Hemlös och ingen hjälp.

En bekant till mig har pga besvärliga omständigheter blivit hemlös. Egen företagare men inga jobb fn. Inga drogproblem, inga stora skulder etc, bara jäkligt trista omständigheter. Rasat ihop totalt och varit på akutpsyk en tid men är nu utskriven - och har ingenstans att ta vägen.

Hen menar att socialtjänsten idag i Sverige inte hjälper till öht med ens tillfälligt boende över natten. Ingenting. Sista utvägen är kyrkan (!).

ÄR det verkligen på det här viset?? Vi säger ju alltid att ingen "behöver" vara hemlös i Sverige idag, att där finns hjälp och vägar. Min vän menar tvärtom. Det finns verkligen ingenting. Hen har inga pengar, inget jobb, ingen bostad. Och, som sagt, inga bakomliggande problem med droger etc. Blivit satt på gatan.

Fungerar det verkligen, allvarligt, såhär???
Tror faktiskt att det fanns en tak-över-huvud garanti, typ härbärge eller liknande på alla ställen eller har den kommun låtit kyrkan ta det ansvaret?
 
Men så kan man ju inte resonera. Tänk om det eskalerat till fysisk misshandel och kvinnan blir ihjälslagen? Ska man bara rycka på axlarna och ”hon borde varit kapabel att hitta något själv”, hemskt ju.
Men personen blev ju erbjuden jourhem? Det är till för just sådana situationer. Sen om man avstår det är det ens egna val, men alternativet erbjöds ju. Om jag hade att välja på jourhem eller döden skulle jag ju alla gånger välja jourhemmet.

Men det är klart att en egen etta är bättre än jourhem, så det blev ju bra i slutänden.

Man kan definitivt resonera som så att folk är vuxna och klarar mycket själva. Socialtjänsten ska ju bara vara absolut sista halmstrået, när det inte finns några andra utvägar. Vill vi ha det annorlunda får vi ge mer resurser till socialtjänsten och ändra lagarna.
 
Senast ändrad:
I Stockholm finns det Tak över huvudet-garanti. Men det är verkligen bara tak över huvudet, en natt i taget på typ härbärge.

Har han ingenting så kan han ansöka om försörjningsstöd. Har han gjort det? Bostad får man normalt ordna själv, om man inte har sjukdom/funktionsnedsättningar som gör att det är omöjligt.
Hen har inte rätt till försörjningsstöd pga det egna företaget. Säger hen. Hen bor i Stockholm så jag ska tipsa om tak-över-huvudet-garantin!
 
Är hans SGI nollad? Kan hen inte lägga företaget vilande och därmed få a-kassa? Även om den är liten (och villkoren för egenföretagare är usel) så är det en första åtgärd eftersom hen då har iaf någon inkomst.

https://www.foretagarna.se/juridisk...08znpejU9tJcUQHdO0KRgrab33a5dIChoCuLQQAvD_BwE
Ingen aning tyvärr. Jag föreslog att lägga ner företaget en tid just för att kunna få a-kassa, men jag tror inte hen är med i a-kassan överhuvudtaget.
 
Problemet är att personen inte har några pengar alls. Vänner swishar till frukost på McDonalds, typ. (Eller gjorde.) Då går det inte att få bostad. En ond cirkel då bostad är lite av en förutsättning för att kunna jobba - hålla sig hel och ren och presentabel för att ens kunna söka jobb.

Där har nog också bränts en hel del broar tyvärr varför det nog är uteslutet att få vara inneboende hos någon en tid.

Situationen känns verkligen helt omöjlig.
 
Hur hårt det än kan låta, så gjorde de väl bedömningen att med fast jobb, möbler och inkomst så borde du vara kapabel att hitta något själv. Och det stämde ju.
Fast nej. Finns det inga lägenheter att få pga kö så hjälper inga pengar.
Jag och barnet fick bo under samma tak som mannen som utsatte oss för hot och glåpord i FEM MÅNADER innan en etta dök upp och detvefter att jag VÄDJAT på sociala medier i flera månader.
Det är fan inte okej någonstans och det är absolut inte att skydda utsatta.
 
Hen har inte rätt till försörjningsstöd pga det egna företaget. Säger hen. Hen bor i Stockholm så jag ska tipsa om tak-över-huvudet-garantin!
Ja, han behöver nog lägga ner det, i så fall. Om de säger det. Försörjningsstöd ska ju vara absolut sista utvägen, då ska alla andra tillgångar vara uttömda. Inkl eget företag. Men om det inte finns någon verksamhet eller något värde i företaget, vad är poängen med att behålla det?
 
Ingen aning tyvärr. Jag föreslog att lägga ner företaget en tid just för att kunna få a-kassa, men jag tror inte hen är med i a-kassan överhuvudtaget.

Även om hen inte är med i någon a-kassa kan hen få basbeloppet (Det är alfakassan om man inte är med i någon a-kassa tidigare). Visserligen 8000 (före skatt så vi pratar verkligen att leva på marginalen, men bättre än ingenting. Kolla också om corona lättnaderna fortfarande gäller (kravet på 12 månaders medlemskap gick ner till 3 månader), då är det bara 3 månader innan hen kan få ut inkomstbaserad a-kassa. Basbeloppet är 365 kr per dag om hen inte är medlem i a-kassa eller fack.

Edit: Äsch, såg just att lättnaderna inte gäller längre.
 
Fast nej. Finns det inga lägenheter att få pga kö så hjälper inga pengar.
Jag och barnet fick bo under samma tak som mannen som utsatte oss för hot och glåpord i FEM MÅNADER innan en etta dök upp och detvefter att jag VÄDJAT på sociala medier i flera månader.
Det är fan inte okej någonstans och det är absolut inte att skydda utsatta.
Men skrev du inte att ni fick erbjudande om jourhem? Det är ju vad de har, de kan ju inte ge er lägenheter som inte finns? Åtminstone i Stockholm har soc knappt lägenheter längre. Det blir en massa praktiska problem när man hyr av soc. Vad händer om man inte betalar hyran? Vad händer om man bor kvar för evigt? Vad händer om man stör andra i huset?
 
Ingen aning tyvärr. Jag föreslog att lägga ner företaget en tid just för att kunna få a-kassa, men jag tror inte hen är med i a-kassan överhuvudtaget.
För att få hjälp överhuvud taget måste hen lägga ned sitt företag/pausa det. När personen har försörjningsstöd kan hen försöka söka lägenhet med hjälp av det. Men ja, när man fallit så långt att man är utan bostad så är det svårt att ta sig tillbaka. Socialtjänsten erbjuder inte bostad utan det får man söka själv.
 
Problemet är att personen inte har några pengar alls. Vänner swishar till frukost på McDonalds, typ. (Eller gjorde.) Då går det inte att få bostad. En ond cirkel då bostad är lite av en förutsättning för att kunna jobba - hålla sig hel och ren och presentabel för att ens kunna söka jobb.

Där har nog också bränts en hel del broar tyvärr varför det nog är uteslutet att få vara inneboende hos någon en tid.

Situationen känns verkligen helt omöjlig.
Fast det är inte omöjligt om det bara är det egna företaget som hindrar personen att få försörjningsstöd. Med det så går det att få ett tillfälligt hem och då också lättare få ett jobb. Sen kan det egna företaget tas upp igen när situationen är mer stabil.

Finns det inga rum eller så så kanske billigare vandrarhem är ett alternativ en period. Det är inte helt dumt att bo i.
 
Senast ändrad:
Men personen blev ju erbjuden jourhem? Det är till för just sådana situationer. Sen om man avstår det är det ens egna val, men alternativet erbjöds ju. Om jag hade att välja på jourhem eller döden skulle jag ju alla gånger välja jourhemmet.

Men det är klart att en egen etta är bättre än jourhem, så det blev ju bra i slutänden.

Man kan definitivt resonera som så att folk är vuxna och klarar mycket själva. Socialtjänsten ska ju bara vara absolut sista halmstrået, när det inte finns några andra utvägar. Vill vi ha det annorlunda får vi ge mer resurser till socialtjänsten och ändra lagarna.
Ett jourhem i en annan kommun. I ett litet rum. Bo i en väska. Inte ta med husdjuren. Det betyder att en tonåring ska tas ur sin skola och kvinnan ska sluta sitt jobb för att bo ett dygn i taget.
Måste man dö för att fly? Det finns väldigt mycket som räknas som misshandel och som ger trauma eller svårläkta själsliga sår utan att det syns.
Det här är den hjälp utsatta människor erbjuds. Det är inte tillräckligt. Det är inte ett skyddsnät som funkar-tycker jag, vilket var det som var frågeställningen.
Sorry, jag kanske låter gnällig men jag tycker att jourlägenheter borde finnas där man kan bo (givetvis betala för sig) tills man hittar ett eget kontrakt. En kortsiktig lösning. Om det fanns så hade nog många kvinnor gått tidigare i utsatta förhållanden.
 
Men skrev du inte att ni fick erbjudande om jourhem? Det är ju vad de har, de kan ju inte ge er lägenheter som inte finns? Åtminstone i Stockholm har soc knappt lägenheter längre. Det blir en massa praktiska problem när man hyr av soc. Vad händer om man inte betalar hyran? Vad händer om man bor kvar för evigt? Vad händer om man stör andra i huset?
Ja vad händer om en utsatt kvinna inte kan göra rätt för sig?
Hör du inte själv att det finns inget säkerhetssystem som ger ett värdigt liv och möjlighet att läka?
 
Har hen ingen inkomst på företaget så pausa eller ännu bättre lägg ner det. Finns ju ingen anledningen att driva ett företag som ger noll och ingen inkomst eller har hen telefon och annat på företaget?
För den som i normalläget försörjer sig genom egenföretagande är det en hög tröskel till att lägga ner företaget - eftersom det ju är den primära möjligheten till inkomst. De uppdrag som dyker upp vill man kunna ta. De allra flesta egenföretare i evenemangsnäringen (där de flesta just är egenföretagare) ställdes inför precis det dilemmat förra året.

Men i det här läget är det knappast något att tveka om. De uppdrag som bekantingen kanske hittar går att hantera via Frilansfinans eller liknande tjänst, så kan h*n registrera nytt bolag så småningom.
 
Så är det. Jag har en hemlös boende hos mig. Egen företagare men inga jobb. Nollar varje år. Lägger inte ner företaget pga den personen får inga andra jobb (pga ålder). Är man egen företagare får man inte bidrag. Så förhoppningen är ju att få in nån peng genom företaget.
 
Har ni ingen i bekantskapskretsen som har en husvagn att låna ut?
Försörjningsstödet räcker ju med råge för husvagnsplats och mat.
 
Alla kommuner har inte tak-över-huvudet-garanti, jag jobbar i en Stockholmsförort som inte har det.

Socialtjänsten har ju inga egna bostäder, det måste finnas bostadsföretag att samarbeta med. Alla kommuner har inte kvar någon allmännytta. I kommunen där jag arbetar nu måste man ha uttömt alla chanser på bostadsmarknaden, ha skulder till KF och varit aktuell för försörjningsstöd en längre tid för att få ställa sig i kö till socialt kontrakt. Därefter kan det ta flera år i den kön, det beror på om det kommer in en lägenhet som överensstämmer med de behov man bedömts ha.
Jag jobbade tidigare i en kommun där man sålt ut allmännyttan. Kommunen ägde några bostadsrätter som det gick att få bo tillfälligt i.

Vad gäller våldsutsatta så kan man erbjuda skyddat boende om man behöver gömma sig, och vandrarhem eller motsvarande om man behöver bo någon annanstans ett tag medan man ordnar permanent bostad, separerar konton etc. Ofta bedömer man att de behöver ligga någon annanstans för att man ska vara skyddad från våldsutövaren. Kommunen jag jobbar i nu har en jourlägenhet men det är långt ifrån alla som har det, och den kan vara full. I vår lägenhet kan två familjer få dela en trea i max tre månader. Det gäller som sagt att få loss lägenheter från fastighetsägare då socialtjänsten inte har några egna. Att man inte kan ta med husdjur beror på att det är hotell som inte alltid tar med husdjur. Likadant är det med kvinnojourer. Jag har talat med flera som tar emot husdjur utom hundar då de måste rastas och jourerna är rädda för att bli röjda.

Jag håller förstås med om att bostadssituationen är ett stort samhällsproblem, för mig har det alltid varit den viktigaste valfrågan.
 
Det _finns_ inga lägenheter och soc är ingen bostadsförmedling. Rätt till bostad är en lagskriven rättighet men ingen har ansvar för det. (Eller ja, det finns ju lägenheter i döende byar där ingen vill bo).

Jourhem för att rädda liv finns ”alltid” och ja det är den utsatte som får flytta på sig. Det är tyvärr så det ser ut.

Det finns andra kommuner som dumpat svåra ärenden i min kommun genom att ordna bostad i min kommun och sedan hänvisa all hjälp till boendekommunen, dvs min kommun.

En del kommuner påstår till och med att de inte har några hemlösa (oavsett vilken definition man använder).

Min kommun har två jourlägenheter men är så liten att de inte är lämpliga när man pratar våld.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
20 173
Senast: Amaranthe
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 518
Senast: fejko
·
Samhälle Jag blev nyss uppringd av Greenpeace då jag skrev under en av deras upprop (vet inte om det är rätt ord, men "petition" på engelska är...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 435
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp