. Fungerade inte, är allergisk och reagerade hela tiden och mössen försvann inte trots att fällorna smällde. De är skickliga också till slut. Jag köpte råttgift och la ut, trots hundar och småbarn. DET var effektivt, mössen dog. Året därpå var det dags igen. Jag talade om för musen jag såg att det var ok att den fanns i skåpet under diskbänken, den fick inte stöka runt någon annanstans, inte grisa ner och inte visa upp släkten. Den löd, det året hade jag ingen fälla och ingen gift. Året efter hade den glömt överenskommelsen och fällorna smällde tills de kom på hur de kunde undvika dem. Råttgift igen. Bodde där i 11 år och hade fällor vissa år, inget vissa år och råttgift vissa år. Möss alla år dock, det hör till.

Ett år fick jag dock nog, inget hjälpte och jag blev riktigt dålig i min allergi, så jag skaffade katt. Jag är ingen kattmänniska. Alls. Hans jobb var att fånga möss. Bort med gift och fäller och in med katten. Gudars skymning vad effektivt. Jag såg honom knappra i sig två möss och sedan var varenda en mus borta! Och katten finns kvar än trots att vi har flyttat för många år sedan nu och inte har mus, jag älskar min katt väldigt väldigt högt, han är så speciell, men någon mer efter honom blir det inte.
Precis såhär känner jag också. Jag är heller ingen kattmänniska, och om jag skulle skaffa katt, skulle jag vara orolig för att den ska springa iväg och bli påkörd av en bil, eller nåt. En katt trivs väl inte att vara inomhus hela tiden, antar jag. Framför allt inte om man bor på landet.

Dessutom om jag köper katt, så ska den ju VILJA jaga mössen med. Verkar vara en del som inte bryr sig om möss alls ju. Kul att höra om din katt, att hen gjorde sitt jobb:heart
 
Vi har möss precis överallt. I köksluckor, i skafferiet, i väggar och tak. Men så är ju huset från 1850-talet, och dessutom gård. :) Katterna avskräcker inte. Vi håller efter beståndet men gör inte direkta insatser på att få väck dom.
 
Jag skaffade också katt för att fånga möss men han bryr sig inte om möss längre, tycker han får godare mat av mig tydligen :(
Lite så är det nog med vår katt nu också. Dottern har hamster och han är inte intresserad. Han har fått "hälsa" och vänder bort nosen och verkar tycka den är äcklig och ointressant mest. I början iakttog han den men så fick han lukta och hälsa och intresset tvärdog! :D
 
Precis såhär känner jag också. Jag är heller ingen kattmänniska, och om jag skulle skaffa katt, skulle jag vara orolig för att den ska springa iväg och bli påkörd av en bil, eller nåt. En katt trivs väl inte att vara inomhus hela tiden, antar jag. Framför allt inte om man bor på landet.

Dessutom om jag köper katt, så ska den ju VILJA jaga mössen med. Verkar vara en del som inte bryr sig om möss alls ju. Kul att höra om din katt, att hen gjorde sitt jobb:heart
Det finns olika läger- de som anser att katter visst kan vara nöjda innekatter (det lägret tillhör jag) och de som anser att katter måste vara ute (och lägger ut i olika grupper om att katten inte kommit hem....).

Min katt var inne hela tiden. Han var ensam katt ihop med mina två hundar, eftersom han inte gillar andra katter alls, är rädd för dem. Jag frågade runt bland folk om någon hade en vuxen, rumsren och kastrerad katt som de behövde nytt hem till och så fick jag Nisse för 10 kr tassen. 3 år gammal ute och innekatt, livrädd för andra katter och män, liten och nätt trots kastrering, inte alls en biffig katt utan en riktigt liten katt. Han vantrivdes alltså i familjen där det fanns andra katten och en man i huset. Han ogillade att vara ute för där fanns andra katter. En perfekt ensam innekatt med andra ord, Han var dessutom van vid den billigaste maten och att komma till sist när katterna åt så han har fångat möss i sitt liv för ren överlevnads skull.

Jag tror att det finns en katt som passar oss alla, finns ju många katthem och liknande att leta efter den rätta individen på.
 
Vi har möss precis överallt. I köksluckor, i skafferiet, i väggar och tak. Men så är ju huset från 1850-talet, och dessutom gård. :) Katterna avskräcker inte. Vi håller efter beståndet men gör inte direkta insatser på att få väck dom.
Det är lite så jag tänkte också. Så länge de inte störde, förstörde eller bredde ut sig så hade jag inget emot att dela med mig av mitt hem. Men när min allergi blossade upp för jäkligt, när de var precis överallt och grisade ner och när de gnagde på allt så fick beståndet minska. Om de fanns under diskbänken och letade ätbart när jag sov gjorde mig inget alls, det är lätt att städa där liksom.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 720
Senast: pepp
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 149
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 205
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp