Hjälp att hitta passande ridstil

D

diny

Hej!

Tänkte höra om någon hade några förslag på ridstilar. Har sedan i höstas ridigt islänningar och rasen är underbar men då jag ofta har väldigt ont i handlederna så är det jobbigt med allt samlande. Så när jag rider ut så har jag i princip bara långa tyglar men jag vet att flera inte tycker om det för att de anser att hästarna tappar hållningen och arbetar sämre i tölten (men det är ju både ridskolehästarnas och min avkopplings dag ;) ). Som tur är så är det Ok för ägaren av hästarna.

Jag gillar att rida dressyr och hoppa men pga av smärtan och stelheten (har fibromyalgi) så blir det mest lugna skogturer. Har tänkt skaffa en egen häst och vill före det blir "hyffsat bra" på en passande ridstil. Så jag vill hitta något där man rider mjukt och avslappnat.

Fått tipset på centrerad ridning? Har någon testat det eller har tips på något annat?

Funderar på att gå en kurs för Jaana Heinola (http://jaana.just.nu/) då jag även vill lära mig mer horsemanship och hennes sätt att rida verkade lovande. Dock skulle jag nog vilja få in lite "vanlig" dressyr men det är det nog inga problem att använda sig av det man fått lära sig där
 
Sv: Hjälp att hitta passande ridstil

Jag bytte ut den vanliga tävlingsdressyren mot Akademisk dressyr pga mina skador och medföljande värk. (finns lite mer info här: www.stalln.se )
Det funkar för mig jättebra. Jag rider enligt devisen att tyglar och skänklar är bestraffning, och används endast om hästen negligerar sitshjälper. Samlar hästen gör jag också med sitsen. Detsamma med framåtdrivning. Jag har aldrig något stöd i tyglarna, utan bara kontakt. Den här mjuka ridningen passar mig.
Jag rider inte renlärigt Akademiskt, utan har influenser från Centrerad ridning, tysk dressyr och klassisk dressyr.
Plocka det som funkar för dig och din häst! Man behöver inte bara låsa sig vid en ridstil. Se bara till att en hjälp alltid betyder samma sak. Så du inte förvirrar hästen.
Bra ridning är bra ridning oavsett om den heter klassisk dressyr, Akademisk, Centrerad mm.
Se bara till att hitta en bra tränare som lyssnar på dig. Ibland kan kanske tränaren vara tvungen att hitta på andra övningar än vanligt för att din kropp behöver det. Hitta en tränare som är bra på människor också, inte bara hästar. Svårt! Men de finns!
 
Sv: Hjälp att hitta passande ridstil

jag förtsår vad du menar,men tänkt inet ridstil,utan tänk problemlösning

centrerad ridning kommer du bara ha enbart nytta av,oavset vad du än ridero går,o står)liksom feldenkrais och alexander samt pilates..därefter får du rpova dig fram till vad som passar dig o tänka okonventionellt och kreativt

kan meddela tat styrka är inte allt

styrka kan vara ett handikapp också,speciellt ihop med hästar

Thina
 
Sv: Hjälp att hitta passande ridstil

Western ;)

Mjuka gångarter om du rider en Quarter. Minimalt eller inget stöd i tygeln om hästen är färdigutbildad.

Surfa runt lite så ser du att man rider dressyr även på westernhästarna.
 
Sv: Hjälp att hitta passande ridstil

Hej! tycker att du ska försöka dig på Centrerad ridning/Akademisk ridning.
 
Sv: Hjälp att hitta passande ridstil

Prova dej fram.....
Du kanske får en aha upplevelse när du kommer på vad som passar dej........finns ju mycket att välja på!!!!

Hoppas du hittar det du söker & som passar dej!!! Lycka till!!
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 084
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 911
Senast: shia
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 758
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 745
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp