Bukefalos 28 år!

hjälp angående kattmamma som flyttar kattungarna...

J

jesse

Tips och råd emottages tacksamt:) Har två kattmammor som fårr kattungar (3 st var) med en veckas mellanrum. Ena kullen är 2 veckor, andra kullen 1 vecka. Mamman till den äldsta kullen ska promt ha sina kattungar i sitt katthus-ett liten mörk låda 1 meter uppe i luften med bara ett litet runt hål att gå in i.

Jag vill inte att kattungarna ska vara i den lilla mörka lådan nu då de öppnat ögonen-är rädd att de ska bli underutvecklade och typ blinda:confused: så jag har bäddat en fin liten mer öppen låda bredvid katthuset så de får lite ljus och kan kräla ut osv. Kattmamman gillar inte alls det utan bär ju såklart upp dem i katthuset så nu har jag stängt ingången till det så att kattungarna "tvingas" vara i det nya huset.

Problemet är då att den andra kattmamman hämtar den första kattmammans små bebisar och tar dem till sin låda för att de piper. Så det är ett himla bärande här på de små...

Hur ska man få kattmamma 1 att acceptera sitt nya boende? Och hur ska jag få kattmamma 2 att acceptera att hon bara är mamma till sina 3 bebisar och inte till de andra 3? Ibland kan kattmamma 2 har 5 bebisar hos sig och kattmamma 1 bara en men hon verkar inte bry sig att 2 st saknas typ?? Bägge är förstakulls mammor!
 
Sv: hjälp angående kattmamma som flyttar kattungarna...

kan du inte skruva isär katträdet och ställa "huset" kattmamma ett vill vara i direkt pa golvet, sa far hon vara där men ungarna kan även klättra ut? jag vet dock inget om ifall mörker är skadligt för kattungar när de är sma.. men det kommer ju in ljus i de där ladorna pa katträden, är ju inte helt kolmörkt.. hmm
 
Sv: hjälp angående kattmamma som flyttar kattungarna...

Det går inte att skruva isär från "stammen" .Skulle kanske kunna såga isär det men det är ju så mörkt och trångt där inne så jag tror inte det är så hälsosamt:confused:
 
Sv: hjälp angående kattmamma som flyttar kattungarna...

Jag vet inte om jag riktigt begrep problematiken men varför inte lägga ALLA kattungar i den lya som föredras. Så slipper någon unge bli liggandes och pipa ensam.

Eftersom det är så kort tid mellan ungarna så är det ypperligt att de kan vara tillsammans. Om mammorna är goda kamrater så hjälper de varandra och det är ju bara bra.

Fick själv 8 st ungar i veckan. Mina kattor är systrar och passade på att föda samma natt! De valde att föda i på samma plats så jag har ingen aning om vems som är vems. Men det spelar ingen roll för mammorna hjälps åt, när den ena går ut eller äter så passar och diar den andra ungarna. Och vice versa.

//Waern
 
Sv: hjälp angående kattmamma som flyttar kattungarna...

Kattmammor flyttar sina ungar för att de ej är nöjd med de boet du bestämt. Hon verkar vilja ha de mörkt och trångt,, låt henne få de. kattungarnas syn blir ej underutvecklade och blinda för att hon vill ha dem mörkt. Men däremot ska man vara aktsam med starka sken som tex kamerablixt för att nyöppnade ögonen ä känslig för de.

Min kattmamma flyttade sina kattungar tills jag gav upp.. Hon ville flytta dem högst upp i klösträdet i ett trekantigt bo. när ja bommat för dom bar hon dom till ett annat ställe. Till slut gav jag upp och hon fick visa vars hon ville ha dem. Hon hade öppnat översta byrålådan och ville ha sina kattungar där, trångt och skyddat. Då var hon nöjd och diade kattungarna som hon skulle vilket inte hon haft tid till det förut för att hon stressade runt och letade nya platser.
Hon fick ha dem där i ca 2v sedan jämkade vi, hundbur i stål iklädd i mjukt underrede och sidor + tak var de ja fick igenom med hon ville ha den på en utbäddad soffa.. sen efter ett tag till så flyttade vi buren till golvet och de gick hur bra som helst.. dom var 6 i den kullen:)
 
Sv: hjälp angående kattmamma som flyttar kattungarna...

Ok jag hade fått för mig att katterna kunde bli typ blinda ifall de levde i mörker hela tiden men det hade jag nog fått om bakfoten:confused::) och ja det är relativt goda vänner så de kanske kan vara tillsammans då och fostra sina barn tillsammans:)
 
Sv: hjälp angående kattmamma som flyttar kattungarna...

ta ut trädet, så finns det inte tillgängligt ;)
 
Sv: hjälp angående kattmamma som flyttar kattungarna...

Låt du mammorna sköta det själv. De vet säkert vad de gör. Att försöka tvinga en hona till en viss plats skapar stress för henne. Våra katter har också "dagisverksamhet". De tar hand om de ungar som kommer till dem och bryr sig inte vem som vill ha omsorg.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Som rubriken säger så har vår kattmamma som för ca 3 veckor sedan gött en kull på 3 små söta, under natten flyttat ut alla ungar...
Svar
13
· Visningar
2 520
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 797
Senast: Emine
·
Hundavel & Ras Jag har ju haft en rätt jobbig höst vinter med årets sista kull som blev chockartat stor. (11 på en liten Amristik) 6 var över 100 gram...
33 34 35
Svar
684
· Visningar
31 560
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Då det inte blev någon valp till mig i den tänka kullen fick jag i stället köpa en 18-månaders-tik från uppfödaren. Hade redan innan...
Svar
12
· Visningar
2 398
Senast: Silver Girl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp