Hur ska granskotts-sirapen se ut när den är klar för att silas av?
Min ser mest ut som "guck" i burkarna... :crazy:
 
Är man megapysslig a la Pinterest kan man skaffa stansar och få roliga former på etiketterna. Jag använder sax och klipper ut mer eller mindre fyrkantiga etiketter... :o

Pennorna (som visserligen inte är suddbara) som jag använder är Sharpies och Sakura (hittade en kalligrafipenna från dem som är fantastisk :love:):

SHARPIEG.jpg


fo_PenTouch_meta-thumb-240x400-1057.jpg
Den har jag i extra fine koppar.

t355_7fe0a934271f1ca2b1548688dfc75f86.jpg
Slutligen kalligrafipennan som jag har i fine koppar.

ÅÅÅÅÅH, kalligrafipennan...!!! Sådan måste jag skaffa!!!
 
En enkel raberberkräm är gott tycker jag. Har tyvärr inga mått så du får titta i en receptbok alternativt höfta lite. :)

"skala" och skiva lite rabarber ganska tunnt, koka med vatten så att det täcker rabarberna och lite till, socker efter smak (tänk på att rabarber är rätt sura) och lite kanel, koka försiktiga ett tag, en halvtimme kanske? tills de är sönder kokta. Blanda ut lite potatismjöl med vatten i ett glas och tillsätt under omrörning tills du har den konsistensen du gillar.

Viktigt är att 1. Inte glömma kanelen! 2. Var försiktig när du blandar i potatismjölsblandningen, rör du för dåligt eller häller för mycket på en gång får du som små geleklumpar i krämen. Ät med kall mjölk och eventuellt lite cornflakes om du är lagd åt det hållet ;)

Kardemumma tycker jag passar bättre till rabarber än kanel.
 
Här har det blivit rabarbersaft, flädersaft och ett försök att göra "flabarersaft" (fläder-rabarber) - fast jag hade nog för mycket fläder och för lite rabarber i blandningen...

Det börjar också bli dags att konservera kantareller. Jag citerar mitt inlägg från när jag gjorde det första gången...
Sv: Konservera svamp

Fick för övrigt tag i min gamla moster som kunde svara på min fråga, så nu vet jag hur min mamma gjorde. Kan ju dela med mig...
När svampen är rensad osv ska den förvällas (om inte annat så för att få plats med mer svamp och mindre vätska i burken...) och sen läggas i burk. Använd svampens egen vätska i första hand, men räcker inte det kan man toppa med lite vatten. Skruva åt locket hårt, ställ burkarna i en kastrull och koka i en timme. Ställ gärna burkarna på ett tygstycke av nåt slag, så skramlar det mindre. Och vattnet bör täcka hela burkarna inkl locket.
När de sen svalnar kommer man höra klicklljud från locket, när det blir undertryck i burken. Detta visar att locket håller tätt...

(har mina allra första svampkonserver på kastrullen på kok just nu...) :d :D
Jag brukar använda gamla sillburkar, de är lagom stora, både till innehåll och för att täcka med vatten när de ska kokas.
Såna här svampkonserver håller i många år!

När man googlas efter svampkonservering så är det ofta saltlag tillsatt. Det är absolut inte nödvändigt, utan det fungerar som sagt utmärkt med bara svampens egen vätska när man gör enligt citatet.

Jag vill minnas att min mormor gjorde saft på rabarber och jordgubbar. Har själv funderat på att göra det då jag har väldigt mycket rabarber här, men vet inte hur mycket jordgubbar jag kommer behöva. Framför allt vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Hade varit kul att göra egen saft någon gång. :)
sent svar eftersom jag inte hittat tråden förrän nu...
Jag har gjort jordgubb-rabarbersaft och då har jag haft lite olika proportioner - nån gång bara 10-15 jordgubbar till en stor kastrull (5 liter) rabarber. Och nån gång tror jag att jag hade en liter jordgubbar. Man kan nog göra lite som man vill...
Koka upp alltihop tillsammans först, låt sen saften rinna av. Häll tillbaka saften i kastrullen (rengjord) och koka upp saften igen. Tillsätt socker - jag har sett rekommendationer på mellan 4-6 dl socker per liter avrunnen saft. (kom ihåg att sockret inte bara är sötningsmedel utan även fungerar i viss mån som konserveringsmedel!)
 
sent svar eftersom jag inte hittat tråden förrän nu...
Jag har gjort jordgubb-rabarbersaft och då har jag haft lite olika proportioner - nån gång bara 10-15 jordgubbar till en stor kastrull (5 liter) rabarber. Och nån gång tror jag att jag hade en liter jordgubbar. Man kan nog göra lite som man vill...
Koka upp alltihop tillsammans först, låt sen saften rinna av. Häll tillbaka saften i kastrullen (rengjord) och koka upp saften igen. Tillsätt socker - jag har sett rekommendationer på mellan 4-6 dl socker per liter avrunnen saft. (kom ihåg att sockret inte bara är sötningsmedel utan även fungerar i viss mån som konserveringsmedel!)
Hur gör man med rabarbern, ska den skalas eller spelar det någon roll? Har faktiskt aldrig gjort egen sagt förut. Har för mig mamma sa att hon kallrört den. Blir det någon skillnad smakmässigt av att koka eller kallröra?
 
Hur gör man med rabarbern, ska den skalas eller spelar det någon roll? Har faktiskt aldrig gjort egen sagt förut. Har för mig mamma sa att hon kallrört den. Blir det någon skillnad smakmässigt av att koka eller kallröra?
Jag har skalet kvar.
Har iofs haft både ock men kör bara med skal numer.
 
Hur gör man med rabarbern, ska den skalas eller spelar det någon roll? Har faktiskt aldrig gjort egen sagt förut. Har för mig mamma sa att hon kallrört den. Blir det någon skillnad smakmässigt av att koka eller kallröra?
bara att skära i bitar, behöver inte skala.
Det går säkert att kallröra rabarber, men de släpper ifrån sig saften bättre om man kokar. (enligt min moster, som är den jag har kvar att rådfråga...)
 
bara att skära i bitar, behöver inte skala.
Det går säkert att kallröra rabarber, men de släpper ifrån sig saften bättre om man kokar. (enligt min moster, som är den jag har kvar att rådfråga...)
Hm, får ta och kolla upp det här.
Vad behöver man för verktyg/redskap, jag har en stor, minns inte om den är 5-10L stor, en stor rackare, men sen då eller kan man göra allt i kastrullen?
 
Bjöd kollegorna på rödvinbärspaj ikväll, blev väldigt bra. :d
I morgon ska jag koka rödvinbärssaft åt min lilla granntant och sedan hallonsaft på söndag, tror jag. Hon fick en liten flaska fläder- och rabarbersaft idag som blev otroligt god, bästa rabarbersaften jag druckit nån gång. :up: Receptet hittade jag på matgeekens hemsida. :idea:
 
bara att skära i bitar, behöver inte skala.
Det går säkert att kallröra rabarber, men de släpper ifrån sig saften bättre om man kokar. (enligt min moster, som är den jag har kvar att rådfråga...)

Färsk rabarber är lite som hårda bär a la rönnbär, de vill inte släppa saften så gärna. Ska man göra något kallrört på rabarber skulle jag fryst dem först, som man gör just med rönnbär.
 
Det blev både rödvinbärssaft och hallonsaft idag, riktigt roligt att testa något nytt. :up:
Hallonsaften blev godkänd, nu vet jag att hon vill ha söt saft men jag ska testa att koka med mynta och lite citron med hallonen för att friska upp smaken enligt ett annat recept jag hittat. :d
 
Dillpicklade grönsaker tycker jag är jättegott!

ca 1 kg blandade grönsaker (jag brukar ha broccoli, blomkål, zuccini, selleri, gurka och paprika.)
3 dl vitvinsvinäger
2 tsk gult senapsfrö
1 tsk hel koriander
2 tsk hel svartpeppar
1 tsk hel spiskummin
3 lagerblad
2 msk salt
1 1/2 dl hackad dill
4 skalade vitlöksklyftor
skivad pepparrot

Skölj grönsakerna och skär i mindre bitar. Koka upp vinäger och torra kryddor i en rostfri kastrull och koka under omrörning till dess saltet löst sig. Sänk värmen och låt sjuda i 5-7 minuter. Låt svalna. Lägg i dillen.
Fyll väl rengjorda glasburkar med grönsaker, vitlöksklyftor och pepparrot. Häll över vätskan. Låt stå i rumstemperatur 2 timmar. Färdigt!

Receptet är Mia Gahnes och hon skriver att hållbarheten är tre veckor i kylen - men är man riktigt noga med hygienen så håller det MYCKET längre än så! Jag håller nu på att ta det sista från en av förra sommarens burkar! (Brukar passa på att göra när jag får tag på riktigt fina, lokalodlade grönsaker.)

Nu på sommaren gör jag gärna en "istället för potatissallad" med kokt blomkål och en majonnäs/creme fraiche-sås med små bitar av de picklade grönsakerna i supergott till "allt som passar till potatissallad"!
 
Hallonskörden når oanade höjder.

Hallonmarmelad a la geologen
500 g hallon
250 g socker
saft från 1/2 citron
två små stjärnanis
ca 1/2 tsk lakritsrotspulver (är inte helt säker på mängden, hade i efter smak)
Röd Melatin enligt instruktion på baksidan

Blanda hallon, citronsaft, stjärnanis, lakritspulver samt socker (för att få mer lakritssmak bytte jag ut 50 g av sockret mot mörkt muscovadosocker) och låt det safta till sig. Koka upp och passera en del genom en passervagga eller två finmaskiga silar (för att det inte ska bli så förbenat med kärnor). Tillsätt Melation enl instruktion och ta sedan bort stjärnanisen samt skumma marmeladen. Häll på Atamonsköljda burkar.
 
Gott om körsbär på plockvänlig höjd i år! Det är jag inte bortskämd med. Blev en stor och en mindre burk sylt smaksatt med rom och vanilj. Och några till som bara ska läggas in i rom och sockerlag. Och bli lyxtillbehör till glass och kanske lite riven choklad lite längre fram under året någon gång. :love:
 
Blev krusbärsmarmelad och blåbärssylt igår, kanske tom så det räcker året ut. Om inte har jag så det kan bli drottningsylt i frysen (såg också något recept där man kallade det silviasylt, har aldrig hört innan O_o)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp