Har ni ert drömyrke?

Jag tror inte att jag har något drömjobb längre. Däremot ser jag mitt framtida jobb som både roligt, stimulerande och värdefullt. Dessutom finns det väldigt många inriktningar att välja på, med helt olika arbetsuppgifter och arbetstider. Plus att det på sikt kommer ge en bra lön, det är viktigt för mig.

När jag var liten ville jag bli veterinär eller arkitekt. Veterinär hade jag nog fortfarande kunnat tänka mig men tycker att en del saker känns lite knepiga, t ex ägare som inte har råd med behandling och istället avlivar. Jag skulle nog ha svårt att hantera det känslomässigt.

Mina drömyrken skiftar. När jag pluggade hade jag ett drömjobb. När jag fick drömjobbet var det fantastiskt i några år, sedan blev det inte drömjobbet längre. Jag bytte bana och hade ett nytt drömjobb som jag tröttnade på, bytte igen till ett annat jobb som jag trivdes med okej (inte drömjobbet, men okej). Blir otroligt trött på mig själv på grund av min ombytlighet, men jag hoppas att jag så småningom hittar ett jobb som jag trivs med längre än i några år...

Eller går ni och drömmer om något annat och i så fall vad? Vad hindrar er från att satsa på det?

Jag trivs rätt bra. Mitt arbete är intellektuellt och utmanande på ett sätt som passar mig. Nu har jag dessutom en hel del tid i veckan på distans vilken innebär att jag inte är fysiskt lika bunden.

Men jag vet inte om det är mitt drömjobb riktigt kanske, och egentligen inte det jag är utbildad till i grunden.

Tittar lite smått på andra tjänster, men tillåter mig att vara grinig med löneanspråk etc. En dröm vore att arbeta utanför Sverige, antingen med en liknande tjänst som jag har nu, eller som anställd på NGO som berör mina politiska intressefrågor.

Bekvämligheten i en fast tjänst gör mig lite passiv också. Helt klart.

Du får skaffa liten hund som kan åka med? :) Tycker många pensionärer verkar göra ungefär så.
+ 1 på den!
@mandalaki - hund som kan flyga som handbagage. En vän till mig har en sådan och den är verkligen vittberest, även utanför EU där reglerna är betydligt mer komplicerade.

(Det enda jag har som eventuellt kan kallas för "plan" inför mitt (förmodligen rätt fattiga) pensionärsliv är för övrigt att flyga på enkelbiljetter dit klimatet är bättre och pengarna räcker lite längre.)

Det korta svaret är nej, jag har inte drömjobbet. Hade aldrig ens tänkt tanken förrän långt upp i åren. Så inget jag gick och drömde om precis.

Jag är dock väldigt nöjd med var jag har hamnat i livet och vilka möjligheter jag har framåt. Jag har som dröm just nu att ta mitt yrke med mig och åka och jobba på Nya Zeeland, men då vill jag ha lite mer arbetslivserfarenhet först.

Jag har inget drömyrke, men jobbar med något som är enkelt för mig och bra betalt så det är helt ok. Är operativ projektledare inom kommunikation/reklam.

Jag pluggar just nu, så det är väl förhoppningsvis vägen mot ett drömyrke. Vet dock inte vad det drömyrket är än och jag kommer säkert hinna få fler på vägen. Just nu känns det som att platsen kommer ha större betydelse på den fronten än arbetsuppgifterna.

Jag är utbildad och jobbar med mitt drömyrke. Nu har jag dessutom en arbetsplats med bra arbetstider vilket inte är så vanligt i branschen.

Som det ser ut nu kommer jag att bli väldigt ofattig. Men jag tvivlar på att jag kommer att klara att jobba tiden ut, åtminstone inte på heltid, så då kan ju bilden bli en annan.

Som pensionär ser jag framför mig att åka på enkelbiljetter till Grekland och inte åka hem förrän jag får lust. Och så vill jag ha hund. Svåra saker att kombinera, dock.
Du började väl jobba mer i rättan tid än jag? Tyvärr tyder ju alla beräkningar både på att man bör vara hyfsat rapp i början OCH uthållig på upploppet för att landa någorlunda mjukt.

Jag tänker tröstande till mig själv att jag ju stod ut rätt bra som fattig i ungdomen, så det får väl gå en vända till.

Alla ni som ar supernojda med era yrken far ju garna dela med er av vad det ar ni gor! :)

mvh
karriarskris

Jag jobbar som biståndshandläggare inom äldreomsorgen. Jag skulle gärna vilja jobba mer med anhörigstöd runt personer med demenssjukdomar. Jag har som sagt utbildning för det, då jag är utbildad socionom men kommer nog att förflytta mig för att få erfarenhet av att jobba med mer kurativt arbete.

Jag har ett jobb som jag är intresserad av och en arbetsplats där jag trivs mycket bra. Jag valde yrket efter att ha blivit utförsäkrad två gånger och ville ha ett yrke där jag aldrig mer behövde bli arbetslös.

Däremot ät det inte mitt drömyrke. Det jag helst av allt vill göra kan man inte utbilda sig till och inte få anställning som.
Vad är det för ett yrke man inte kan ha som jobb?

Jag tycker också att drömjobb är ett svårhanterligt ord. Ett jobb är en nödvändighet. Det tar udden av drömmandet rätt rejält, tycker jag.

Jag tänker mig nog att drömmar är orealistiska, annars kvalar de inte riktigt som drömmar.

Men jag är inte heller en person som tnker eller lever med mål i sikte heller. Jag är tvärtom lite rädd för mål och drömmar, med en stark känsla av att de nedvärderar nuet. Jag vill heller inte "lida" nu för att nå ett mål sen. Jag vill ha trevligt nu!
Men jag är inte riktigt med på varför en nödvändighet inte också kan vara en dröm? Man måste ju ha någonstans att bo, t ex, men det hindrar inte att man kan drömma om ett visst boende.

Jag är nog din motsats när det gäller drömmar - utan långsiktigt mål så tappar jag helt motivationen och deppar ihop, nuet känns meningslöst om det inte leder nånstans. Jag kan gärna ”lida” nu för att nå ett mål sen. Hur man t ex kan få klart en avhandling utan att ha en enda dag där man inte tycker det känns mindre kul, men jobbar på ändå för att man faktiskt vill (eller måste) bli klar nån gång vet jag inte riktigt.

Att alla drömmar ska vara orealistiska håller jag inte med om. Tvärtom trivs jag bäst med realistiska drömmar.

När det gäller trådens fråga, så har jag mitt drömyrke. Jag kan inte tänka mig något arbete jag hellre skulle vilja ha. Jag är precis där och gör precis det jag vill göra, har stor frihet och gör sånt jag tycker är roligt och viktigt.

Rent konkret så är jag forskare (70%) och universitetslärare (30%). Undervisningen är en kurs med 350 studenter, som går två gånger per år. Jag är kursansvarig och kan bestämma innehåll och upplägg efter eget huvud, sen får jag ett lärarlag som hjälper mig att verkställa enligt plan. Det är ett privilegium, tycker jag, att få 700 unga människor varje år som är där för att lära, och där jag kan välja det kursinnehåll och den literatur som jag tycker de har störst nytta av. Forskningsdelen av min tjänst gör jag där och när jag själv vill, och jag bestämmer själv vad jag vill forska om.

Mitt långsiktiga mål är i första hand att fortsätta ha det så bra som jag har nu! Också enormt skönt att många år med dålig/ingen lön, osäkerhet och mycket obetald övertid har gett utdelning, att slippa leva i ovisshet om jag kommer kunna fortsätta i yrket eller inte.

Nej, jag har ett jobb som gör mig ganska glad och känner att jag gör nytta men har inte drömjobbet. Det vore att jobba med utgrävningar i Stockholmstrakten bara, och sådana arkeologtjänster är extremt svåra att få, oftast måste man röra på sig och dessutom skriva avhandlingar. Jag vill mest bara leka arkeolog. :p

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag som många andra behöver hitta jobb till sommaren. Känner att jag inte orkar med att jobba i vården längre, så måste hitta något...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Mirre
·
Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 217
Senast: fio
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 836
Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
853
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • WE-tråden