Hästar i Thailand

Bukefalos 30 år!

Saeta

Trådstartare
Är det någon som vet hur mycket erfarenhet Thailändare har om hästar och ridning? Eller är det mest bara, piska på-hoppa upp-rid iväg i full fart-hoppa av?

Jag har precis varit i Thailand och jag tyckte inte att hästarna såg så trevliga ut. Det var ett gäng hästar som alltid var på stranden där vi var. Dom bodde i princip där på dagarna och var till för att alla kunde få rida. 60:-/30min kostade det och då fick man göra vad man ville.

Det var hingstar, inte gamla alls. Jag red två olika hästar. En lite större (någon konstig ras) som var hur trevlig som helst. Han tror jag var 5 år och hur lat som helst. En vän sa till mig att dom kanske drogade hästarna:crazy: Ja, nu när jag tänker efter så..

Den andra jag red var en lite mindre hingst, ynka 3 år! Han var det mer energi i. Pigg som tusan och mer busig. Man kände att han var ung. Men ändå var han sansad och fin.

Dessutom kunde alla hästarna tölta. Eller ja, jag kan inte kalla det tölt. Men någon form av det var det, och det var fyrtaktigt.

Häst 1 med sin ägare.

Häst 2 med sin ägare.

Häst 3 och jag. Den 3åriga

Häst 4 och jag. 5 år

Hetsa inte upp er för jag inte hade hjälm. Jag vet att det var dumt. Men det verkar inte existera hjälmar i detta underbara land. Och min sits blev mer än fin i de "underbara" sadlarna :angel:

Sv: Hästar i Thailand

En fråga jag undrar är. Det verkar som du tyckte synd om hästarna. Varför red du på dem då??

såg också några hästar då jag var där, tyckte dock så synd om dem så ville inte rida.. sadlarna ser ju inte alls ut och passa och jaa de ser inte spec glada ut..

o vilka bett de har för att kasta upp vem som helst på ryggen.. stakkars mun!

Jag ser inte att jag förstör dom ännu mer än vad dom redan var. Och dom skulle nog inte få det bättre eller ens må bättre om jag avstod.

Jag red också några gånger när jag var där:) Hästarna hemma är ju tokfeta jämfört, men det är ett annat klimat, andra hästar, och annat foder där. De hästarna vi red var pigga och snälla men hade egen vilja ändå, kunde bocka lite i galopperna.

Ingen av hästarna var föör smala, de var blanka och fina, såg nöjda ut och ingen var halt. VÄlkammade mnar också:P Därför valde vi att rida på dem. :) Tycker inte man ska förvänta sig att djur har det uruselt bara för att det inte är hemma i trygga gamla Sverige.

Alla var hästarna under 150, fanns alla möjliga färger, skäckar, isabell, bruna och vita. Det fanns en jättesöt liten ponny som en liten pojke red på som hade lååånga flaxande öron. Num hette den. Sen var det en vit hingst som hette typ Fanshai (kan ha varit Sunshine, men ägaren hade itne det tydligaste uttalet) :P Däremot blev de lite dåsiga om man red mitt på dan när det var varmt, så det undvek vi. Tidigt på morgonen var det perfekt.

Några sadelprovare eller ens tanket på rätt storlek osv existerar väl inte ens :crazy: Och ellerhur, betten är hemska :(

Jag ser inte att jag förstör dom ännu mer än vad dom redan var. Och dom skulle nog inte få det bättre eller ens må bättre om jag avstod.

:crazy:
Så kan man ju inte tänka! Om alla istället blev upplysta och avstod skulle de ju bli tvungna att sluta tillslut.

Ja, nu var det ju inte menat på ett dåligt sett.. Tänk om och ta det på ett positivt sätt så kanske du förstår :laugh:

Jag skulle aldrig rida en häst som såg extremt dålig ut.

Sånt här får mig att se rött, hur i hel***e kan man komma på idén att stödja en sån verksamhet?!

Att betala för ridningen innebär stöd för hästhållningen. Tillgång och efterfrågan! Att sen dessutom sätta sig på och rida dessa hästar med den utrustningen... kom igen, tänk människor, TÄNK!

Helt otroligt :cry::mad::mad:

Jaha det resongemanget kan man ju köra med.Resonerar alla så kan det aldrig bli ngn förbättring.Hemska bett skulle aldrig kunna med att rida en häst på sådant och inte heller så unga hästar.Men som många tänker är det semester så är det och det är ju inte min häst.

Fast jo, det är ju du som betalar dem för att skaffa hästarna och ha dem där i värmen på stranden. Så ser de ut att ha dåligt, betala inte ägarna! Det är den inställningen som är lite farlig och som drivit fram en massa konstiga industrier här på jorden som är skadliga för människor, djur och natur.

Haha va töntigt det lät, men det är ju så det är. :p Jag köper inte saker jag inte står för. Att köpa en matta vävd av barnarbetare är precis samma sak som att lägga in en beställning för en ny, dvs betala fabriksägarna för att tvinga barnen att jobba ännu en vecka.

Sånt här får mig att se rött, hur i hel***e kan man komma på idén att stödja en sån verksamhet?!

Att betala för ridningen innebär stöd för hästhållningen. Tillgång och efterfrågan! Att sen dessutom sätta sig på och rida dessa hästar med den utrustningen... kom igen, tänk människor, TÄNK!

Helt otroligt :cry::mad::mad:

Fast jag upplevde inte bladsadlarna som dåliga för hästarna när jag var där. Det var inga negativa reaktioner när man satt upp, de kändes gladare än de flesta svenska ridskolehästarna. Hade jag upplevt att någon av dem hade ont nånstans eller mådde dåligt hade jag inte ridit.

Tycker TS har konstig inställning. Mådde hästarna dåligt= betala inte ägarna. Men när jag var där för ca 5 år sedan (var i Hua Hin) var de hästarna vi red på i helt ok skick och lite busiga. Inget specifikt att klaga på alls, utom att jag nog hade gött upp dem lite mer om man ska gå efter nordisk standard. Men de var i bra hull jämfört med andra hästar jag sett i sådant klimat.

Men gud vad alla är trångsynta.

Ni verkar verkligen ta ut det värsta och sen förstora upp det. Ni vet väl inte hur hästarna egentligen har det? Ni har inte varit där och sett just dom här. Ni har inte pratat med ägarna osvosv.

Att man stödjer deras hästhållning är väl BRA? Då har dom ju mer pengar till att ta bättre hand om djuren. Så ser jag på saken.

Jag skulle aldrig någonsin få för mig att dra i bettet på hästen.

Det är sekund bilder dessutom. Kom igen...

Fast jag upplevde inte bladsadlarna som dåliga för hästarna när jag var där. Det var inga negativa reaktioner när man satt upp, de kändes gladare än de flesta svenska ridskolehästarna. Hade jag upplevt att någon av dem hade ont nånstans eller mådde dåligt hade jag inte ridit.

Tycker TS har konstig inställning. Mådde hästarna dåligt= betala inte ägarna. Men när jag var där för ca 5 år sedan (var i Hua Hin) var de hästarna vi red på i helt ok skick och lite busiga. Inget specifikt att klaga på alls, utom att jag nog hade gött upp dem lite mer om man ska gå efter nordisk standard. Men de var i bra hull jämfört med andra hästar jag sett i sådant klimat.

På vilket sätt har jag konstig inställning?
Mådde hästarna dåligt = jag red inte. Men nu såg jag ju inte att dom mådde dåligt? Alltså, jag red. Svårare än så är det väl inte?

Förutom att jag är sämst på att förklara så att folk ska fatta. Eller tvärtom.. :p

Det här är också i Hua Hin. Så vi kanske har varit på samma ställe? Nog att du var där för 5 år sen...

Den ena jag red var busig. Den andra inte. Olika personligheter, vad vet jag.

Sen fanns det hästar som såg hemska ut, dom red jag inte och det var inget jag ville heller.

Men du tänker ju tvärt om mot hur det fungerar. Vi tar ett tydligt exempel: det kommer en halt gammal krake med tovig päls och en friskt och välvårdad häst. Skulle du då rida på den ovårdade hästen för att de skulle ha råd med veterinär till den? Nej, genom att välja de välvårdade fina hästarna kommer de med sjuka hästar få höja standarden för att gå plus, eller sälja hästarna till någon som har råd att sköta dem och börja sälja smågrus istället. :cool:

Väljer du den ovårdade hästen kommer ägaren gå hem och bjuda familjen på middag och fortsätta sköta hästen som han gör. Dessutom kan man säga till ägaren om man tycker hästen verkar ha ont eller må dåligt. Det är till 100% konsumenterna som sätter standarden.

Ps: jag tycker inte någon av hästarna på bilderna ser ut att må dåligt. Men om DU såg att de hade ont eller mådde dåligt, ge då inte ägarna pengar. Det folk reagerar på är att du uttryckte det som att du såg att de itne hade det bra, men ändå betalade för att rida på dem. Var de välvårdade och friska så är det inga som helst problem. :)

Jag var i Hua Hin och där var det hästar på stranden, överlag tyckte jag dom såg okej ut och att "skötarna/ägarna" behandlade dom bra.
Hästarna fick inte ridas mitt på dagen när det var som varmast då hade dom vila osv.. Men ja, det var ju vad Jag såg. Dem såg inte ut att lida iaf.. Det var liksom deras arbete och dem såg ut att gilla läget och trivas. Men vad vet jag? Jag hoppas verkligen att dem tar hand om sina hästar även när inte vi turister såg på.

Dem hade bra hull och var blanka och fina i pälsen!

En sak jag funderade över var vart dom tog vägen på kvällen, såg inget stall i närheten direkt? Har dom någon hage?
Hur är det under sommarmånaderna? Finns dom på stranden då också? eller har hästarna semester då kanske, går i någon hage och har det bra? *önsketänkande*

Senast ändrad:

Tycker då inte att ngn här verkar att vara trångsynt,de skriver ju ifrån det du berättat.Ja ja det är ju upp till dej att rida sådana hästar.Tycker att bilderna talar för sej själva även om de är sekundbilder och förresten med sådan hävstång behöver man knappt röra tyglarna.Sen kan man ju diskutera om en 3-åring är färdigvuxen för "turridning" :mad:

Vad på bilderna tycker du verkar dåligt (bortsett från de traditionella betten de har på hästarna)?

Visst, en treåring är ung det kan jag också tycka är för tidigt, men dessa hästar rids lite lätt fram och tillbaka längs stranden några gånger per dag, här hemma rids ju många i ridhuset och lite ute vid den åldern. De fick gå tryggt med sina hästkompisar, kanske galoppera en bit då och då.

Ägarna är dessutom ganska lätta och småväxta normalt sett. Turisterna däremot var lite tyngre, men det var 20-30 min åt gången, sen var det oftast vila länge på dagarna när det var varmt.

kl.

Nu ar ju TS (formodar jag) en erfaren ryttare, och da jag sjalv inte stoder turridning pa stranden, gjorde hon bedomning av hastarna innan ridturen.

Vad som ar mkt varre tycker jag, ar fulla svenskar som kanske en gang har sutting pa en ledponny pa Skansen och skall ut och rida. Har ingen aning om vad de gor och drar ivag full John Wayne style, tror att de ar cowboys galore.. DE ar de som forstor hastarna.. Och det spelar ingen roll om de ar i Thailand eller ngn annat land..

Hastarna ser bra ut, men en 3 aring ar nog inte redo for turridning.... Men det ar en annan story....

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Barmarksdrag/canicross
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka