Rädda svaga valpar?

fött upp ”många certifierade vårdhundar”.

Det borde stå "haft turen att ha haft ett par valpköpare som utbildat sina hundar till certifierade vårdhundar".

Det är inte ledar- eller tjänstehundar hundar vi pratar om.
 
Då tolkar vi osäkerhet olika. Enligt mig har alla däggdjur osäkerhet utom möjligtvis psykopater. Det är en biologisk funktion för att djuret inte ska kasta sig utför en klippa. Osäkerhet kan också uppkomma om man vill vara till lags och inte förstår tex för att människan är ny för en.

Att rädslor är arvbara vet jag, men det är inte alls samma sak som naturlig osäkerhet.

Fast det behöver man väl inte tävla för att veta? Det är väl bara att gå på parkeringen på kvantum en lönehelg?

Ok, men meriterad då. Det är nog ett ord som känns fel. Att säga att vi åkte på några tävlingar i rallylydnad låter mycket mer tillgängligt än att säga att hunden är meriterad i klass x

För att jag bränt ut mig på träning. Mina hundar kan det de behöver; bra; men inget mer. Inkallning sitter till 100% men de kan inte sitt.

Rallylydnad tränar jag lite ibland med min kompis hundar som medhjälpare.
Att inte hoppa ner för ett stup kan väl knappast kallas för osäkerhet. Snarare sunt förnuft. Jag hoppar inte därför att jag vet att jag kommer att skada mig.
 
Men ogenomtänkta köp när man väntar 2 år på en labradoodle leretar cockerpoo intensivt i 6 månader och kanske köper sin tredje av typen? Det håller inte.

Som alltid med djur är det bra att kunna bolla problem. Det finns ju gott om forum och nätverk.

Nyss tyckte du ju att det var rimligt att personer som var otåliga kunde köpa sig förbi köer? Och att det på något vis var renrasuppfödares fel att folk som inte ville vänta på en seriöst uppfödd valp köpte smuggelhund?
6 månader för att hitta lämplig hund är verkligen inte särskilt länge.

Det som är ogenomtänkt är att köpa en valp utan tillräcklig kunskap.
Den bristen på kunskap kan bero på att uppfödaren parat hundar där tillräcklig utvärdering saknas. Detta är vanligt vid blandrasavel.
Det kan också bero på att uppfödaren struntat i att hundarna inte är lämpliga att gå i avel, inte alls eller i den kombination som gjorts, och att valpköparen inte själv kan förstå det utifrån den info som finns. När det gäller resultat av utvärdering förekommer detta både hos renras och blandras, men hos blandras är det också mycket vanligt med olämpliga kombinationer av raser.
Slutligen kan bristen på kunskap naturligtvis också handla om att personen som köper en valp inte passar som ägare till just denna rasen/blandrasen, eller i värsta fall inte borde ha hund överhuvudtaget.

Jag är övertygad om att många här inte skulle bry sig särskilt mycket över en blandraskull som uppfyllde samma krav som en seriöst uppfödd renraskull. Jag har personligen större problem med att folk köper collievalpar från en kullar med bedrövligt lågt mentalindex än vad jag har med att någon köper en blandras som sällskapshund(mer eller mindre aktiv) om föräldrarna är av lämplig ras för detta, gjort för raserna relevanta hälsotester, genomfört BPH med vettigt resultat och där även föräldrarnas syskon och eventuella tidigare avkommor är utvärderade. Saken är dock att den typen av blandraskullar lyser med sin frånvaro.
 
Jag är övertygad om att många här inte skulle bry sig särskilt mycket över en blandraskull som uppfyllde samma krav som en seriöst uppfödd renraskull. Jag har personligen större problem med att folk köper collievalpar från en kullar med bedrövligt lågt mentalindex än vad jag har med att någon köper en blandras som sällskapshund(mer eller mindre aktiv) om föräldrarna är av lämplig ras för detta, gjort för raserna relevanta hälsotester, genomfört BPH med vettigt resultat och där även föräldrarnas syskon och eventuella tidigare avkommor är utvärderade. Saken är dock att den typen av blandraskullar lyser med sin frånvaro.
Helt enig! Hade det funnits register i stil med hunddata/avelsdata för blandraser, med lika mycket och lättillgänglig info, då hade jag inte brytt mig ett dugg om ifall folk tittade på blandras eller renras, för då hade det varit möjligt att göra genomtänkt köp från seriös uppfödare oavsett.
 
Nyss tyckte du ju att det var rimligt att personer som var otåliga kunde köpa sig förbi köer? Och att det på något vis var renrasuppfödares fel att folk som inte ville vänta på en seriöst uppfödd valp köpte smuggelhund?
6 månader för att hitta lämplig hund är verkligen inte särskilt länge.

Det som är ogenomtänkt är att köpa en valp utan tillräcklig kunskap.
Den bristen på kunskap kan bero på att uppfödaren parat hundar där tillräcklig utvärdering saknas. Detta är vanligt vid blandrasavel.
Det kan också bero på att uppfödaren struntat i att hundarna inte är lämpliga att gå i avel, inte alls eller i den kombination som gjorts, och att valpköparen inte själv kan förstå det utifrån den info som finns. När det gäller resultat av utvärdering förekommer detta både hos renras och blandras, men hos blandras är det också mycket vanligt med olämpliga kombinationer av raser.
Slutligen kan bristen på kunskap naturligtvis också handla om att personen som köper en valp inte passar som ägare till just denna rasen/blandrasen, eller i värsta fall inte borde ha hund överhuvudtaget.

Jag är övertygad om att många här inte skulle bry sig särskilt mycket över en blandraskull som uppfyllde samma krav som en seriöst uppfödd renraskull. Jag har personligen större problem med att folk köper collievalpar från en kullar med bedrövligt lågt mentalindex än vad jag har med att någon köper en blandras som sällskapshund(mer eller mindre aktiv) om föräldrarna är av lämplig ras för detta, gjort för raserna relevanta hälsotester, genomfört BPH med vettigt resultat och där även föräldrarnas syskon och eventuella tidigare avkommor är utvärderade. Saken är dock att den typen av blandraskullar lyser med sin frånvaro.
Ja, alltså med tanke på hur många av oss som är för inkorsning i renraser så vore det ju hycklande att ha ett problem med noga genomtänkt blandrasavel, men som du säger - det är fan inte ofta man ser det.
 
Ja, alltså med tanke på hur många av oss som är för inkorsning i renraser så vore det ju hycklande att ha ett problem med noga genomtänkt blandrasavel, men som du säger - det är fan inte ofta man ser det.

Nej, och det är ju dessutom där problemet ligger. Jag hade inte haft några bekymmer med blandrasavel om meriter och tester fanns att tillgå och att blandningen i sig inte är helt uppåt väggarna. Men det ser ju som sagt inte ut så, därav problematiken med blandras.
 
Är det den i Skåne?
Känns mer som en svensk version av en valpfabrik än någonting annat.

"Våra hundar har inga sjukdomar".
Dra den om påskharen. Hört om mutationer? Tyvärr går det inte att som uppfödare få 100 % friska hundar år ut och år in. Naturen är icke sådan.

Fast ju mindre man vet desto mer tror man att man vet.

Kenneln där priset på valp är beroende av färg. De röda är dyrast och kan alltså kosta över 50 000. Om färgen spelade roll för lämpligheten som vård/assistenthund hade jag förstått detta men jag är rätt övertygad om att så inte är fallet…
 
Jag läste lite på en kennels hemsida som sa sig ha fött upp ”många certifierade vårdhundar”. Kanske stämmer. Men att de i samma mening skrev att de fött upp många framgångsrika hundar inom spår, sök, och agility utan att på hemsidan presentera ett enda tävlingsresultat får mig att tvivla. Men vad vet jag. Men det var bland det dravligaste jag läst på länge.

De kanske egentligen är jätteseriösa, men hemsidan framställde de som allt annat än det…

Folk har tidigare nämnt saker som är viktiga för dem när de letar valp, här är en som höjer en varningsflagg för mig.

Uppfödare som har en hemsida där allt bara är positivt, där de beskriver hur bra deras hundar och deras uppfödning är brukar alltid få mig att kolla extra noga på Avelsdata och andra ställen(och vanligtvis finns inget där som stödjer allt självberöm). Detsamma gäller hemsidor där uppfödare presenterar statistik och resultat för varje kull men det bara står om bra resultat och inte går att hitta något negativt, t ex sjukdomar, skotträdsla på MH el dyl.
 
Är det den i Skåne?
Känns mer som en svensk version av en valpfabrik än någonting annat.

"Våra hundar har inga sjukdomar".
Dra den om påskharen. Hört om mutationer? Tyvärr går det inte att som uppfödare få 100 % friska hundar år ut och år in. Naturen är icke sådan.

Fast ju mindre man vet desto mer tror man att man vet.

Ja valpfabrik verkar det vara minst sagt.

Enligt vad de själva skriver på hemsidan har de bara en hund boende hos sig. Ändå jobbar ägaren heltid med kenneln och har tre anställda som arbetar på kenneln. Säger ju en del om ”omsättningen” på avelshundarna (fodervärdshundar enligt extremt detaljerat avtal) och antalet kullar per år.

Men när alla hundar är perfekta så… ;)
 
Jag läste lite på en kennels hemsida som sa sig ha fött upp ”många certifierade vårdhundar”. Kanske stämmer. Men att de i samma mening skrev att de fött upp många framgångsrika hundar inom spår, sök, och agility utan att på hemsidan presentera ett enda tävlingsresultat får mig att tvivla. Men vad vet jag. Men det var bland det dravligaste jag läst på länge.

De kanske egentligen är jätteseriösa, men hemsidan framställde de som allt annat än det…

Men själva grejen är att folk vill ha professionella sällskapshundar
 
Ja valpfabrik verkar det vara minst sagt.

Enligt vad de själva skriver på hemsidan har de bara en hund boende hos sig. Ändå jobbar ägaren heltid med kenneln och har tre anställda som arbetar på kenneln. Säger ju en del om ”omsättningen” på avelshundarna (fodervärdshundar enligt extremt detaljerat avtal) och antalet kullar per år.

Men när alla hundar är perfekta så… ;)
Det är 2 olika
 
Är det den i Skåne?
Känns mer som en svensk version av en valpfabrik än någonting annat.

"Våra hundar har inga sjukdomar".
Dra den om påskharen. Hört om mutationer? Tyvärr går det inte att som uppfödare få 100 % friska hundar år ut och år in. Naturen är icke sådan.

Fast ju mindre man vet desto mer tror man att man vet.
Det är därifrån grannen köpte sin som visade sig vara döv...
 
Ja, alltså med tanke på hur många av oss som är för inkorsning i renraser så vore det ju hycklande att ha ett problem med noga genomtänkt blandrasavel, men som du säger - det är fan inte ofta man ser det.

Ja men exakt! Jag är för både inmönstring och inkorsning.

Och principiellt är jag inte heller emot att någon försöker skapa en ny ras om det finns ett tydligt syfte och mål, noggrann utvärdering osv. Men detta händer ju i regel aldrig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 674
Senast: anna_panna
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 885
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Är det normalt att en valp är rädd? Har en valp på 5 månader som är extremt rädd och lättstressad. Vallhundsras som är känd för sitt...
Svar
18
· Visningar
2 718
Senast: Xomymy
·
Hundträning Jag har en 13 veckors valp som blir rädd/ osäker när folk vill hälsa. Så fort någon visar intresse för att hälsa så börjar hon skälla...
Svar
11
· Visningar
1 758
Senast: Heddiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp