Bukefalos 28 år!

HD och AD Röntgen

Jag tror inte att det finns något samband mellan dysplasi och kroksvans, jag tror tyvärr att det är en konsekvens av att tyskarna har kuperat hårt och att mycket har dolts den vägen..
Såg nu att er huligans morfar är kullbror med vår gamle trotjänare :)
Jag är snarast inne på att han missade något redan i fosterlivet i och med att han så mycket som har med skelettet att göra, kroksvans, lös benbit, något fel i käken och så höfterna. Sen fattas det några hjärnceller men det tror jag är ett vanligt rasproblem... :angel:
 
Jag är snarast inne på att han missade något redan i fosterlivet i och med att han så mycket som har med skelettet att göra, kroksvans, lös benbit, något fel i käken och så höfterna. Sen fattas det några hjärnceller men det tror jag är ett vanligt rasproblem... :angel:

Ja, det är sant, han har ju så mycket i sin kropp som är knasigt! Skrutt.. Det känns onekligen märkligt. Kollade tikens avkommor nu, och alla utom er har A-höfter, visserligen är 6st av 19 oröntgade men.. Och en har en etta på armbågarna.
Undrar om han fått mindre näring i magen eller något?

Nej, det är nog mer standard :D


Tillägg: Såg nu att tiken har ett kullsyskon med D och två med C... Varför i hela friden sätter man en sådan i avel?!
Och förlåt, det är inte meningen att snoka i din hunds stamtavla :p
 
Ja, det är sant, han har ju så mycket i sin kropp som är knasigt! Skrutt.. Det känns onekligen märkligt. Kollade tikens avkommor nu, och alla utom er har A-höfter, visserligen är 6st av 19 oröntgade men.. Och en har en etta på armbågarna.
Undrar om han fått mindre näring i magen eller något?

Nej, det är nog mer standard :D
Visst är det lätt att börja fundera? Helt plötsligt skulle man vilja vara veterinär och forska på skelett. :D Det finns lite sämre höfter längre bak men det borde inte vara det som slår igenom så fullständigt på honom enbart. :cautious: Det syntes ingen skillnad på dem när de kom ut och kroksvansen upptäcktes inte förrns på veterinärbesiktningen.
 
Visst är det lätt att börja fundera? Helt plötsligt skulle man vilja vara veterinär och forska på skelett. :D Det finns lite sämre höfter längre bak men det borde inte vara det som slår igenom så fullständigt på honom enbart. :cautious: Det syntes ingen skillnad på dem när de kom ut och kroksvansen upptäcktes inte förrns på veterinärbesiktningen.

Lite märkligt är det allt.. Iofs hade ju tiken tre kullsyskon med dåliga höfter, och det är ju några i hans kull som inte är röntgade.
Men, det där med genetik är ju inte så enkelt alltid :p
Att den tiken gick i avel känns märkligt dock.
 
Lite märkligt är det allt.. Iofs hade ju tiken tre kullsyskon med dåliga höfter, och det är ju några i hans kull som inte är röntgade.
Men, det där med genetik är ju inte så enkelt alltid :p
Att den tiken gick i avel känns märkligt dock.
Ja och att uppfödaren uppmuntrade ägaren till en kullsyster att ta en kull... Men de gjorde aldrig det, jag skrev till dem hur det var med huliganen och bad dem tänka sig för.
 
Däremot på mina nuvarande hundar av stor bruksras är det självklart att göra det och det ställs också som ett krav av uppfödaren, inskrivet i köpekontraktet och med pengar tillbaka på valppriset när röntgen och MH är gjort.

Nyfiken fråga ifall detta är något man själv skulle införa för att öka deltagandet i röntgen och MH: Vilka tillbakasummor pratar vi om? Procent på valppriset eller en fast summa och isf hur stor? Vem betalar röntgen och MH? Köparen eller uppfödaren? Slås en extrasumma på valppriset för att kunna ta tillbaka pengar sen? Hur länge förväntas uppfödaren betala igen pengar? Kan ju ta mång år innan en del kommer sig för att testa sina hundar.
Att jag undrar är dels för att i vår ras ligger priserna rätt fasta. Och det är inte extremt höga precis. De ligger egentligen rätt lågt om man ser till hur mycket det kostar för att få avelsdjuren dit där de är värda och lämpliga att avla på samt vad kullen kostar att föda upp. Det är svårt att få mer så att lägga på ett litet extrapris är nog inte möjligt. Vi får också rätt stora kullar. Att plötsligt två år efter född kull förväntas betala igen på 11 valpar kan svida. Inte för att vi föder upp för pengar precis men man vill ju inte gå ner på knäna heller pga uppfödningen. Vist kan man spara pengarna från valpkullen men hur länge ska man rimligtvis sitta och vänta? MH kan man ju göra när som under hundens livstid.
Kort sagt. Hur ser ett sånt här avtal ut i köpekontraktet? :)
 
Nyfiken fråga ifall detta är något man själv skulle införa för att öka deltagandet i röntgen och MH: Vilka tillbakasummor pratar vi om? Procent på valppriset eller en fast summa och isf hur stor? Vem betalar röntgen och MH? Köparen eller uppfödaren? Slås en extrasumma på valppriset för att kunna ta tillbaka pengar sen? Hur länge förväntas uppfödaren betala igen pengar? Kan ju ta mång år innan en del kommer sig för att testa sina hundar.
Att jag undrar är dels för att i vår ras ligger priserna rätt fasta. Och det är inte extremt höga precis. De ligger egentligen rätt lågt om man ser till hur mycket det kostar för att få avelsdjuren dit där de är värda och lämpliga att avla på samt vad kullen kostar att föda upp. Det är svårt att få mer så att lägga på ett litet extrapris är nog inte möjligt. Vi får också rätt stora kullar. Att plötsligt två år efter född kull förväntas betala igen på 11 valpar kan svida. Inte för att vi föder upp för pengar precis men man vill ju inte gå ner på knäna heller pga uppfödningen. Vist kan man spara pengarna från valpkullen men hur länge ska man rimligtvis sitta och vänta? MH kan man ju göra när som under hundens livstid.
Kort sagt. Hur ser ett sånt här avtal ut i köpekontraktet? :)

Det vanligaste (och i mitt tycke rimligaste) jag sett är ett påslag på valppriset som ligger på ungefär vad det kostar (då) att genomföra röntgen/MH. Ingen tidsbegränsning, men valpköparen tar ju risken att undersökningarna ökar i pris ju längre tid som går vilket kanske funkar som en morot/piska? Men jag tror den psykologiska effekten är ganska stark oavsett, folk vill ha tillbaka "sina" pengar som de liksom pantsatt.

Jag vet inte hur avtalen ser ut (Monster har ingen sådan "pant" och innan honom tror jag inte att jag ens hört talas om det), men jag antar det är ett separat avtal egentligen? SKKs köpekontrakt ska ju inte justeras. Frågan är väl kanske vad som händer om kenneln lägger ner under tiden...

Jag tror att för många (absolut inte alla dock) är inte prispåslaget så viktigt, det är ju pengar som kommer tillbaka liksom.
 
Jag tänker att man sätter en tidsgräns?
När kan man förvänta sig att vissa saker är gjorda?
Höfter/armbågar - inom 2 år efter köp.
MH - inom två år efter köp.
Ev prov - x år efter köp.
 
Jag tänker att man sätter en tidsgräns?
När kan man förvänta sig att vissa saker är gjorda?
Höfter/armbågar - inom 2 år efter köp.
MH - inom två år efter köp.
Ev prov - x år efter köp.
Ja en maxgräns på två år för båda borde vara en självklarhet. Ett MH vill man ju se på ett råmatrial, en opåverkad unghund. Annat är rätt ointressant för uppfödaren mer än att fylla ut en eventuell lucka i statistiken så det ser lite bättre ut. Lika dant med röntgen. Man vill ju se resultatet medans man avlar. Ett resultat på en 5 år gammal hund har ingen betydelse mer än för ytterligare en generation bort. Men då finns troligtvis redan resultat från andra hundar att basera sin avel på. En eftersläntrare som dyker upp 4-5 år efteråt påverkar inte den pågående aveln. Vid det laget har man troligtvis redan avlat vidare. Så en eller två sena hundar hit eller dit kommer troligtvis inte ändra något så vida de inte sitter på något väldigt tråkigt.
Personligen skulle jag inte vara intresserad av att betala för så "gammal" info.
 
Kom i diskussion med en uppfödare i dag om det här med att skriva in krav på MH och röntgen i köpekontraktet. Denna person påstod att man inte fick skriva så. Att man kunde skriva dit önskan om röntgen och MH men att man inte fick få köparen att förbinda sig till att göra röntgen.
Någon som vet om det är sant eller falskt?
Jag har googlat men inget hittat. Varken på SKK eller på andra ställen :confused:
 
Kom i diskussion med en uppfödare i dag om det här med att skriva in krav på MH och röntgen i köpekontraktet. Denna person påstod att man inte fick skriva så. Att man kunde skriva dit önskan om röntgen och MH men att man inte fick få köparen att förbinda sig till att göra röntgen.
Någon som vet om det är sant eller falskt?
Jag har googlat men inget hittat. Varken på SKK eller på andra ställen :confused:
Jag vet att vi pratade på ett styrelsemöte om något, som jag tror hade med röntgen att göra och vad man fick eller inte fick skriva i kontraktet. Jag ska kolla om jag hittar vilket det var, det kanske står var man hittar det också.
 
Hmm. Det står bara i protokollet att vår redaktion skall skriva en artikel om vad man får och inte får skriva i köpekontraktet då det har framkommit att det finns uppfödare som gjort tillägg i köpekontraktet och det är inte tillåtet enligt SKK´s grundregler.
Man borde kanske kunna vända sig till SKK och fråga dem vad som är okej/om det inte är okej att skriva något om röntgen/MH?
 
Jag tror att man kan skriva in det (som bilaga), men att det inte har någon egentlig verkan?
Typ att man kan skriva in i ett kontrakt att om en hund ska säljas av sin nya ägare ska den gamla ägaren tillfrågas först, men en sådan punkt är inte juridiskt bindande. Typ. Kanske? :p
 
Nu blir jag nyfiken på hur kontrakten ser ut för de uppfödare som skriver ut redan på sin hemsida att de har krav på röntgen, MH och tex försäkring inom vissa år. Det är inte helt ovanligt i rasen så jag trode det var ok.
 
Kom i diskussion med en uppfödare i dag om det här med att skriva in krav på MH och röntgen i köpekontraktet. Denna person påstod att man inte fick skriva så. Att man kunde skriva dit önskan om röntgen och MH men att man inte fick få köparen att förbinda sig till att göra röntgen.
Någon som vet om det är sant eller falskt?
Jag har googlat men inget hittat. Varken på SKK eller på andra ställen :confused:

Så här står det i SKKs avtalsbroschyr (min fetning i citatet):

Du kan skriva att du önskar att bli erbjuden att få köpa tillbaka valpen om den ska omplaceras. Om du däremot skriver in villkor som innebär att köparen inte får sälja vidare, avliva eller lämna bort sin hund innebär det en inskränkning i köparens äganderätt. Den typen av villkor utgör sådana avsteg från grundreglernas krav på avtalets innehåll att de anses utgöra brott mot SKKs regelverk. Detsamma gäller inskrivna krav på att köparen ska röntga, mentalbeskriva hunden mm
 
Så här står det i SKKs avtalsbroschyr (min fetning i citatet):
Hm nu försvann visserligen citatet men frågan är om man inte ställer kravet på att det ska röntgas och mentalbeskriva utan istället erbjuder en viss summa tillbaka om det görs? Då är det fortfarande ett fritt val, ungefär som att du önskar att få köpa tillbaka valpen men det är fortfarande upp till den nya ägaren?
 
Hm nu försvann visserligen citatet men frågan är om man inte ställer kravet på att det ska röntgas och mentalbeskriva utan istället erbjuder en viss summa tillbaka om det görs? Då är det fortfarande ett fritt val, ungefär som att du önskar att få köpa tillbaka valpen men det är fortfarande upp till den nya ägaren?

Det är helt OK enligt reglerna, önskemål och en kommunikation med valpköparen om vad man vill att de gör är det ju ingen som kan säga nått om :)! Det är ju bara om man börjar ställa skriftliga krav osv som man är ute på hal is som uppfödare....

Uppfödare sitter ju till stor del i en rävsax och är extremt utlämnande till valpköparens goda vilja i slutändan. Det gäller ju verkligen att kunna läsa människor och sälja till "rätt folk" som verkligen håller vad de säger att de ska göra i framtiden när de sitter där med valpen i knät...

Men man får ju bara vara så klar och tydlig som möjligt mot sina valpköpare vad man förväntar sig, och ev ge återbetalningar för att så långt det går försäkra sig om att ens avkommor blir utvärderade.
 
Hos dobermann tror jag majoriteten röntgar, men jag har faktiskt inte kollat procenten. Dobbisar har dock (för sin storlek) bra statistik på HD och har i princip noll problem med armbågar (ska týdligen ha med kroppsformen att göra) - så pass bra att man eg inte behöver röntga armbågarna alls även om de flesta tar dem med när man ändå "är igång".

Var tvungen att kolla och mindes rätt; dobermann har visserligen bättre statistik än flera andra bruksraser för HD men utfallet för registreringsåren 2009-2012 ligger ändå på 18% och ska enligt RAS ligga på max 15%. Snittet för alla bruksraser sammantaget under samma period är 20-21%.

Utvärdering RAS Bruksraser 2009-2014
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 395
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej alla, nu har vi fått svar från Evies röntgen, och hon har allvarlig HD :cry: Hon är bara 3,5 år, men vet sa att hon börjar visa...
Svar
19
· Visningar
2 834
Senast: Raderad medlem 94602
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 703
Senast: Imna
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp