Bukefalos 28 år!

Har NH förändrat er ??

TheWickedWitch

Trådstartare
Jag känner mig djup och filosofisk såhär på fredagskvällen, och så började jag fundera på det här med NH och jag, hur det egentligen har påverkat mig...
Numera är jag alltid jätteglad när jag kommer hem från stallet, det spelar ingen roll om allt blev pannkaka när jag var där, så länge jag lärde mig något av det så är jag glad och nöjd, eller om det av någon anledning bara var en snabbvisit, att jag kom-gjorde klart-tog in-for hem, jag känner ändå att den finns där, min och gemets gemenskap, på ett sätt som den inte funnits förut, denna ömsesidiga respekt vi har för varandra...
Jag har också märkt hur mycket lugnare både jag och han har blivit, speciellt jag har blivit mycket lugnare "utanför" stallet och hästeriet också, jag har tappat mycket av "vassheten" jag hade förr, Okej, jag blir ju fortfarande arg och så, men ändå inte alls i samma utsräckning.
Ja, det här med NH var i alla fall helt rätt för mig, jag känner mig så fruktasvärt inspirerad, jag kan inte få nog av det, jag insuper all information jag hittar i ämnet som en svamp, testar det, känner efter om det känns rätt för oss...
Det är så himla svårt att med ord beskriva hur det känns utan att det låter smörigt och larvigt och mesigt, men det bjuder jag på ;)
 
Faktiskt inte. Jag tyckte samma redan innan jag visste om att NH fanns. Fast då trodde jag att inridning och uppfostran alltid gick hårt till om det var "på riktigt". Därför var jag fast besluten om att aldrig själv skaffa mig en unghäst för att aldrig själv vara den som betalade för en inridning och därmed gjorde mig skyldig till en sådan behandling av min häst.
Sommaren innan jag köpte Eloise stötte jag av en händelse på en riktig hästkarl, en NH-man. Det var då jag upptäckte NH och det var därför jag bestämde mig för att köpa Eloise då hon skulle slaktas. Annars hade jag aldrig gjort det!

Med alla NH-böcker, tränare, tips på nätet osv. har jag fått ett hum om hur jag ska vara för att det ska funka, men min inställning till hästar, ridning och hästeri är som det var tidigare, så som det alltid varit.

Däremot har nog hästens inställning till människor ändrats sedan hon började bli tränad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 395
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
38 847
Senast: scizofren
·
C
Hästhantering Imorgon tänkte jag ge mig ut och rida helt själv för första gången med min foderhäst. Har ridit honom själv ett par ggr förut, men då...
Svar
11
· Visningar
2 144
Senast: Curly
·
A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 269
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp