HJÄLP! ang mag/tarm sjukdom

E

Eeyore

Oki det skall tydligen finnas någon slags tarm el matsmältnings organs sjukdom som förhindrar att hästen få i sig den näringen den behöver och därmed tappar bla hull...

Jag är i akut behov av ett ev namn på denna sjukdom

tpf!
~Emma
 
Nej jag läste upp lite på det och det var det ej... han har gått med det utan att vi eg sett det uatn det upptäcktes först idag vid vet koll eftersom han fått ont i ryggen o därefter blivit halt på bakbenen... Han har haft dåligt hull och vi har försökt motverka det hela men han har fortfarande varit pigg o så...

Kram
~Emma
 
Är han alltid ordentligt avmaskad?
Annars kan det ju vara en slags cirkulationsstörning till bakbenen via krösroten (ombesörjer blodcirkulationen), som fått skador av styngflugelarver!
 
Jupp det är det som é det läskiga han é reg. avmaskad och vaccinerad o så och det är tydligen pga att han tappat hullet och inte fått stöd från magen eller buken som han fått problem med ryggen (att den inte fått tillräckligt med stöd) och därefter benen (pga ryggont). Jag står helt i mörkret när det gäller detta. Jag va inte med hos vetrinären o har inte kunnat fått namnet från ägaren på sjukdommen än... och mkt tveksammt om han har lagt det på minnet det är därför jag febrilt söker efter vad det kan vara.
 
Kan du inte försöka få reda på vilken veterinär det var som undersökte hästen då, så att du får veta vad det är??

Tyvärr har jag ingen aning!!!!
 
Hej!

Kontaktade hans ägare igår ang det hela (han är på fastlandet och det är därför jag inte kunnat få tag på honom) och han sa att hältan berodde på ryggfelet men det i magen va typ levern som hade slutat att fungera som den skulle och att detta tydligen var ganska vanligt hos äldre hästar.

~Emma

:love:JEX :love:
 
Jag tycker inte du har fått ett tillräckligt svar om man bara talat om för dig att "levern slutat fungera", du skulle inte ha ngn häst kvar om det var så...
Skulle vara kul att få höra vad det är ifall det verkligen är en leversjukdom!
 
Kan det vara *leverkoller*???

Saxat från 'Håll hästen frisk' 3:e upplagan 1985:
*Levern är kroppens största körtel och ett viktigt organ för avgiftningen. Giftiga ämnen som tillförs eller bildas i tarmen sugs upp och kommer via blodet till levern.. blabla...senare i texten:Andra funktioner hos levern är att den spelar stor roll för kolhydrat- och fettomsättningen i kroppen. Äggviteämnen tas också om hand och byggs om eller omvandlas till kolhydrater. I levern bildas många för kroppen viktiga substanser, t.ex gallsyror, som möjliggör uppsugningen av fett från tarmen.

Namnet leverkoller används ibland och det beskriver sjukdomens väsen. Olika stadier kan förekomma.
Man talar om leverkoller när det samtidigt föreligger symtom från hjärna och ryggmärg, hästen är slö och stöder huvudet mot något föremål, den går ibland runt i cirklar... senare i texten: I tidigt skede kan man få ett tillfrisknande genom att rätta till foderstaten och ge understödjande behandling.

Sjukdomar i levern yttrar sig ofta som gulsot. Därmed menas gulfärgning av slemhinnor och ses bäst i ögon, munhåla och slida...blablabla*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
21 213
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 584
Senast: skuggi
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 699
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan hej.. satt och skrev ett avtal precis.. har haft min häst på annons så nu är det en tjej som ska ha honom på prov nån månad. låter detta...
Svar
6
· Visningar
1 086
Senast: ZOFUS
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp