Bukefalos 28 år!

Hjälp, 10 g smprp

mariax

Trådstartare
Hej! Skulle behöva lite hjälp

Fick just analysen på stallets hö, 8 MJ och 10 g smbrp per kg. Och jag har inte möjlighet att använda eget hö. Hästen jag har är ett halvblod ca 500 kg som rids sparsamt. Hur ska jag ens komma i närheten av en kvot på 6?? Några tips på hur jag ska göra?
 
Finns det mer foder som du "måste" använda i stallet eller kan du ha eget annat foder?
Räkna i så fall på att byta ut en del av höet mot lusern och kraftfoder med högt proteininnehåll. tills du får rätt kvot.
 
Tack för svar :-)
Nä jag kan välja hur mkt hö jag vill köpa, det ingår inte i hyran så det är ju bra. Kollade på krafft muskel o lucern, om jag ger 7 kg hö och ett kg lucern + 0.6 kg muskel går det få ihop tror jag. Men det blir ju dyrt som sjutton
 
Har du tillgång till halm? Byt ut ett kilo hö mot 1 kg halm och 0,5 kg lusern så balanserar det upp. Jag har haft ett år med 7gSRP i grovfodret, i efterhand hade jag tjänat på att bränna upp skiten och köpa nytt.
 
Han står på halm men äter den inte tyvärr. Men visst måste man väl dela upp 0,6 kg muskel o ett kg lucern på flera mål? Stallägaren vill att jag ska ge allt själv på kvällen.
 
Muskel kan jag inte så mycket eftersom jag aldrig använt det själv, men 0,6 kg kraftfoder är ju ingen stor mängd för ett mål till en stor häst.
Lusern är som hö så det kan man ge på samma sätt och även i fri tillgång om det skulle behövas. Så även om det blir lusern i pelletsform som du använder så är det att räkna som hö när du ska fodra med det.
 
Det fodras bara med hö och havre vid de fodringar som jag inte ger själv. Men köper de in skithö får de skylla sig själv ska jag hävda.
 
Jag hade satsat på potatisprotein eller soja istället för muskel. Det blir betydligt mycket billigare. Om du väljer potatisprotein så behöver det blandas med något eftersom det är som ett pulver men om du ändå har tänkt ge lucern så går det bra att blanda med det. Jag hade inte gett så mycket protein i en giva utan det bör delas upp iallafall i två givor.
 
Men om du ställer fram en färdig hink till morgonen kan det väl inte vara så jobbigt att lösa. Det lär ju vara fler i stallet som behöver rejäla tillskott.
 
Du måste dela upp kraftfodret på flera givor. Tror inte att hästens tunntarm fixar att spjälka och ta upp så mycket koncentrerat protein på en gång, det kommer att hamna i blindtarmen och tjocktarmen och orsaka problem. Det måste ju bli samma problem för alla i stallet som använder det höet, finns ingen häst som klarar att äta det där höet en hel vinter utan enorma mängder proteintillskott för att inte falla ur totalt.
Såg att du inte kunde använda eget hö och det var ju synd. Byt ut så mycket som möjligt mot lucern som ju också är grovfoder. Om du gör i ordning morgon- och kvällsmål och ställer fram så kan det väl inte vara så svårt att ge hästen det tillsammans med frukosten, stallägaren måste väl ändå ge morgonhö.
 
Senast ändrad:
TinyWiny: Aha smart ☺ Var köper man potatisprotein?
Madick: Ja så får det ju bara bli :)

Det finns att köpa på de flesta ställena som säljer foder men ibland har de inte hemma utan man får beställa hem. Det kan också finnas på grisfodersidan om du inte hittar den på hästsidan.
 
Tack för svar :-)
Nä jag kan välja hur mkt hö jag vill köpa, det ingår inte i hyran så det är ju bra. Kollade på krafft muskel o lucern, om jag ger 7 kg hö och ett kg lucern + 0.6 kg muskel går det få ihop tror jag. Men det blir ju dyrt som sjutton
Rent spontant känns 8 kg grovfoder väldigt lite till 500 kg häst, om den inte är extremt lättfödd? :)

Jag hade nog gett lusernhack för att få max ättid eftersom den inte får så mycket hö, och sen komplettera med potatisprotein.
 
Gör om analysen? Jag fattar inte hur det kan vara så låg proteinhalt, faktiskt. Inte ens det tröskhö vi använde förr hade så lågt protinvärde, på långa vägar.
 
Dåligt höår i år? Höet vi hade bokat låg på 17 men jag tror stallägaren letar annat. Vilket ts stallägare också borde göra om det är möjligt, ts kan ju inte vara den enda i stallet som får problem?
 
Gör om analysen? Jag fattar inte hur det kan vara så låg proteinhalt, faktiskt. Inte ens det tröskhö vi använde förr hade så lågt protinvärde, på långa vägar.
Det året jag hade 7gSRP hade min kompis också köpt av det och gjorde egen analys, den hamnade på 12gSRP. Det är ju i stort sett inget. Helt utblommat och för sent taget.
 
Det tröskhö vi tog reda på var timotej, tröskat i augusti. Det låt på runt 25 smbrp. Och då var inte de späda skotten med, eftersom man med tröskan tar betydligt högre stubb.
 
Det tröskhö vi tog reda på var timotej, tröskat i augusti. Det låt på runt 25 smbrp. Och då var inte de späda skotten med, eftersom man med tröskan tar betydligt högre stubb.

Låter ju himla märkligt. Hade planer på att köpa av en bonde men det högsta han haft på typ 6 partier är 19 (!). Tidigare år har värdena legat bra för mig med lättfödd ponny. Vilken jävla miss liksom. Hoppas på andraskörden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 647
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
16
· Visningar
1 776
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 979
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Har en häst som är JÄTTESVÅR att få upp i hull och undrar vad det kan bero på? Jag har gett honom 500% mer protein än optimalområdet och...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 963
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp