Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är man megapysslig a la Pinterest kan man skaffa stansar och få roliga former på etiketterna. Jag använder sax och klipper ut mer eller mindre fyrkantiga etiketter...
Pennorna (som visserligen inte är suddbara) som jag använder är Sharpies och Sakura (hittade en kalligrafipenna från dem som är fantastisk):
![]()
Den har jag i extra fine koppar.![]()
Slutligen kalligrafipennan som jag har i fine koppar.![]()
ÅÅÅÅÅH, kalligrafipennan...!!! Sådan måste jag skaffa!!!
Hur ska granskotts-sirapen se ut när den är klar för att silas av?
Min ser mest ut som "guck" i burkarna...![]()
En enkel raberberkräm är gott tycker jag. Har tyvärr inga mått så du får titta i en receptbok alternativt höfta lite.
"skala" och skiva lite rabarber ganska tunnt, koka med vatten så att det täcker rabarberna och lite till, socker efter smak (tänk på att rabarber är rätt sura) och lite kanel, koka försiktiga ett tag, en halvtimme kanske? tills de är sönder kokta. Blanda ut lite potatismjöl med vatten i ett glas och tillsätt under omrörning tills du har den konsistensen du gillar.
Viktigt är att 1. Inte glömma kanelen! 2. Var försiktig när du blandar i potatismjölsblandningen, rör du för dåligt eller häller för mycket på en gång får du som små geleklumpar i krämen. Ät med kall mjölk och eventuellt lite cornflakes om du är lagd åt det hållet![]()
Jag brukar använda gamla sillburkar, de är lagom stora, både till innehåll och för att täcka med vatten när de ska kokas.Sv: Konservera svamp
Fick för övrigt tag i min gamla moster som kunde svara på min fråga, så nu vet jag hur min mamma gjorde. Kan ju dela med mig...
När svampen är rensad osv ska den förvällas (om inte annat så för att få plats med mer svamp och mindre vätska i burken...) och sen läggas i burk. Använd svampens egen vätska i första hand, men räcker inte det kan man toppa med lite vatten. Skruva åt locket hårt, ställ burkarna i en kastrull och koka i en timme. Ställ gärna burkarna på ett tygstycke av nåt slag, så skramlar det mindre. Och vattnet bör täcka hela burkarna inkl locket.
När de sen svalnar kommer man höra klicklljud från locket, när det blir undertryck i burken. Detta visar att locket håller tätt...
(har mina allra första svampkonserver på kastrullen på kok just nu...)![]()
![]()
sent svar eftersom jag inte hittat tråden förrän nu...Jag vill minnas att min mormor gjorde saft på rabarber och jordgubbar. Har själv funderat på att göra det då jag har väldigt mycket rabarber här, men vet inte hur mycket jordgubbar jag kommer behöva. Framför allt vet jag inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Hade varit kul att göra egen saft någon gång.![]()
Hur gör man med rabarbern, ska den skalas eller spelar det någon roll? Har faktiskt aldrig gjort egen sagt förut. Har för mig mamma sa att hon kallrört den. Blir det någon skillnad smakmässigt av att koka eller kallröra?sent svar eftersom jag inte hittat tråden förrän nu...
Jag har gjort jordgubb-rabarbersaft och då har jag haft lite olika proportioner - nån gång bara 10-15 jordgubbar till en stor kastrull (5 liter) rabarber. Och nån gång tror jag att jag hade en liter jordgubbar. Man kan nog göra lite som man vill...
Koka upp alltihop tillsammans först, låt sen saften rinna av. Häll tillbaka saften i kastrullen (rengjord) och koka upp saften igen. Tillsätt socker - jag har sett rekommendationer på mellan 4-6 dl socker per liter avrunnen saft. (kom ihåg att sockret inte bara är sötningsmedel utan även fungerar i viss mån som konserveringsmedel!)
Jag har skalet kvar.Hur gör man med rabarbern, ska den skalas eller spelar det någon roll? Har faktiskt aldrig gjort egen sagt förut. Har för mig mamma sa att hon kallrört den. Blir det någon skillnad smakmässigt av att koka eller kallröra?
Så med eller utan skal gör alltså ingen skillnad? Toppen i så fall, var ett helvete sist jag skulle skala rabarbern.Jag har skalet kvar.
Har iofs haft både ock men kör bara med skal numer.
bara att skära i bitar, behöver inte skala.Hur gör man med rabarbern, ska den skalas eller spelar det någon roll? Har faktiskt aldrig gjort egen sagt förut. Har för mig mamma sa att hon kallrört den. Blir det någon skillnad smakmässigt av att koka eller kallröra?
Hm, får ta och kolla upp det här.bara att skära i bitar, behöver inte skala.
Det går säkert att kallröra rabarber, men de släpper ifrån sig saften bättre om man kokar. (enligt min moster, som är den jag har kvar att rådfråga...)
bara att skära i bitar, behöver inte skala.
Det går säkert att kallröra rabarber, men de släpper ifrån sig saften bättre om man kokar. (enligt min moster, som är den jag har kvar att rådfråga...)