Bukefalos 28 år!

HD och AD Röntgen

Jag har röntgat min blandrastik (rottweiler/ dobermann) just för att se om allt är okej. Hon är 5 år i år och jag ville vara beredd om det kunde bli några problem längre fram och kunde redan nu börja med friskvård. :) Jag blev glad när jag fick resultatet HD var B och AD UA. Tycker det är en självklarhet att röntga även om min hund aldrig ska gå in i avel (skulle aldrig avla vidare på en blandras plus att hon är kastrerad).
 
Nyfiken fråga ifall detta är något man själv skulle införa för att öka deltagandet i röntgen och MH: Vilka tillbakasummor pratar vi om? Procent på valppriset eller en fast summa och isf hur stor? Vem betalar röntgen och MH? Köparen eller uppfödaren? Slås en extrasumma på valppriset för att kunna ta tillbaka pengar sen? Hur länge förväntas uppfödaren betala igen pengar? Kan ju ta mång år innan en del kommer sig för att testa sina hundar.
Att jag undrar är dels för att i vår ras ligger priserna rätt fasta. Och det är inte extremt höga precis. De ligger egentligen rätt lågt om man ser till hur mycket det kostar för att få avelsdjuren dit där de är värda och lämpliga att avla på samt vad kullen kostar att föda upp. Det är svårt att få mer så att lägga på ett litet extrapris är nog inte möjligt. Vi får också rätt stora kullar. Att plötsligt två år efter född kull förväntas betala igen på 11 valpar kan svida. Inte för att vi föder upp för pengar precis men man vill ju inte gå ner på knäna heller pga uppfödningen. Vist kan man spara pengarna från valpkullen men hur länge ska man rimligtvis sitta och vänta? MH kan man ju göra när som under hundens livstid.
Kort sagt. Hur ser ett sånt här avtal ut i köpekontraktet? :)

Min ena uppfödare provade det systemet för att uppmuntra till HD-röntgen och genomfört VP. En tusenlapp per prov hjälpte inte för att motivera de som inte själva var sugna, och de som var intresserade av att testa sina hundar gjorde det även utan ekonomiskt incitament.

Jag gör alla hälso- och arbetsprov med mina som en del av pliktkänsla mot uppfödaren (har de fött upp friska och funktionella hundar så förtjänar de att få det på papper), en del av ett större avelsutvärderingsarbete, ett sätt att höja hundindividens värde och självklart för att själv få reda på hur hälsoläget ligger för att kunna optimera träningen. Det är verkligen inte ett avelsförberedande test, snarare ett minimum för att kunna överväga framtida avel.
 
Min ena uppfödare provade det systemet för att uppmuntra till HD-röntgen och genomfört VP. En tusenlapp per prov hjälpte inte för att motivera de som inte själva var sugna, och de som var intresserade av att testa sina hundar gjorde det även utan ekonomiskt incitament.

Jag gör alla hälso- och arbetsprov med mina som en del av pliktkänsla mot uppfödaren (har de fött upp friska och funktionella hundar så förtjänar de att få det på papper), en del av ett större avelsutvärderingsarbete, ett sätt att höja hundindividens värde och självklart för att själv få reda på hur hälsoläget ligger för att kunna optimera träningen. Det är verkligen inte ett avelsförberedande test, snarare ett minimum för att kunna överväga framtida avel.
Jag tror inte heller att det skulle locka mer än någon enstaka som annars hade avstått. Frågan är om det hade varit tillräckligt för att påverka resultatet?
 
Om jag någonsin tar en kull tänkte jag helt enkelt lägga på två tusen på det ordinarie valppriset. Om man normalt får, säg 11 000 för en valp, hade jag tagit 13 000 och sedan hade ägaren fått tillbaka de extra tusenlapparna vid röntgen och unghundsprov.
Vill de inte starta får de helt enkelt acceptera ett högre valppris eller köpa av någon annan.
 
Om jag någonsin tar en kull tänkte jag helt enkelt lägga på två tusen på det ordinarie valppriset. Om man normalt får, säg 11 000 för en valp, hade jag tagit 13 000 och sedan hade ägaren fått tillbaka de extra tusenlapparna vid röntgen och unghundsprov.
Vill de inte starta får de helt enkelt acceptera ett högre valppris eller köpa av någon annan.
Jag vill fortfarande köpa en valp av dig! :D
 
Var tvungen att kolla och mindes rätt; dobermann har visserligen bättre statistik än flera andra bruksraser för HD men utfallet för registreringsåren 2009-2012 ligger ändå på 18% och ska enligt RAS ligga på max 15%. Snittet för alla bruksraser sammantaget under samma period är 20-21%.

Utvärdering RAS Bruksraser 2009-2014
Nej det måste absolut bli ännu bättre :)
Jag hänger just mest med de riktigt bruksintresserade med, så min bild kan vara lite snevriden där med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 392
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej alla, nu har vi fått svar från Evies röntgen, och hon har allvarlig HD :cry: Hon är bara 3,5 år, men vet sa att hon börjar visa...
Svar
19
· Visningar
2 833
Senast: Raderad medlem 94602
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 701
Senast: Imna
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp