Har fått in möss i mitt kök......hjälp

I fjol tömde vi sommarstugan på all mat innan vi åkte hem till stan. Vi fick ändå in en råtta, hade bott sig in i och förstört en soffa, bajs överallt på den 🤦🤢 Var lagom kul och då var det ändå inget, verkligen, utan helt tomt på mat där. Tror på, som redan andra skrivit, dom söker sig in i hus i jakt på mat å värme, dom vet att dom kan hitta nått och det har inte nått å göra med om man städar eller inte, in hittar dom iaf 🙄

Vi fick iaf dit Anticimex, visa sig vi hade ett litet hål under vasken i köket, vid ett vattenrör. Nu är det hålet igen pluggat + har även köpt sånna elektriska skrämmare man sätter i uttagen på väggen. Fick tips av andra som använder sådana och e nöjda. Nu hade vi ju råtta men tror mkt är likt ändå ^^ fast precis det med å täta kan nog vara svårare med mus kanske, dom kommer ju in genom minimala hål.
 
Ingen skam som fler skriver.

Jag har i min lägenhet där huset knappt är ett år gammalt och jag är ganska klinisk med mitt städande 🙂
 
Alltså folk godkänner alltså möss i väggar och tak?! Varför?
Jag tror ingen vill ha möss i sina hus frivilligt liksom?
men de ÄR inte helt lätta att bli av med. Särskilt inte när de inte syns så att säga.

Vi tar en efter en hela tiden, hund och katt som jagar också men det kommer in nya.
Och de som inser att man ska stanna i väggar och tak för att överleva, ja de kommer man ju inte åt bara sådär.

Har man djur ska man heller inte använda gift.
Annars kan man ju ställa ut det där väggmössen kan hämta.

Har inte testat ljud ännu då vi är lite tveksamma till om det är så smart när man har andra djur i hemmet. Men vi lär nog få testa.

Och iår är det ett helt galet musår, får man inga möss iår har man nog mer tur än nåt annat.
 
Alltså folk godkänner alltså möss i väggar och tak?! Varför?
Jag har aldrig godkänt att de ska springa runt i huset, det gör de ändå ;)

Men när man bor i ett hus som är ett par hundra år gammalt så är det inte görligt att täta ÖVERALLT. Vi kan inte ta oss in under utan måste då riva upp alla golv till att börja med. Då är det lättare att ställa ut fällor
 
Jag har också problem med möss inne, bor i ett gammalt hus på landet. Det är inte bara matsaker som behöver intressera dem, utan jag har även hittat t.ex. diskmaskinstabletter och liknande som det har tuggats på. Jag kör med flera fällor i huset, och jag har framförallt två platser i huset där jag tror att de tar sig in. Tyvärr är det svårt att täta just de ställena, och jag har inte kommit på än hur jag ska lyckas på något smidigt sätt. Matvaror har jag i täta skåp utan större glipor, och framförallt i glasburkar i skåpen så att även om de kommer in så är meningen att de inte ska komma åt särskilt mycket.

Jag har två hundar (storpudel och labradorblandning) som båda är väldigt glada i att ta möss och sorkar, men mössen inne lyckas ofta gömma sig på ställen som hundarna inte kommer åt (det är lättare att jaga möss ute, där man kan gräva upp gräsmattan för att få tag på dem ;) ). Däremot så är hundarna ett automatiskt alarm för när fällorna slår igen, då de direkt rusar ner för att ta dem (rakt genom kompostgallret jag har för trappen...). Det gäller att själv vara tillräckligt snabb så att de inte hinner ha sönder fällorna för att komma åt och äta upp musen, eller så att de inte tar med den döda musen upp i sängen igen :grin: Hundarna är tyvärr även ganska glada i katter (på fel sätt), vilket gör att vi inte kan ha någon katt.
 
Sällar mig till kören och säger att du absolut inte behöver skämmas. Vi har också möss i år (på landet) trots att de inte kommer åt vare sig mat eller smulor. De drar sina repor i alla fall och lämnar sina små pluttar. Förra året inga möss alls.

Skulle jag däremot se spår efter råttor skulle jag bomma igen huset och aldrig mer sätta min fot där. :nailbiting:
 
Alltså folk godkänner alltså möss i väggar och tak?! Varför?

Hur godkänner eller underkänner man ? Har ännu inte hittat rätt formulär att lämna in.

De finns. Fällor och katter håller nere populationen i och runt hus och byggnader. Man får liksom förhålla sig till att möss flyttar in under vinterhalvåret och att det tar tid att få dem ut eller dödade vid varje sådant tillfälle. Det betyder att det hyfsat ofta finns möss av lite olika arter som ännu inte fallit offer i väggar och bjälklag.

Har också ett hus byggt 1851 som ligger ute i skogen.
 
Om du har stående panel på huset så hjälper det att klippa bitar av enkvistar, om du har tillgång till egen en eller tillstånd av markägare, som du sedan stoppar upp överallt det går under panelen med barren nedåt. Enbarr är för stickiga för iaf möss så de kryper inte upp den vägen. Vid varje rörgenomföring under diskbänken ska du trycka in vanlig stålull, varken råttor eller möss gillar stålull. Häfta även fast svets-/putsnät så kan de inte peta bort stålullen och nätet är för litet för att en råtta ska kunna ta sig igenom, men möss kan. Titta utanför huset om du har hål i marken. Om du hittar några så ta stenar som du slår ner i hålen med hjälp av t ex en hammare.
 
Alltså folk godkänner alltså möss i väggar och tak?! Varför?
Alltså jag protestera men mössen skiter fullständigt i vad jag säger. Stort, äldre hus från tidigt 1900 tal men grunden är ännu äldre. Huset behöver andas för att må bra, och då får man ta att det heller inte går att stänga ute skadedjuren. Förra vintern fick de härja ganska ostört så vi har ett digert jobb framför oss att minska beståndet. Råttgift är inte ett alternativ, jag hör elektriska musskrämmor, även om jag inte har vågat prova nya.
Så vad tänker du att vi ska göra?
 
Alltså jag protestera men mössen skiter fullständigt i vad jag säger. Stort, äldre hus från tidigt 1900 tal men grunden är ännu äldre. Huset behöver andas för att må bra, och då får man ta att det heller inte går att stänga ute skadedjuren. Förra vintern fick de härja ganska ostört så vi har ett digert jobb framför oss att minska beståndet. Råttgift är inte ett alternativ, jag hör elektriska musskrämmor, även om jag inte har vågat prova nya.
Så vad tänker du att vi ska göra?

Alltså... jag har faktiskt vrålat åt dem. Det funkar inte :D
 
I sadelkammaren sätter jag upp vanliga slagfällor i plast och betar med öbs billiga chokladkräm.
I början tar jag alltid två per dag, sen lugnar det ner sig och brukar bli en eller två i veckan.
Gör enorm skillnad, inga förstörda saker och ingen skit.
 
Om du har stående panel på huset så hjälper det att klippa bitar av enkvistar, om du har tillgång till egen en eller tillstånd av markägare, som du sedan stoppar upp överallt det går under panelen med barren nedåt. Enbarr är för stickiga för iaf möss så de kryper inte upp den vägen. Vid varje rörgenomföring under diskbänken ska du trycka in vanlig stålull, varken råttor eller möss gillar stålull. Häfta även fast svets-/putsnät så kan de inte peta bort stålullen och nätet är för litet för att en råtta ska kunna ta sig igenom, men möss kan. Titta utanför huset om du har hål i marken. Om du hittar några så ta stenar som du slår ner i hålen med hjälp av t ex en hammare.

Av min erfarenhet så hjälper dina tips mot husmusen men inte mot åkermöss. Vet inte om det är dess rätta namn men vi säger åkermöss, och internet vill inte riktigt vara överens med mig. Den är större än en husmus, och husmusen verkar komma fram först åkermusen är borta. Husmusen har ett mer docksött ansikte med små öron, och åkermusen har större öron och en längre nos. Samt att de är mycket större i kroppen, dock inte så stora som råttor.
 
Senast ändrad:
En hel del ställen utvändigt går att "täta" med ventilnät (?) av aluminium. Relativt billigt och lätt att hantera, och skyddar även mot att andra skadedjur (tex getingar) tar sig in där och bygger bo. Jag tänker alltså på de mycket mycket finmaskiga sorterna, inte galler utan de som är nästan som myggnät i metall.
Anticimex rekommenderar också att en håller rent från växter etc intill fasaden på huset.
 
Alltså folk godkänner alltså möss i väggar och tak?! Varför?

Jag har inte godkänt deras inflyttning :meh:
Hyresvärden har tagit hit Anticimex för flera åtgärder, men då vi har en hund som äter allt så kan det inte ligga nära huset. Vi har försökt i 5 år att bli av med dessa djur, men då vi har ett hus i skogen, bredvid aktiv åkermark så är det ett omöjligt jobb. Kanske att det blir bättre den dagen som hyresvärden byter fasad på huset, men vi bor i en omgivning som ger bra förhållanden för möss och råttor.

Vi har två katter som inte jagar inne, trots att en av dem är mästare utomhus. Hunden jagar inne men det är inte möjligt att låta honom jaga i väggar och tak.
 
Svarar alla. Mitt hus är byggt på 1800-talet och vi bor kring lantbruk och åkrar. Vi blev av med mössen superenkelt och absolut inte med gift!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 294
Senast: Calmiche
·
Äldre Jag har länge haft en liten halvtaskig lukt stundtals i köket, MYCKET problem med möss och råttor, men det har lugnat sig väldigt mycket...
Svar
14
· Visningar
11 720
Senast: pepp
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 149
Senast: vallhund
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 205
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp