Hingstvalsfunderingar inför 2020

Nu har jag köpt mitt nya dressyr sto :) Jag har ju mist 2 föl efter Dalwhinnie med mitt förra sto som tyvärr hon ej är i livet längre men det vet ni ju redan. Men jag ska göra ett nytt försök med Dalwhinnie i år. Jag är nog inte känslomässigt redo för ett nytt sto men jag måste "upp i sadeln igen" och kommer kämpa satan med att hitta samma glädje i detta sto som med mitt andra sto. Vill önska alla andra lycka till med era ston och dräktigheter💖
 
Gått igenom språngrullar och slås på det enorma spannet i prissättning. En del är väldigt dyra redan i språngavgift och sen också 10 dagars betalning, medans nån har ingen språngavgift alls.
 
Gått igenom språngrullar och slås på det enorma spannet i prissättning. En del är väldigt dyra redan i språngavgift och sen också 10 dagars betalning, medans nån har ingen språngavgift alls.

Vissa vill väl att man ska betala allt direkt också? Jag valde en hingst förra året som i mina ögon inte hade så villkor men som tur var tog det sig direkt. Gillar annars språng + 90 dygn eller levande fölavgift.
 
Är det ngn som har tips på hingst som ger mindre avkommor, har bra galopp, kvick i benen, hoppar mjukt med spänst samt är åt det ädlare hållet?
 
@Freazer utan att veta stammen på ditt sto så skulle jag säga King Louie. Hade ett sto som var grov och stor och lämnade stort 175++ tog King Louie på henne och fick en mindre smäckrare avkomma med trevligt temperament
 
@Freazer utan att veta stammen på ditt sto så skulle jag säga King Louie. Hade ett sto som var grov och stor och lämnade stort 175++ tog King Louie på henne och fick en mindre smäckrare avkomma med trevligt temperament
Älskar Irco Marco blodet men tycker inte King Louie är intressant för detta stoet tyvärr.
 
Diarado eller en hingst med Diarado. Sen finns det ju även Stakkato-blodet 👌

Jag funderade på Diarado men så läste jag någonstans att han gett lite blandad storlek. 🤔
Tänker du på någon speciell hingst e.Diarado och Stakkato? 😊
Det gör inget om det är en hingst som lämnar hett. Stolinjen lämnar väldigt bra huvud med lagom mkt nerv oavsett hingst i princip.
 
Jag funderade på Diarado men så läste jag någonstans att han gett lite blandad storlek. 🤔
Tänker du på någon speciell hingst e.Diarado och Stakkato? 😊
Det gör inget om det är en hingst som lämnar hett. Stolinjen lämnar väldigt bra huvud med lagom mkt nerv oavsett hingst i princip.
Kan inte komma på nån med just den kombon. Men det finns ju även fryst kvar på Iowa o han är liten , kolla hans mankhöjdindex. Sen tror jag Quick Star blodet ger smått. Tobago Z är ju en helt fantastisk liten hingst på 1.63 men hans avkommor är ännu unga. Kan ju även kolla contendro som jag tror ger åt det mindre hållet 😊
 
Kan inte komma på nån med just den kombon. Men det finns ju även fryst kvar på Iowa o han är liten , kolla hans mankhöjdindex. Sen tror jag Quick Star blodet ger smått. Tobago Z är ju en helt fantastisk liten hingst på 1.63 men hans avkommor är ännu unga. Kan ju även kolla contendro som jag tror ger åt det mindre hållet 😊

Ah, menade med stakkato blodet eller Diarado inte någon Diarado-stakkato 😁
Tack för tipsen, ska kolla in dem 😊
 
Jag som hade bestämt mig för att använda Zappa i år och så har han nu blivit såld :(
Bara att börja om med funderingarna...
 
Är det ngn som har tips på hingst som ger mindre avkommor, har bra galopp, kvick i benen, hoppar mjukt med spänst samt är åt det ädlare hållet?

Sorrento HQS
Gamelus R
Everton VDL

Fast två av dom vet man ju inte hur de ger - men borde inte ge så stort tänker jag. Everton var superhäftig - dessutom linjeavlad på Heartbreaker kan inte bli annat än bra och ffa kvickt
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 065
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
77 267
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp