Jag tänkte faktiskt ge bort en burk! Är en kär vän som verkligen förtjänar lite uppskattning så får bli vad studentkassan har råd medRabarberchutney är perfekt lyxig "gebortpresent" när man blir bortbjuden på vuxenfest.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänkte faktiskt ge bort en burk! Är en kär vän som verkligen förtjänar lite uppskattning så får bli vad studentkassan har råd medRabarberchutney är perfekt lyxig "gebortpresent" när man blir bortbjuden på vuxenfest.
Jag har läst att det är viktigt med ekologiska citroner, eftersom gifterna annars tar död på jästsvamparna. Sen antar jag att det blir högre alkoholhalt ju längre man låter flaskorna jäsa, men det finns väl en gräns när det inte smakar så gott längre. Har hört att den smakar väldigt bra efter ett halvår, men själv har jag aldrig lyckats hålla mig så längeNågon här som har gjort fläderchampange och har tips på hur jag enklast får upp alkoholhalten?
Och dessa citroner folk envisas med att ha i fläderrecept, behövs de?
Frågade sambon igår vart fläderbusken var, inte konstigt att jag missat den då det var ett träd och ingen buske!
Jäsningen pågår så länge det finns socker att jäsa av, men det smakar inte gott när det är helt utjäst. När jag tillverkade egen cider var det nära att jag hällde ut allt i slasken när jag skulle tappa om det.Jag har läst att det är viktigt med ekologiska citroner, eftersom gifterna annars tar död på jästsvamparna. Sen antar jag att det blir högre alkoholhalt ju längre man låter flaskorna jäsa, men det finns väl en gräns när det inte smakar så gott längre. Har hört att den smakar väldigt bra efter ett halvår, men själv har jag aldrig lyckats hålla mig så länge![]()
RECEPT, MÄNNISKA!Jag kan rekommendera sherry gjort på rödbetor, likaså mjöd gjort på russin o farinsocker.
Alldeles för många år sedan, tror det var i "Allt om mat". Mjödreceptet hittade jag på ett paket farinsocker inköpt på Åland för sisådär 30 år sedan.RECEPT, MÄNNISKA!![]()
Kan jag få receptet på rödbetssherryn? Jag har smakat det en gång men aldrig lyckats få receptet, men det var mums.![]()
Gör dom i förväg.Gör ni snygga etiketter till era skapelser? Jag vill egentligen ha det, men oftast är jag så trött när allt är klart att jag bara klistrar på handskrivna etiketter utan någon som helst utsmyckning.
Hur gör ni?
Gör dom i förväg.
Jag gör etiketter av svart självhäftande griffelplast. De är nämligen superenkla att få bort till skillnad från pappersetiketter. Pennorna jag använder är permanenta metallicpennor. De går ju inte att sudda men det är inte därför jag använder griffelplasten.
Håller de för flera omgångar (med suddbar Penny då)?
Japp det skulle vara penna. Hopplöst att skriva från mobil med annat språk inställt. Tack för tipset, jag har faktiskt också en sådan rulle.Suddbar Penny? Är det autokorrekt som varit framme och ändrat från "penna"?
Jag har ju som sagt inte testat med någon suddbar penna (typ krita eller kritpenna) men griffelplasten i sig är väldigt hållbar och stabil. Den sitter ordentligt också även fast det är lätt att få bort den. Jag köpte en jätterulle på eBay så jag kommer nog inte att behöva köpa mer inom de närmaste 10 åren minst!![]()
Japp det skulle vara penna. Hopplöst att skriva från mobil med annat språk inställt. Tack för tipset, jag har faktiskt också en sådan rulle.