Har fått in möss i mitt kök......hjälp

Och dobermann! De är duktiga de också har jag lärt av egen erfarenhet! Min Enya tog allt smått, kunde inte ens ha katt eftersom hon ansåg att det var "smått". :o :nailbiting:
Japp dom funkar oxå,men den mindre varianten kommer lättare in under skåp mm utan att riva huset 🙈 :D
Just nu står det här 2-0 till mig o fällorna och en massa -0 till pinnen,alla tagna på typ verandan.
 
Av min erfarenhet så hjälper dina tips mot husmusen men inte mot åkermöss. Vet inte om det är dess rätta namn men vi säger åkermöss, och internet vill inte riktigt vara överens med mig. Den är större än en husmus, och husmusen verkar komma fram först åkermusen är borta. Husmusen har ett mer docksött ansikte med små öron, och åkermusen har större öron och en längre nos. Samt att de är mycket större i kroppen, dock inte så stora som råttor.
Det fungerar mot skogsmöss som är både söta och små, vad det nu utseendet spelar för roll.
 
Japp dom funkar oxå,men den mindre varianten kommer lättare in under skåp mm utan att riva huset 🙈 :D
Just nu står det här 2-0 till mig o fällorna och en massa -0 till pinnen,alla tagna på typ verandan.
Ja, det var det här med att riva huset... det ingår visst i jobbeskrivningen hos en dobermann!:D

När jag hade fyra hundar vrålade jag "muuus" och pekade och alla rusade dit, på jakt! Möss är smarta, de lärde sig fort att man inte går på upptäcktsfärd när folk och djur är vakna....
 
Elskrämma? Då har ni nog haft tur helt enkelt, mamma har haft elskrämmor i ett antal år och ändå kommer det in möss varje år. Själv mår jag dåligt av elskrämmor som jag har stött på, ett tjutande ljud i öronen.


Håller med. Vi har haft elskrämmor, och det tog inte bort mössen alls. Däremot ändrade de "motorled" i taket så de sökte sig till andra rum där inte hunden kom åt de som tar sig ut på golvet.
 
Blir också av med dem på nån vecka, och sen dröjer det nån vecka tills nästa spekulant dyker upp. Från oktober till april ungefär, varje år.
Intressant. Det kommer numera in ett par varje höst men de tar vi i fällorna. Då vi flyttade in var de överallt. Förra ägaren hade dem i köket. Hon hade ironiskt nog terriers. Vi har också hundar men inga råttjägare.

@Snurrfian jag hör inget ljud av skrämmorna.
 
Håller med. Vi har haft elskrämmor, och det tog inte bort mössen alls. Däremot ändrade de "motorled" i taket så de sökte sig till andra rum där inte hunden kom åt de som tar sig ut på golvet.
Vi har placerat ut skrämmorna vid de ställen vi misstänker att de tar sig in och där de var som värst.

Nu kan vi ha mat framme och hundmat i ett rum som är obebott och allt får vara ifred.
 
Elskrämmor funkade inte här. Enda sättet att kontrollera problemet är att alla livsmedel (inklusive all husdjursmat) måste vara oåtkomlig för mössen, plus att ha gillrade fällor hela höst- och vintersäsongen.

Hittills i år har det fångats sju möss här, vilket är en låg siffra mot andra år. Alltså är det inte gnagarår precis här.
 
Jag har också haft sådana. De fungerade inte. Jag hittade möss bredvid skrämman, full i färd att undersöka vad det var....
Var de såna som hade ljud som ändrade sig eller hade det samma hela tiden? De lär ska vänja sig om det är samma hela tiden.
 
Intressant. Det kommer numera in ett par varje höst men de tar vi i fällorna. Då vi flyttade in var de överallt. Förra ägaren hade dem i köket. Hon hade ironiskt nog terriers. Vi har också hundar men inga råttjägare.

@Snurrfian jag hör inget ljud av skrämmorna.
Men då är ni ju i samma läge som vi andra? Tar ett antal möss varje år? Nej det är inte vanligt att höra elskrämmorna men jag gör det, mycket störande. Jag kan även höra surr i vissa kontakter, speciellt till mobilladdare. Hör helt enkelt höga ljud lite för bra.
 
Var de såna som hade ljud som ändrade sig eller hade det samma hela tiden? De lär ska vänja sig om det är samma hela tiden.
Det minns jag inte, det är länge sedan nu. Dock hade jag inte ens den länge innan de undersökte den, de insåg att den var ny och undersökte den då. Och sedan var det som att de insåg att den inte var farlig och brydde sig nadda.
 
Själv mår jag dåligt av elskrämmor som jag har stött på, ett tjutande ljud i öronen.

Jag hör dem också oftast, ett ljust skärande ljud som gör att jag mår riktigt dåligt. Usch.. (Jag uppfattar liknande ljud från annat också, tex en symaskin på jobbet som låter på liknande sätt när den är igång - några av oss hör det men majoriteten inte.)
 
Det var en kortare förklaring på vilken typ av mus jag menade, eftersom jag inte vet om åkermöss är den rätta benämningen.
Liten eller stor skogsmus är det du kallar åkermus. Kala svansar.

Husmöss är mindre och har päls på svansen och är därför lite "gulligare". Hälsningar från Lattematte som har blivit ovillig expert på att artbestämma objudna husgäster sedan hon flyttade ut på landet.
 
Vi har placerat ut skrämmorna vid de ställen vi misstänker att de tar sig in och där de var som värst.

Nu kan vi ha mat framme och hundmat i ett rum som är obebott och allt får vara ifred.

Vad skönt för er!
Ja, det är där man ska ha skrämmorna. Där de vistas med, om man vet det. Och det är jättebra när elskrämmorna fungerar.
Här fungerar det inte riktigt hela vägen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 332
Senast: Calmiche
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 756
Senast: pepp
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 159
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 271
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp