Hästmaskmedel används mot covid-19

Antalet recept på hästmaskmedlet ivermektin har skjutit i höjden i USA. Uppfattningen är att medlet hjälper mot covid-19. Det finns dock inga som helst bevis för att medlet skulle ha effekt – och felaktig användning kan i värsta fall leda till döden.

Men hur får man för sig detta :confused: :confused: :confused:
Det finns laboratoriestudier som visat att Ivermektin har effekt mot sars-cov-2, alltså viruset som ger covid-19. Jag tror att det även gjorts mindre kliniska studier men inte med något entydigt resultat, vad jag förstår. Publiceringen av en större studie stoppades för inte så länge sedan pga misstänkt fusk. Så det FINNS indikationer på att Ivermektin faktiskt har effekt mot viruset, men det är ganska långt ifrån bevisat att det fungerar i verkligheten.

Det är ju inget "antingen eller" när det kommer till vaccination eller antivirala medel. Båda behövs för olika saker. Det vore faktiskt fantastiskt om det finns något allmänt förekommande och billigt läkemedel som fungerar som behandling eftersom de nyare antivirala läkemedlen som visat sig ha effekt är jättedyra och svårare att få tag i. Sen är det jättevanligt att man provar redan förekommande substanser mot "nya" sjukdomar just på grund av den anledningen även om det så klart behövs ordentliga studier för att komma fram till dosering. Att köpa maskmedel för häst eller andra djur och sen stoppa i sig på eget bevåg är precis lika dumt som det låter.

Det är ju inget "antingen eller" när det kommer till vaccination eller antivirala medel. Båda behövs för olika saker. Det vore faktiskt fantastiskt om det finns något allmänt förekommande och billigt läkemedel som fungerar som behandling eftersom de nyare antivirala läkemedlen som visat sig ha effekt är jättedyra och svårare att få tag i. Sen är det jättevanligt att man provar redan förekommande substanser mot "nya" sjukdomar just på grund av den anledningen även om det så klart behövs ordentliga studier för att komma fram till dosering. Att köpa maskmedel för häst eller andra djur och sen stoppa i sig på eget bevåg är precis lika dumt som det låter.
Jag håller helt med dig - om vi har både vaccin och botande/lindrande/bromsande medicin, så är ju det fantastiskt!

Däremot så har det här med både Ivermektin och andra mediciner som testats mot covid-19 blåsts upp ganska mycket av anti-vaxxers. Det beror på att nödgodkännandet av vaccinerna i USA är beroende av att det inte finns någon verksam medicin. Finns det en verksam medicin mot en sjukdom, så kan vad jag förstår nödgodkännande inte ges till ett vaccin, utan då får man vänta tills det kan ges ett "vanligt" godkännande.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 880
Senast: lundsbo
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars... 21 22 23
Svar
456
· Visningar
22 709
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna... 24 25 26
Svar
516
· Visningar
23 981
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa... 2
Svar
33
· Visningar
8 326
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka