Bukefalos 28 år!

Havandeskapsförgiftning..

Sv: Havandeskapsförgiftning..

Hvart i magen hade du ont?

Jag försöker vila så gott det går, men den här veckan har varit tuff..
Tjaa, var var det :-) om jag minns rätt, det är ändå 8 år sedan. Så en bit nedanför bröstet. I höjd med där revbenen går ihop liksom. Lite åt ena sidan. Hmm, jo det tro jag, lite typ där. Det påverkade andningen så jag kunde bara ta ytliga andetag. Djupa andetag gjorde mer ont.

Ang vila. Ta varje chans då får. Lägg dig en stund och blunda, i tystnad, gärna mörkt. Ljud och ljus påverkar mer än vad man tro. Jag hade bitvis väldigt högt tryck. Ibland gick det inte ner som det skulle efter medicinering och då rullade de över mig till förlossningen. Fick egen kuppe, släckte ljus och alla började viska med mig. Och det hjälpte faktiskt. Så där åkte jag ut och in mellan salarna. Jag försökte fjäska till mig att få stanna i det vanliga rummet med släckt ljus de gånger jag var ensam men tji det fick jag inte. Antar att de ville vara beredda om det inte fick ner.
Av någon anledning så var mitt tryck sämst på kvällarna så när jag okuperat operations/förlossningssalar 4 nätter på raken tyckte de att det räckte och dottern fick titta ut. De ville prova dropp igen men jag bedjade/vägrade. Det har jag lite dåligt samvete för i bland, kanske hade hon kunnat stanna längre i magen (28+2) men jag var för rädd för biverkningarna.
Så nära självmord som jag var då har jag aldrig varit. Och det var nog tur att jag var så dålig som jag var, annars hade jag nog gjort det. Planen var klar, vid en vädring så stängdes inte haken på fönstret brevid sängen. Jag ägnade nog en halv dag åt att fundera på hur jag skulle ta mig dit. Kanske var det bra att jag hade det att fokusera på...
Hade en huvudvärk som var ofantlig, fick anstänga mig för att kunna prata, såg knappt. All rörelse smärtade. Pendlade mellan frossa och hetta och ovanpå allt så kräktes jag i princip konstant. Då bestämde man för att förlösa men att avvakta 24h om det gick för att kortisonsprutor skulle hjälpa dottern. Men så kom någon klever person på att det kanske kan vara biverkningar... och så fick vi 13 dagar till i magen. Tror inte ens alla mina biverkningar ens var upptagna på biverkningslistan.

ojoj, nu var det läggdags för länge sedan. Det är farligt att skriva inlägg och titta på annonser sent på natten.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Oj du verkar ha haft det tufft, hoppas jag slipper nåt sånt där haha :D

Jag får se till att vila så mycket som möjligt då, tack och lov har jag ett jobb som inte är så ansträngade haha!:) Sitter mest i fotöljen eller här vid datorn. Ibland är man glad för att man får byta jobbställe, förra var hemskt!

Jag är livrädd för att få en komplicerad graviditet, hade ett rent helvette dom första tre månaderna och känner inte för att nåt mer ska gå snett.. Sen för att inte tala om förlossningen:O Jag hoppas att jag bara kommer vakna en dag och så ligger h*n där och är redan född haha!:banana:
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

125/90 är väl ganska normalt? Normaltrycket för en tjej i 20 års ålden tror jag är 120/80.

Jag gick inte så ofta till BM i början och sen efter v.30 tror jag det var gick jag varrannan vecka. Mig kollade de blodtrycket på eftersom jag svimma.

Urinprov gjorde jag bara på inskrivningen.


Bra att ni bör BM, man ska gå hos en man trivs med, jag hade en underbar BM som är hästdotter så hon var så positiv till att jag forsatte va i stallet så länge vi mådde bra av det.
Det är t.om så att jag skulle kunna bli gravid igen för att träffa henne :love:
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

125/90 är väl ganska normalt? Normaltrycket för en tjej i 20 års ålden tror jag är 120/80.

Jag gick inte så ofta till BM i början och sen efter v.30 tror jag det var gick jag varrannan vecka. Mig kollade de blodtrycket på eftersom jag svimma.

Urinprov gjorde jag bara på inskrivningen.


Bra att ni bör BM, man ska gå hos en man trivs med, jag hade en underbar BM som är hästdotter så hon var så positiv till att jag forsatte va i stallet så länge vi mådde bra av det.
Det är t.om så att jag skulle kunna bli gravid igen för att träffa henne :love:


Joo det är ju egentligen ganska bra, det som oroade henne var väl att trycket hade gått upp från 120/80 till 120/90 på nästan två veckor..

Tydligen så ska urinprov göras varje gång (eller iallafall ofta)...

Joo det känns jätte bra att vi bytte faktist, den nya är helt underbar!
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Helt otroligt!:eek: Hur såg din journal ut då? Den måste ju ha varit nästan tom!

Den var rätt tom ja..;)
Dock så har ju jag varit noga med att iaf väga mig hemma och skriva upp, så jag kunde på ett ungefär berätta för henne om min vikt iaf..
Och blodtrycket tog vi för givet att det stått ungefär still hela tiden, för innan jag blev gravid hade jag 120/80 så det löste sig också..:)
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Har du samma pappa till alla tre barnen? Enligt min förlossningsläkare (blev snittad i v 32) så är risken att drabbas igen med samma pappa betydligt mindre än om man har en ny man. Låter ju helt vansinnigt men jag högaktar verkligen den läkaren så jag får väl tro på hans ord...

Det har flera läkare och barnmorskor, oberoende av varandra, sagt till mig med så det ligger säkert en sanning i det.

Men jag såg inte det som någon anledning att byta ut pappan för det så ja, det är samma pappa.;)
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Alla som haft preeklampsi: Jag har fortfarande högt blodtryck. Har era gått tillbaka fullständigt?

Jag hade högt blodtryck och medicinerades i 8 mån, sedan togs medicinen bort och än så länge har trycket inte gått upp igen (4 mån). Enligt min läkare på medicinavd, så är det en del som trycket inte går tillbaka på utan de får helt enkelt leva med det och medicineras om det behövdes. De där trycket inte blivit normalt på ett par månader efter förlossning så är det ca 75% av dessa som alltid kommer att ha högt tryck. Enligt samma läkare har alla som drabbas av preklampsi/havandeskapsförgiftning en ärftlig tendens till högt blodtryck och har också en förhöjd risk att drabbas av hjärtproblem senare i livet.

Jag har flera i släkten som lider av högt blodtryck, däremot ingen som dött av hjärtsjukdomar.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

125/90 är väl ganska normalt?

140/90 är gränsen för högt blodtryck, så man kan säga 125/90 är ett gränsfall. Det är mycket lättare att påverka övertrycket än undertrycket t ex genom att man skrattar eller gråter.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Jo dom kollade det första gången jag var där, vid inskrivningen, och sen har dom inte kollat det sen dess.. Eller nu sist kolladejag ju hos nya barnmorskan, och då hade jag nästan högt järn så då fick jag sluta med järntabletterna:)

Svarar alla

Det verkar vara många som inte tar regelbundna urinprover.. Så hur är det egentligen?:O ska man gör det eller?

Den barnmorska jag har nu säger att det är jätte viktigt, dels för att se protein (var det så?) och bakterier..

Jag tänker då lämna varje gång från och med nu, det är ju inte så att det är jobbigt precis att pissa lite i en mugg och sen lämna ett prov :D
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

När mitt blodtryck väl börjat stiga så kontrollerades äggvitan i urinen med täta mellanrum. Enligt min barnmorska är det kombinationen högt tryck, äggvita i urinen och vätskeansamling som tillsammans gör preeklampsi. Med mitt höga blodtryck så var äggvitan nästa symptom som de liksom bara inväntade.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Jo dom kollade det första gången jag var där, vid inskrivningen, och sen har dom inte kollat det sen dess.. Eller nu sist kolladejag ju hos nya barnmorskan, och då hade jag nästan högt järn så då fick jag sluta med järntabletterna:)

Svarar alla

Det verkar vara många som inte tar regelbundna urinprover.. Så hur är det egentligen?:O ska man gör det eller?

Den barnmorska jag har nu säger att det är jätte viktigt, dels för att se protein (var det så?) och bakterier..

Jag tänker då lämna varje gång från och med nu, det är ju inte så att det är jobbigt precis att pissa lite i en mugg och sen lämna ett prov :D

Jag lämnade inte urinprov regelbundet. De tog ett när jag tyckte att jag sprang och kissade ofta (inte höggravid), då det kunde vara urinvägsinfektion, nu var det inte det. Lämnade sedan inget förrän mitt blodtryck steg och då hade jag lite äggvita i urinen (klass 1).

HB tog de bara två ggr. En gång vid inskrivningen och en gång senare i graviditeten, 6 mån. Nu hade jag bra HB från början.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Min barnmorska kollade hjärtljud och blodtryck varje gång men kissa fick jag bara göra en gång och det var när jag klagat över mycket sammandragningar i vecka 25.

I vecka 33 var jag där och klagade över mycket sammandragningar och mycket ont igen men då tykcte hon att det var normalt och fem dagar senare kom hon ut!
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Jo dom kollade det första gången jag var där, vid inskrivningen, och sen har dom inte kollat det sen dess.. Eller nu sist kolladejag ju hos nya barnmorskan, och då hade jag nästan högt järn så då fick jag sluta med järntabletterna:)

Svarar alla

Det verkar vara många som inte tar regelbundna urinprover.. Så hur är det egentligen?:O ska man gör det eller?

Den barnmorska jag har nu säger att det är jätte viktigt, dels för att se protein (var det så?) och bakterier..

Jag tänker då lämna varje gång från och med nu, det är ju inte så att det är jobbigt precis att pissa lite i en mugg och sen lämna ett prov :D


Jag har lämnat urinprov, tagit blodtryck, HB och glucos varje BM besök. Mitt HB har sjunkit ganska fort, så det är väl därför de har kontrollerat det.
Sen har hon lyssnat på hjärtljud från v 25 och mätt SF mått.
Först gick jag var 4:e vecka fram till 32 fulla veckor och nu går jag varannan vecka. Vid 32 el 34 fulla veckor lämnar man urinprov för GBS här.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Jag har lämnat urinprov, tagit blodtryck, HB och glucos varje BM besök. Mitt HB har sjunkit ganska fort, så det är väl därför de har kontrollerat det.
Sen har hon lyssnat på hjärtljud från v 25 och mätt SF mått.
Först gick jag var 4:e vecka fram till 32 fulla veckor och nu går jag varannan vecka. Vid 32 el 34 fulla veckor lämnar man urinprov för GBS här.

Glukos varje gång? Jag tog det en gång. Fick dricka någon sockerlösning(?) och sedan vänta 2 h innan de tog testet. Måste vara tråkigt att sitta och vänta vid varje besök, om det nu är samma test vi tänker på.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

*kl*

Lite allmän fråga om havandeskapsförgiftning. Jag har hört att om man får det så får man det vid första graviditeten. Och antingen får man det bara en gång eller så får man det vid alla följande graviditeter. Någon som kan säga ifall det stämmer eller inte?
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

*kl*

Lite allmän fråga om havandeskapsförgiftning. Jag har hört att om man får det så får man det vid första graviditeten. Och antingen får man det bara en gång eller så får man det vid alla följande graviditeter. Någon som kan säga ifall det stämmer eller inte?

Enligt min BM och min läkare på medicin avd, så är det vanligast att få det med första barnet och den som haft hf innan har en förhöjd risk jämfört med andra att även drabbas vid följande graviditeter. Min sambos styvmor har fött 4 barn och fick hf med sitt sista barn, däremot hade hon en ny man (min svärfar), det kanske har spelat in. Min riktiga svärmor (död) har fött 6 barn och var aldrig drabbad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 800
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 008
Senast: Kiwifrukt
·
Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 873
Senast: Amanda_F
·
Kropp & Själ Idag var jag på MVC för att få mitt recept på preventivmedel förnyat. Till att börja med kommer jag in i rummet, tar i hand med...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 315
Senast: dramatik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp