Bukefalos 28 år!

Hjälp en "nybörjare" med hingstval...

Quinny

Trådstartare
...till ett sto, Bellini-Napoleon.
Stoet är 12 år, har aldrig haft föl innan, hoppar helt okej, har fina gångarter med extra plus för galoppen som är väldigt reglerbar.
Hon har gått fälttävlan samt LA dressyr, MSV på träning. Man kan väl säga att stoets storlek.

Hon har fått en skada som gör att hon ej är ridbar längre och ska därför få chansen som fölmärr. (Skadan är ej ärftlig!)

Vi är ute efter en sk "multitalang", förbättra/behålla stoets gångarter samt förbättra hoppningen, vilket för oss osökt till valet av hingst - hopphingst.
Vi vill ha en stor avkomma (stoet är ca 165 och avkomman vill vi ha större än detta). Anledningen till att vi vill byta spår på stoet från dressyren är för stoet har (enligt kunniga människor) ett för kort lårben för att själv kunna (om hon varit frisk) alt. ge avkomman en bra dressyrkarriär, men ändå så pass bra steg att det är värt att avla på.

Hingstar vi har tittat på är ofantligt många.... Då ägaren till hästen är dressyrintresserad och jag är totalt avels-okunnig så är det svååååårt!!

Vi har en "lista" över vad vi tycker är intressanta hingstar, men tänker inte skriva ut ngn här för att Ni avelskunniga ska kunna spåna hej vilt!

Vad tycker Ni skulle vara "spännande" och attraktivt att betäcka med? tänk gärna långt utanför ramarna
Plånboken är inget hinder....
Däremot kan det ej vara fryst samt ägaren vill inte ha en skimmel.

Come on!! :bump:
 
Sv: Hjälp en "nybörjare" med hingstval...

Grafenstolz hade väl passat bra om ni vill ha en multitalang.
 
Sv: Hjälp en "nybörjare" med hingstval...

Ny godkände Cohiba en hopphingst som rör sig bra eller JJ RayBan. Som visserligen är dressyrhingst i Sverige men gick som multitalang med dragning åt hoppning på sitt tyska prov.
 
Sv: Hjälp en "nybörjare" med hingstval...

Grafenstolz står just nu högst på min lista och JJ RayBan står på ägarens lista!

Skulle en avkomma med någon av ovanstående hingstar vara en attrakiv stam på pappret?
 
Sv: Hjälp en "nybörjare" med hingstval...

Tror i så fall att det skulle vara den efter JJ RayBan. Svenska stammar står inte så högt i kurs hos köpare idag mer än vissa blodslinjer. Bellini och Napoleno är ju i de flestas ögon dressyrhingstar och om man blandar in för mycket hopp eller i Grafenstolz fall fälttävlan blir det svårare att sälja. Speciellt inte om inte stoet själv har framstående placeringar.
Dessutom har jag en känsla av att Grafenstolz kanske inte lämnar så stora avkommor. Av de få jag sett (två stycken) som då dessutom haft stora mödrar har de bara hamnat runt samma storlek som stoet har själv i det här fallet.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 530
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 820
Senast: Mia_R
·
Avel Vi har ett äldre sto som gett väldigt fina avkommor. Vi har sagt att stoet inte ska betäckas fler gånger med tanke på ålder. Efter...
Svar
1
· Visningar
1 058
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 204
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp