Bukefalos 28 år!

Har ni fått skattepengarna än?

+ @Miao Jag har heller inte deklarerat än. Vi har jordbruksfastighet och kommer ändå inte få några pengar förrän tidigast september. Har köpt mer mark 2018 så kommer ta hjälp med deklarationen också. Både min och makens papper damp ner i brevlådan först igår :p
Samma här, kommer väl göra det kl 2330 sista dagen som vanligt. Betalade dock in massa momspengar idag. Ja jag vet att det inte är mina pengar eftersom moms inte är någon inkomst men det gjorde ändå ont i hjärtat att lämna ifrån sig så mycket pengar, jag kunde väl fått behålla de :angel:
 
Samma här, kommer väl göra det kl 2330 sista dagen som vanligt. Betalade dock in massa momspengar idag. Ja jag vet att det inte är mina pengar eftersom moms inte är någon inkomst men det gjorde ändå ont i hjärtat att lämna ifrån sig så mycket pengar, jag kunde väl fått behålla de :angel:

Momsen fixade jag direkt det gick. Dock fick vi tillbaka lite då vi inte har så mycket försäljning utan handlar mest. Är ju enskilda näringsidkare bara :p
 
Men alltså det fattar väl alla att man inte ”får” pengar? Känns som ni är lite Captain Obvious to the rescue här.

Jag reagerade mest på att önskemålen var så starka om att få tillbaka pengarna just nu. Hade man valt att betala en mer korrekt skatt redan från början hade man redan haft pengarna under sin kontroll. I andra sammanhang brukar det också låta avundsjukt när någon säger att de får tillbaka en signifikant summa. Och bittert när någon får pynta in en summa för att ha betalat rätt skatt.

Jag tycker mest det är bra att vi när proceduren är klar har betalat den skatt vi är ålagda , oavsett hur vi tänkt själva tidigare.

Det är lite som ett lotteri där man betalt in 100% av vinstpotten själv och vet att man är enda lottköparen men ändå blir superglad när man vinner. Rolig psykologi på nåt sätt.
 
Jag reagerade mest på att önskemålen var så starka om att få tillbaka pengarna just nu. Hade man valt att betala en mer korrekt skatt redan från början hade man redan haft pengarna under sin kontroll. I andra sammanhang brukar det också låta avundsjukt när någon säger att de får tillbaka en signifikant summa. Och bittert när någon får pynta in en summa för att ha betalat rätt skatt.

Jag tycker mest det är bra att vi när proceduren är klar har betalat den skatt vi är ålagda , oavsett hur vi tänkt själva tidigare.

Det är lite som ett lotteri där man betalt in 100% av vinstpotten själv och vet att man är enda lottköparen men ändå blir superglad när man vinner. Rolig psykologi på nåt sätt.
Har man endast ett arbete så är det lätt att räkna ut. Jag hade sex olika arbetsgivare förra året och ett huslån jag betalar ränta på. Har inte orkat hålla koll på det. Utöver det student. Så jag jublar över dom 17,9 jag FÅR! :D
 
Har man endast ett arbete så är det lätt att räkna ut. Jag hade sex olika arbetsgivare förra året och ett huslån jag betalar ränta på. Har inte orkat hålla koll på det. Utöver det student. Så jag jublar över dom 17,9 jag FÅR! :D

Det är inte rocket science. Men behöver man inte veta och blir glad och jublar, så varför inte?
 
Jag reagerade mest på att önskemålen var så starka om att få tillbaka pengarna just nu. Hade man valt att betala en mer korrekt skatt redan från början hade man redan haft pengarna under sin kontroll. I andra sammanhang brukar det också låta avundsjukt när någon säger att de får tillbaka en signifikant summa. Och bittert när någon får pynta in en summa för att ha betalat rätt skatt.

Jag tycker mest det är bra att vi när proceduren är klar har betalat den skatt vi är ålagda , oavsett hur vi tänkt själva tidigare.

Det är lite som ett lotteri där man betalt in 100% av vinstpotten själv och vet att man är enda lottköparen men ändå blir superglad när man vinner. Rolig psykologi på nåt sätt.
Men vem tror du inte vet?
 
Men vem tror du inte vet?

Tja, jag har sett några kommentarer om att det är för svårt/jobbigt att räkna ut. Men i grunden är det mest en intressant reaktion som inte står i samklang med vad man borde veta och i de flesta fall vet.

Som om det vore ett spel på en enarmad bandit som kan gå lite hursomhelst. Nog rymmer skattesystemet en del komplexitet, men särskilt oförutsägbart eller slumpmässigt är det inte.
 
Tja, jag har sett några kommentarer om att det är för svårt/jobbigt att räkna ut. Men i grunden är det mest en intressant reaktion som inte står i samklang med vad man borde veta och i de flesta fall vet.

Som om det vore ett spel på en enarmad bandit som kan gå lite hursomhelst. Nog rymmer skattesystemet en del komplexitet, men särskilt oförutsägbart eller slumpmässigt är det inte.
Men svårt/jobbigt att räkna ut är väl en annan sak än att man inte har en aaaaning om vad skattepengarna betyder - alltså att om man får tillbaka så har man betalt för mycket skatt under året och får man restskatt så har man betalt för lite. Det låter minst sagt beskäftigt att påpeka det i en sån här tråd.
 
Som om det vore ett spel på en enarmad bandit som kan gå lite hursomhelst. Nog rymmer skattesystemet en del komplexitet, men särskilt oförutsägbart eller slumpmässigt är det inte.
Fast det är det nog väldigt få som tror. Det handlar inte om att alla andra här är jättekorkade och inte förstår, så du behöver nog inte känna ett så stort behov av att komma in och förklara. Istället för din enarmade bandit så kan du se det såhär: För mig är det här med pengar tillbaka på skatten lite som när jag hittar en Snickersglass i frysen som jag glömt bort. Jag vet att det är jag som har köpt den och låtit bli att äta den, jag vet att det inte är en present från gud eller nåt jag fått gratis, men ändå känns det som en glad överraskning när jag hittar den.

Om du inte märkt det själv så är du just nu i den här tråden den där personen som kommer in och säger "Well, actually" till alla. Var inte den personen 👍.
 
Inget här än så länge. Men eftersom jag gjort reseavdrag och så lär jag väl inte få dem förrän till sommaren.
 
Fast det är det nog väldigt få som tror. Det handlar inte om att alla andra här är jättekorkade och inte förstår, så du behöver nog inte känna ett så stort behov av att komma in och förklara. Istället för din enarmade bandit så kan du se det såhär: För mig är det här med pengar tillbaka på skatten lite som när jag hittar en Snickersglass i frysen som jag glömt bort. Jag vet att det är jag som har köpt den och låtit bli att äta den, jag vet att det inte är en present från gud eller nåt jag fått gratis, men ändå känns det som en glad överraskning när jag hittar den.

Om du inte märkt det själv så är du just nu i den här tråden den där personen som kommer in och säger "Well, actually" till alla. Var inte den personen 👍.

Jag tycker nog mest att alla såna där resonemang om magi kring företeelser som är just enkla att förklara är intressanta - och skulle ha förklarat ingångsvärdet som just det till mitt första inlägg och minskat ned den beskäftiga tonen. Som jag också ser när jag läser inlägget såhär i efterhand. Fascinationen över att bortglömda Snickersglassar och felbetalda skatter skapar sådan eufori och känsla av överraskning, bra liknelse!

Det är liksom inte komplicerat i den meningen att någon som skrivit i den här tråden inte skulle bemästra att förutsäga utfallet, medan flera inlägg anlägger just den "magiska" vinkeln - en del med tydlig ironi, andra utan tydlig ironi.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, hur lång tid måste jag vänta innan jag kan ta med mig det gamla modemet till återvinningen som gamla ägaren lämnade kvar?
Svar
18
· Visningar
935
Senast: Kakis
·
Tjatter Sedan pandemin erbjuder Willys här en hurts med två spannar vid lösgodiset, en för smutsiga skopor och en för rena. Nu har de ju haft...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
4 161
Senast: Amha
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 778
Senast: Sel
·
Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 206
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp