Hemmafru-trenden - positiv eller problematisk? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 32)

Wiki säger såhär om man nu vill ta det som tillförlitlig källa: "En hemmafru är en gift kvinna, vars huvudsakliga sysselsättning är arbete i hemmet med hushållsarbete och barnomsorg. En hemmafru är således inte förvärvsarbetande utanför hemmet och hushållets monetära inkomst kommer vanligen från maken. Begreppet uppkom under 1920-talet.[1] [2]"
och där kan man ju välja själv om hela beskrivningen måste definiera ordet eller om det räcker om man uppfyller alla kriterier förutom just barn. Jag tycker det är det andra stycket som är viktigast i definitionen. Alltså en fru som går hemma medan maken (eller den andra frun för all del) går till jobbet.
Då kan man ju lika gärna säga lyxhustru, sugar daddy, prostituerad eller vilka mer termer som kommit upp i tråden och säga att det är samma sak 🤷‍♀️ Om man ska vara sån.

Nu syftade jag i inledningen på en ung kvinna som vill vara hemma och sköta familj och hem, och var lycklig över att hon aldrig skulle behöva arbeta själv.
 
Håller med. Jag skulle dock tro att majoriteten av hemmafruarna har barn (och flera av de unga som drömmer om/planerar att bli hemmafruar kommer skaffa) och därför påtalar jag att argumentet ”arbetsgivare inte tillåter deltidsjobb” inte håller för fenomenet i stort, utan en stor andel istället skulle ha möjlighet att vara två som går ned i tid istället för att en jobbar heltid och en inte jobbar alls, om nu båda vill ha mer fritid.

Så trenden med "trad wife" innebär att alla som går hemma måste skaffa barn ?
Så om paret kommer fram till att de inte kan eller inte vill ha barn så är de inte "trad wife" ?
För annars skulle ju en "trad wife" vara tvungen att jobba tills hon blir gravid och först DÅ kunna bli en "trad wife" ?

Det är lite komstigt att man måste ha barn för att vara hemmafru då jag misstänker att de ÄR hemma och därmed hemmafru INNAN barn kommer med i bilden !
 
Då kan man ju lika gärna säga lyxhustru, sugar daddy, prostituerad eller vilka mer termer som kommit upp i tråden och säga att det är samma sak 🤷‍♀️ Om man ska vara sån.

Nu syftade jag i inledningen på en ung kvinna som vill vara hemma och sköta familj och hem, och var lycklig över att hon aldrig skulle behöva arbeta själv.

Ja enligt dina definitioner (som får stå för dig) så är det tydligen så. För mej är ordet Hemmafru !
 
Så trenden med "trad wife" innebär att alla som går hemma måste skaffa barn ?
Så om paret kommer fram till att de inte kan eller inte vill ha barn så är de inte "trad wife" ?
För annars skulle ju en "trad wife" vara tvungen att jobba tills hon blir gravid och först DÅ kunna bli en "trad wife" ?

Det är lite komstigt att man måste ha barn för att vara hemmafru då jag misstänker att de ÄR hemma och därmed hemmafru INNAN barn kommer med i bilden !
Nej, självklart inte, jag har aldrig påstått nåt sånt? :confused:
 
Så trenden med "trad wife" innebär att alla som går hemma måste skaffa barn ?
Så om paret kommer fram till att de inte kan eller inte vill ha barn så är de inte "trad wife" ?
För annars skulle ju en "trad wife" vara tvungen att jobba tills hon blir gravid och först DÅ kunna bli en "trad wife" ?

Det är lite komstigt att man måste ha barn för att vara hemmafru då jag misstänker att de ÄR hemma och därmed hemmafru INNAN barn kommer med i bilden !

Termen hemmafru har ju en historia bakom sig som innefattade att frun var hemma för att ta hand om barnen som sin främsta uppgift i livet.

Som jag förstått det är just tjusningen med tradwife-trenden för dessa unga att det kan bära klänning hela dagen och ta hand om barnen som en kvinna på 50-talet. Tradwife står för traditional wife. Vi talar inte om någon progressiv hemmafru här.
 
Termen hemmafru har ju en historia bakom sig som innefattade att frun var hemma för att ta hand om barnen som sin främsta uppgift i livet.

Som jag förstått det är just tjusningen med tradwife-trenden för dessa unga att det kan bära klänning hela dagen och ta hand om barnen som en kvinna på 50-talet. Tradwife står för traditional wife. Vi talar inte om någon progressiv hemmafru här.

Vad gör en trad wife innan hon får barnen ?
 
Och som sagt, jag kunde inte bry mig mindre om vad du vill kalla dig.

Nä det har jag förstått, men du kanske vill "utvidga" din definition av Hemmafru för att inte låta så ignorant ?
För HEMMET och hushållssysslor är den FÖRSTA definitionen av en hemmafru.
 
Då kan man ju lika gärna säga lyxhustru, sugar daddy, prostituerad eller vilka mer termer som kommit upp i tråden och säga att det är samma sak 🤷‍♀️ Om man ska vara sån.

Nu syftade jag i inledningen på en ung kvinna som vill vara hemma och sköta familj och hem, och var lycklig över att hon aldrig skulle behöva arbeta själv.
Det tycker jag inte. Ingen av de andra benämningarna anvisar på en person som sköter hus och hem, medan hemmafru gör det i allra högsta grad oberoende på om det finns barn i huset eller inte. :)
Sedan håller jag med om att de flesta unga kvinnor som hakat på "trenden" säkert ser familjebilden med även barn som eftersträvansvärt, jag tycker bara inte det ena utesluter det andra. Hemmafru kan man vara även utan barn.
 
Vad gör en trad wife innan hon får barnen ?
Ja, är gravid, studerar eller jobbar antar jag. Om hon jobbar så är det innan hon bytte livsstil till att bli tradwife förmodar jag.

I Sverige kan man kalla sig hemmafru med en mycket friare tolkning, och jag tycker det skiljer sig från att säga att man är en "traditionell fru" som tradwife anspelar på.

Om jag var hemmavarande på heltid och folk tolkade det som att jag hade barn att ta hand om hade jag förstått vad det grundar sig i - idén att man är hemma för att ta hand om barnen. Ett antagande vilket jag faktiskt tror snarare kommer från vår svenska arbetarkultur än någon traditionell syn på det. Det är ändå mer vanligt att man är hemma för att man tagit sig an det heltidsjobb som är att ta hand om sina barn, än att man har någon som försörjer en som vuxen för att sköta ett tomt hem resten av livet. Du skulle renovera? Ok, men eftersom att det inte är en så vanlig anledning till att kalla sig hemmafru så är det nog inte det första folk kommer anta heller, det får man ju lite finna sig i då. Det är nog ingen som antar det med avsikt att vara elak eller dömande, jag hade iallafall inte tolkat det så.
 
Tack och lov så tänker vi inte så och det är en förutsättning för jämställdhet. Vad som är fint och bra och en ”frihetsgrej” för enskilda bör inte sätta normen för hela samhället.

Det räcker med att jämföra oss med Tyskland som fortfarande har sambeskattning och där ungefär dubbelt så många anser att barnen lider om mamman lönearbetar (OECD data, 2023). Lönegapet är därefter - enormt.

Om du ogillar att lägga så mycket tid på jobbet som du gör nu så kan du ändå vara glad att du bor i Sverige där du, som kvinna, kan klara dig på en lön utan att behöva ha extrajobb eller vara beroende av en man.
Det stämmer. Det är svårt att jobba när man har barn i lägre ålder. Samhället är fortfarande uppbyggt så att någon (kvinnan) förväntas ta hand om barnet vid lunchtid för att ge barnet lunch. Ibland går det att få ett deltidsjobb på förmiddagen men det lönar sig dåligt. Timlönen på liknade jobb är usel.
 
Den här tråden har fått mig att leta upp gamla reklamblad från 1940-50 talet. Synen på dåtidens traditionella hustru:
1711743320803.jpg
 
Vad gör en trad wife innan hon får barnen ?
Tar hand om mannen. Och det jobbet slutar ju aldrig.

Sen får ju givetvis tradwives ha egna hobbies och intressen och ha egentid. De är ju inte helt livegna.

Men man ska nog tänka att de flesta i västvärlden som aktivt väljer att vara en trad wife nog är väldigt konservativ och religiös. De är uppfostrade i att mannen är huvudet i familjen typ. Tittar man på kvinnorna på sociala medier som är trad wives så är de allra flesta också mycket kristna.
 
Jag såg ett inlägg av en svart kvinna som gjorde narr av trad wives och hemmafruar. Nu är det ju med amerikanska ögon, men även vi i Europa har en tradition av husor och drängar.

Hon menade att vita kvinnor alltid behövt hjälp. Att de aldrig klarat sig själva. Att de aldrig gjort speciellt mycket hemma och därför är utbrända nu. Vita kvinnor har visst högre grad av utbrändhet än andra. Att det inte var förrän svarta fick bättre rättigheter och medelklassen förlorade sin billiga arbetskraft som kapitalismen tog skodde sig på det, tex tvättmaskiner, torktumlare, olika kakmixer (färdiga paket med sockerkaka etc), färdigblandade brödmixer (med jäst osv), köksmaskiner etc. Att det var okej för svarta kvinnor att baka med slev, bunke och händerna medan vita kvinnor inte pallade det.

Tyckte att det var en väldigt rolig, och antagligen det mest verklighetsförankrade jag hört på länge, inblick.

Att kunna vara hemmafru är white privilage så långt det bara går typ.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 105
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 831
Senast: EmmaBovary
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 550
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp