Bukefalos 28 år!

HD och AD Röntgen

Snurrfian

Trådstartare
Moderator
Jag fick ras tidningen idag och blev väldigt överraskad över hur få det var som röntgade sina hundar, för mig har det varit något självklart och inget jag ens har funderat på att skippa men uppenbarligen så verkar många resonera annorlunda.
Hur resonera ni? Är det olika beroende på om det är en arbetsras eller sällskapsras? Nu är min i mitt tycke arbetsras så det gör att jag än mindre kan hitta någon anledning till att låta bli att röntga. Det är ju ingen jättekostnad direkt.
I "min" ras kan jag förstå att det kanske är färre som går jaktprov osv, jag själv är skyldig där, men där finns det många anledningar till varför man inte har startat kan jag känna.
 
Saluki är en ras som i princip aldrig röntgas, men jag vet flera (mig själv inräknat ;) ) som röntgat när hunden ändå ska sövas eller röntgas av annan anledning. De gånger salukis har höftröntgats så har det i princip alltid gett A-höfter, ibland B. Finns dock en i Norge som fått E och tre i Sverige som fått C, så visst går det inte att ta för givet att salukis är bra de heller. De som fått armbågarna röntgade har varit UA.

Att det inte läggs någon energi alls på att få salukis röntgade beror på just detta, att när de röntgas så är det i princip alltid felfritt. Ska man lägga pengar på hälsoundersökningar på saluki så finns det istället annat som är betydligt mer relevant att göra, ultraljud på hjärta är ett exempel som fler och fler uppfödare gör på sina avelshundar. Jag själv tycker också att det vore intressant att ögonlysa lite fler salukis, för det är inte många alls som är ögonlysta och det har ändå dykt upp några som haft problem där (sedan kanske de blivit ögonlysta för att man misstänkt problem, det vet jag inte). Fler och fler börjar även upptäcka BPH vilket jag tycker är toppenbra.

Min Wahidah fick höfterna röntgade när jag ändå skulle röntga knäna för att kolla hur det var med hennes artros. Då såg jag såklart till att det blev röntgenplåtar som kunde skickas in till SKK för avläsning. Hon har även gått BPH eftersom jag var nyfiken på det.
Min Aysu är inte undersökt på något vis alls. Jag kommer med henne välja att inte gå BPH eftersom hon är en omplacering med extremt dålig start i livet. Ett resultat där hade inte varit rättvisande även om hon fått "fina resultat" på alla moment. Ögonlysning är istället något jag säkert gör på henne, av nyfikenhet. Och ja, ska hon till veterinären för att göra något som är lätt att kombinera med höftröntgen, då tar jag säkert det också.
 
Har man en arbetande ras, bruksras eller en hund som man tränar aktivt med så tycker jag att det är en självklarhet att man röntgar. Men tråkigt nog verkar inte alla tycka lika. Vi har en del valpköpare som har struntat i det. Ser skittråkigt ut i vår statistik. Särskilt när rasen har en del problem där. Vi vill ju gärna kunna visa vad vi föder upp. Märkligt nog är ett par av köparna väldigt aktiva med sina hundar och har ändå inte röntgat. Man kan ju tycka att de borde vilja veta vad de har under pälsen. Lika dant är det med korning. Vi drog ihop till en korning nyss och bjöd in alla. Det var ett himla pyssel att få till bra domare och datum. Endast en tredjedel var intresserade. Tack och lov har alla utom en på alla kullar gjort MH iaf!

Min lille hund har jag inte röntgat. Dock är det en ras som står utanför HD och AD-problem och han är av sällskapsras och används endast till det också.

Vet inte om man ska ställa det som krav på framtida valpköpare att hundarna ska röntgas. En del större uppfödare i rasen har det och MH som krav på sina köpare.
 
Vet inte om man ska ställa det som krav på framtida valpköpare att hundarna ska röntgas. En del större uppfödare i rasen har det och MH som krav på sina köpare.

Jag har sett flera uppfödare som i annonser skrivit att valpköparna får tillbaka någon tusenlapp av valppriset när hunden är röntgad. Tror visserligen att de lagt på ungefär den summan på vanliga priset, men kanske fungerar det för att locka valpköparna att röntga mer?
 
Jag har sett flera uppfödare som i annonser skrivit att valpköparna får tillbaka någon tusenlapp av valppriset när hunden är röntgad. Tror visserligen att de lagt på ungefär den summan på vanliga priset, men kanske fungerar det för att locka valpköparna att röntga mer?
Ja just ja, det tror jag nog att jag har sett någon gång jag också, det är nog ett bra sätt för att få till en vettig statistik på sina valpar.
Rent allmänt blev jag mest bara så överraskad att det var så lågt som under 50% av hundarna som var röntgade...
 
Blev nyfiken på procenten för oss. Räknade ut att 82% faktiskt röntgat. i en kull så var det 9 av 11 men då förolyckades den ena hunden tidigt så därför uteblev röntgen. I sista kullen är det dock mycket slarv som drar ner procenten en del. Man kanske ska vara nöjd ändå? :grin:
 
Jag fick ras tidningen idag och blev väldigt överraskad över hur få det var som röntgade sina hundar, för mig har det varit något självklart och inget jag ens har funderat på att skippa men uppenbarligen så verkar många resonera annorlunda.
Hur resonera ni? Är det olika beroende på om det är en arbetsras eller sällskapsras? Nu är min i mitt tycke arbetsras så det gör att jag än mindre kan hitta någon anledning till att låta bli att röntga. Det är ju ingen jättekostnad direkt.
I "min" ras kan jag förstå att det kanske är färre som går jaktprov osv, jag själv är skyldig där, men där finns det många anledningar till varför man inte har startat kan jag känna.

Jag minns inte hur procenten såg ut för vår ras, men jag tror att folk har blivit slappare eftersom vi har en relativt låg % för både höft- och armbågsdysplasi.
Jag tror att folk i vår ras röntgar sina hundar om de tänkt använda dem till avel och inte annars. Många tänker nog inte på att det är ett verktyg för uppfödaren att se hur dennes avel ser ut.
Jag tror också att uppfödaren har ett stort ansvar. Vår hane t ex har 22 avkommor som uppnått röntgningsbar ålder, och av dem är 14st röntgade. Alla är utan anmärkning på både AD/ED och HD. I en kull är alla röntgade, i en kull är 75% röntgade och i den tredje kullen är bara 25% röntgade.
Det känns som att uppfödarna upplyst sina valpköpare på olika sätt...

Jag tycker att det är en självklarhet att röntga :)
 
Jag tycker det är en självklarhet att man som valpköpare gör dom hälsoundersökningarna som krävs för hundarna som ska gå i avel. Och/eller där kända problem finns. Cockern har jag t ex både röntgat HD/ED samt kollat patella trots att rekommendationen enbart säger HD. Det är för min egen skull - jag vill veta att min hund är frisk. Men jag tycker det är lika mycket för rasen i stort och framtida avel.

Att inte hälsoundersöka hundarna tycker jag är snålt från hundägarens sida. Det handlar om på sin höjd 1500-2500kr som kan "rädda" framtida hundar från mycket lidande när sjukdomar och defekter blir kartlagda.

Precis av samma anledning tycker jag att arbetande raser ska genomgå MH, retriever ska gå funktionsbeskrivning osv. Aveln kommer inte komma någonstans om bara föräldradjur undersöks och utvärderas både fysiskt och mentalt.
 
Jag ser det som en självklarhet, både för min egen skulle men minst lika mycket för uppfödarens och rasens skull. Jag vill veta status på mina hundar och jag tycker att det är min skyldighet att bidra med statistik som kan leda till så bra avelsurval som möjligt.
 
I min ras (irländsk terrier) är det tydligen knappt någon som röntgar. Kollade avelsdata lite snabbt och sen år 2000 fram tills nu så var det typ 13 hundar röntgade.. Nu är det väl ingen arbetande ras, men jag kommer röntga min nu iaf. Vill veta vad jag har i kopplet och vad jag kan göra med honom. Känns inge vidare att cykla/träna agility eller annat ansträngande och det sen visar sig att höfterna är kassa..
 
Jag har röntgat höfter, armbågar och rygg samt kollat patella på min vuxna hund och kommer att göra samma på valpen när det är dags. För min skulle då jag vill veta att allt ser ut som det ska och för uppfödarens/rasens skull.

Självklart att så många hundar som möjligt av de raser som har hälsoprogram om innefattar det eller borde ha det ska röntgas. För andra raser är det ju inte "relevant" om man inte misstänker problem.

I min ras röntgas 70-80% vilket nog är ganska högt av av dem har ca 10 % HD, oftast Hd C isf.

Tyvärr är det nog ofta på grund av okunskap från valpköpare som många hundar inte röntgas, man tror att det endast är något som görs på de som ska gå i avel. Här gäller det ju att uppfödaren är tydlig redan innan köpet att denne förväntar sig att hunden röntgas när den uppnått aktuell ålder.
 
Jag har en labrador och en golden, och med tanke på hur höftstatusen ser ut i "mina" raser ser jag det som självklart att röntga. Dels för mig egna del för att veta vad jag "har och göra med" inför framtiden, och även för att uppfödaren ska få ett resultat på hur kombinationen blev och bidra till statistiken för rasen. För att man ska få en bra översyn behöver ju så många hundar som möjligt röntgas.

Hade gärna sett att våra uppfödare jag köpt mina vovvar av hade haft som krav att de skulle röntgas, hur labbens kull tror jag det är 2 syskon ( utav 8!) som är röntgade.. ena pga att den fick problem med armbågarna redan som valp. Ska bli spännande att se hur många ur vår goldens kull som kommer röntgas, de är i åldern nu för hd/ad röntgen och vi planerar att röntga vår i sommar.
 
Ser det som en självklarhet att röntga. Både för min egen skull, jag vill veta att min hund är ok fysiskt och som avelsutvärdering. Har flat.
 
:D Uppenbarligen helt fel forum att fråga i, alla har samma åsikter som mig! :D Men nog är det intressant att det ändå finns så många som väljer att inte röntga, trots att det egentligen inte finns en enda nackdel men massor av fördelar dels för rasen och dels för individen.
 
:D Uppenbarligen helt fel forum att fråga i, alla har samma åsikter som mig! :D Men nog är det intressant att det ändå finns så många som väljer att inte röntga, trots att det egentligen inte finns en enda nackdel men massor av fördelar dels för rasen och dels för individen.

Fråga på typ vovve.net istället... :devil: :D

Nej men jag tycker också det är en självklarhet att röntga. Skulle inte klara av att gå runt och hoppas på att allt är som det ska där inne, jag vill veta. I min hunds kull är tre av sju valpar röntgade. Min och dom två som uppfödaren har ute på foder. Trist nog är det ganska bra statistik på kullen jämfört med andra... Väldigt få som röntgar sina hemmahundar trots att det är en ras med HD och ryggproblem.
 
Heelern är ju inte en ras som är känd för höftledsfel, så här är det bara ett fåtal som röntgar - mest dom som tävlar agility. Vi har däremot känd status gällande patella och ögonlysning, samt att vi DNA-testar hundar som inte har fria föräldrar gällande PLL och CEA.
Mycket beror ju på ras mm och om problemen finns - det finns ju ingen anledning att söka fel som sällan existerar :)
 
Jag är en av dom som ännu inte röntgat tiken här hemma fast hon är två år nu. Det ska visserligen göras men kommer när det kommer, just för att det i stort sett inte är ett problem med höfterna på dobbisarna längre vi har annat som är mycket viktigare, armbågarna får jag se om dom överhuvudtaget röntgas, men blir väl troligen att jag tar det när jag tar höfterna bara för att.

/Camilla
 
Jag tycker det beror på ras, hur det tidigare sett ut när man röntgat. Sen om det är sällskap eller ej kvittar! Hjälper inte om det är sällskap när det är E-höfter.
Men som vi som har en ras med iprincip bara A och B höfter känns det inte lika viktigt om hunden inte ska gå till avel och det beror på jaktförmågan.
 
Jag tror att många hundar är just rena sällskapshundar, där ägarna tycker att diverse hälso- och mentalitetstester inte är nödvändiga då dom inte tänkt avla, tävla osv osv. Det kostar pengar och man anser inte att det behövs. Jag tror också att många är rätt obekymrade huruvida uppfödaren ska få vettig hälsostatisktik osv.

Men det är klart sålänge det finns (så pass många) uppfödare också slarvar med tester, inte informerar sina valpköpare och inte föregår med gott exempel så kan vi nog inte räkna med annat än att valpköpare också kommer slarva, inte kommer förstå vädret av testerna osv.

Själv har jag förövrigt röntgat både armbågar och höfter på min schnauzer, om någon undrar.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 411
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej alla, nu har vi fått svar från Evies röntgen, och hon har allvarlig HD :cry: Hon är bara 3,5 år, men vet sa att hon börjar visa...
Svar
19
· Visningar
2 843
Senast: Raderad medlem 94602
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 723
Senast: Imna
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp