Bukefalos 28 år!

Hårschampo

Sv: Hårschampo

Lady Godiva tycker jag luktar gott (har balsam i dessutom), gillar även Seanik, och den vita som jag inte minns namnet på nu - Shimmer?


TS:
Jag BM:ar normalt, och är nöjd med det - har du testat balsametoden? Men när jag i perioder använder schampo är det alltid Lush-kakorna. De är små, behändiga när man reser, innehåller minimalt med skit, och räcker ju hur länge som helst...
 
Sv: Hårschampo

Jag väntar på att få hem Jumping Juniper och Karma Komba, ska bli superspännande att sniffa! Ett torrschampo (No Drought) fick också följa med, och en badbomb (The Enchanter)
 
Sv: Hårschampo

KL
har beställt produkter från Kosmetikkompaniet, ska vara naturnära eko ej djurtestat osv...Står i varje produkt vad de innehåller.
 
Sv: Hårschampo

http://www.lushusa.com/Karma-Komba/02008,en_US,pd.html

kolla ingredienser, jag vet inte, kunde inte se det rakt av.

De innehåller däremot SLS som många försöker undvika, men jag tål det definitivt och det är ju väldigt väl testat på nära alla schampon sedan 50-talet eller så. Sedan verkar alla alternativ vara släktingar. Jag har provat tex wileda som har en släkting till SLS som rengöring, men det är inte bättre.
 
Sv: Hårschampo

Karma Komba och Squeaky green gillar jag :)

Har fått ngt glittrigt vitt av mamma i julklapp, har inte testat ännu.
 
Sv: Hårschampo

Fast det finns ju en del andra anledningar till att inte använda produkter som innehåller SLS :p

Tex:

1. Det torkar ut både hår och hårbotten då sulfaterna dels kan verka frätande på huden, och dels tränger in i hårstråna så de inte kan stänga sig och torkar ut håret inifrån. Varför använder man då en tensid som torkar ut? Jo, för att få sälja balsam såklart. Och får man sälja balsam får man ofta sälja stylingprodukter – och använder man stylingprodukter måste man tvätta håret oftare…

2. Hormonella störningar och håravfall går också koppla till användande av sulfater. Tänk på att allt du smörjer utanpå tas upp av kroppen, huden är vårt största organ!
Dessutom kan det krympa hårsäckarna, och du tappar därmed mer hår än vad som hinner växa ut.

3. Sodium Lauryl Sulfate kan reagera tillsammans med andra ämnen och bilda samma cancerogena nitrosaminer som när man steker kött för hårt.

4. Ögonskador, starr och försämrad läkningsförmåga i ögonen går också koppla till denna sulfat.. Kolla vad ni tvättar era barn med och bli mörkrädda vettja..

5. De är enormt giftiga för fisk, vattenlevande organismer och svårnedbrytbara för miljön.

SLS går faktiskt alldeles utmärkt att byta ut mot sockertensider från t ex ekologiskt odlad majs eller kokos, vilka oftast finns i ekologiska produkter och som är betydligt bättre.

Det finns en ganska intressant "bloggserie" att läsa om man är intresserad av att veta mer om all skit som finns i kemiska produkter.

Vet ej om jag får länka, annars får moderator ta bort och så kan jag PMa de som är intresserade.

http://kurera.se/beauty-by-bloch/kategori/varfor-jag-hatar-head-shoulders/
 
Senast ändrad:
Sv: Hårschampo

Mmm jag vet, jag har läst det. Hade hoppats att Lush hade ngn kaka utan SLS men det har de inte såvitt jag vet. Köpte Wileda till min tvååring, men det funkade inte så bra på mig. Har testat ngt från Body Shop utan har jag för mig, men jag kan inte ha Body Shop schampon.

Jag använder inte vanliga balsam, tål dem definitivt inte (Djungle från Lush (SLS igen) och äppelcidervinäger, mandelolja får det hållas till).

Majoriteten alternativ är mycket nära släktingar till SLS och mindre testade.

Jag håller mig till att tvätta håret sällan istället :p det blir det ändå bättre av. Men jag ska läsa din länk.
 
Senast ändrad:
Sv: Hårschampo

svar AraSlei Oops efter snabbkoll på länken, schampon hon rekommenderar innehåller gud vet vad från homeopatiska substanser* till kollodialt guld. ;) Det skulle jag aldrig våga/vilja ha i håret :p sorry, håller mig till lite kortare och lite enklare innehållsförteckningar på saker.

Himla synd faktiskt att ekologiska produkter ska blandas ihop med sådant.

(Ok normalt är det kanske låg chans att det faktiskt skulle innehålla substansen, men det finns fall där homeopatika haft verksamma mängder av farliga substanser i sina produkter, och så vill man inte ge pengar till det.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hårschampo

Jag har inte sagt något om att titta på de schampomärken hon rekommenderar, det var bara ett tips om läsning på vad det är alla kemiska beteckningar faktiskt står för i schampon.
Skrämmande läsning tycker jag.

Angående vad ekologiska produkter blandas ihop med, så tror jag att folk sällan vet vad ekologiskt egentligen betyder, för det är ju knappast ett =-tecken för att det alltid är det bästa att använda för de problem man har. Även om många tycks tro det.

Bara för att ett vanligt schampo innehåller ekologiska produkter är det ju inte säkert att det är det bästa på marknaden, lika lite som ett "homeopatiskt" schampo som innehåller ekologiska produkter skulle behöva vara det.
 
Sv: Hårschampo

Med ett ekologiskt schampo menar jag ett schampo som ger minimalt med ekologisk påverkan.

Om det är bra för håret eller inte påverkas ju inte av hur ekologiskt schampot är.

Om man vill marknadsföra ett schampo med skumma ingredienser så får det gärna stå tex homeopatiskt/new age schampo som är ekologiskt, inte ekoschampo.

Anledningen till att jag nämnde schampon hon omfamnar är att om någon totalt mosar ett schampo för konstigt halvfarligt innehåll så blir den personens trovärdighet låg om den samtidigt omfamnar andra schampon med ännu märkligare innehåll.;) Då kan man tro att personen är mer teknikrädd än saklig och inte gör så bra research.
 
Sv: Hårschampo

Men de allra flesta (i vart fall i mitt umgänge) anser att ett ekologiskt schampo är ett schampo med ekologiska ingredienser, odlade efter samma princip som ekologisk mat :)
Eller hur menar du att det annars skulle vara ekologiskt?

Nej, absolut inte. Men en del tror ju det. Det står ekologiskt på, så därför köper många utan att ens läsa på innehållsförteckningen.

Med homeopatiska ingredienser antar jag att du menar örter/örtavkok? Vilket jag inte tycker går under definitionen "skumma ingredienser". Definitivt inte mer konstigt än något som är framställt i ett kemiskt labb :p Kamomill t ex är ju allmänt känt för att vara lugnande, t ex kamomillté.

Det kolloidala guldet kan jag förstå att du anmärker på (pga framställningen), men samtidigt skriver du ju själv att risken att man råkar ut för förgiftning är oerhört låg. Om man ändå är rädd för det är det ju bara att välja ett schampo som inte innehåller guldet. Det finns ju garanterat.

Om man läser innehållsförteckningen på Kamomillschampot av det märke hon rekommenderar så ser den ut såhär:

Renat vatten, Örtavkok av Kamomill, Sockertensid, Xantangum, Kolloidalt guld,Dpantenol, Glycerol, Mjölksyra, Acett

Vilket (trots det kolloidala guldet..) ivf jag tycker känns bättre än t ex innehållsförteckningen på Lushs Godiva schampokaka:

Sodium Lauryl Sulfate (Sodium Lauryl Sulfate), Cocoa Butter (Theobroma cacao), Cetearyl Alcohol & Sodium Lauryl Sulfate (Cetearyl Alcohol & Sodium Lauryl Sulfate), Glyceryl Stearate & PEG-100 Stearate (Glyceryl Stearate & PEG-100 Stearate), Propylene Glycol (Propylene Glycol), Hibiscus Extract (Hibiscus sabdariffa), Stearic Acid (Stearic Acid), Shea Butter (Butyrospermum parkii), Cetearyl Alcohol (Cetearyl Alcohol), Camellia Oil (Camellia japonica), Organic Jojoba Oil (Simmondsia chinensis), Organic Macadamia Nut Oil (Macadamia ternifolia), Extra Virgin Coconut Oil (Cocos nucifera), Cupuacu Butter (Theobroma grandiflorum), Jasmine Absolute (Jasminum grandiflorum), Ylang Ylang Oil (Cananga odorata), Cypress Oil (Cupressus sempervirens), Palmarosa Oil (Cymbopogon martinii), Jasmine Flowers (Jasminum officinale), Cetrimonium Bromide (Cetrimonium Bromide), Cocamide DEA (Cocamide DEA), Gardenia Extract (Gardenia jasminoides), Benzyl Alcohol (Benzyl Alcohol), Geraniol (Geraniol)


Men alla gör vi ju som vi själva tycker :)
 
Sv: Hårschampo

Med homeopatiska ingredienser antar jag att du menar örter/örtavkok? Vilket jag inte tycker går under definitionen "skumma ingredienser". Definitivt inte mer konstigt än något som är framställt i ett kemiskt labb :p Kamomill t ex är ju allmänt känt för att vara lugnande, t ex kamomillté.

Homeopati är verkligen inte samma sak som örtmedicin. Homeopati är mumbo jumbo som bygger på att ämnen blir mer verksamma om man späder ut dem i oändlighet, att lika botar lika och att vatten har ett minne.

Ren jävla fiction.
 
Sv: Hårschampo

Ja, det är den definitionen jag också har. Men eftersom jag inte hittar något mumbo jumbo så antog jag att Badger menade örterna/örtavkoken.
Sorry om det var luddigt.

Och jag håller med om fiktion ;)
 
Sv: Hårschampo

Vilket (trots det kolloidala guldet..) ivf jag tycker känns bättre än t ex innehållsförteckningen på Lushs Godiva schampokaka:

Sodium Lauryl Sulfate, Cetearyl Alcohol & Sodium Lauryl Sulfate, Glyceryl Stearate & PEG-100 Stearate, Propylene Glycol, Stearic Acid, Cetearyl Alcohol , Cetrimonium Bromide, Cocamide DEA, Benzyl Alcohol (Benzyl Alcohol),

Nåja, tar du bor alla ingredienser från växtriket samt det faktum att alla ingredienser står två gånger så blir faktiskt Lush innehållsförteckning inte längre än så där;). Din långa lista ser väldigt klatschig ut men den lurar ögat en hel del.
 
Sv: Hårschampo

Och tar du bort alla ingredienser från växtriket/naturen från det första schampot så blir det inte så mycket kvar där heller. Det är bara klippt och klistrat, direkt från respektive hemsida :)

Men för all del, jag tycker att din version gör det ännu tydligare vilket av de olika schampona jag hade valt..
 
Sv: Hårschampo

Nu har jag varit och hämtat ut min paket med min beställning. Så nu ska det provtvättas i helgen så jag får se om det blir en ny allergiattack eller bara rent hår ;)
 
Sv: Hårschampo

Nu sitter jag då här igen med nytvättat hår, precis som för en vecka sedan. Men denna gången rinner inte ögon och näsa, inte heller kliar det. Så är så länge verkar schampokakan vara OK för mig att använda. Återstår bara att se vad håret tycker om det också.
 
Sv: Hårschampo

Jag är jättenöjd med Jumping Juniper-kakan. Andra gången jag provade den idag, känns riktigt bra. Både hår och hårbotten är i väldigt fint skick. Stort LIKE så här långt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp