Hej ni alla!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Catania
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 196
  • Visningar Visningar 16 243
Status
Stängd för vidare inlägg.
Frågor om avel är ALLTID känsligt!

Att diskutera avel är alltid svårt på ett forum! För en liten tid sedan "hängde" jag ut mej själv och min ena tik som jag funderar på att ta valpar på!

Jag fick flera intressanta kommentarer, många tips och råd och tyvärr även ett flerta riktigt otrevliga privata kommentarer via mail och pm.

Det många här hakar upp sej på är - som jag läser det - din brist på helhetsperspektiv vad gäller grundläggande genitik och ärftlighetslära.
Avel handlar om så mycket mer än den aktuella individens styrkor och svagheter!

När man väljer att ta en kull på sin tik så måste man titta på följande:
* Den aktuella hundens hälsa och mentalitet ex. Hd/Ad, Mh osv.
* Den aktuella hundens föräldrars hälsa och mentalitet ex. Hd/Ad, Mh och meriter.
* Den aktuella hundens kullsyskons hälsa och mentalitet ex. Hd/Ad, Mh och meriter.
* Eventuella "halvsyskons" hälsa och meriter.
* Eventuella valpar efter den aktuella hundens syskon.

När man sedan sammanställer alla dessa styrkor så måste målsättningen för ALLA uppfödare i grunden vara att man vill avla fram valpar som blir "bättre" än tidigare generationer! De skall vara friskare, sundare och med en så "bra" mentalitet som möjligt!

Som uppfödare - och UPPFÖDARE är man när man satt en(1) kull valpar till världen!! - har man inte bara ansvar för den egna hunden, utan även för valparna. Att då avla på hundar som har ett "dåligt utgångsläge" är alltid lite dumt... Men nu är det gjort och det viktiga är att du NU sätter dej in i vilka risker som är störst för just dina valpar och berättar detta NOGA för dina kommande valpköpare!
Hur stor sannorlikhet är det att de får Hd/Ad fel tex?

Sedan finns faktikst möjligheten att avelsspärra valparna med hänvisning till din bakgrundsinformation om ledfel osv.

Sååå... Ingen här har något emot DEJ eller DIN HUND som individer! Vi förstår alla att du älskar din hund och att du tycker att hon är "finast och bäst på jorden", det tycker ALLA hundägare.

/Swat

Sv: Hej ni alla!

Men har inte du skaffat en cane corso själv? Eller blandar jag ihop dig med någon annan nu?

Med tanke på den statistik som finns tillgänglig så skulle rasen snart dö ut av för hård inavel om bara genetiskt fria hundar fanns i aveln.

Men rasen kanske inte har ett existensberättigande? Vad anser du?

Oj, det är så mycket inlägg att jag inte vet vart jag ska börja.

Visst har jag själv nyligen köpt mig en CC, just därför är jag särskilt mån om rasens framtid.

Men till skillnad från Ts valde jag uppfödare och valp med stor omsorg och min lilla tiks båda föräldrar är HD A och båda föräldrarnas alla kullsyskon är även de fria, för liksom Lena Fuberg sa "hoppar" anlaget för HD även i sidled.
Så när man tittar på HD statisktik är det inte bara intressant vad föräldrarna har utan även vad föräldrarnas kullsyskon har för HD status, för även fria hundar kan bära på anlaget.

Att hitta en CC med den statistiken kanske inte är så lätt men strävar man efter det så har man kommit en bra bit på vägen.
Sen finns ju ändå risken att det blir knas ändå och att även min skrutta får HD men då har jag gjort vad jag kunnat ur genetisk synvinkel för att förebygga det.

CC har liksom flera andra tunga större raser en hel del HD, därför är det viktigt att man är nogrann i sitt val och är selektiv i sin avel och i så lång utsträckning som möjligt avlar på fria hundar.

För att inte avlesbasen skall bli för snäv, har Racc sagt ok till att man avlar på en HD C hund OM man parar den med en fri hund.
(Sen kan man tycka vad man vill om det, och i takt med att antalet hundar blir fler tror jag kraven kommer skärpas. ).

Det jag ,och många med mig, dock reagerade över när jag kollade på TS hund var inte att bara hennes tik har HD C utan att den dessutom är resultatet av en parning mellan två HD belastade individer, där den ena dessutom har HD D, och båda har utöver detta dessutom AD.

De fick 3 valpar där TS tik är den enda som är (officiellt ?) röntgad och då inte helt oväntat även den har HD.

Så det handlar inte bara om att TS tik har HD C utan att det även direkt bakåt i leden finns ordentligt med både HD och AD och att det utöver det är bristfälligt med statistik överhuvdtaget, prognosen för valparna är således rätt så dyster.

Jag ställde en uppriktig fråga till TS varför TS valt att para sin hund särskilt då tiken enligt TS själv desstom är fruktansvärt ful.

Det enda svar jag hittils fått är att hon hade hört att risken var mindre för cancer om tiken fick valpar.
Är detta ett fullgott själ till varför man ska para en sjuk hund som med stor sannolikhet kommer nedärva sjukdomar?
Är det schysst mot valpar och valpköpare?

Jag förstår att TS känner sig påhoppad och att detta inte var den respons hon hade hoppats på, men väljer man att medvetet para sin tik under dessa förutsättningar då får man allt räkna med att inte alla nöjer sig med kommentarer som "gud vad gulligt med valpar".

Att i efterhand spela martyr och säga "att jag visste inte " köper iallafall inte jag.

Innan man tar ett sådant stort steg som att para sina hund måste man ha klart för sig vad man håller på med, det är ett stort ansvar att sätta nya liv till världen och inget som bör göras med en axelryckning.

Till TS: Jag vet inte alls om du tagit till dig av kritiken, jag tycker hela situationen är väldigt sorglig för alla inblandade.
Jag tycker synd om valparna, och jag sörjer att "min ras " har fått ytterligare ett par individer med väldigt tveksam hälsostatus.

Det finns så många fina friska CC att avla på i Sverige idag att det skär i hjärtat på mig när man förstör rasen genom att avla på så här dåliga individer.

Eftersom du inte vill svara på min fråga om vilken hane tiken är parad med googlade jag lite och blev än mer konfunderad eftersom det finns annons på valparna på din uppfödares hemsida under hennes kennelnamn.

Där framgick det iallfall att hanen till dina valpar är ytterligare en av Angelo del Guardiano hundar, som inte helt oväntat även han saknar (officiellt?) Hd resultat.
Han är (inte heller helt oväntat) efter en HD D tik och hans kullsyskon är antingen oröntgade eller har HD. Så åter igen, prognosen för dina valpars HD status är tyvärr rätt mörk.

Sen blir jag lite brydd över dina olika inlägg

OK,men vad gör jag nu när jag redan har 5 sålda valpar! Ge mig ett gott råd. Jag jobbar som slaktare på ett lokalt slakteri så det praktiska är inga problem. Det finns brännugnar och hela kittet. Men säger jag till valpköparna att "Tyvärr finns det inga valpar längre"? .

Ska de vara HELT fria för att platsa? Jag är inte uppfödare,utan jag ville ha en kull på min tik för att det sägs att det kan förhindra cancer i livmoder och äggstockar. Men valpisarna kommer inte att säljas överhuvudtaget. Jo, en som ev. kommer att gå till .sensen. QUOTE]

Ä valparna sålda, eller ska de eller ska de inte säljas?

Jag vet inte vad du ska göra nu, som jag ser det är skadan redan skedd och risken finns tyvärr att även dessa valpar hamnar hos någon som får den brilljanta ideen att "skaffa lite söta valpar" eller råkar ut för en "tjuvparning"

Du får väl helt enkelt göra vad du kan för att förhindra detta och lära dig av misstaget och låta bli att para din tik eller några andra hundar med lika dålig hälsostatus fortsättningsvis.

Vad det gäller ditt påstående att det skulle vara infekterat och diskussioner runt just CC, så håller jag inte med.

Det är inte rasen i sig som skapat den här debatten utan den medvetna aveln på sjuka, omeriterade hundar.
Förhoppningsvis skulle folk ha reagerat lika starkt oavsett ras, BC har säkert även de sina akilleshälar.

Cane Corso är i grunden en sund och frisk hund utan några särskilda rasrelaterade sjukdomar, själv gick jag från boxer till CC just för att jag ville komma bort från alla sjukdomar.

Det vore fruktansvärt sorgligt om oseriösa uppfödare får härja fritt och köra rasen i botten.

Senast ändrad:

För mig är det helt obegripligt hur en rasklubb kan godkänna att avla på hd-fel. Spelar ingen roll vilken ras det är, jag tycker det är helt fel.
Sen att uppfödarna har klubben bakom ryggen för avla, ja det förstår jag de tycker är ok och bra. Men som uppfödare hade jag ändå inte använt en hund med hd-fel. Då hade jag hellre bytt ras än medverkat till att föda upp mer hundar med hd-fel.

Jag förstår precis hur du tänker och menar.

Tack snälla du. Du ger lite perspektiv på det hela. Men det vissa skriver om att man inte ska känna sig välkommen utan bara disskutera känns inte rätt. Trodde att detta var ett forum för civiliserade människor med "lite" artighet?

Tack snälla du! Jagv vill inte starta krig men tydligenär det väldigt infekterat just ang. CC.

Du är välkommen hit! :laugh:
Diskussionerna går ofta heta i det här forumet men alla har rätt att säga sin åsikt. Även du!

CC är inte någon ras som är "infekterad" här men om du hade gjort en planerad parning av din CC-tik med en blandras eller hane av annan ras än CC DÅ hade du fått sett på diskussion! :rofl:

Men jag fattar inte! Årets hund i CC har D på höfterna . Och vissa hänvisar hela tiden till RACC så det är inte bättre där. Hur jag än gör så har jag röven bak!:eek:

Men jag fattar inte! Årets hund i CC har D på höfterna . Och vissa hänvisar hela tiden till RACC så det är inte bättre där. Hur jag än gör så har jag röven bak!:eek:

Vad är det du inte förstår? Den här frågan har ju redan diskuterats tidigare i tråden.

Hänvisar till mitt inlägg nr 26
Därför att årets hund endast baseras på meriter inte hälsostatus, tyvärr.

Den tiken som du nämner köptes dessutom av en uppfödare här i sverige som vuxen från italien med känd Hd status, när den italienska uppfödare valde bort hunden i sin egen avel pga Hd statusen.

Än mer anmärkningvärt är att nuvarande ägaren dessutom är domare av Cane Corso och Racc anlitade honom ex till att döma rasspecialen trots att han själv är portad från Raccs avelsrekommendationer eftersom han använder den Hd belastade tiken i sin egen avel.

Lustigt har jag haft just dennna diskussion om hur galet och vilken dubbelmoral jag anser det vara på Cane Corso forumet.

Jag förstår dock inte vad det har med din avel att göra?
Om en person gör något dåligt, rättfärdigar det alla andra att göra samma dåliga sak?

Hade jag parat med "Årets Hund" så hade det varit OK?

Nej varför skulle det varit det!?
(Fast den hund ni valt att para er tik med verkar ju tyvärr inte vara mycket bättre!)

Bara för att en hund är utställningsmeriterad och således "årets hund"
utställningsmässigt innebär det inte att den är lämplig för avel.
Det är ju som sagt flera faktorer som ska stämma för att avel skall vara motiverat, ett av de absolut viktigaste är självfallet hälsostatusen.

Förstår du verkligen inte varför ni får kritik i ert val att bedriva den här aveln?

Själv tycker jag att vissa av avelskraven är för mesiga i rasklubben Racc och att man i vissa fall agerat felaktigt men till och med Raccs "mesiga" krav har ni brutit med råge genom er avel.

Senast ändrad:

Tack snälla du. Du ger lite perspektiv på det hela. Men det vissa skriver om att man inte ska känna sig välkommen utan bara disskutera känns inte rätt. Trodde att detta var ett forum för civiliserade människor med "lite" artighet?

En sådan här het debatt får man kanske tolka som att du är VARMT välkommen?! :D

Allihop;

Vi kan väl försöka vara lite civiliserade i alla fall? Oavsett vad vi har för syn på just denna ras och avel så vill vi väl att Catania hänger kvar och lär sig mer av oss och bidrar med de kunskaper hon har?

Herregud, vi har ju - hemska tanke- tom en shar pei-ägare bland oss. Och mopsar finns det gott om och folk som har blandraser mellan fåglar och grisar och jag vet inte vad... ALLA skall känna sig välkomna, även om vi tycker olika och har olika värderingar.

Oj, det är så mycket inlägg att jag inte vet vart jag ska börja.

/.../
Innan man tar ett sådant stort steg som att para sina hund måste man ha klart för sig vad man håller på med, det är ett stort ansvar att sätta nya liv till världen och inget som bör göras med en axelryckning.

Ditt svar är långt och väldigt intressant! :bow: Jag instämmer med din sista reflektion, men vi kan hoppas att TS fått råd från en seriös uppfödare i val av hane. :)

Vad bra att du gjorde en sådan grundlig research när du skaffade din hund. Det hedrar dig och jag trodde ärligt talat att det inte vore möjligt att hitta det du hittade. Det enda jag hört om cc är "jättefina, men synd att de har så dålig hd-statistik".

Själv agerade jag på liknande sätt som du när jag skaffade min första rottweiler. Jag läste på om alla möjliga stammar och sedan uppenbarades sig tillfället för mig, det fanns en hund för mig i en kull där mamman var HD och AD-fri, liksom pappan. Faderns samtliga syskon var röntgade och fria runt om, medan den kull som tiken kom ifrån var ofullständig och där en hade röntgats med AD-fel (ingen HD av de individer som var röntgade).

Jag hade tur och fick en hund med fria höfter, men tyvärr en etta på ena armbågen, som iofs aldrig påverkade hunden negativt.

Så, jag förstår ditt engagemang och jag anser absolut att du har rätt. Givetvis skall man så långt det är möjligt se till att avla på friska hundar. Tyvärr räcker dock inte Sveriges gränser till utan man får inom de flesta raser fylla på med nytt blod utifrån. Inte är det så att man alltid kan få ta del av HD-resultat på syskon tex, även om föräldrargenerationerna är väldokumenterade.

Jag har precis skaffat mig en schnauzer som jag vet kommer från HD-fria föräldrar ett par generationer bakåt. Jag vet dock inte någonting om denna hunds föräldrars syskon då de inte har registrerats på hunddata. Så är det ofta med importerade hundar och hur skall man resonera då, anser du?

Ganska nyligen fanns en kull valpar till salu där tiken röntagts tre gånger på olika kliniker. Tredje gången fick hon B-höfter. Tidigare röntgenbilder visade på C-höfter. Hunden är SUCH och har en ganska ny stam i Sverige då hon är importerad. Ingenting vet vi om ev. syskon.

Skall man avla, eller inte?

Inte så lätt att avgöra alltid, eller hur? Personligen hade jag nog avstått eftersom rasen har ganska stor bredd, men å andra sidan kanske just denna tiks linjer bjuder på ett bättre temperament än vad vi har i vissa av våra svenska linjer. Hur gör man då?

Jag vet också att olika länder mäter lite olika på HD:n och kanske är t om den hund jag har sämre än den valpkull jag nämner ovan. Bara för att min hunds föräldrar har fått bra HD-resultat utifrån deras hemländers mätning så kanske detsamma inte gäller här?

Förstår du mitt resonemang? Det handlar alltså inte som Squarepants var inne på att jag "står på TS sida" - utan att jag anser att just avelsfrågan är mycket svår.

Senast ändrad:

Vill du vara snäll och läsa mitt inlägg?

Det handlar inte om de enskilda individernas UTSTÄLLNINGS-resultat!!! Det handlar om de olika linjernas fysiska och mentala styrkor och svagheter.

Med tanke på vilka förutsättningar din tik har - hd och ad belastad och utan meriter eller genomförd Mh/Korning? - så OM OM OM du absolut skulle använda henne i avel över huvud taget så skulle det vara för att hennes linjer var helt unika! Och du skulle ha använt en hane med fria höfter och armbågar, ur en kull utan anmärkningar på höfter och armbågar, med fria föräldrar, med jätte fint Mh och bra meriter inom både arbete OCH utställning.

Förstår du hur jag tänker?

/Swat

Självklart skall tonen vara civiliserad, men det tycker jag nog faktiskt i det stora hela också att den (ovanligt nog) varit.

Skall man låta bli att kritisera andras beslut oavsett konsekvens och hur galet beslutet än är, av risk för att såra någon, eller skall kritik vara förbehållet endast dem som är "gamla i gemet" på forumet?

Jag har inte sett någon kritik gentemot Catania som person utan det hon har kritiserats för är ju hennes avel, och det är ju trots allt inte särskilt märkligt.
Detta är trots allt beslut som drabbar inte bara henne utan även andra, såväl hundar som människor.

Om man inte kan lyfta upp den här debatten i ljuset och öppet diskutera hur och framförallt varför vissa väljer att avla på det här oseriösa sättet, så kommer vi ju aldrig vidare med problematiken oseriösa uppfödare= sjuka hundar!

Dessutom har ju Catania inte förklarat sitt beslut eller bemött denna kritik överhuvdtaget, annat än genom att säga att hon känner sig ovälkommen, är det själ nog att inte kritisera hennes beslut?

Förvisso, men en person som skriver sina första inlägg här och får så mycket massiv kritik på en gång kan säkert känna sig bortjagad och uppleva kritiken som personlig och inte saklig.

Jag är själv en person som verkligen inte alltid stryker medhårs (eller upplevs jag som sådan?) så jag förstår inte varför jag skall få kritik i det här?

Jag har ingen aning om vilken tik Catania har och jag söker inte på hunddata stup i kvarten eller googlar på cc-uppfödare. Rasen är för mig inte tillräckligt intressant. det finns massor av skituppfödare i alla raser och det hjälper föga att mer eller mindre avrätta en ny användare för att hon av dig anses naiv. Vore det isf inte bättre att jaga rätt på de där stora uppfödarna som du hänvisar till som avlar på en massa skräp? Varför bråka med den lilla uppfödaren och fördöma kullen totalt? Vet du tex alla detaljer kring aveln efter hennes bara 20-någonting inlägg?

Men vi får väl se vad det är för tag i Catania. Jag hade en liknande upplevelse när jag under ett annat nick 2002 skrev mina första inlägg på Buke. Det gällde inte hund utan var en het tråd på senior.

Tonen var rå och långt ifrån hjärtlig. Hade jag varit av en vekare natur så hade jag aldrig besökt forumet mer. Men av någon outgrundlig anledning höll jag mig kvar. :angel:

Stay COOL... :cool:

Vill du vara snäll och läsa mitt inlägg?

Det handlar inte om de enskilda individernas UTSTÄLLNINGS-resultat!!! Det handlar om de olika linjernas fysiska och mentala styrkor och svagheter.

Med tanke på vilka förutsättningar din tik har - hd och ad belastad och utan meriter eller genomförd Mh/Korning? - så OM OM OM du absolut skulle använda henne i avel över huvud taget så skulle det vara för att hennes linjer var helt unika! Och du skulle ha använt en hane med fria höfter och armbågar, ur en kull utan anmärkningar på höfter och armbågar, med fria föräldrar, med jätte fint Mh och bra meriter inom både arbete OCH utställning.

Förstår du hur jag tänker?

/Swat

Men var du inte i ett liknande dilemma för bara några dagar sedan? Att folk hade synpunkter på varför du inte skulle avla?

Vad jag vet har TS inte redogjort för vilken hjälp hon fått av kunniga eller vilka meriter hanen hade etc etc. Att cane corson inte är en fungerande brukshund kan vi alla vara överens om så om föräldrarna har bruksmeriter eller ej borde vara ganska ointressant. MH däremot är väl vettigt om man gjort på sin hund, oavsett rasgruppstillhörighet.

Värt att notera i detta sammanhang är att även om TS gjort allt rätt så hade alltid någon haft en annan åsikt om antingen det ena eller det andra. Om jag förstått saken rätt så är hon dessutom ganska ny på det där med hund och har fått en del tokiga (men ganska vanliga) råd. Vem har inte hört att en valpkull gör gott för tikens välbefinnande?

Om tonen blir lite lugnare så har jag en känsla av att TS nog kan ta till sig en hel del av alla dessa fantastiska kunskaper som många besitter. Att bråka nu är som att säga till en person som precis fått barn att hon borde gjort abort. Inte så snällt.

Mer konstruktivt är kanske att berätta för henne hur hon skall göra om hon i framtiden vill satsa på avel.

Jag har precis skaffat mig en schnauzer som jag vet kommer från HD-fria föräldrar ett par generationer bakåt. Jag vet dock inte någonting om denna hunds föräldrars syskon då de inte har registrerats på hunddata. Så är det ofta med importerade hundar och hur skall man resonera då, anser du?

Ganska nyligen fanns en kull valpar till salu där tiken röntagts tre gånger på olika kliniker. Tredje gången fick hon B-höfter. Tidigare röntgenbilder visade på C-höfter. Hunden är SUCH och har en ganska ny stam i Sverige då hon är importerad. Ingenting vet vi om ev. syskon.

Skall man avla, eller inte?

Inte så lätt att avgöra alltid, eller hur? Personligen hade jag nog avstått eftersom rasen har ganska stor bredd, men å andra sidan kanske just denna tiks linjer bjuder på ett bättre temperament än vad vi har i vissa av våra svenska linjer. Hur gör man då?

Jag vet också att olika länder mäter lite olika på HD:n och kanske är t om den hund jag har sämre än den valpkull jag nämner ovan. Bara för att min hunds föräldrar har fått bra HD-resultat utifrån deras hemländers mätning så kanske detsamma inte gäller här?

Förstår du mitt resonemang? Det handlar alltså inte som Squarepants var inne på att jag "står på TS sida" - utan att jag anser att just avelsfrågan är mycket svår.

Jag anser att innan man väljer att para sitt djur så ska man kritiskt granska individen utfrån ett, så långt det är möjligt, opartiskt perspekti, vad tillför just denna individ rasen?
Inget djur är perfekt utan det handlar om att väga svagheter mot styrkor för att få klart för sig om fördelarna överväger nackdelarna.
Om vi tar hund ( CC eller annan ras) som exempel har jag tre grundförutsättningar.

1.Hälsa
2.Temprament
3.Rasstandard ( då jag själv vill avla renrasigt)

ALLA dessa kritierier skall vara uppfyllda.
Har hunden en hälsoproblematik, som är nedärvdbar, är den diskkvalificerad.
Har hunden inte ett korrekt temprament är den diskvalificerad.
Uppfyller den inte rasstandarden är den diskkvalificerad.

Det jag inte vill tumma alls på är punkt 1 och 2.
Jag är dock beredd att väga brister mot fördelar. Ex frisk hund med kanontemprament och bra exteriör men lite lång nos/kort rygg etc, kan jag tänka mig att avla på.
Men inte snygg hund, kanontemprament men kassa höfter, eller frisk, kanonfin hund men helknepig i huvudet. Det handlar hela tiden om en avvägning där personliga reflektioner kommer spela in.

Jag skulle också kunna tänka mig att köpa en valp ur en kombination där föräldradjuren var fria, rastypiska hundar med kanontemprament men där ex ett kullsyskon till den ena förälderna har HD C.

I TS fall var ju det jag reagerade över att det fanns liksom inget som vägde upp. bristerna.
Tiken är omerterad, enligt TS själv fruktansvärt ful och har HD själv, har oröntgade syskon, och är desstom från två föräldrar med både HD och AD. Det brast liksom inte i ett kriterium utan överallt och jag undrar fortfarande varför man överhuvudtaget parat henne, men får inga svar.

Dessutom verkar det ju som att man valt en hane som inte är mycket bättre han.

På din fråga hur man bör resonera med importerade hundar:

Vad det gäller importerade hundar får man vara lite extra kritisk, jag tittade ju även jag i utlandet när jag sökte hund och skulle fortfarande kunna tänka mig att importera, men en anledning till att jag valde att köpa svenskt var just möjlighet att få tillförlitliga data.
Det röntgas inte lika mycket i utlandet och det fuskas tyvärr en hel del med resultaten, men har man det i åtanke, kollar upp hundarna så långt det är möjligt och är kritisk i sina val så kommer man nog en bit på vägen.

Avel är intressant men komplicerat och det finns många gråzoner där olika människor har olika åsikter.

Men kärnpunkten är fortfarande att vad det gäller just den här specifika diskussionen är det nog svårt att hävda att det är en gråzon.

Med dina inlägg får du det att låta som om att oavsett val så skulle TS fått äkna med kritik, men det här handlar inte om "tycke och smak".

Hade TS valt avelsdjur som var bara "fruktansvärt fula" men friska hade det inte rört mig i ryggen även om jag hade haft svårt att förstå vitsen med aveln, inte heller hade jag brytt mig särskilt om hennes tik hade HD C men föräldrarna var fria, och hanen hon valt var fri.
Men problemet här är ju att hela grejen är så fel och att prognosen för att de här valparna skall få växa upp friska är urusel.
Den här typen av avel är ingen "gråzon" den är helgalen.

För ingen kan väl motivera en sån här avel, eller?

Senast ändrad:

Om du hade läst mitt första inlägg hade du sett att jag skrev:

"Att diskutera avel är alltid svårt på ett forum! För en liten tid sedan "hängde" jag ut mej själv och min ena tik som jag funderar på att ta valpar på!

Jag fick flera intressanta kommentarer, många tips och råd och tyvärr även ett flerta riktigt otrevliga privata kommentarer via mail och pm."

I det inlägget förklarade jag även vad man behöver tänka på när man planerar att använda sin hund i avel och att hon kan avelsspärra sin valpar genom SKK!

Om inte det är konkreta - förhoppningsvis neutralt framförda - råd, så vet inte jag!!

/Swat

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 235
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
908
Senast: animalasia
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 968
Senast: tanten
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 474
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Vi som letar häst II