Jag får alltid bottensats på saften, blandar runt lite och sen dricker jag ändå :D Tror det är att jag inte silar genom silduk utan bara genom metallsil och därefter tesil :o
 
Flädersaften blir ju alltid lite prickig. Ta ett vanligt durkslag, lägg en diskhandduk i och häll i saften. Tar bort minsta grummel o prick.
Jag är så "snål" så jag häller på vatten på det bortsilade och häller på en tillbringare för att dricka direkt.
 
miniatyrflugor i flädersaften som går igenom silduken :banghead: silar nu i tätare filter, flugfritt men tar himla tid
 
absolut inte då blir saften förstörd, de löddrar så nått medel måste det vara i dem vilket gör dem totalt olämpliga som silduk till mat eller dryck
 
Det där är ju en kökshandduk ;)

Diskhandduk är ju dom där rutiga på rulle, iaf hemma hos mig

Det är alltså en såndär sill eller ströminng grej som uppstått, diskhandduk-kökshandduk
 
Jag älskar att gå ut i naturen och plocka lite av varje för att ta hem och safta,sylta, torka etc
Har tidigare gjort förutom de sedvanliga bären och frukterna:
Rosensaft och gele, gul hallonsaft, slånbärssaft,nässelsoppa, syrensaft, gele, kanderade syrenblommor och syrensocker mm. just nu har jag ett par burkar grankottesirap på tillverkning i fönstret och tänker att det måste finnas fler bukare där ute som också gillar att plocka i naturen och göra hemgjorda saker.

Vilka är era bästa tips på växter att plocka/ tillverka av? eller har ni några tips på vad man inte bör testa?

Vi brukar få en hel del vita smultron modell större som har bra smak. Har aldrig förädlat dem, några tips?


Kriskål ca två dl väl sköljda o i hopknödda blir ca 2 dl, solrosfrön ca0,5-1 dl, olivolja, salt, vitlök o lite vatten mixas i matberedare o blir gör gött på mackan eller hårt bröd, frö knäcke.
Mixer staven o gillade behandlingen när ja gjorde detta så matberedare, blender eller likande är nog bra.
Mvh
Pudlan
 
Kriskål ca två dl väl sköljda o i hopknödda blir ca 2 dl, solrosfrön ca0,5-1 dl, olivolja, salt, vitlök o lite vatten mixas i matberedare o blir gör gött på mackan eller hårt bröd, frö knäcke.
Mixer staven o gillade behandlingen när ja gjorde detta så matberedare, blender eller likande är nog bra.
Mvh
Pudlan

Ogillade ska det stå :) Mixerstaven typ kokade
 
Har tyvärr inget att komma med.
Men måste bara fråga, är det gott med nässelsoppa? Hur smakar det? Måste det vara "nya" små nässlor, eller går det bra med större också? Har aldrig provat, men föreställer mig typ som spenat, och det är ju väldigt gott! :) men vet inte om det är värt att ta tag i det där om det smakar illa :o

Nässelsoppa är jättegott! Svårt att beskriva hur det smakar. Man plockar dem när de är små, max 1 dm höga brukar de vara när jag tar dem.

Har man större kan man alltid klippa ner, låta torka i solen och ge till hästarna. :)
 
Nu mår jag ganska gott trots dygnsomställningen efter sista nattskiftet den här veckan. Ett glas hemkokt, kall flädersaft med premiäris från min nya ismaskin. :d Det blev 4,4 liter färdig saft efter jag silat av den. Får se om jag orkar klippa mer gräs eller om jag ska ta en andraskörd rabarber och koka mer saft. :idea:
 
Idag tänkte jag testa att göra rabarbersaft med fläder, bara jag lyckas hitta fläder som inte blommat ut. :d

Någon som har fler smaskiga recept med rabarber? :idea:
En enkel raberberkräm är gott tycker jag. Har tyvärr inga mått så du får titta i en receptbok alternativt höfta lite. :)

"skala" och skiva lite rabarber ganska tunnt, koka med vatten så att det täcker rabarberna och lite till, socker efter smak (tänk på att rabarber är rätt sura) och lite kanel, koka försiktiga ett tag, en halvtimme kanske? tills de är sönder kokta. Blanda ut lite potatismjöl med vatten i ett glas och tillsätt under omrörning tills du har den konsistensen du gillar.

Viktigt är att 1. Inte glömma kanelen! 2. Var försiktig när du blandar i potatismjölsblandningen, rör du för dåligt eller häller för mycket på en gång får du som små geleklumpar i krämen. Ät med kall mjölk och eventuellt lite cornflakes om du är lagd åt det hållet ;)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp