hård i höger, varför och vad göra?

Sv: hård i höger, varför och vad göra?

jag skriver ju här för att få olika tankar om vad det är han gör och därmed varför det blir som det blir... det var ju liksom hela poängen med frågan ...har inte det framgått?

Jo det har framgått
- men som flera har svarat - det är helt omöjligigt för man måste se vad somhänder för att kunna svara ett vettigt svar

det är inte så lätt som att fixa till hästen särskilt inte när problemen är så grava.
Om det är så illa att du inte kan rida hästen på en stor volt utan att den drar mot sargen då sitter det i dig. och vad du gör för fel det måste man var på plats -för du gör säkert olika fel beroende på var du är, och du gör säkert ganska många fel

Det är liksom inte läge att tala om hur du skall få hästen bättre. Först måste du rida tillräckligt bra så du kan rida runt spåret och på en stor volt och hjälpa en outbildad häst till balans

Sedan kan vi diskutera hästens problem
 
Senast ändrad:
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

suck.

jag har med hjälp av duktig tränare och handledning utvecklat hästen, ja. han kunde när jag köpte honom inte gå på voltspår alls, det kan han nu - då anser jag att jag har lyckats med ngt iaf. jag är inte världens bästa ryttare och jag är ingen tränare, det är därför jag tränar för ngn.
om hästen har dålig kroppsuppfattning så beror det iaf inte på att han har en fysisisk skada som måste behandlas.inte enligt ngn av alla olika tränar, vet, kiro, eqi... som har sett honom iaf... men du som inte har stt honom kanske vet bättre?
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

men jag har ju aldrig påstått att jag ska få några slutgiltiga svar här.

hallå.

för tjugonde gången

jag ville ha idéer, tankar tips på hur jag kan undersöka vad som är problemet?
är det så fel?


jag ger upp och lägger ned. kommer inte ställa en fråga till på länge.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

jag ville ha idéer, tankar tips på hur jag kan undersöka vad som är problemet?
är det så fel?

det är inte ett dugg fel

Men som det utvecklar sig nu, så verkar felet var att hästen är outbildad
( och där kan jag ha missat ett inlägg, ber om ursäkt för det)

Vad som är hans huvudproblem rent koordnationsmässigt det borde din tränare ha kunnat identifiera för länge sedan

ang. att "jag vet bättre"
det gör jag ju inte, men jag har rätt stor erfarenhet och jag har hittils inte träffat på ngn sådan häst som INTE haft ngt problem, men det kan antingen sitta i ryttaren eller i kroppen

jag reagerar på att om du utbildat denna hästen ihop med tränare - varför har ni inte redan nu en plan?
även om denne är bortrest för tillfället

Ett tänk ang. hästens och din snedhet nåste ju redan finnas? Särskilt om du ridit CR :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Jo det har framgått
- men som flera har svarat - det är helt omöjligigt för man måste se vad somhänder för att kunna svara ett vettigt svar

det är inte så lätt som att fixa till hästen särskilt inte när problemen är så grava.
Om det är så illa att du inte kan rida hästen på en stor volt utan att den drar mot sargen då sitter det i dig. och vad du gör för fel det måste man var på plats -för du gör säkert olika fel beroende på var du är, och du gör säkert ganska många fel

Det är liksom inte läge att tala om hur du skall få hästen bättre. Först måste du rida tillräckligt bra så du kan rida runt spåret och på en stor volt och hjälpa en outbildad häst till balans

Sedan kan vi diskutera hästens problem

Jag håller med i det mesta, men det är ju ändå ts häst och ingen av oss har sett dem och att komma med funderingar kan inte vara fel, och även att kolla upp den är EN fundering av dem som kommit fram.

Jag håller som sagt med om att det kan bero på en massa saker och häst och ryttare tillsammans och det är omöjligt att ge direkta råd, annat än möjligen som jag bla gjort, att genom olika rakriktande övningar försöka känna efter hur/om hästen har svårt och vad som beror på ryttaren. Men troligen behövs ändå hjälp från marken för att verkligen se ryttaren gör omedvetet och vad som är vad.


Det är faktiskt precis samma sak som i alla sitstrådar slog det mej, där du har skrivit om hur ryttaren ska göra med kisseriet och annat, att det kanske är rätt för dej, och kanske för många andra, men det är inte säkert att det är rätt för alla, det handlar även där om vad varje ryttare har för grundproblem i sin sits och vad som behöver åtgärdas. Jag skriver ibland om mitt sätt och det kan bero att det är vad jag har behövt, det kanske inte är så för dej.

Jag skriver bara för att illustrera det faktum att man aldrig kan ge exakta generella råd via ett forum utan att ha sett dem man ger rådet till, (sen gör vi alla det ändå:angel:)

Men kanske vi alla ska komma ihåg just det där, att det som passar mej kanske inte alls gäller för andra, de kanske måste göra något helt annat för att komma vidare.

Bara en reflektion när jag läser i olika trådar.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

Jag håller absolut med dig. Jag lever i den föreställningen att vi alla vet detta när vi skriver i ett forum. Självklart kan man inte ge exakta råd på ett forum och få totala lösningar på sina problem. Om ingen har sett hästen i verkligheten kan man inte mer än resonera helt hypotetiskt. Men ibland kanske det bara är sådana tankar en ryttare behöver? Problem tror jag uppstår när inte alla har detta i åtanke och tror att någon vill ha/vill ge just verkliga, omfattande lösningar

Jag ser forumet som ett ställe att bara ventilera vad som inte riktigt fungerar och kanske få tips på varför. Sedan får man lägga mer vikt vid de tips som man känner kanske stämmer bättre in.

Tack alla här för era tips.

För den andra diskussionen som dök upp mot slutet så kan jag bara återigen säga att hästen är kollad av såväl vet och massör, och *nu har jag tappat benämningen* i somras, bara för att jag ville kolla honom.

Denna stelhet jag upplever nu, som har funnits tidigare men är starkare nu, har alltså dykt upp med förnyad styrka strax efter en längre vila. Och det är därför jag inte har hunnit ta det med min tränare som för tillfället är borta.

Hästen är alltså inte på något sätt en färdigutbildad tävlingshäst, utan en hobbyhäst som rids med ambitionen att gå bra och vara mjuk och lösgjord för en trevlig ridupplevelse, vi utför än så länge bara rörelser i skritt förutom att föröka få till korrekta volter i trav. Det är vår nivå och det är där vi hör hemma just nu.

Jag fortsätter att rida mjukgörande och tänka på att stärka bakbenen (vilket är det som vi gjort detta år och tänka på sits och rakriktning. Jag tycker att han lossnat lite nu så förhoppningsvis går vi mot bättring.
 
Sv: hård i höger, varför och vad göra?

man kan prova att lösgöra ngt av bakbenen genom att tex rida en sluta el en öppna,om sas problemet finns i nått av bakbenen så brukar styvheten släppa fram. Hade varit kul att få se en filmsnutt
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 115
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 417
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund På tal om en annan tråd är jag lite fundersam över hur bruksraser är att leva med. Jag har själv varit inne länge på att det kan bli en...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 293
Senast: Wingates
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 159
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp