Hej ! Hjälp med Hingst

M

MaddeFjadde

Hej alla medlemmar! Jag är ny här men tänkte beskriva mitt problem då jag tvekar att fortsätta med en unghingst kille som ändå fallit mig i smaken.
Själv är jag snart 19år och har hanterat hästar hela livet.

Problemet!
Jag har nu ridit en unghinst på 6år i några veckor, sett hur ägaren hanterat han och gjort själv likadant. Ägaren själv säger att han har aldrig varit så snäll mot någon som han är mot mig vilket kanske är positivt. Helt underbar att hantera i stallet, mysig lugn kille. Däremot att hantera han från marken som longering och sådant ballar han ur, får han inte lukta på häst skit blir han tokig, men säger man åt han att sluta så slutar han, på hemmaplan dvs.

Ägaren har själv sagt att träning med ston eller andra hästar inte är ett problem. Så jag akulle åka på träning för första gången med honom. Ägarna var med och de va med min kompis jag skulle träna, och hon har ett sto. Kommer upp i ridhuset först, han blåser upp sig lite och busar runt som han brukar innan ridning, in i ridhuset kommer min kompis med hennes häst och helvetet bryter lös. Han blir tokig men får springa av sig på lina. Sen sitter jag upp eftersom han är lättare att hantera från ryggen, han skriker och slänger dansar och lyssnar inte alls, jag börjar trava/jogga honom för att han ska fokusera. Men under tiden vi rider börjar han bocka och göra luftsprång, och till slut kastar han nästan in mig i sargen. Detta är första gången jag uppfattar hans bockningar som elaka, då han brukar bocka hemma men betydligt snällare. Beslöt efter någon timmes bråkande med honom att nu får de räcka och hem åkte vi.

Så nu har jag ett dilemma, vågar man sitta upp på han igen eller har han vunnit och hur ska man få han att fokusera istället för att hingsta sig? :confused:

Mvh Madde :) mycket tacksam för svar !
 
Sv: Hej ! Hjälp med Hingst

Är det så att du har blivit rädd för honom så borde du be någon om hjälp. Annars är det bara att hoppa upp igen. Eftersom det är en unghäst på en ny plats + att han är hingst så kan det bli lite mycket för honom dom första gångerna. Men som sagt det är bara att öva!
 
Sv: Hej ! Hjälp med Hingst

Är du rädd för honom ska du absolut ta hjälp! En hingst har blixtsnabba avläsningsreflexer och reagerar betydligt starkare än (de flesta) ston och valacker. Det kan bli riktigt farliga situationer om du inte är säker på att du vet hur du ska hantera honom när han växer sig stark, främst handlar det om att aldrig låta honom ta över situationen - då har du redan förlorat.
 
Sv: Hej ! Hjälp med Hingst

Som jag uppfattar det så är det inte din häst.
Varför riskera livet på denna hingst.
Leta efter något trevligare att rida innan det sker en olycka.
Om ägaren vill behålla hästen som hingst av någon anledning så är det ägarens ansvar att uppfostra hästen.
 
Sv: Hej ! Hjälp med Hingst

Typiskt hingstbeteende.
Först åka bort "Guuud, vad spännande, och det luktar häst här, vad roligt, jag kryper ur skinnet nästan."
Och toppas sen den nya upplevelsen med att det kommer in ett sto (som kanske luktar brunst) så varför bry sig om nån liten fjant som håller i en lina/sitter på ryggen?

Mina tips. Sluta kalla honom unghäst, jag tror många ger hästarna tillstånd till massa fjant, bara för att de är "unghästar".
Låt honom inte gå och lukta på hästskit när ni hanterar.
Nästa gång du åker på träning, boka så du är själv i ridhuset första gången.
 
Sv: Hej ! Hjälp med Hingst

Mina tips. Sluta kalla honom unghäst, jag tror många ger hästarna tillstånd till massa fjant, bara för att de är "unghästar".

Framför allt som det inte är en unghäst, han är sex år! Och fruktansvärt ouppfostrad, och i förlängningen riskabel att hålla på med.

Hingstägare som dessa hjälper till att bibehålla hingstars dåliga rykte.
 
Sv: Hej ! Hjälp med Hingst

En hingst måste kunna uppföra sig ordentligt vid hantering från marken, så han får inte hålla på och bråka vid longering och balla ur om han inte får lukta på hästskit. Han måste lära sig att när det är arbete som gäller är det gott uppförande som gäller också.

Åk till ridhuset när ingen annan är där, som någon annan skrev här. Vänj in honom i lugn och ro vid nya situationer, och arbeta mycket på er kommunikation från marken. Den är SÅ viktig när det gäller hantering av hingst, han måste lära sig att lyda i alla situationer. Annars blir han farlig!
 
Sv: Hej ! Hjälp med Hingst

kl

Jag har också en sexårig hingst (Vuxen, inte unghingst;)).
Han får absolut inte busa, balla ur eller liknande när jag hanterar honom. Inte på lina, i grimskaft och absolut inte under sadel, det blir farligt. Min hingst betäcker dessutom och jag måste kunna kontrollera honom i de situationerna också, vilket går alldeles utmärkt.
Busa och visa upp sig får han göra i hagen.

En hingst är precis som andra hästar - fast mer snabbare reflexer och mer instinkt... :angel:
Det finns ingen som helst anledning till att låta hingsten "vara hingst". Go och mysig får min grabb gärna vara (och är det också :love:), men han ska "veta sin plats". Lukta på hästskit får hästen göra sen, inte när ni tränar. Ballar han ur på lina så är det dags att avbryta honom direkt - innan ens första "sprattlet" kommer.

Angående att arbeta från marken så ta gärna hjälp av någon som vet vad de gör. Inte alla hästar uppskattar när man plötsligt börjar ställa krav, speciellt inte hingstar som kanske har fått lite för lösa tyglar för länge.. Att åka på träning första gången tillsammans med ett sto mitt i sommaren var kanske inte heller så genomtänkt så här i efterhand, men du är ju i alla fall en erfarenhet rikare.

Om du ska fortsätta eller inte kan du bara bestämma själv. Att gå och vara rädd är inte roligt, och det blir sällan en bra relation med hästen. Det går ju dock, om man vill, att reparera med lite tid, stöd och framförallt hjälp. Den stora frågan är nog ägaren i det här fallet, inser hon att hästen måste uppfostras eller tycker hon det var mer av en engångsföreteelse, något man får räkna med eller liknande?
 
Sv: Hej ! Hjälp med Hingst

Rid honom ordentligt i en timma hemma innan ni åker iväg med honom nästa gång. Det är inte ok att han uppför sig så här, han behöver jobba ordentligt så att han inte har en massa överskottsenergi att lägga på att bröta runt bäst han behagar. Han får inte hålla på och lukta på andra hästars skit, det triggar igång honom. Rid inte för nära hästskit eller om någon har kissat någonstans.
Sen är han inte att betrakta som unghäst heller, han är 6 år och då är man såpass vuxen att man skall veta vad som gäller. Tycker han låter som en riktig odåga och jag personligen hade inte suttit upp på en sån häst igen. Men om du ändå vill rida så håll honom på en liten volt i ett hörne och rid där tills han har lugnat ner sig. Då får du ett bättre karategrepp på honom. Sätt honom i arbete direkt, inget skritta runt på långa tyglar först.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 201
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 710
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 226
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
4 989
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp