Häst som är oren till å från

Bukefalos 30 år!

Det du skriver sist är det som kallas träningsintolerans. Det var det som bland annat drabbade vår häst.

Bara en utvikning på detta. Jag funkar i min vardag så är inte på någotvis utredd eftersom det är något jag genom åren förstått bättre och bättre men jag har också problem med någon typ av träningsintolerans. Jag har aldrig förstått hur folk kan gilla/stå ut med träningsvärk och snarare sett det som att känns det inte så har man tränat för lätt. Med tiden har jag dock fattat att träningsvärk/träningspåverkan för mig inte riktigt är samma sak som "normal" träningsvärk. Samma med den fysiska påverkan av stress. Det är sällan jag är sjuk men däremot ofta jag TROR jag är/håller på att bli sjuk (med feber till och med), när jag egentligen bara har stressat för mycket eller gjort något fysiskt lite utanför mina gränser. Det är ju lite av en sorg att inse att kroppen tål så liten ökning i belastning men såklart bra att kunna tänka på. Men så jobbigt att ha en häst innan man insett det och snarare vara orolig att man tränat den för lite eller allmänt mötas av vad som anses "normalt" för hästen att klara och så blir det pannkaka. Så synd att det finns bristande kunskap när man söker hjälp till sin häst.

Jag tyckte dessa två avsnitten från Scoop and Scale gav en övergripande info. De är dock 1 år gamla nu och jag var inte insatt sedan tidigare så har ju inte själv möjlighet att faktagranska som disclaimer:

Bara en utvikning på detta. Jag funkar i min vardag så är inte på någotvis utredd eftersom det är något jag genom åren förstått bättre och bättre men jag har också problem med någon typ av träningsintolerans. Jag har aldrig förstått hur folk kan gilla/stå ut med träningsvärk och snarare sett det som att känns det inte så har man tränat för lätt. Med tiden har jag dock fattat att träningsvärk/träningspåverkan för mig inte riktigt är samma sak som "normal" träningsvärk. Samma med den fysiska påverkan av stress. Det är sällan jag är sjuk men däremot ofta jag TROR jag är/håller på att bli sjuk (med feber till och med), när jag egentligen bara har stressat för mycket eller gjort något fysiskt lite utanför mina gränser. Det är ju lite av en sorg att inse att kroppen tål så liten ökning i belastning men såklart bra att kunna tänka på. Men så jobbigt att ha en häst innan man insett det och snarare vara orolig att man tränat den för lite eller allmänt mötas av vad som anses "normalt" för hästen att klara och så blir det pannkaka. Så synd att det finns bristande kunskap när man söker hjälp till sin häst.

Jag är ju utredd någorlunda (fast dom borde egentligen gentesta mig), med diagnosen hEDS (fast det skulle kunna vara en annan EDS-variant), och det är hög komorbidet med autism och ADHD.

Jag får också feberkänslor när jag tagit i för mycket för länge. Och har PEMS (post exertional malaise). Det har blivit mycket bättre sen jag lärde mig att trappa upp riktigt långsamt, och prioritera liggande vila dagligen.

Jag är ju utredd någorlunda (fast dom borde egentligen gentesta mig), med diagnosen hEDS (fast det skulle kunna vara en annan EDS-variant), och det är hög komorbidet med autism och ADHD.

Jag får också feberkänslor när jag tagit i för mycket för länge. Och har PEMS (post exertional malaise). Det har blivit mycket bättre sen jag lärde mig att trappa upp riktigt långsamt, och prioritera liggande vila dagligen.

Ja hade jag haft ett mer fysiskt arbete hade jag definitivt behövt kolla upp det nu. Jag har tur än så länge att det är lagom växlande men stall vintertid är utmanande.

Vägde henne igår och hon väger samma som hos veterinären för 2 v sedan. Veterinären sa hon ska ha munkorg på sig dygnet runt. Tog på den igår och de tog ett tag innan hon fatta hur man åt men nu äter hon ensilage med de. Gräset är väldigt kort så tror inte hon får tag i något gräs. De har fri tillgång. Jag har så dåligt samvete att hon ska gå me den dygnet runt hela sommaren men har kanske inte så mycket val. Hon väger 630 kg nu och ska väga 500 .. hon har iallfall kännts bra vid ridning vi varierar med paddock tömkörning skogsridning.

Min lilla sällskapsponny har sin 24/7 (av varje dag tiden jag är där) större delen av året (inte på vintern när det är för blött). Fick ha den av lite för länge nu i vår och ett tillfälle till pga andra omständigheter och nu ser ponnyn ut som en liten fästing redo för fång vilken dag som helst 🙃 Den är verkligen ovärderlig i att minska hennes intag och hon kan ändå fortsätta uppfylla sina sociala och rörelsebehov och detsamma med hennes kompis (som hagytan begränsas till men han kan äta mycket mer).

Jag fick dock verkligen jobba med mitt mindset för att inte skapa negativa associationer för henne till den. Tyckte själv det kändes snudd på djurplågeri innan men på ett eller annat vis måste de ju hållas i bra hull för att inte bli sjuka så man får anpassa sig till situation. Lymfmassage hjälper också båda mina lättfödda hästar om du inte testat det, de blir iaf mindre svullna och besvärade av variationerna.

Vägde henne igår och hon väger samma som hos veterinären för 2 v sedan. Veterinären sa hon ska ha munkorg på sig dygnet runt. Tog på den igår och de tog ett tag innan hon fatta hur man åt men nu äter hon ensilage med de. Gräset är väldigt kort så tror inte hon får tag i något gräs. De har fri tillgång. Jag har så dåligt samvete att hon ska gå me den dygnet runt hela sommaren men har kanske inte så mycket val. Hon väger 630 kg nu och ska väga 500 .. hon har iallfall kännts bra vid ridning vi varierar med paddock tömkörning skogsridning.
Lita på veterinären. Min ponny har också sin munkorg på dygnet runt, det har varit så hela betessäsongen i över tio år nu. Hon associerar den med något positivt och med den kan hon gå med kompisar i en relativt stor hage. Jag tror att de får i sig mer mat än vad man tror och det är lättare att beta kort gräs med munkorgen än långt gräs. Skönt att hon verkar acceptera den så fort.

Lita på veterinären. Min ponny har också sin munkorg på dygnet runt, det har varit så hela betessäsongen i över tio år nu. Hon associerar den med något positivt och med den kan hon gå med kompisar i en relativt stor hage. Jag tror att de får i sig mer mat än vad man tror och det är lättare att beta kort gräs med munkorgen än långt gräs. Skönt att hon verkar acceptera den så fort.

Min också! Kan gå o ta på henne den ute på gräset den korta tid hon ibland betar utan. Att lägga den över halsen är starkt förknippat med nosen rakt fram tills jag försiktigt fixat remmen bakom öronen (hon är lite rädd om dem) och sedan vrider hon snabbt ner nosen i korgen för att få morotsbit 1. Sedan står hon med nosen fram igen tills jag fixat fast ludden bra och då är det morotsbit 2. Där har jag fått in skräp i loopen att hon vänder sig mot mig men skit samma 😁 Klär jag på henne på gräset brukar jag dock lägga till en extra morotsbit när hon tar upp huvudet från gräset pga det är ju verkligen en bedrift av liten turbotuggande ponny ❤️

Provsvaren har kommit nu hon har EMS och ev diabetes 😫 Fick även kolik igår så veterinär var ute. Har gått ner 20 kg med mer motion och munkorg på dygnet runt. Men vet inte vad jag ska göra nu. Får de inte alls gå på gräs? Ska prata med min ord vet idag ang provsvaren..
Usch din stackare med mycket på en gång.

Å även vänster framben är svullet å lite ömt. Ska skölja med kallt vatten å boka tid i veckan om de inte gått över.. tråkigt när vi fått igång henne å hon var pigg å fräsch den poff ingen mer motion nu

Ska prata med min ord veterinär på måndag. Då de var en annan vet som tog blodprov för EMS. Kommer jag få byta stall? Just nu går hon på lösdrift med fri tillgång. Har munkorg på sig dygnet runt. Gått ner 18 kg och vi motionerar henne dagligen. Men nu är hon svullen i ett ben och är rädd hon börjar smälla upp i vikt igen när hon vilar. Trivs så bra i detta stallet och fantastiska ridvägar. Är enda vägen att hitta ett ställe med grushage och ge hö?

Ska prata med min ord veterinär på måndag. Då de var en annan vet som tog blodprov för EMS. Kommer jag få byta stall? Just nu går hon på lösdrift med fri tillgång. Har munkorg på sig dygnet runt. Gått ner 18 kg och vi motionerar henne dagligen. Men nu är hon svullen i ett ben och är rädd hon börjar smälla upp i vikt igen när hon vilar. Trivs så bra i detta stallet och fantastiska ridvägar. Är enda vägen att hitta ett ställe med grushage och ge hö?
Jag tror tyvärr att fri tillgång kan bli knepigt.

Andas lite. Det kanske finns fler hästar i stallet som skulle må bra av begränsad tillgång på mat? Går det att dela flocken? Prata med stallägaren först.

Fri tillgång är knepigt generellt, men om du inte vet sockerhalten i grovfodret kan det vara värre än att gå på bete.

Du måste analysera grovfodret för att hålla din häst säker. Under 12% socker (WSC), 10% ESC.

I akuta fasen kan grus/sandhage vara enda rimliga, men det behöver inte vara en tråkig hage för det. Dom kan vara stora, dom kan vara paddock paradise.

Och de flesta EMS-hästar funkar bra i skogshage även om det finns lite gräs, eftersom skuggat gräs har lägre sockerhalt.

Men börja med att flytta hästen från fri tillgång. Får du inte tag på sockerlågt hö i närheten så kan man beställa små hösilagebalar med lågt socker från exempelvis vetfoder.se. Även om det blir en tråkig grusruta till att börja med så är det bättre än ett stort akut fånganfall.

Det är alltså inte rundbal eller torrhö som spelar roll, det är sockerhalten. Sockerhalten i gräs varierar beroende på väder och tidpunkt, så sockerhalten i torkat gräs kan också variera. Du måste analysera för att veta, man kan inte se det på stråna med ögonen.

Vi har analyserat hösilage med helt ok värden, stona har de med minst i. Ska kolla på ett stall idag som har magrare bete och erbjuder 4 fodringsr per dag istället för fri tillgång. Hon höll sig bra i vikt innan vi flytta till detta stället. Där har hon gått från 560 kg till 640 kg på 2 års tid.. Nu ligger hon på 618. Har lyx som har våg i stallet. Hon ska väga 500 för att vara i toppform.

Tyvärr vill nuv stallägaren att alla hästar ska gå på fri tillgång under vintern och ingen häst får gå på stall nattetid även om de finns. Å ena hagen är helt nerbetad men endå så mycket näring i gräset. Fick höra de var odlat för kor så de är extra mycket just där stona går. Å finns ej möjlighet att byta heller då de inte finns något ledigt

Vi har analyserat hösilage med helt ok värden, stona har de med minst i. Ska kolla på ett stall idag som har magrare bete och erbjuder 4 fodringsr per dag istället för fri tillgång. Hon höll sig bra i vikt innan vi flytta till detta stället. Där har hon gått från 560 kg till 640 kg på 2 års tid.. Nu ligger hon på 618. Har lyx som har våg i stallet. Hon ska väga 500 för att vara i toppform.

Tyvärr vill nuv stallägaren att alla hästar ska gå på fri tillgång under vintern och ingen häst får gå på stall nattetid även om de finns. Å ena hagen är helt nerbetad men endå så mycket näring i gräset. Fick höra de var odlat för kor så de är extra mycket just där stona går. Å finns ej möjlighet att byta heller då de inte finns något ledigt
Du verkar ha listat ut anledningen till att ni hamnade i denna situationen och en även en väg mot bättre hästhälsa. Du verkar sätta din hästs väl och ve i första hand. Hoppas stallet du ska titta på idag verkar bra.

Jag tror du får överväga att ta bort henne. Det är ett stort lidande och väldigt svårt att hitta rätt stall, rätt balans med foder osv.

Du kan försöka, men ändå vara beredd.

Det är inget lätt beslut. Jag känner med dig. :heart

Liknande trådar

• Från barfota till skodd.
  • Fång
  • Gasig häst
  • Beslut

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!