Hiss eller diss? Hästprylar, vad tycks?

En väggmonterad handdriven låter som en bra idé i ett större stall men som sagt den här prylen känns mest som om någon som aldrig petat på en benlinda försöker tjäna pengar på hästfolk helt utan kunskap om vad som är problematiskt. Om personen testat att rulla upp en linda så konstaterade h*n säkert att det tar tid för det gör ju det, första gången och andra men sen knäcker man ju koden snabbt som tusan.
Ja, absolut, som privatperson som hanterar fyra lindor någon gång i veckan så finns absolut inget behov! Och speciellt inte en variant där man inte kan styra lindan så den blir jämn och lika hårt upprullad genom hela.
 
Här är min furminator, köpt i en ridsportsbutik för elva år sedan.
IMG_5536.jpeg
 
Dissar magic brush. Alldeles för mjuk för att man ska få bort torkad lera lika snabbt som med vanlig piggborste.
Jag gillar verkligen dom. Den hårda/vanliga funkar jättebra på intorkad lera och soft-varianten tycker jag om att börja med när hästen är torr och o-lerig. Båda varianterna kan man dessutom använda baksidan på för att dra av päls när de fäller som värst. Ingen furminator men bra
 
Jag köpte en sån sträv svamp, Tiger's tongue, som jag hade läst mycket gott om. Men nja, jag förstår nog inte riktigt hypen över den. Den tar bort smutsen på ytan, men den lyfter ju inte upp smutsen som en borste gör. På sommarpäls funkar den helt OK, men på vinterpäls funkar den inte alls. Dessutom fastnar allt hår i den som klister. Så den får faktiskt en diss.
Jag älskar min svamp. Ersätter ffa piggborste/magic/hård borste för att ta bort smuts och lera. Mina som är lite kinkiga i pälsen uppskattar den på ben, öron och ansiktet mm framför hård borste. Använder den en del med vatten också, om de är dammiga på vissa ställen. Jag har inte problem med att det fastnar hår men så är mig rätt korthåriga året runt 😅
 
Näe? Det finns ju två varianter - en lite mjukare och en som är rejält hård.
Finns det två? Hade jag ingen aning om🤣
Jag har en, men nu undrar jag om jag har den mjuka eller den hårda..

Tycker den är rätt bra för att borsta bort torkad svett, annars används den inte så mkt. Min häst älskar sin vanliga piggborste.
 
Finns det två? Hade jag ingen aning om🤣
Jag har en, men nu undrar jag om jag har den mjuka eller den hårda..

Tycker den är rätt bra för att borsta bort torkad svett, annars används den inte så mkt. Min häst älskar sin vanliga piggborste.
På min soft så står det tryckt på den vid märket. Så det är bara att kolla om du är nyfiken :)
 
Finns det två? Hade jag ingen aning om🤣
Jag har en, men nu undrar jag om jag har den mjuka eller den hårda..

Tycker den är rätt bra för att borsta bort torkad svett, annars används den inte så mkt. Min häst älskar sin vanliga piggborste.
Yes! Det finns två. Jag har alltid haft den hårda men sist köpte jag fel variant av misstag. Nu använder jag även den mjuka mycket eftersom det är typ den enda borste min häst tycker om. 😅
 
Tycker du inte den är jobbig vid fällning? Tycker min blir full av päls och då tappar den ju all effekt. Piggborsten blir också full av päls men där tycker jag det är lättare att få bort pälsen iom inte lika tät.
Inga problem att få bort pälsen som fastnar! Banka den lite i golvet med piggsidan nedåt bara. Då kommer pälsen upp och är jättelätt att plocka bort. :)
 
Tycker du inte den är jobbig vid fällning? Tycker min blir full av päls och då tappar den ju all effekt. Piggborsten blir också full av päls men där tycker jag det är lättare att få bort pälsen iom inte lika tät.
Nä, tycker inte det är svårt att ta bort pälsen! Har islandshästar och de fäller ju typ februari - juni... :D
 
Tycker du inte den är jobbig vid fällning? Tycker min blir full av päls och då tappar den ju all effekt. Piggborsten blir också full av päls men där tycker jag det är lättare att få bort pälsen iom inte lika tät.
Jag kör med magic brush + gummiskrapa när det är fällningstider. Gnuggar magic brushen mot gummiskrapan några gånger och då lossnar all päls :)
 
Jag har en liten hård tvättborste jag hittade på typ dollarstore som jag använder att borsta man och lera med.

Hur bra som helst och med smalt handtag så den ligger bra i handen
 
Nä, tycker inte det är svårt att ta bort pälsen! Har islandshästar och de fäller ju typ februari - juni... :D

Jag kör med magic brush + gummiskrapa när det är fällningstider. Gnuggar magic brushen mot gummiskrapan några gånger och då lossnar all päls :)
Hmm. Jag tycker pälsen liksom vävs in mellan de täta piggarna och sen vägrar komma ut😅
Blir så fullt med päls att den inte ens funkar, efter bara några få borstdrag.
 
Hmm. Jag tycker pälsen liksom vävs in mellan de täta piggarna och sen vägrar komma ut😅
Blir så fullt med päls att den inte ens funkar, efter bara några få borstdrag.
Slå borsten mot golvet/väggen och sen dra bort med fingrarna! :) Men det kanske är lättare med islandspäls? Längre hårstrån, tänker jag...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 450
Senast: manda
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 100
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 252
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 530
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp