Hemmafru-trenden - positiv eller problematisk? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 32)

Jag såg ett inlägg av en svart kvinna som gjorde narr av trad wives och hemmafruar. Nu är det ju med amerikanska ögon, men även vi i Europa har en tradition av husor och drängar.

Hon menade att vita kvinnor alltid behövt hjälp. Att de aldrig klarat sig själva. Att de aldrig gjort speciellt mycket hemma och därför är utbrända nu. Vita kvinnor har visst högre grad av utbrändhet än andra. Att det inte var förrän svarta fick bättre rättigheter och medelklassen förlorade sin billiga arbetskraft som kapitalismen tog skodde sig på det, tex tvättmaskiner, torktumlare, olika kakmixer (färdiga paket med sockerkaka etc), färdigblandade brödmixer (med jäst osv), köksmaskiner etc. Att det var okej för svarta kvinnor att baka med slev, bunke och händerna medan vita kvinnor inte pallade det.

Tyckte att det var en väldigt rolig, och antagligen det mest verklighetsförankrade jag hört på länge, inblick.

Att kunna vara hemmafru är white privilage så långt det bara går typ.

Som du säger så är ju det där med väldigt amerikanska ögon, och det ligger nog ur amerikanskt perspektiv ganska mycket sanning i det. Men när hemmafru-idealet hade sin storhetstid i Sverige var det ju ytterst sällsynt med annan hudfärg än vit och hade man tjänstefolk var de också vita men ur arbetarklass. Min egen farmor var arbetarklass-hemmafru och där var det ju inte tal om annat än att göra allting själv och definitivt baka med slev, bunke och händer! ;)
 
Om det vore så, att alla ville vara hemma, så hade vi ju sett en rimligare fördelning mellan män och kvinnor som var hemma. Eller fler där båda jobbade deltid. Om alla vill vara hemma är det ju märkligt om man inte då båda går ned lite i tid för att få mer fritid, än att en är hemma på heltid och den andra jobbar heltid?

Lönen är ingen ursäkt. Skulle uppdelningen vara lika skulle ju inte kvinnorna ha lägre lön i samma utsträckning. Och som sagt, två på 75% ger knappast orimlig inkomst jämfört med en på 100%, men ger båda betydligt mer fritid.
Det sociala trycket är nog olika för de olika könen. Så det gör det ju olika lätt.

I det sociala trycket tänker jag att det även ingår att hitta en partner som går att övertala om att jobba medan man är hemma. Och tex i USA (o Sverige?) kan jag tänka mig att om båda vill vara hemma kan familj och vänner utöva ett starkt socialt tryck som gör att kvinnan är den som får vara hemma.

Låter även så på Reddit om man råkar hamna där ibland att även om mannen inte vill jobba extra timmar och därmed förlora interaktion med barnen medan hon är hemma kan pressen bli oerhört stark från familj och vänner och han anses vara en buffel om han inte går med på det. Likaså om mannen antyder att han skulle gilla att frun var hemma så får hon inget stöd i att fortsätta jobba utan "alla" trycker hårt för att hon ska göra just det.
 
Vad gör en trad wife innan hon får barnen ?
Det traditionella från 1930-talet, eller Japan, är ju att hon jobbar, är sekreterare eller dylikt och får sparken när hon blir gravid helt enkelt.

I USA är det ju mer så att hon jobbar och när hon får barn har hon en vecka till en månads sparad föräldraledighet och det är lite trist att lämna en baby till förskolan.

Men vissa länder har ju historiskt sett kört sparken då man gifter sig? iofs? lite osäker där. Men en kvinna ska ju inte ta upp ett jobb som en man som måste försörja sin familj kan ha. Inte om hon är gift och försörjd.

Ännu 1990 har jag för mig mamma hörde ngra gamla chefer diskutera vem de skulle anställa av en lite mer meriterad och en lite mindre meriterad och argument som -han måste ju försörja sin familj kom upp. Det blev ju den lite mindre meriterade såklart.
 
Den här tråden har fått mig att leta upp gamla reklamblad från 1940-50 talet. Synen på dåtidens traditionella hustru:
Visa bifogad fil 142139
1712216919591.png

Housewife syndrome
 
Jag såg ett inlägg av en svart kvinna som gjorde narr av trad wives och hemmafruar. Nu är det ju med amerikanska ögon, men även vi i Europa har en tradition av husor och drängar.

Hon menade att vita kvinnor alltid behövt hjälp. Att de aldrig klarat sig själva. Att de aldrig gjort speciellt mycket hemma och därför är utbrända nu. Vita kvinnor har visst högre grad av utbrändhet än andra. Att det inte var förrän svarta fick bättre rättigheter och medelklassen förlorade sin billiga arbetskraft som kapitalismen tog skodde sig på det, tex tvättmaskiner, torktumlare, olika kakmixer (färdiga paket med sockerkaka etc), färdigblandade brödmixer (med jäst osv), köksmaskiner etc. Att det var okej för svarta kvinnor att baka med slev, bunke och händerna medan vita kvinnor inte pallade det.

Tyckte att det var en väldigt rolig, och antagligen det mest verklighetsförankrade jag hört på länge, inblick.

Att kunna vara hemmafru är white privilage så långt det bara går typ.
Jo läste precis en diskussion om att det var kvinnor i USA från vita medelklassen som fick housewife syndrome och att det finns olika förklaringsmodeller för det.

Den ena är att fattiga vita kvinnor och svarta kvinnor inte hade råd med läkarna som gav diagnosen.

Den andra är att housewife syndome spreds vidare genom medelklassen samtidigt som arbete försvann ut hemmet iom tvättmaskiner och dylikt. Dvs det blev för lite att göra som housewife så de kollapsade mentalt. På samma sätt som rika borgarkvinnor i Sverige och England fick psykiska problem pga hemhjälp och husor. Och det är ju där de svarta kvinnornas argument kommer in i USA, i söder, dvs att rika vita kvinnor, och inte så rika vita kvinnor i USA hade svart arbetskraft. Andra sidan av myntet är väl tror jag antagligen fortfarande kanske kostnaden i att vara sjuk? Så hennes synvinkel låter ju rimlig, men södra USA centrerad?
 
Jag såg ett inlägg av en svart kvinna som gjorde narr av trad wives och hemmafruar. Nu är det ju med amerikanska ögon, men även vi i Europa har en tradition av husor och drängar.

Hon menade att vita kvinnor alltid behövt hjälp. Att de aldrig klarat sig själva. Att de aldrig gjort speciellt mycket hemma och därför är utbrända nu. Vita kvinnor har visst högre grad av utbrändhet än andra. Att det inte var förrän svarta fick bättre rättigheter och medelklassen förlorade sin billiga arbetskraft som kapitalismen tog skodde sig på det, tex tvättmaskiner, torktumlare, olika kakmixer (färdiga paket med sockerkaka etc), färdigblandade brödmixer (med jäst osv), köksmaskiner etc. Att det var okej för svarta kvinnor att baka med slev, bunke och händerna medan vita kvinnor inte pallade det.

Tyckte att det var en väldigt rolig, och antagligen det mest verklighetsförankrade jag hört på länge, inblick.

Att kunna vara hemmafru är white privilage så långt det bara går typ.
Åh hade inte slängt det!
https://press-files.anu.edu.au/downloads/press/n7324/pdf/07_adams.pdf

The ‘housewife syndrome’ was a mental disorder diagnosed in manyAmerican housewives suffering from supposed bouts of madness andenigmatic conditions, such as hysteria or neurosis, that plagued womenwho showed unhappiness in their stereotypical role of homemaker inthe mid-twentieth century.1 It was commonly used as an umbrella termfor other common diagnoses such as ‘housewife’s nerves’, the ‘trapped
African American feminist bell hooks noted that non-white householdscould not commonly afford to keep wives at home and claimed thatonly white women were complaining about what African Americanwomen considered a privilege.4 According to hooks, the ‘housewifesyndrome’ was a phenomenon that actually referred to ‘the plight ofa select group of college-educated, middle and upper class, married whitewomen—housewives bored with leisure’.5 Low-income women wererarely diagnosed with the condition.
Non-white and low-income women’s unhappinesswas labelled ‘psychotic or dangerous’ and they were more likely to be sentto asylums than receive ‘therapeutic illusions’ in private offices.8
Glenna Matthews, Maxine Margolis and Ali Haggett,have suggested that the transition from happy to unhappy housewivesin America began in the nineteenth century due to industrialisationand labour-saving technologies that allowed household chores to be completed in a shorter amount of time, leaving housewives bored andunsatisfied.14
 
Jag "gillar" verkligen hur ni hela tiden hittar "utländska" hemmafru grejer som INTE är lika med svenska hemmafruar, som ni tom själva tar upp, då vi i sverige inte hade svarta som pigor. Att det fanns pigor i Sverige i bondesamhället var inte för att "hjälpa hemmafrun" utan betald hjälp som ingick i hushållet lika mkt som en bonddräng osv. Ala Downtown abbey. Dvs de drev hemmet som vilket företag som helst.

Så de blandas ju äpplen, persikor och vindruvor i den här tråden. De är ju NÄSTAN samma sak... Det är ju iaf frukter...
 
Jag "gillar" verkligen hur ni hela tiden hittar "utländska" hemmafru grejer som INTE är lika med svenska hemmafruar, som ni tom själva tar upp, då vi i sverige inte hade svarta som pigor. Att det fanns pigor i Sverige i bondesamhället var inte för att "hjälpa hemmafrun" utan betald hjälp som ingick i hushållet lika mkt som en bonddräng osv. Ala Downtown abbey. Dvs de drev hemmet som vilket företag som helst.

Så de blandas ju äpplen, persikor och vindruvor i den här tråden. De är ju NÄSTAN samma sak... Det är ju iaf frukter...
Hur tror du pigorna fick betalt? Oftast boende och mat, en ledig dag/vecka och en symbolisk summa pengar. Ingen anställningstrygghet, en bonde som kunde ta sig friheter och sparken på dagen om hon blev gravid.
 
Hur tror du pigorna fick betalt? Oftast boende och mat, en ledig dag/vecka och en symbolisk summa pengar. Ingen anställningstrygghet, en bonde som kunde ta sig friheter och sparken på dagen om hon blev gravid.

ser inte vad du försöker få fram ? Skulle facket gått in och sagt annorlunda ? Nej just det, de fanns inte då.
Skulle de få pension från staten ? Nej just det det fanns inte för alla då...

Är det bättre idag med dessa saker, absolut, hidrar det folk från att vilja gå hemma som hemmafru ? NEJ ...
Vad ska vi göra åt saken ? INGENTING. Idag råder som tur är det FRIA VALET ! Vill man gå hemma som hemmafru så gör man det. Hur det komemr se ut sen är just det... Ett SENARE problem. Att pensionärer idag inte kan leva på sina pensioner är knappast en nyhet för unga om de tittar på någon nyhetssändning. Så misstror att det handlar om att de inte vet vad som kan hända. Ändå sitter en väldigt stor del av er här och skriker "men tänk på alla som slet för att ni skulle få välja" och när de väljer få höra "ni väljer fel" ... Ursäkta men komiken är total...
 
ser inte vad du försöker få fram ? Skulle facket gått in och sagt annorlunda ? Nej just det, de fanns inte då.
Skulle de få pension från staten ? Nej just det det fanns inte för alla då...

Är det bättre idag med dessa saker, absolut, hidrar det folk från att vilja gå hemma som hemmafru ? NEJ ...
Vad ska vi göra åt saken ? INGENTING. Idag råder som tur är det FRIA VALET ! Vill man gå hemma som hemmafru så gör man det. Hur det komemr se ut sen är just det... Ett SENARE problem. Att pensionärer idag inte kan leva på sina pensioner är knappast en nyhet för unga om de tittar på någon nyhetssändning. Så misstror att det handlar om att de inte vet vad som kan hända. Ändå sitter en väldigt stor del av er här och skriker "men tänk på alla som slet för att ni skulle få välja" och när de väljer få höra "ni väljer fel" ... Ursäkta men komiken är total...
Du klagade på att några användare dragit upp "utländska hemmafrugrejer" och lyfte själv fram svenska pigor a la "Downton Abbey", så vad har det öht med hemmafruidealet att göra? En bondmora var ingen hemmafru! Pigorna slet ont och var inte där som betald hjälp att driva något hemmaföretag, de var mer eller mindre livegna så varför drar du in dem alls?

Jag förstår ingenting av varken ditt inlägg som jag svarade på eller det här, bara en massa trams, så fortsätt skratta när du själv är en parodi på trad wife som väljer att gå hemma i väntan på pensionen.
 
Du klagade på att några användare dragit upp "utländska hemmafrugrejer" och lyfte själv fram svenska pigor a la "Downton Abbey", så vad har det öht med hemmafruidealet att göra? En bondmora var ingen hemmafru! Pigorna slet ont och var inte där som betald hjälp att driva något hemmaföretag, de var mer eller mindre livegna så varför drar du in dem alls?

Jag förstår ingenting av varken ditt inlägg som jag svarade på eller det här, bara en massa trams, så fortsätt skratta när du själv är en parodi på trad wife som väljer att gå hemma i väntan på pensionen.
Jaså varför är jag en parodi på trad wife ? Eller menar du iom att jag inte har barn ? Utveckla gärna...
 
Jag "gillar" verkligen hur ni hela tiden hittar "utländska" hemmafru grejer som INTE är lika med svenska hemmafruar, som ni tom själva tar upp, då vi i sverige inte hade svarta som pigor. Att det fanns pigor i Sverige i bondesamhället var inte för att "hjälpa hemmafrun" utan betald hjälp som ingick i hushållet lika mkt som en bonddräng osv. Ala Downtown abbey. Dvs de drev hemmet som vilket företag som helst.

Så de blandas ju äpplen, persikor och vindruvor i den här tråden. De är ju NÄSTAN samma sak... Det är ju iaf frukter...
Jag tror du har missförstått det hela. Tråden startade med tradwife-trenden på sociala medier och det är en trend som från vad jag förstått främst växer sig stark i USA, som skiljer sig från svensk kultur och historia, och innefattar unga kvinnor som vill leva som på 50-talet. Mina inlägg om reklamblad har också varit med det i åtanke - idealet dessa unga kvinnor strävar efter. Alltså inte en medelålders kvinna som är hemmafru i Sverige, och inte det minsta med dig i åtanke.

50-tals idealiserandet är att ta flera steg bakåt i utvecklingen i min mening, vare sig det är människor i Sverige eller USA som vill måla upp just "traditionella hemmafruar" som något eftersträvansvärt. Jag talar alltså fortfarande om tradwife på TikTok och Instagram och inte dig.

Alla har ett fritt val att göra som de själva vill, men vi har också rätt att kritisera dåliga idéer och diskutera varför vi anser att det kanske inte är en bra trend i längden. Jag tycker det är viktigt att kunna diskutera saker.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 108
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
19 833
Senast: EmmaBovary
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 550
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp