Bukefalos 28 år!

Hårschampo

Sv: Hårschampo

-kl-

Estelle & Thild har ett väldigt bra schampoo! Passar många som inte tål "vanliga" schampoo :)

Innehåller:
aqua, citrus aurantium amara flower water*, coco glycoside, sodium cocoyl glutamate, hydrolyzed wheat protein, citric acid, xantan gum, pentaclethra macroloba seed oil*, aloe barbadensis leaf extract*, natural fragrance, glycerin, sodium benzoate, potassium sorbate. *Ingredient proceeding from organic farming.
 
Sv: Hårschampo

Att det inte påverkar naturen negativt när det rinner ur avloppet främst och att det inte heller påverkat naturen i tillverkningen (eller så lite det går). Spelar sedan ingen roll vad det består av i övrigt. Fabrik, kemilab, whatever, helt ok.

Örtavkok är inte homeopatiskt i sig självt, det var inte det jag reagerade på jag skulle säkert kunna hälla örtavkok i håret om det knep. (du får slå upp homeopati på wiki tror jag).

Kolloidialt guld och det var ett par märkliga ingredienser till som inte finns på din lista och som jag inte orkar kolla upp igen, när jag slog upp dem visade de sig höra hemma i homeopatika.

Jag har inget emot innehållet i Godiva.
 
Senast ändrad:
Sv: Hårschampo

Någon som testat soak and float :D den kräver sitt badrum och en tolerant make. (Fick ta över en kaka som blivit utslängd hos en kompis). Mmm tjära.
 
Sv: Hårschampo

Att det inte påverkar naturen negativt när det rinner ur avloppet främst och att det inte heller påverkat naturen i tillverkningen (eller så lite det går). Spelar sedan ingen roll vad det består av i övrigt. Fabrik, kemilab, whatever, helt ok.

Örtavkok är inte homeopatiskt i sig självt, det var inte det jag reagerade på jag skulle säkert kunna hälla örtavkok i håret om det knep. (du får slå upp homeopati på wiki tror jag).

Kolloidialt guld och det var ett par märkliga ingredienser till som inte finns på din lista och som jag inte orkar kolla upp igen, när jag slog upp dem visade de sig höra hemma i homeopatika.

Jag har inget emot innehållet i Godiva.

Du menar som t ex Propylene Glycol, som Statoil rekommenderar att man har i bilarna för att förhindra att kylsystemen fryser? De varnar samtidigt för att ämnet skadar miljön, även i små mängder.
Du har inget emot SLS, som nämns på två ställen tom?

Tack, jag vet vad homeopati är, och behöver inte en sida som Wiki för det.
Kolloidalt guld (och silver för den delen) säljs ju i vanlig hälsokostaffär också.
 
Sv: Hårschampo

Undviker det i hälsokostbutiken också :D (när jag inte undviker hälsokostbutiker rakt av)

Nej jag bryr mig inte så mycket om vad i övrigt en produkt används till så länge den är säker i tex hårschampot. Folk har ju historiskt tvättat både hår och golv med såpa. Gissningsvis använder man lite olika koncentrationer.

SLS, nej jag har konstaterat att det verkar ofarligt om än starkt. Läste på efter tråden. Det används tydligen mer sällan i hårschampo numera, SLES vanligare, utom hos Lush som då använt det i runt, vad det 30 år? I allmänhet är det använt i schampo sedan 40 talet på miljontals människor, känns som bra testat. (Antagligen passar det i kakorna (konsistens?) iom att det är där det finns.)

(Men som sagt, jag har inte schampo i håret varje dag heller, kanske en gång i veckan)

Det som kan störa är om det är gjort på palmolja (inte så miljövänligt)
Lauryl alcohol is in turn usually derived from either coconut or palm kernel oil by hydrolysis, which liberates their fatty acids, followed by hydrogenation.
När det gäller de mer välsedda mindre renade kusinerna brukar de i reklamen lägga tyngden på att det är en naturprodukt genererat ur kokosnötsolja.

Varför skulle någonting vara farligt bara för att man kan ha det i bilar?

The acute oral toxicity of propylene glycol is very low, and large quantities are required to cause perceptible health damage in humans; propylene glycol is metabolized in the human body into pyruvic acid (a normal part of the glucose-metabolism process, readily converted to energy), acetic acid (handled by ethanol-metabolism), lactic acid (a normal acid generally abundant during digestion),[11] and propionaldehyde (a potentially hazardous substance).[12][13][14]

Prolonged contact with propylene glycol is essentially non-irritating to the skin.[18] Undiluted propylene glycol is minimally irritating to the eye, and can produce slight transient conjunctivitis (the eye recovers after the exposure is removed). Exposure to mists may cause eye irritation, as well as upper respiratory tract irritation. Inhalation of the propylene glycol vapors appears to present no significant hazard in ordinary applications. However, limited human experience indicates that inhalation of propylene glycol mists could be irritating to some individuals.[19] It is therefore recommended that propylene glycol not be used in applications where inhalation exposure or human eye contact with the spray mists of these materials is likely, such as fogs for theatrical productions or antifreeze solutions for emergency eye wash stations [20]

Det är helt enkelt så ofarligt att de två ställen där det inte är rekommenderat är som teaterdimma och som antifrysmedel i ögontvätt eftersom det kan skapa irritation hos vissa personer. Man bör inte heller ha det i sovrummets luft.

Man kan vara allergisk mot det (liksom mot örtavkok) och det är dåligt för vattenmiljön.
 
Senast ändrad:
Sv: Hårschampo

Undviker det i hälsokostbutiken också :D (när jag inte undviker hälsokostbutiker rakt av)

Nej jag bryr mig inte så mycket om vad i övrigt en produkt används till så länge den är säker i tex hårschampot. Folk har ju historiskt tvättat både hår och golv med såpa. Gissningsvis använder man lite olika koncentrationer.

SLS, nej jag har konstaterat att det verkar ofarligt om än starkt. Läste på efter tråden. Det används tydligen mer sällan i hårschampo numera, SLES vanligare, utom hos Lush som då använt det i runt, vad det 30 år? Använt sedan 40 talet på miljontals människor känns som bra testat. (Antagligen passar det i kakorna (konsistens?) iom att det är där det finns.)

Det som kan störa är om det är gjort på palmolja (inte så miljövänligt) När det gäller de mer välsedda mindre renade kusinerna brukar de i reklamen lägga tyngden på att det är en naturprodukt genererat ur kokosnötsolja.

Fast du skulle ju knappast hälla kylarvätska i avloppet? :p
Givetvis har det med koncentrationen att göra, men även om t ex Propylene Glycol som används i de flesta vanliga schamposorter inte har särskilt hög koncentration i en flaska, så blir det ju ändå otroliga mängder som släpps ut när flera miljoner människor använder det. Du måste liksom tänka bortom dig själv.

Varken SLS eller DEA-sulfater är något jag skulle vilja ha i håret... Cocamide DEA är t ex hormonförstörande och framkallar cancerogena nitrater.

Det enda SLS tillför är att det löddrar, och att det förändrar hudstrukturen och tar bort hudens naturliga fett. Används också i industriavfettning.

Det finns ju produkter som INTE har dessa med, varför då välja de som använder sig utav dem? :p
 
Senast ändrad:
Sv: Hårschampo

För att just det schampot som har inte kliar och ger sår?

Högre koncentration i kylarvätska.

Klart att SLS är avfettande och löddrar, det är ju därför man har det i schampo. Det är samma orsak som till att man har sockertensider i håret. De avfettar och löddrar (men inte lika löddrigt)

Vill jag inte ha håret avfettat kan jag skippa schampo den gången när jag dushar.

http://www.shenet.se/recept/harschampoflyt.html

1927 lanserade Schwarzkopf flytande schampo. Det blev känt men var varken först eller annorlunda utan det gamla vanliga, tvålflingor lösta i vatten. De flesta var flytande såpor.
"Tvätt så ofta som en gång i veckan är visst inte nyttigt", meddelade läkarspalten i en svensk damtidning på 20-talet, och det kunde vem som helst se efter att ha tvättat håret med såpa. Otvättat hår glänste åtminstone men efter en tvåltvätt såg det ut som yllegarn.

1933 lanserade Schwarzkopf det första tensidschampot, Onalkali, "världens första alkaliefria schampo", som blev en storsäljare i Tyskland

Fördelen med tensidschampon var att de inte var alkaliska och gjorde håret matt. Därför behövdes heller ingen eftersköljning med sura medel som citron eller vinäger. Nackdelen var att de var rätt hudirriterande. Antagligen byggde de tidiga på TEA-laurylsulfat, natriumlaurylsulfat neutraliserat med trietanolamin. Andra generationen omkring 1950 byggde på regelrätta tensider av samma typ som ingår i dagens shampon.
När tensidshampon började säljas i Sverige i mitten av 50-talet försvann tvålschampona från marknaden på bara ett par år samtidigt som schampoförsäljningen fördubblades.

En skönhetsbok fastslog att fett hår skulle tvättas var tionde dag, torrt hår var tredje vecka. Historiskt sett var redan det extremt ofta. Idag använder en tredjedel av svenska kvinnor hårschampo varje dag och undrar varför deras hår är så risigt.

Innen dess, hårolja, såpa, mjöl, sprit, ammoniak, gå ut i regnet i maj, osv för tvätt.

Klart marknaden utvecklas och klart jag byter när jag hittar något bättre ;)

http://www.shenet.se/ravaror/harhistoriamedel.html
 
Senast ändrad:
Sv: Hårschampo

KL
Jag kom på att jag hade startat den här tråden nu eftersom jag sitter och snorar efter en hårtvätt.
Köpte ju LUSH som klarade rent allergimässigt. Men oj vad torrt och sprött håret blev, helt dött. Då ska det tilläggas att jag normalt har ett väldigt bra hår som klarar det mesta. Sedan blev jag otroligt torr i hårbotten så det såg verkligen ut som om det snöade när jag hade mörka kläder på mig. Först trodde jag inte det var schampot utan att det var jag som inte klarade av att använda det på rätt sätt. Men ju mer jag tvättade håret ju värre blev det.

Så jag är tillbaka där jag började och fortsätta leta schampo......
 
Sv: Hårschampo

Kl

Urtekram?

Just nu fungerar inte mitt klipp å klistra men hittar inte det du är allergisk mot på deras produkter :-)
 
Sv: Hårschampo

Mitt största problem är jag aldrig lär mig vad det heter. Jag svårt med namn och detta verkar helt hopplöst för mig. Jag vet att det används som konserveringsmedel. Det är till ock med så att det kan ha flera namn alt vara olika konserveringsmedel jag reagera på.
Så jag får prova mig fram och Urtekram har jag inte provat så om jag bara får tag i det kommer det att provas.
 
Sv: Hårschampo

De sista alternativen är de som låter mest troligt, för det något sådan där konstigt och formalin tror jag att jag hade kunnat komma ihåg.
Fast jag är inte säker. Men jag vet att personalen på apoteket hade full koll på det. Som sagt förr fanns det ett schampo i deras eget märke som var fritt från konserveringsmedel. Nu finns det bara sådana som är parfymfria och parfym har jag inga problem med alls :meh:
 
Senast ändrad:
Sv: Hårschampo

Jag satt och googlade tidigare idag för att ta reda på om ett balsam jag hittat var palmoljefritt, och hittade då en blogg där författaren skrev att hon tvättade håret med någon olivtvål, ska se om jag hittar...
 
Sv: Hårschampo

Har inte läst hela tråden men ville bara tipsa om urtekrams serie. Den finns på många större ica och är ekologisk och funkar bra på min känsliga hud och hårbotten. Den ska vara gjord på enbart naturliga grejjer. Är det röda jag har :)
 
Sv: Hårschampo

Har inte läst hela tråden men ville bara tipsa om urtekrams serie. Den finns på många större ica och är ekologisk och funkar bra på min känsliga hud och hårbotten. Den ska vara gjord på enbart naturliga grejjer. Är det röda jag har :)

Urtekram Nordic Birch heter det kom jag på nu :)
 
Sv: Hårschampo

Urtekram Finns även på de flesta hälsokostbutiker, dock ibland litedyrare än på ICA.. Fast då brukar de ha allergivarianten också :-)
 
Sv: Hårschampo

Lite KL
Jag ska ge mig ut nästa vecka och leta schampo, får se vad som går att hitta i området. Tack för alla tips!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp