Hingstvalsfunderingar inför 2020

Sorrento HQS
Gamelus R
Everton VDL

Fast två av dom vet man ju inte hur de ger - men borde inte ge så stort tänker jag. Everton var superhäftig - dessutom linjeavlad på Heartbreaker kan inte bli annat än bra och ffa kvickt
Sorrento har jag inte kollat in, gillade inte Everton alls men Gamelus gillar jag. ☺
 
Är det ngn som har tips på hingst som ger mindre avkommor, har bra galopp, kvick i benen, hoppar mjukt med spänst samt är åt det ädlare hållet?

Det kan vara svårt att få mindre avkommor från ett sto som lämnar stort, jag har själv försökt flera gånger att använda hingstar som statistiskt lämnar smått, men det verkar som i alla fall som det sto jag haft som lämnat stort gör det oavsett hingstens storleksförärvning. Det finns flera med den erfarenheten, så stoet verkar ofta vara starkt när det gäller den egenskapen. Däremot är det inte fel att välja en hingst som ger mindre avkommor med de övriga egenskaper man önskar förstärka.
Beroende på ditt stos stam så hade jag kollat på Stakkato Gold, Contendro I eller II eller Algot ( tror det finns fryst kvar). Dirco lämnar smått, men han var inte i avel 2019, så kanske inte i år heller, han hade bara drygt 55% dräktighet 2018, dock bara på 9 ston, så hur säker den siffran är vet jag inte.
 
Tror inte Gamelus lämnar så litet. Jag har gjort två stycken.

Funderar på Comilfo Plus till min stora märr i år. Ser väldigt snärtig ut :).

Kanske är blind men vad har han på blup ang mankhöjden? Ja han är fin men då hade jag nog hellre velat ha pappa Comme il Faut. Beslutsångest 😁
 
Det kan vara svårt att få mindre avkommor från ett sto som lämnar stort, jag har själv försökt flera gånger att använda hingstar som statistiskt lämnar smått, men det verkar som i alla fall som det sto jag haft som lämnat stort gör det oavsett hingstens storleksförärvning. Det finns flera med den erfarenheten, så stoet verkar ofta vara starkt när det gäller den egenskapen. Däremot är det inte fel att välja en hingst som ger mindre avkommor med de övriga egenskaper man önskar förstärka.
Beroende på ditt stos stam så hade jag kollat på Stakkato Gold, Contendro I eller II eller Algot ( tror det finns fryst kvar). Dirco lämnar smått, men han var inte i avel 2019, så kanske inte i år heller, han hade bara drygt 55% dräktighet 2018, dock bara på 9 ston, så hur säker den siffran är vet jag inte.

Det är jag medveten om att det ska bli svårt. Dock har det lämnats ett par små avkommor med små hingstar så jag tycker det är en värt en chans 😊
Algot är inte intressant för min del. Contendro 1 är född -97 och inte heller intressant. Vill inte lägga 20+ gamla hingstar hur fina de än är. Dirco är tyvärr inte heller intressant.
 
Gamelus har väl inget blup än, han har inte bg många avkommor. Dirco skickas inte på sen ngt år tillbaka.
 
Jag kommer få tillbaka mitt gamla sto och planerar att betäcka henne i år. Hon är e. Homme d´honneur xx ue. Shiva du loup x. 163 och nätt byggd. Spänstigt hopp med mkt bra framben. Pigg och framåt. Kantig i modellen och korrekta ben. Ingen gång att tala om. Avlar mot ft/hoppning och söker en gummiboll som helst också ger lite gång. Behöver lämna stort. Har kikat på Charleston och Cascadello. Mr Vain är jag rädd ger för litet, annars är jag mkt förtjust i honom. Finns det andra jag borde kika på? (Canterbury har jag som backup om jag väljer Cascadello eller Charleston)
 
Jag kommer få tillbaka mitt gamla sto och planerar att betäcka henne i år. Hon är e. Homme d´honneur xx ue. Shiva du loup x. 163 och nätt byggd. Spänstigt hopp med mkt bra framben. Pigg och framåt. Kantig i modellen och korrekta ben. Ingen gång att tala om. Avlar mot ft/hoppning och söker en gummiboll som helst också ger lite gång. Behöver lämna stort. Har kikat på Charleston och Cascadello. Mr Vain är jag rädd ger för litet, annars är jag mkt förtjust i honom. Finns det andra jag borde kika på? (Canterbury har jag som backup om jag väljer Cascadello eller Charleston)
Jag är barnsligt förtjust i Cascadello I. Sedan vet man inte riktigt hur hans avkommor gör sig på fälttävlansbanorna. Canterbury är ett säkert kort om du vill ha storlek ;)
I samma gäng har du Denver som jag tycker är fin och själv är rätt stor.
Vi har dräktigt med New Port i år med tanke på fälttävlan för avkomman, han själv är normalstor men verkar inte finnas index för vad han lämnar tyvärr.
 
Jag kommer få tillbaka mitt gamla sto och planerar att betäcka henne i år. Hon är e. Homme d´honneur xx ue. Shiva du loup x. 163 och nätt byggd. Spänstigt hopp med mkt bra framben. Pigg och framåt. Kantig i modellen och korrekta ben. Ingen gång att tala om. Avlar mot ft/hoppning och söker en gummiboll som helst också ger lite gång. Behöver lämna stort. Har kikat på Charleston och Cascadello. Mr Vain är jag rädd ger för litet, annars är jag mkt förtjust i honom. Finns det andra jag borde kika på? (Canterbury har jag som backup om jag väljer Cascadello eller Charleston)

Kanske inte direkt "gummiboll" (svårt att hitta kombon lämna stort + gummiboll tycker jag), men vad med Colmander?

Annars så är jag oerhört nöjd med min Carème avkomma, hon skulle egentligen säljas som framtida hopphäst, men nu är jag sugen på att behålla och rida fälttävlan.... Ser ut att bli större och ädlare än sin brorsa e. Crelido, och fått 8-or på både trav och galopp (men mamman där har och lämnar bra gång), hon är dessutom helt fantastisk i psyket och går fram överallt i skog och genom vatten.

Båda de ovannämnda har ju Contender i stammen, jag gillar honom (linjerna) om man vill ha "hoppning mot dubbeltalang", dvs hopp men med ok gång. :)
 
Jag kommer få tillbaka mitt gamla sto och planerar att betäcka henne i år. Hon är e. Homme d´honneur xx ue. Shiva du loup x. 163 och nätt byggd. Spänstigt hopp med mkt bra framben. Pigg och framåt. Kantig i modellen och korrekta ben. Ingen gång att tala om. Avlar mot ft/hoppning och söker en gummiboll som helst också ger lite gång. Behöver lämna stort. Har kikat på Charleston och Cascadello. Mr Vain är jag rädd ger för litet, annars är jag mkt förtjust i honom. Finns det andra jag borde kika på? (Canterbury har jag som backup om jag väljer Cascadello eller Charleston)

Mr Vain har gett ganska normala avkommor av de jag sett hittills. Mellan 165-168 ca. Svårt att säga hur stora de blir till slut när de äldsta bara är 3 år. Jag gillar också Mr Vain, alla avkommor jag har sett rör sig trevligt även om deras mödrar inte rör sig lika trevligt. :)
Har du tittat på Magic Park?
 
Jag kommer få tillbaka mitt gamla sto och planerar att betäcka henne i år. Hon är e. Homme d´honneur xx ue. Shiva du loup x. 163 och nätt byggd. Spänstigt hopp med mkt bra framben. Pigg och framåt. Kantig i modellen och korrekta ben. Ingen gång att tala om. Avlar mot ft/hoppning och söker en gummiboll som helst också ger lite gång. Behöver lämna stort. Har kikat på Charleston och Cascadello. Mr Vain är jag rädd ger för litet, annars är jag mkt förtjust i honom. Finns det andra jag borde kika på? (Canterbury har jag som backup om jag väljer Cascadello eller Charleston)
Caroly? Diacontinus?
 
Vad är det för stam på ditt sto?
Brukar inte skriva ut stammarna men det är internationellt blandat med svenskt typ. Tänkte du på din egna hingst så har jag tittat på den men vill ha något mer beprövat till denna. Dock intressant att kanske ta den till ett annat sto jag har nästa år 😊
 
Läste att iaf en känd uppfödare har problem med skick osv från utlandet så nu bör jag nog hitta en hingst i sverige. Irco mena föll på att min veterinär inte hanterar fryst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 944
Senast: Hazel
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 065
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
77 323
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp