Bukefalos 28 år!

Havandeskapsförgiftning..

FrontLine_

Trådstartare
Efter att ha gått hos en måttligt slarvig och otrevlig barnmorska, så valde jag att byta. Hos den gamla barnmorskan gjordes inga regelbundna kontroller på vare sig urin, blodvärden, blodtryck, mätning av magen eller vikt.

Vi har i princip bara lyssnat på hjärtljuden varje gång, och eftersom det är mitt första barn trodde jag inte att det var något konstigt med att vi bara gjorde det.. Hur skulle jag kunna veta ?

Det blev iallafall så att jag och pojkvännen bestämmde oss för att byta barnmorska när vi fick höra att så ska det inte vara. Sista gången jag var hos gamla barnmorskan krävde jag att hon kontrollerade mitt blodtryck, då var det 120/80.. och det var ca 2 veckor sen.

Nu för nån dag sen var jag hos den nya barnmorskan, och jag behöver väl inte berätta att hon blev förskräckt när hon fick höra om slarvet..Hon gjorde alla kontroller som ska göras, och nu visade det sig att det var lite vita någonting? i urinen och jag hade ett blodtryck på 125/90..
Hon sa att blodtrycket får inte bli mycket högre än såhär, och eftersom både min mamma och syster hade havandeskapsförgiftning så skulle vi vara extra noga med att hålla koll..

Är i v 27 nu, så det är ju länge kvar tills förlossning!:O
Någon som haft detta? Finns det nåt jag ska tänka på osv?

Lite orolig blir man ju när jag vet att mamma blev så dålig när hon var gravid med mig att dom fick sätta igång henne tidigt..:crazy:
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Ta det LUGNT är väl det enda med havandeskapsförgiftning. Och vid migränliknande huvudvärk, in till förlossningen omedelbart! Det var de order jag fick. Och kolla blodtrycket noga hela tiden. Och vila vila vila :)

Otroligt upprörande med en sån slarvig BM :mad: Sånt här är superviktigt att kolla !
 
Senast ändrad:
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Jag har harft högt blodtryck varje gång jag väntat barn.
Så dom har kollat extra noga. I slutet kollade jag 1 gång i veckan .+ att jag fick samla urin. De kollade mängd o om det såg bra ut.
Men det blev aldrig mer än så.
Vila ta det lugnt. Det går säkert bra
Jag har 4 barn
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Det viktigaste är att du känner efter själv om något inte är som det ska.

Vila och ta det lugnt och ring BM eller nån om du känner dig nojig.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Jag har haft det, fast betydligt senare i graviditeten, v 39. Gränsen för högt blodtryck går vid 140/90. Äggvita i urinen har man i olika grader/klasser varav 1 är den lägsta, men man ska veta att man kan ha äggvita urinen pga flytningar också, så man kan ha äggvita i urinen utan att det är havandeskapsförgiftning. Ett tredje kriterie för att faställa hf är att man samlar på sig vatten i kroppen.

Det låter som du är på väg att utveckla hf och då är det vila och åter vila som gäller.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Självklart var det rätt av dig att byta barnmorska om du inte trivdes med den andra!

Men ditt blodtryck var ju perfekt så det kan hon i a f inte lastas för.
Fick du inte lämna urinprov alls?

Jag själv har haft preeklampsi vid tre graviditeter.
Första barnet fick de ta ut i v.29 medan de andra gick hela tiden ut.

Har fått ligga inne periodvis som en extra säkerhet men inte mått dåligt innan huvudvärk och ögonflimmer har gjort entré!

Jag tycker inte att dina värden låter alarmerande så ta det lite lugnt, vila mycket och längta efter din nya familjemedlem!
Det är inte alls säkert att blodtryck eller äggviteämnena i urinen ökar utan håller sig på den här nivån vilka än så länge är ganska normala.

Nu kommer de att kontrollera dig regelbundet så du ska inte vara orolig.
Det kommer gå jättebra även om bebisen kommer ut lite tidigare!:love:
 
Senast ändrad:
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Det viktigaste är att du känner efter själv om något inte är som det ska.

Jag hade hf och kände inte av det ett dugg. Blev nästan förbannad för att jag var tvungen att ligga inne så att de kunde kontrollera blodtrycket med jämna mellanrum för jag kände mig fullt frisk, vilket jag tydligen inte var eftersom mitt tryck var på 140/100, äggvita klass 3 och väldigt svullen av allt vatten. Inte förrän jag hade ett blodtryck på 190/120 (några dagar efter förlossningen) kände jag av det genom att jag såg lite prickar framför ögonen och tyckte det susade lite i huvudet (ingen huvudvärk). Gränsen för att blodtrycket är farligt högt går ungefär vid ett undertryck på 130, så jag fick läggas in då de var rädda att det skulle gå upp.

Hf är ett lömskt tillstånd då du kan ha det utan att känna av det.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Jag har haft det, fast betydligt senare i graviditeten, v 39. Gränsen för högt blodtryck går vid 140/90. Äggvita i urinen har man i olika grader/klasser varav 1 är den lägsta, men man ska veta att man kan ha äggvita urinen pga flytningar också, så man kan ha äggvita i urinen utan att det är havandeskapsförgiftning. Ett tredje kriterie för att faställa hf är att man samlar på sig vatten i kroppen.

Det låter som du är på väg att utveckla hf och då är det vila och åter vila som gäller.

okej:) Hon sa att det inte var nån fara än så länge, men hon var bara lite orolig att det gått upp så pass "mycket" på så kort tid..

Jag visste inte att det där med att samla på sig vatten också är ett kriterie.. Gör man någon sorts kontroll på det?
För jag har märkt att jag väldigt lätt får "veck" dvs från sockar, byxkanter, svullna fötter och ben osv..
 
Senast ändrad:
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Självklart var det rätt av dig att byta barnmorska om du inte trivdes med den andra!

Men ditt blodtryck var ju perfekt så det kan hon i a f inte lastas för.
Fick du inte lämna urinprov alls?

Jag själv har haft preeklampsi vid tre graviditeter.
Första barnet fick de ta ut i v.29 medan de andra gick hela tiden ut.

Har fått ligga inne periodvis som en extra säkerhet men inte mått dåligt innan huvudvärk och ögonflimmer har gjort entré!

Jag tycker inte att dina värden låter alarmerande så ta det lite lugnt, vila mycket och längta efter din nya familjemedlem!
Det är inte alls säkert att blodtryck eller äggviteämnena i urinen ökar utan håller sig på den här nivån vilka än så länge är ganska normala.

Nu kommer de att kontrollera dig regelbundet så du ska inte vara orolig.
Det kommer gå jättebra även om bebisen kommer ut lite tidigare!:love:

Jag tycker ändå att hon gjorde fruktansvärt fel som inte kollade, med tanke på att mitt blodtryck hade kunnat vara jätte högt.. Nu var det ju bara tur att det inte var det..

Nää än så länge är dom väl hyffsat bra, och jag hoppas att det kommer fortsätta vara så också.. Har haft en rätt jobbig graviditet, så om jag skulle åka på det här också vore ju pricken över i:et..

Det känns bra med den nya barnmorskan, hon är trevlig och gör det hon ska:)
Mamma födde mig när hon var i v 30 om jag inte minns fel, och jag lever ju och är frisk så jag tror också det kommer att gå bra, även om det nu skulle råka bli så att det blir tidigare..:)
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

okej:) Hon sa att det inte var nån fara än så länge, men hon var bara lite orolig att det gått upp så pass "mycket" på så kort tid..

Jag visste inte att det där med att samla på sig vatten också är ett kriterie.. Gör man någon sorts kontroll på det?
För jag har märkt att jag väldigt lätt får "veck" dvs från sockar, byxkanter, svullna fötter och ben osv..

Jag gick upp 2-3 kg på två veckor, vilket är ett bra tecken på att man samlar på sig vatten och så var jag väldigt svullen just om anklar och fötter. När jag var inlagd fick även min sambo svara på frågor om jag var mer svullen i ansiktet än normalt. Jag hade även ont i mina fingerleder och handleder vilket jag tror berodde på att de var svullna även om det inte syntes så mycket.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Jag gick upp 2-3 kg på två veckor, vilket är ett bra tecken på att man samlar på sig vatten och så var jag väldigt svullen just om anklar och fötter. När jag var inlagd fick även min sambo svara på frågor om jag var mer svullen i ansiktet än normalt. Jag hade även ont i mina fingerleder och handleder vilket jag tror berodde på att de var svullna även om det inte syntes så mycket.

Okej, jag vet faktist inte exakt hur mycket jag gått upp senaste tiden, men nog är det nåt kg iaf..

tycker också att jag ser svullen ut i ansiktet osv,men det kanske är som man inbillar sig haha:D
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Vad bra att du blev lite lugnad av våra svar!:)

Hade jag kunnat hade jag lagt in ett foto från min andra graviditet.
Jag är ingen människa, jag är en BLOBB!!:D

Den vintern fick jag traska omkring i min pappas sandaler. Det var det enda mina fötter kom i. Vader och fötter var groteska och hade jag haft en snabel hade Bröderna Bronett varit framme med lastbilen.

Efter snittet kissade jag ut 8 liter direkt. Barnens pappa sa att jag sjönk ihop som en misslyckad maräng på bara ett par timmar.

Nu behöver svullnad inte innebära Havandeskapsförgiftning. Mina symptom har varit olika vid varje graviditet. Med den första samlade jag inget vatten alls i kroppen men fick läggas in när jag bara såg en massa lustiga "maskar" som störde mitt synfält och det kändes som om huvudet hade fastnat i ett skruvstäd. Då var undertrycket 125.
I v.29 fick de ta ut en liten tillväxthämmad kille som inte mådde bra.
(Han kom ikapp sig som 3-åring och följer nu alla kurvor perfekt)

Som sagt, de kommer nu att följa upp dig och tveka inte att ta kontakt med dom ifall du känner dig det minsta orolig. Ett blodtryck och ett urinprov är enkelt att kolla varje dag om du så vill!

Du får hålla oss uppdaterade om hur det går!
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Jag hade havandeskapsförgiftning med båda barnen.

Första gången visste jag inte hur farligt det var, så jag körde på som vanligt. Fick äta mycket mediciner, blev inlagd i v. 35 och igångsatt tio dagar senare då jag var riktigt dålig.

Med andra barnet förstod jag att det kunde sluta illa, så jag gjorde i princip ingenting (hur lätt nu det är med en ettåring hemma).

Jag slapp inläggning men fick medicin mot mitt höga blodtryck.

Ta det så lungt du kan, ligg och vila, och försök dig inte på vanliga saker man vill göra, typ bakning eller städning. Skit i allt sådant, bara ligg. Man blir hemskt uttråkad, men bättre det än en bebis som mår dåligt och kanske måste plockas ut (ja både bebisen och mamman kan bli jättesjuka).
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

jag hade det och enligt läkarna var det ingen fara när mitt blodtryck låg på 145/95 som högst. (eller ja som högst var det 165/95 tror jag men då var förlossningen igång) :confused:. Normalt har jag 125/80 eller nåt sånt.

Men det dem kollar är mängden äggvita i urinen, blodtrycket, om man har huvudvärk eller magvärk (spec i övre delen av magen) och hur man mår i övrigt.

Jag fick det rätt sent och gick hela tiden.
Gick tom över tiden. Åkte på kontroller varannan dag (nästan 5 mil enkel resa:crazy:). Men sedan var väl inte det sjukhuset spec bra heller. Men dem gör täta kontroller eftersom h-förgiftning kan ändras från symptomfri till jättesjuk väldigt fort.

Jag mådde bra hela tiden och hade en jättelätt förlossning.

Men kom ihåg att vila MYCKET.
15 timmar liggande/ dygn är väl vad som rek.
Undvik att äta lakrits och energidrycker och liknande.

Åk in om du får huvudvärk, magont, mår illa eller blir yr.
Eller om du helt enkelt mår dåligt på något sätt
 
Senast ändrad:
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Jag har harft högt blodtryck varje gång jag väntat barn.
Så dom har kollat extra noga. I slutet kollade jag 1 gång i veckan .+ att jag fick samla urin. De kollade mängd o om det såg bra ut.
Men det blev aldrig mer än så.
Vila ta det lugnt. Det går säkert bra
Jag har 4 barn

Samla urin gjorde jag också.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Jag svarar rent allmänt nu..

När ni pratar om blodtrycket låter det som att jag inte behöver vara orolig, jag har ju relativt lågt jämfört med endel av er..;)

Däremot är det andra saker som gör mig lite misstänksam.. Ni pratar om magont, huvudvärk, yrsel osv..

Åkte in på sjukhuset för ca två veckor sen pga en enorm smärta i magen, inte i "bäbismagen" utan det var mer runtom.. Inte som sammandragningar heller, utan det var något annat. Det som gjordes då var endast ett ul, inga blodprover eller något sånt...

Vad gäller huvudvärk så har jag ofta som en molnande värk i bakhuvudet, typ just ovanför nacken och så går det lite upp mot skallen.. och yrsel är något jag ständigt har haha. Ser ut som en svajjande flaggstång vissa gånger..

Vi får väl se vad barnmorskan säger nu nästa vecka, ska dit då också så jag får väl prata med henne om allt detta.. :)
Kommer med uppdatering;)
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Jag själv har haft preeklampsi vid tre graviditeter.
Första barnet fick de ta ut i v.29 medan de andra gick hela tiden ut.

Har du samma pappa till alla tre barnen? Enligt min förlossningsläkare (blev snittad i v 32) så är risken att drabbas igen med samma pappa betydligt mindre än om man har en ny man. Låter ju helt vansinnigt men jag högaktar verkligen den läkaren så jag får väl tro på hans ord...

Jag var väldigt väl kontrollerad under min graviditet och blev först inlagd på hemmasjukhuset några dagar och sedan flyttad till universitetssjukhuset när det barkade mot snitt. Hade 210/120 i blodtryck, fruktansvärda smärtor i vad de sa var levern (de kom i allra sista skedet) och var svullen som en flodhäst när de bestämde att jag skulle snittas. Kissade 9,8 liter följande 12 timmar... :D

Flickan var för övrigt pigg och stark och växte ikapp under det första året. Minns än i dag när jag fick henne på bröstkorgen och hon tittade upp med sina små svarta ögon som inte visade något av ögonvitorna. Som en liten alien. :love:

TS: håller tummarna att du slipper förlösas i förtid. Vila och njut av magen!

Alla som haft preeklampsi: Jag har fortfarande högt blodtryck. Har era gått tillbaka fullständigt?
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Däremot är det andra saker som gör mig lite misstänksam.. Ni pratar om magont, huvudvärk, yrsel osv..

När jag låg inne för havandeskapsf. så hade jag bitvis väldigt ont i bröstet/magen. En skarp ihållande lätt tryckande smärta. Sköterskorna brukade fråga om jag hade ont i epigastriet (stavning..?). Först så svarade jag pekande och eftersom de nickade instämmande så svarade jag tillslut ja på den frågan utan att någon gång veta var det där epigastriet var för något :-)

Smärtan kom i samband med högt tryck. Lite ont bara lite högt, mycket ont visste jag var mycket högt. Jag blev tillslut mycket träffsäker i min gissnng på vad trycket skulle vara. Mitt tryck mättes ca 8 gånger per dygn. När undertrycket var över 120 blev det alltid extra medicin så sista dagarna ringde jag på dem för att skynda på. Hade inte fel en enda gång. Jag lärde mig att inte vänta för länge för då gjorde det ONT.

Man behöver inte samla på sig vatten, jag var inte mycket svullen alls. "Bara" högt tryck och läckage på protein. Plus smärtan i brösten och flimmer framför ögonen. Lever eller om det var njurvärden blev inte bra på slutet heller.

Ta det lugnt, försök vila lite extra varje dag. Det hjälper, förhoppningsvis hela vägen.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Haha ja då skulle man bara lyckas lista ut vart det där epi grejet sitter haha.. vart i magen hade du ont?

Jag försöker vila så gott det går, men den här veckan har varit tuff.. Jobbat 4 nätter nu, pojkvännen är och jobbar i norge, och jag har en hund som klättrar på väggarna hemma för han får inte göra särskilt mycket för tillfället..

Jag läste däremot att en medicin jag åt för ett tag sen har blodtryckshöjande effekter också, men det borde ju inte vara så nu eftersom jag inte äter den längre..?
 
Sv: Havandeskapsförgiftning..

Alla som haft preeklampsi: Jag har fortfarande högt blodtryck. Har era gått tillbaka fullständigt?

Mitt gick tillbaka väldigt fort, det var i princip normalt efter en vecka. Jag tror att jag inte ens fick blodtryckssänkande medicin efter förlossningen och då hade jag ändå gått på drygt trippel/fryppel dos innan och ändå ofta haft för högt. Och då var målet att hålla 100 i undertryck.

Såg att du skrev att det var levern man fick ont i... kan det vart det. ja, ja ont gjorde det. Jag hade något dygn där jag nu lycktligtvis inte minns mycket av där dessa smärtor var i princip olidiga. Eller inte, det var mer min total sendtändning på det flytande blodtryckssänkande medlen som var olidligt. Jag lyckades få alla omöjliga och möjliga biverkningar, tyvärr tog det ett tag innan det insåg att det var biverkningar och plockade bort droppen.

Jag trodde nog att det höga trycket skulle vara kvar. Min mamma fick högt blodtryck efter ha fött mig. Men jag är tacksam för att jag slapp det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 801
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 008
Senast: Kiwifrukt
·
Gnägg Jag är nyfiken! Är det vanligt att man gör det? Ni som sålt - har ni hälsat på hästarna hos nya ägaren? Om inte - skulle ni vilja göra...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 873
Senast: Amanda_F
·
Kropp & Själ Idag var jag på MVC för att få mitt recept på preventivmedel förnyat. Till att börja med kommer jag in i rummet, tar i hand med...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 315
Senast: dramatik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp