Hemlös och ingen hjälp.

Hen påstår att företagets existens inte har betydelse. Jag vet inte om det är så.
Det stämmer inte, det har definitivt betydelse. Kanske olika i olika delar av landet men tveksamt. Hen har rätt till hjälp som alla andra men då hen helt enkelt ge upp en del. Det är ett fritt val att göra.

Sen det här med swishbetalningarna, det är bättre att släkt och vänner betalar räkningarna som behöver betalas från deras konto istället, så slipper personen få in pengar på sitt konto. Då är det också garanterat att pengarna går till rätt saker.
 
Senast ändrad:
Eländet rullar vidare. Hen sitter i bilen och ringer efter akutpsyk som hämtar. Får plats där i en eller två veckor, sen ut på gatan igen. Ingen praktiskt hjälp, ingenting.

Igår vägrade psyk ta in hen.

Jag fattar inte - det borde ju finnas PRAKTISK hjälp: tillfälligt boende, tillfällig ekonomisk hjälp, hjölp med jobb. Så hen kan komma på fötter och få hjulen i rullning. Nu får hen INGENTING! Sitter hos kyrkan om dagen men de stänger kl 16.

Hur kan man söka jobb om man inte ens har nånstans att sova om natten?
Det finns ju hjälp om hen är beredd att förändra livet lite. Och jag förstår att inte psyk tar emot då dom ju inte bara kan agera hotell.
 
Eländet rullar vidare. Hen sitter i bilen och ringer efter akutpsyk som hämtar. Får plats där i en eller två veckor, sen ut på gatan igen. Ingen praktiskt hjälp, ingenting.

Igår vägrade psyk ta in hen.

Jag fattar inte - det borde ju finnas PRAKTISK hjälp: tillfälligt boende, tillfällig ekonomisk hjälp, hjölp med jobb. Så hen kan komma på fötter och få hjulen i rullning. Nu får hen INGENTING! Sitter hos kyrkan om dagen men de stänger kl 16.

Hur kan man söka jobb om man inte ens har nånstans att sova om natten?
Om det inte är så att psyk är det rätta stället för personen just nu kan de ju inte ta emot personen bara för att denne ska få tak över huvudet. Det är vårdplatser som ska ges till den som är i behov av just den hjälpen.

Samhällets hjälp är villkorad och man måste leva upp till de villkoren för att få del av välfärdens skyddsnät. Får man in pengar på sitt konto räknas de som inkomster, och man måste kunna bevisa att de inte är det, man kan inte ha företag.
Är personen inskriven på arbetsförmedlingen?
 
Vad jag nu förstår, har hen under sin hemlösa tid, fått swishbetalningar från vänner och släkt, för att kunna betala övernattningar och betala skulder. Pengarna räknas som inkomst. Därför ges ingen ekonomisk hjälp.

Hen påstår att företagets existens inte har betydelse. Jag vet inte om det är så.
Självklart så har det betydelse om personen har AF eller F skattsedel.

Att ge pengar som syns är en björntjänst för personen för tillfället pga att det kommer ju in pengar till person.
 
Om det inte är så att psyk är det rätta stället för personen just nu kan de ju inte ta emot personen bara för att denne ska få tak över huvudet. Det är vårdplatser som ska ges till den som är i behov av just den hjälpen.

Samhällets hjälp är villkorad och man måste leva upp till de villkoren för att få del av välfärdens skyddsnät. Får man in pengar på sitt konto räknas de som inkomster, och man måste kunna bevisa att de inte är det, man kan inte ha företag.
Är personen inskriven på arbetsförmedlingen?
Jag tror inte att hen är inskriven där, men jag påpekar och pushar. Vi samtalar enbart via sms då vi bor i olika delar av landet och ställer jag besvärliga frågor uteblir svaren. Eller svaret blir att -Det går inte.

Om hen ska komma vidare krävs först och främst ett tillfälligt boende. Redan det verkar omöjligt. Ev får hen bo hos en bekant om några veckor men även det är ju en nödlösning som inte räcker långt om det inte finns en verklig vilja till förändring. Och lite j*vlar anamma (förlåt...). Och bekanta orkar inte hur länge som helst.
 
Jag tror inte att hen är inskriven där, men jag påpekar och pushar. Vi samtalar enbart via sms då vi bor i olika delar av landet och ställer jag besvärliga frågor uteblir svaren. Eller svaret blir att -Det går inte.

Om hen ska komma vidare krävs först och främst ett tillfälligt boende. Redan det verkar omöjligt. Ev får hen bo hos en bekant om några veckor men även det är ju en nödlösning som inte räcker långt om det inte finns en verklig vilja till förändring. Och lite j*vlar anamma (förlåt...). Och bekanta orkar inte hur länge som helst.

Tillfälligt boende kan många gånger vara en plats i en sovsal på ett härbärge som beviljas natt för natt. Bara så att personen förstår vilken nivå hjälpen samhället kan ligga på.
 
Vad jag nu förstår, har hen under sin hemlösa tid, fått swishbetalningar från vänner och släkt, för att kunna betala övernattningar och betala skulder. Pengarna räknas som inkomst. Därför ges ingen ekonomisk hjälp.

Hen påstår att företagets existens inte har betydelse. Jag vet inte om det är så.
Det är sant att pengar som kommer in på kontot räknas som inkomst. Men han bör också kunna visa att det gått till utgifter som boende. Företagets existens har betydelse. Ibland kan man ge skäligt rådrum en kort tid i en akut situation så att man kan få hjälp under tiden det tar att att avsluta det, men det allt beror ju på vad personen sagt om saken till socialtjänsten.

Den korta storyn är att socialtjänsten har ibland irriterade fyrkantiga regler, men det finns hjälp att få - men den är inte villkorslös, speciellt inte om det handlar om strukturell bostadslöshet som egentligen socialtjänsten inte ska ska täcka upp för.
 
En enskild firma kan inte läggas vilande, utan det är avveckling (följt av nedläggning/att avregistrera sig för F/FA-skatt) som gäller. Om en är i läget att en inte har någonstans att bo och inga inkomster, då är det dags. En enskild firma hänger nära ihop med ens privatekonomi. Att en väljer att lägga ner medför inga hinder att starta upp igen om en skulle vilja, så länge allt är skött som det ska gentemot Skatteverket osv. Så reser saker och ting upp sig i livet, går det att ansöka och starta upp igen då. (Jag kollade upp det med SKV när jag lade ner mitt företag för ett par år sen.) Om hindret för hjälp är just företaget, finns det ju inget (hållbart) alternativ. Även om jag förstår hur det känns för personen.

Skyddsnätet för hemlöshet är, i mina ögon, bristfälligt och individen har ett enormt eget ansvar. Jag förstår att det inte finns resurser, att det generellt är brist på billiga boenden och allt det där, men det gör mig också enormt frustrerad. "Enkla jobb" är inte så himla enkla att få, i många fall, eftersom det är väldigt många som söker jobben. Att söka jobb aktivt kräver många timmar och att ha en trygg plats under tiden är nog viktigt för de allra flesta (stress osv påverkar ju förmågan hos många av oss, tänker jag).. Samtidigt, självklart måste viljan finnas hos individen också. Även med boende kräver det en hel del av en att ta sig ur en långvarig arbetslöshet, tex. Förändring kräver aktion för att bli till.
 
Vad jag nu förstår, har hen under sin hemlösa tid, fått swishbetalningar från vänner och släkt, för att kunna betala övernattningar och betala skulder. Pengarna räknas som inkomst. Därför ges ingen ekonomisk hjälp.

Hen påstår att företagets existens inte har betydelse. Jag vet inte om det är så.
Ja, absolut. Kommer det in pengar, oavsett vart de kommer ifrån, så är han inte berättigad till ekonomiskt bistånd. Försörjningsstöd ska vara sista halmstrået, när man inte klarar sig på annat sätt. Att bli försörjd av släkt och vänner är ju ett sätt att klara sig, även om det kanske inte är så kul.

Förstår bekanten hur soc fungerar? Det verkar inte riktigt så.

Går han dit, visar att han inte har pengar, och uppfyller villkoren, så har han rätt till försörjningsstöd. Men så länge han har företaget och pengarna kommer in, så har han ju tillgångar och klarar sig. Soc är för dem som inte klarar sig. Som alltså på riktigt inte har pengar.
 
Jag tror inte att hen är inskriven där, men jag påpekar och pushar. Vi samtalar enbart via sms då vi bor i olika delar av landet och ställer jag besvärliga frågor uteblir svaren. Eller svaret blir att -Det går inte.

Om hen ska komma vidare krävs först och främst ett tillfälligt boende. Redan det verkar omöjligt. Ev får hen bo hos en bekant om några veckor men även det är ju en nödlösning som inte räcker långt om det inte finns en verklig vilja till förändring. Och lite j*vlar anamma (förlåt...). Och bekanta orkar inte hur länge som helst.
Ett av de mest grundläggande kraven för att ha rätt till försörjningsstöd är att man är inskriven på arbetsförmedlingen och söker arbete aktivt. Är man inte tillräckligt frisk för att arbeta behöver man lämna in sjukskrivningsintyg. (vissa akuta nödsituationer borträknat givetvis)

Det verkar som personen i fråga av någon orsak inte vill eller förmår att göra vad som krävs av hen för att ha rätt till hjälp från socialtjänsten, och det bästa man som vän/anhörig kan göra då är att försöka hjälpa personen till att klara av det som krävs. (tex hjälp att avregistrera företaget osv)
Ofta försöker ju handläggaren att underlätta för personen, tex erbjuda stöd till självhjälp för att kunna bli berättigad, men det är inte helt ovanligt att personen inte vill ha stödet just i och med att det blivit lite låsta positioner så att säga.
 
Sluta hjälp personer som inte vill ha hjälp på riktigt. Som inte är redo att ändra sig.

Det enda som händer är att du gör det möjligt för personen att fortsätta sitt skeva beteende.

Ja, dom kanske hamnar på gatan helt. Men det är deras val. Tills dom ärligt, öppet och med vilja att ändras ber om hjälp, så kan vi inte göra ett endaste dugg.

Personen måste avveckla företaget och söka hjälp hos rätt instanser. That's it. Finns ingen väg runt det. Om hen inte vill göra det, då är det deras val och dom får stå för det.
 
Sluta hjälp personer som inte vill ha hjälp på riktigt. Som inte är redo att ändra sig.

Det enda som händer är att du gör det möjligt för personen att fortsätta sitt skeva beteende.

Ja, dom kanske hamnar på gatan helt. Men det är deras val. Tills dom ärligt, öppet och med vilja att ändras ber om hjälp, så kan vi inte göra ett endaste dugg.

Personen måste avveckla företaget och söka hjälp hos rätt instanser. That's it. Finns ingen väg runt det. Om hen inte vill göra det, då är det deras val och dom får stå för det.
Jag skulle inte vilja vara så hård. Alla människor känner inte till vad samhället kan ge för stöd och hur villkoren ser ut. För en del kan det ta lite längre tid att ta till sig hur kraven ser ut och vad man förväntas göra själv.
 
Jag blir mest konfundersam på folk som tror att det bara är att gå till socialtjänsten och få lite pengar, kan dra på semester när de går på a-kassa etc.

Det är ju inte så enkelt och det är ju självklart att statlig och kommunal hjälp kräver motprestationer liksom... Jag träffar många i mitt jobb som anser sig ha rätt till A-kassa och blir förbannade att de inte får den när de antingen till exempel fortsätter driva företag, inte söker arbete eller till och med åker utomlands och lever loppan för a-kassepengarna. Klart man blir av med insatser och pengar då liksom...?

Och nej, alla känner inte till vad samhället kan ge för stöd och vad som krävs. Men som vuxen har man faktiskt ett ansvar att ta reda på det, inte bara sitta på ändan och klaga. Säg till personen att lägga ner företaget, det är nummer ett. Nummer två är att skriva in sig på arbetsförmedlingen (vilket leder till att hen får prestationskrav, antingen från a-kassan eller från socialen) nummer tre är att ni/de bekanta som hjälper till med räkningar etc gör det från era konton. Sedan om hen har bil kanske hen kan sälja den för att få lite pengar till boende medan det reder upp sig (jag vet att när jag arbetade inom integrationen fick man inte ha bil, om man nu inte kunde argumentera väldigt väl för det, för att få försörjningsstöd).

Alltså. Jag fattar att det är SKITJOBBIGT att göra dessa förändringar och en hel del av detta är jävligt stolpigt. Å andra sidan måste det vara stolpigt och alla måste behandlas utifrån samma norm enligt samma regler. Det går inte att ge olle, 65, pengar trots att han har både bil och företag när normerna säger att man ska vara barskrapad för att få ekonomiskt bistånd.

Sedan är ju boende ett problem i hela Sverige. Vi i vår kommun har alltid kunnat lösa tillfälligt boende, men det har ju varit då till exempel, härbre natt för natt, eller vandrarhem, eller när det handlar om kvinnobrott kvinnojourer i annan kommun. Min erfarenhet är väl att de som verkligen har behövt det faktiskt har tackat och tagit emot de alternativ som erbjudits. Men det har ju då framförallt varit kvinnor som varit i en så pass utsatt position att det inte har varit aktuellt att gå till sitt jobb pga ex/gärningsman. Kan ju tänka mig att det är svårare att få boende för en person som faktiskt har en bil att sova i och inte heller familj och barn att ta hand om.
 
Hur kan man söka jobb om man inte ens har nånstans att sova om natten?
Fast nu blandar du äpplen och päron. De två har inget samband. Söker jobb gör man via sin mobil alternativt en dator. De flesta bibliotek har gratis datorer om ingenting annat kan Arbetsförmedlingen hjälpa dig att skicka iväg ett cv ifall det behövs.

Och det finns ingen arbetsplats som faktiskt ifrågasätter ifall du faktiskt sover och bor på adressen du angivit. Det är heller ingen arbetsgivare som skickar brev till adressen och meddelar viktiga saker, utan de ringer eller mailar.
 
Fast nu blandar du äpplen och päron. De två har inget samband. Söker jobb gör man via sin mobil alternativt en dator. De flesta bibliotek har gratis datorer om ingenting annat kan Arbetsförmedlingen hjälpa dig att skicka iväg ett cv ifall det behövs.

Och det finns ingen arbetsplats som faktiskt ifrågasätter ifall du faktiskt sover och bor på adressen du angivit. Det är heller ingen arbetsgivare som skickar brev till adressen och meddelar viktiga saker, utan de ringer eller mailar.
Jag tror att @Sevenofnine menade att det är väldigt svårt att söka och ha ett jobb när man inte kan sova ordentligt pga hemlöshet.
 
Jag tror att @Sevenofnine menade att det är väldigt svårt att söka och ha ett jobb när man inte kan sova ordentligt pga hemlöshet.
Lätt är det ju tyvärr aldrig, det är aldrig någonting i livet som är särskilt lätt i sådana lägen. Dock så är det ju ändå någonting som måste göras av en själv för att komma ur situationen. Stöd och stöttning finns ju från olika håll men att ta tag i det och kämpa sig igenom den första tiden är någonting man ofta är själv i.

Ju sämre situation man har ju kämpigare är det att ta sig upp igen till ett "normalt" liv. Men jag tror dock att om det väl börjar rulla på i rätt riktning så går det nog ganska fort, det är just i början man måste kämpa på lite extra för att bryta den onda cirkeln.
 
Jag tror att @Sevenofnine menade att det är väldigt svårt att söka och ha ett jobb när man inte kan sova ordentligt pga hemlöshet.
Jo, samtidigt är det ju inte så att hemlöshet är skäl för att inte behöva vara inskriven på arbetsförmedlingen om man är frisk och vill ha försörjningsstöd. Systemet är inte gjort så att hemlösa har rätt till kostnadsfria lägenheter utan motprestation.
 
Jo, samtidigt är det ju inte så att hemlöshet är skäl för att inte behöva vara inskriven på arbetsförmedlingen om man är frisk och vill ha försörjningsstöd. Systemet är inte gjort så att hemlösa har rätt till kostnadsfria lägenheter utan motprestation.
Har jag påstått det? Citera gärna det isåfall.
 
Har jag påstått det? Citera gärna det isåfall.
Känns ju jättemärkligt att argumentera för TS i annat fall. Hur det än är är det TS som beklagar sig över att det inte finns något socialt skyddsnät i Sverige för stackars hemlösa, men i det här fallet har det ju kommit fram att personen det handlar om varken vill göra det ena eller det andra för att få tillgång till det skyddsnät vi har - för skyddsnätet finns för de som behöver det, men får du pengar till mat och räkningar av dina släktingar varje månad, kan bo på soffan hos vänner, kan ha kvar din bil trots att du inte har jobb, inte vill skriva in dig på af som är en ganska enkel grej att göra för att kunna få ersättningar och dessutom vägrar lägga ner ditt företag - då är kanske inte det den personen som behöver ta del av statens och kommunens pengar allra mest?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 784
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 790
Senast: lundsbo
·
Relationer Kanske någon kan komma med smarta infallsvinklar. Jag har en historia av misshandel (fysiskt och psykiskt) samt sexuella övergrepp i...
14 15 16
Svar
300
· Visningar
20 204
Senast: Amaranthe
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 610
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp