Häst-/ryttarprodukterna vi saknar

Sv: Häst-/ryttarprodukterna vi saknar

kl

Ett teleskop ridspö som får plats i jackfickan eller som kan hänga på vojlocken som man bara kan ta fram och dra ut när man behöver det om hästen t ex fjantar för att gå förbi något.

Men de finns ju redan! I hoptryckt format är de ungefär lika långa som en läskflaska är hög om inte något längre.

Jag såg dem senast på en stor amerikansk outlet-sida som har nya erbjudanden varje dag. Jag tror de kostade 15 dollar inklusive frakt (inom USA). De måste ju finnas på dem stora mässorna, typ GBG och Falsterbo.

... bara att slippa lassa gödseln på kärra och köra iväg är ju en fördel. Man kan t ex ha lucka i golvet och ett transportband under.

Ett sånt system hade vi på ett av mina tidigare jobb (fd. kostall). Öppnade bara en lucka i golvet, skyffla ner skiten och så sköter maskinen resten. Himmelriket! Jag tycker det jobbigaste med mockningen är köra-iväg-kärran-momentet.

Jag är förvånad att inte fler ställen har det så. Det är ju inga nymodigheter precis.

Har för mej att jag läst nånstans om människokläder med sånt material, som anpassar sej efter kroppstempen, med nåt slags vaxkulor i, som gör att jackan blir svalare vid varmt väder, sen stelnar de och jackan blir varmare vid kallt väder. Samma teknik borde kunna användas för hästtäcken, men det är nog ett fasligt dyrt material. Men det skulle kanske göra, att man enbart behövde ett täcke för utebruk. Inte förtioelva som idag.

men bara att slippa lassa gödseln på kärra och köra iväg är ju en fördel. Man kan t ex ha lucka i golvet och ett transportband under.

Ridskolan vid oss har en sådan..
Men bara till ena delen av sallet.. tror att den delen av stallet bara hade boxar en gång i tiden och att det därför inte finns i de andra delarna där det är spiltor.. men jag kan verkligen inte garantera det..

Hahaha!!! :rofl:

+ 1 på den...speciellt uppgraderingen av hjärnan.

Sen skulle jag vilja ha något som borde vara lite mer realistiskt och det är snygga ridstövlar med ORDENTLIGT vida skaft. Har tittat på alla möjliga modeller och minsann, stl 38 kan t o m vara 38 cm runt om. Synd bara att mina vader är 43cm!!! Skulle behöva köpa stl 45 för att få på mig dom. :devil:

Och tvärtom! Jag har ubåtar till fötter och hade stora problem att hitta skaft som var smala nog. Vi kanske skulle byta fötter?
Och jag köper gärna en sån där uppgradering av hjärnan jag med :P

Till kalla grepskaft borde krympslang vara det självklara svaret! Om det finns så stora vill säga...

Senast ändrad av en moderator:

vad är ens krympslang? (så jag vet vart jag ska leta :))

Man har det till elkablar i första hand. Trär på slangen där man vill ha den, sen värmer man den med exempelvis en tändare och slangen krymper. Sen har man sina fladdriga kablar i en lagom trång slang som håller ihop dem. Praktiskt!

Jag har funderat på "Styrlinda" sånt man tejpar på cykelstyren till min kalla grep. Finns i massa fina färger och håller sig fräscht tycker iallafall jag :)

Ah, fast jag skulle vilja ha en som går att ta av sen när det blir varmt igen. jag har ju köpt extra lätta grepar så jag vill inte ha onödig tyngt på den sas.

Det jag tänkt mig, är ung samma gummi material som brukar sitta över svansremmar/bensnören som man kan köpa. Det är som ett "rör" lika långt som grepskaftet och så är det "uppsnittat" på längden så att man kan "öppna" och trä på grepen när det blir kallt, och enkelt ta av när det blir varmt igen. :idea:

Ja det lät ju som en bra ide, men blir det fula märken när man tar bort det? Är det dyrt?

Men det är väl en "kall" slang- tror du den hjälper? Den är ju väldigt tunn...

Märken blir det nog. Men man kan ju ha kvar det året runt. Dregglade lite över en styrlinda i skinn, men den kostade väl 650 kr tror jag. Vet inte vad en i syntet material kan kosta 150 spänn för en rulla kanske

och en transport som faktiskt får lasta 2 hästar och inte en och en tredjedel

Men det är väl inte så jättesvårt att hitta? Åtminstone inte om man kan tänka sig att köpa ett nytt släp. Många märken har ju släp för både 3 och fyra stora hästar, det gäller ju bara att ha rätt bil och körkort för det.

Begagnat håller jag faktiskt med om att det är svårt, många verkar vilja köpa stort och flashigt men väger in det så att de inte behöver ta omvägen via körskolan... :grin:

näe släpen är inte så svåra att hitta om man vill betala :)
däremot så måste man ju antagligen skaffa BE-kort OCH se till att ha en dragbil som får dra ordentligt!
Vi var tvungna att välja ett släp med totalvikt på 1990 för att vår (Volvo XC60) får dra max 2000. I 1990 släpet kan vi PRECIS dra mina två hästar (en stor häst och en liten häst) och måste vi ha packning med oss så får vi packa i bilen helt enkelt.

Angående den automatiska broddmaskinen, man kan ta en batteridriven dremmel multiskruvdragare, ser ut som ett litet handtag bara, och så sätter man dit en broddhylsa på den. Vet att förr fanns det hylsor som passade brodd, tror det var på Claes Olsson, som man kunde ha till spärrskaft. Dessa går att ha på mutterdragare eller liknande. Har inte provat själv, då pållen inte gillar grejer som låter.

Sånt spärrskaft har jag - funkar superbra! Köpte mit på B*tema, de har en fin liten hästskosymbol på hylsan, så att man tar rätt storlek... Kanske tröttnat på alla frågande kunder??

delvis KL
Grejjen med broddhål kan vara att riktningen av skon råkat göra hålet liite ovalt, syns inte men går ej skruva brodd i... Då kan man be hovis ha brodd iskruvad vid riktning av skorna, då håller brodden hålet runt under tiden!

Min underbaraste hovslagardrottning skruvar i broddarna åt mej när hon ändå skor hästarna :love:

gör inte alla hovslagare det..? hahaha vad korkad jag låter, mina har alltid gjort det iaf :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 376
Senast: lilsan
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 031
Senast: MiniLi
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10... 2
Svar
20
· Visningar
3 601
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 056
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Om samvete vs effektivitet
  • GVFÖ 2025
  • Rumsväxter 2

Hund, Katt, Andra Djur