Hästexperter som kan ALLT?

Sv: Hästexperter som kan ALLT?

Nästan alla hästmänniskor har olika svar på hur olika problem ska lösas, men det borde väl bero på att alla hästar precis som alla människor är individer och alla hittar sitt sätt att hantera problemen på.

Jag vet precis vad du menar. Jag brukar alltid säga att hästfolk är ett folk för sig själva och jag gillar dem inte speciellt mycket.
Men det är väll så att det finns många olika sätt att gå tillväga på och alla anser att sitt sätt är rätt. Det jag blir lite trött på.. eller ledsen över kanske jag ska säga, är folk som säger "det är så här, så ska man göra" men inte kan säga VARFÖR man ska göra så utan gör så bara för att man en gång blivit lärd att det är så man ska göra. Det tycker jag är rent ut sagt löjligt.
Jag hör nog till en av de där som eg inte borde skaffat häst för att jag kan för lite.... men jag tror att min stora styrka är att jag vet att jag inte kan allt och jag erkänner det och kan ta hjälp. Men bara för att jag inte kan allt så betyder inte det att jag är dum i huvudet och lyssnar på precis allt folk säger. Jag går tillväga så att jag lyssnar på vad många har att säga, och så tar jag lite plus och minus och går tillväga på ett sätt som kanske tar lite av den ena och lite av den andra. Men jag tycker det är tråkigt hur det ser ut på det här forumet många gånger. Jag har själv blivit "förföljd" av en användare som letade reda på alla mina inlägg och dumförklarade mig och vände och vred på precis allt jag sa. Ibland var allt svart och vitt och helt plötligt så hade jag sagt något som jag inte ens vart i närheten att nämna. Sånt tycker jag faktiskt är patetiskt men man får försöka ta det med en nypa salt och tycka synd om de som inte har bättre saker för sig helt enkelt. Jag bytte nick och har tack och lov kunnat använda buke som alla andra efter det.
Någon gång har jag också försvarat... eller bett användare att tagga ner mot folk de hackar på, men då slutar det ofta med att hackkycklingen är precis lika idiotisk tillbaka så jag har gett upp om att folk ska bli normala på buke. hehe.

Nej men precis som det finns många tomtar på buke så har jag stött på mycket trevligt folk också som mer än gärna delar med sig av sina erfarenheter till sådana som jag. Jag har träffat en av mina bästa vänner, min GUD genom buke och är så tacksam för det. Tycker det är så roligt att man kan träffa på människor runt om i landet och skaffa sig snygga kontaktnät genom detta forum. Trotts att många hästmänniskor är idioter :angel: så finns det många bra människor också bland dem. Faktiskt. Ett fång rosor till dem :bow:

Jag håller med dig! I vissa fall kan säkert folk låta som att de tycker att de "kan allt" fast de egentligen bara säger sin åsikt. Men det är alldeles för mycket otrevliga påhopp här på buke och i "hästvärlden" för övrigt... Det är synd, det finns så mycket man kan lära av varandra om man bara ville...

Bra och sann tråd..
VI är udda på både gott och ont ;)

Jag är själv en "storasyster" som är ganska dominat MEN något jag har lärt mej (försökt?) de senaste 10 åren är att:

* Ha självinsikt
* Tänka först och tala sedan
* Inte alltid ha en åsikt om ALLT
* Se helheter
* Ta lärdom av de som vet mer än jag
* Säga ifrån när något verkligen är fel/dåligt och våga ta "striden"
* Fråga och ifrågasätta utan att anklaga

Jag har blivit otroligt mindre aggresiv/arg i min framtoning och måste inte längre ha rätt i allt, kan bättre acceptera att folk tycker olika än mej. Kan se saker i andra inriktningar som är bra utan att för det bli frälst, sålla ut och använda det bra.

Jag vet att det nu låter som om jag är superpräktig vilket jag inte är :smirk:

Det jag försöker säga är att vi hästfolk generellt behöver bli lite mer ödmjuka och inte vara så i försvarsställning jämt (vad försvarar vi??).

Jag tror att den här prossesen ovan kallas att växa upp och bli mogen, få erfarenheter både bra och dåliga.

Jaha detta blev ju djupt och flummigt men, men :rofl: ;) :rofl:

Håller verkligen med dig! :bow:

Jag har oxå funderat över varför "hästfolk" generellt skiljer sig så markant från "vanliga" människor. Många har sjukt dålig social kompetens, det är som att de har svårt att umgås och interagera med andra människor på ett normalt sätt. Finns dessutom sjukt många översittartyper som tror att dom vet precis allt om ALLT (alltså inte bara relaterat till hästar).

Jag har aldrig träffat så många knasiga typer som när jag jobbade inom "hästvärlden", och detta fick mig faktiskt att lägga ridningen på hyllan ett tag.

Efter ungefär 1 1/2 år hade jag dock förträngt hur knepiga hästfolk kan va att ha att göra med, så jag bestämde mig för att ta upp ridningen igen och bli medryttare. :smirk:

*Suck* Återigen ställdes jag inför dessa horribla människor som är experter på att manipulera sanningen, har de mest underliga egenheterna gällande sk. "rutiner" och bara är allmänt svåra att kommunicera med. Att de generellt saknar kunskap och självinsikt verkar vara standard. Efter att under några månader riskerat både liv och lem på dessa människors oinridna eller bara ouppfostrade hästar och dessutom varit så illa tvungen att ha kontakt med en bunt socialt inkompetenta (vissa rent otrevliga) människor, så gav jag upp med medryttarkarriär.

Att stämmningen kan bli dålig på ett diskussionsforum är nog ganska lätt hänt egentligen, det är lätt att sitta och gömma sig bakom en dator. Vad som är skrämmande är dock, med mina erfarenheter av hästmänniskor i åtanke, att de personer här på Buke som verkar sakna både hyfs och vett, förmodligen är likadana ute i verkliga livet. Riktigt tragiskt tycker jag, för med en sådan knepig attityd kommer man inte långt här i livet.

Ja, har märkt detta. Ibland blir man idiotförklarad o påhoppad. En del stackare som ställer frågor, får sej nästan utskällningar, och jag tror inte att en del törs fråga, med risken att bli dumförklarad. Forumet är ju dels till för att man ska kunna fråga om sånt man inte vet, och behöver lära sej mer om, utan att man ska bli skriven på näsan av dessa självutnämnda "exerter".

Jag försöker svara trevligt på såna frågor, som jag vet något om, utan att göra ner den som frågar, det tycker jag är självklart, att man behandlar sina medmänniskor med respekt.

Jag håller helt och hållet med dig! :D

Det folk inte fattar är att det finns inte bara en "sanning". Vissa är väldigt glada för att döma ut oliktänkande som "okunniga". Men jag skulle vilja påstå att det i många fall handlar om olika sorters kunskap! :) Det du lärde dig när du började med hästar är baserat på vem/vilka du har lärt dig av och när du lärde dig. Det man ansåg vara rätt för ett antal år sedan anses kanske gammalt och föråldrat idag.

:D Jag brukar skämtsamt säga att om de inte vore för alla "hästmänniskor" så skulle ridsporten vara perfekt. Men skämt åsido så är det en djungel, många anser att de är experter bara för att dem råkar äga en häst. När jag råkar ut för dessa "otrevliga experter" så stänger jag av och lyssnar helt enkelt inte. Därmed inte sagt att man inte kan få goda råd, tänker dock inte lyssna på ngn som är otrevlig eller kommer med dumma svar.

Undrar bara varför det tycks rymmas så många "kan allt" inom en och samma sport. Har även jag märkt att det inte bara är inom sporten i sig de kan allt. Har några i ett av mina stall som kan allt om allt. Dem är som levande lexikon skulle man kunna säga :rofl:

Men vadå? Ja är expert och kann allt klart jag måste får dela med mig av mina kunskaper.;) :rofl:

(eller inte)

Jag är inte expert, men om det är nåt jag kan bidraga med, så är det ju roligt! Som häromdan frågade nån hur en travsele ska sitta, och eftersom ingen hade gett nåt svar, så var jag snäll o berättade hur man anbringar en travsele. Det var inte elakt gjort! Jag berättade sakligt, utan att kalla frågeställaren för elaka saker! Är det inte så man ska göra? Eller? Snyft!

Jag är inte expert, men om det är nåt jag kan bidraga med, så är det ju roligt! Som häromdan frågade nån hur en travsele ska sitta, och eftersom ingen hade gett nåt svar, så var jag snäll o berättade hur man anbringar en travsele. Det var inte elakt gjort! Jag berättade sakligt, utan att kalla frågeställaren för elaka saker! Är det inte så man ska göra? Eller? Snyft!

Jo men det är inte guldkorn som du som TS pratar om....:banana: dom hon pratar om är typen "VA!! vet du inte hur man sätter på en travsele asså man ska enligt mig inte HA häst om man inte kan det" osv osv osv.

Jag tackar för att den här tråden har skapats, jag funderar allvarligt på att lämna buke eller byta nick... Men om man kan tack vare den här tråden kanske få se en förbättring så klart man stannar för jag har trots allt fått väldigt många kloka svar som jag tagit lärdom av, dock dubbelt så många påhopp - tyvärr... Men men, man överlever väl. Jag är väl inte perfekt jag heller?

Jag tackar för att den här tråden har skapats, jag funderar allvarligt på att lämna buke eller byta nick... Men om man kan tack vare den här tråden kanske få se en förbättring så klart man stannar för jag har trots allt fått väldigt många kloka svar som jag tagit lärdom av, dock dubbelt så många påhopp - tyvärr... Men men, man överlever väl. Jag är väl inte perfekt jag heller?

Jag tycker inte du ska lämna Buke eller byta nick :) Då vinner de som älskar att anonymt sitta där framför skärmen och spy galla och vara allmänt otrevliga! Och ganska snart "hittar" de dig igen eftersom man gärna skriver på samma sätt oavsett vilken nick man har och så är det igång igen..........:(

Människan är ett mobbande "sälle" och hur lätt är det inte att sitta i sin ensamhet och känna sig stor och stöddig? Nä, skratta åt dem i stället och behandla dem som en fjärt i vinden - dvs låt dem blåsa iväg och ta sin illaluktande skit med sig :D

Har hållit på med hästeriet i 33 år och har lärt mig att hästfolk är ett specielt släkte. Finns mkt knepiga människor i alla ridgrenar och ett himla tjattrande och snattrande i stallar , bakom rygg mm offtas vid prat är det bara det negativa om häst eller ryttare och mkt avundsjuka. Min man sägjer flera ggr hästmänniskor suck..... Men man ska inte dra alla över en kam det finns också många bra trevliga hästmänniskor som är seriöst intresserade av sin häst och ridning som lägger dövörat till och kör sitt , har själv kommit så långt att jag inte lyssnar eller orkar bry mig om tjattret och nötterna man ibland träffar försöker att se det positiva istället för bra människor finns där också men de hörs offtas inte då de inte "vässnas" lika mkt.

Hej!

Tänkte bara snabbt berätta vad min kompis som läser till veterinär säjer angående hästägare.. Hon vägrar läsa hästinriktningen för hästägare är de jobbigaste djurägarna som finns och dom tror alltid att dom vet bäst..

Men visst är det synd att så många hästmänniskor är så bestämda på att dom har rätt. Lite ödmjukhet emellanåt skulle inte skada.

/ Lavinia, som också passar sej för att skriva "fel"

Håller med. Man får strunta i dumheterna och dessutom ha lite sunt förnuft och sålla bland svaren. Jag har sett mycket tok här på Buke (ibland livsfarliga grejer :eek: - typ "min häst attackerar mig, hur ska jag göra?" svar: "släpp den i en rundkorral och börja jaga runt den med ett rep, det heter NH :angel: och du blir hästens ledare")

MEN
jag har också lärt mig enormt mycket av de kloka svaren :bow: :bow:
håller med helt och fullt, ibland läser man de tokigare förslaget efter det andra, speciellt om bett, hjälptyglar, lastning m.mdet gäller ju att ha lite vett i sin egen skalle innan man förverkligar något.. man känner sin egen häst bäst och är den spörädd vanligvis hjälper inte spöet vis lastning även om någon förslår det..

jag har precis som ovanstående lärt mig MÄNGDER här på buke.. allt är inte gravallvarligt heller, man får ta det med en klackspark.. ;)

//Beastie, som hade 2 st som hatade mig i "vad tycker du om bukefalisterna?"-tråden som försvann illa kvickt :p jag är iallafall uppmärksammad då :D

Har hållit på med hästeriet i 33 år och har lärt mig att hästfolk är ett specielt släkte. Finns mkt knepiga människor i alla ridgrenar och ett himla tjattrande och snattrande i stallar , bakom rygg mm offtas vid prat är det bara det negativa om häst eller ryttare och mkt avundsjuka. Min man sägjer flera ggr hästmänniskor suck..... Men man ska inte dra alla över en kam det finns också många bra trevliga hästmänniskor som är seriöst intresserade av sin häst och ridning som lägger dövörat till och kör sitt , har själv kommit så långt att jag inte lyssnar eller orkar bry mig om tjattret och nötterna man ibland träffar försöker att se det positiva istället för bra människor finns där också men de hörs offtas inte då de inte "vässnas" lika mkt.

Jag har faktiskt undrat på allvar om det är för att det är en så kvinnodominerad sport. För att jag upplever (och ja, jag VET att jag generaliserar) att det är ett faktum att kvinnor är mera för skitsnack bakom ryggen än vad karlar är, karlar är mera rakt på sak och "hörru vad f-n håller du på med" medans kvinnor är mera för att typ stå med armarna i kors och gadda ihop sig om vad man tycker om "HON, den DÄR vet du..."

Men jag kanske har fel, travvärlden innehåller mycket karlar och det kanske är lika illa där?

var ett reportage i Ridsport för bara en kort tid sen med en internationell dressyrtränare som ansåg att "ju mer säker man är på att man är bra, - desto större förlorare är man" :D
tycker det ligger mkt i det, för ju längre man håller på med hästar desto mer tycker jag, lär man sig att man har kvar att lära!

:bow: :bow: :bow:

Jag måste gå emot majoriteten. Jag måste säga att de flesta hästmänniskor jag träffar på är synnerligen trevliga och ödmjuka. Men visst finns det ju också en och annan som tror sig veta allt och jag tror att de är dessa som hörs och syns mest, även här på Buke.

Vi har en sådan på våran anläggning men jag har valt att ignorera henne, hälsa vänligt och sedan inget mer. Vi övriga hjälper och stöttar varandra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 461
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Ja som rubriken lyder. Det är så trist för det är en otroligt kapabel hästmänniska, snäll och go och hjälpsam. Men det började förut vid... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 563
Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande... 2 3
Svar
57
· Visningar
7 999
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Vad kan man äta till frukost?
  • Kriget i Ukraina, 2023 -

Hund, Katt, Andra Djur