Bukefalos 28 år!

HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

DarkInNight

Trådstartare
skulle ta och städa till fåglarna, så ser jag att ena fågelskrället byggt bo nere på golvet *fan* (vill inte ha fler fåglar...). Bara att ta bort täckte jag, men så ser jag en liten liten unge :crazy: , så tittar jag mer och det ligger en till liten liten en ca 1 dm från "boet" (som inte ens ser ut som ett bo eftersom jag tagit bort allt som de kan bygga bo med eftersom jag inte vill ha fler fåglar...). Rör sig knappt, är säkert nerkyld. Hur ska jag flytta den?? Den måste ju till mammans värme för att kunna överleva. Men jag har läst ngnstans att man inte ska röra djurs unga för att de då isf får min lukt och honan vill ej ha den!. Kan jag försöka flytta på den med en sked eller ngt?? :confused:

Hjälp! Jag vill inte att den dör. Då känns det som mitt fel eftersom jag inte gett henne tillräckligt med bomaterial för att kunna bygga ett bättre bo :cry:
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

ringde mamma för att bolla ideer...
vi kom fram till att det inte borde vara ngn fara att flytta ungen.. Så jag hämtade en tesked, lyckades få i den lilla i skeden och lade den i "boet" med sitt syskon och ägget som ännu var ägg.

En stund senare så låg mamma fink och ruvade :love:
Nu är det bara att hålla tummarna att den lilla överlever. Och jag hoppas verkligen både den och den andra blir friska fåglar, för jag har inte stödutfodrat mamman eftersom jag inte hade tänkt mig fler ungar... *samvete*
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

smtt.jpg


smttinhgar.jpg


lillavitmamma.jpg


lillavitruvar.jpg



Undrar hur gamla de är :confused:
Ville inte ta fler kort och störa ännu mer. Kanske kan göra det lite senare när allt lugnat ner sig.
De andra finkarna är väldigt intresserade, kan de skada de små? Borde jag flytta på mammafink och boet? GÅR DET? Just nu har hon fullt upp med att vakta sina små mot de andra, kör iväg de andra fåglarna så fort hon kan. Hade varit MKT bättre om hon kunnat bygga ett redigt bo i deras träd ist, mer naturligt. Men hon är envis som en liten gnu, hon älskar att bygga bon och få bäbisar. Har varit ensam mamma förr, har ingen partner, tyvärr.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

De ser ut att vara några dagar gamla. Lägg in mer bomaterial, så kan föräldrarna göra ett ordentligt bo åt dem, ser lite vanskligt ut att de ligger på plasten. Flytta ungarna skulle jag däremot inte göra.

Hur menar du att honan inte har någon partner, det måste hon ju ha? Hur kunde det annars bli ungar?

Stödutfodringen behövs när ungarna är kläckta, i ägget behöver de ju ingen näring. Så börja ge dem uppmatningsfode nu på en gång, så är det nog ingen fara.

Sen, zebrafinkar är bosovare, så det är rätt elakt mot dem att inte låta dem ha något bo. Vill du inte ha ungar så ta bort äggen istället. Se till att fåglarna har äggskal att äta bara, så att de inte få kalkbrist av äggläggandet.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Det är bara en förälder -som sköter ungarna-, den vita honan. Och nej, hon har ingen egen partner, men hon måste ha fått sig ett nyp av de andra hanarna. Men hanarna har "egna" honor. Hon har ingen "egen" hane. Hänger du med? :)

Då ska jag börja stödutfodra dem på en gång. Äggskal har de alltid.

jag vet att de sover i bon, men jag vill inte ta bort handratals ägg varje månad. För mig skulle det faktiskt kännas värre att ta bort deras ägg -som de faktiskt har lagt av en anledning, de vill ha fågelungar.
Tänker på den stress det måste innebära att bli av med sina ägg gång på gång.
Det är ju en stress för dem att inte heller få sova i bon... Och jag vet inte vad som är värst.

Det skulle ju vara ifall man skiljer på honor och hanar. Men de flesta av paren har så starka band så det vill jag inte heller.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Hur många fåglar har du?
Kan du inte visa lite fler bilder på fåglar och buren? *nyfiken*
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Det finns väl små plastägg man kan byta ut äggen mot? Kanske kan vara något, då behöver de ju inte stressas över att äggen försvinner och så blir det inga bebisar.

Det där med människolukt på djur är en myt btw :)
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Jag har 12 stycken zebrafinkar, mest honor. (ju, plus om det ev blir ngn överlevande fågelbäbis nu då..)

Här är "buren", tyvärr gammal och dassig bild. Kan ta en bättre lite senare. Finns lite om-möbleringar sen jag tog bilden. Men tips på hur jag kan inreda den mysigare för fåglarna tar jag gärna emot.

fgelburenirummet.jpg


Så, jag har ju PLATS för fler. Men jag tycker det räcker med 12 st fåglar. Mitt intresse ligger inte i att föda upp djur (även om det är superhärligt det med), utan att ta hand om djur som ingen vill ha.
Om jag får tid (och råd) i sommar så ska jag försöka mig på att bygga en voljär ute till dem. Med utgång genom fönstret! :) Så att de får flyga ute i friska luften :banana:
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Det finns väl små plastägg man kan byta ut äggen mot? Kanske kan vara något, då behöver de ju inte stressas över att äggen försvinner och så blir det inga bebisar.

Det där med människolukt på djur är en myt btw :)

:idea: smart! Tack för ideen! Det var ett alternativ jag inte tänkt på alls! :bow: Har du (eller ngn annan) något tips på vart jag kan köpa sådana? (PM tack).


Så människolukt är en myt, då vet jag det
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

jag hittade en affär på internet som sålde plastägg! Nu ska här handlas! Hur många ägg tror ni att jag behöver.
Det är 4 par där det är hona-hane
Sen ett eller två par där de är hona-hona
Sen någon stackare som får sitta ensam.

Men, om de skulle bli 6 par, hur många ägg vill de ha i sina reden för att vara nöjda? :)
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Var ner till fåglarna för att se hur det gått. Var lite orolig faktiskt när jag gick ner, för igår kväll hade den minsta ungen tagit sig ur boet igen, så jag fick lägga tillbaka den.

Men såhär såg det ut!
23mars.jpg


Lilla mamma har varit flitig under natten! Och den minsta vuxit på sig rejält. Nu rörde de båda sig ganska mkt.
Ägget ligger kvar, tror ni det blir ngn unge eller ska jag ta bort det?
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Fåglar går inte efter lukt när det gäller ungar, dom går efter läten. så peta i ungen du, det gör ingenting alls.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Det är bara en förälder -som sköter ungarna-, den vita honan. Och nej, hon har ingen egen partner, men hon måste ha fått sig ett nyp av de andra hanarna. Men hanarna har "egna" honor. Hon har ingen "egen" hane. Hänger du med? :)

Då ska jag börja stödutfodra dem på en gång. Äggskal har de alltid.

jag vet att de sover i bon, men jag vill inte ta bort handratals ägg varje månad. För mig skulle det faktiskt kännas värre att ta bort deras ägg -som de faktiskt har lagt av en anledning, de vill ha fågelungar.
Tänker på den stress det måste innebära att bli av med sina ägg gång på gång.
Det är ju en stress för dem att inte heller få sova i bon... Och jag vet inte vad som är värst.

Det skulle ju vara ifall man skiljer på honor och hanar. Men de flesta av paren har så starka band så det vill jag inte heller.

De struntar i äggen. De agerar på instinkt, när de lägger äggen fattar de ju inte att det ska bli ungar av dem, och sörjer dem inte när de är borta. De lägger inte äggen för att de vill ha fågelungar, de lägger av instinkt. De har ingen aning pom att det ska bli ungar av dem, så förutseende är de inte. Djur lever ju i nuet. Det är betydligt värre för dem att sova på pinnar, det är som att vi skulle vara tvungna att sova ute på en öppen gata. Otryggt och svårt att sova, helt enkelt.

Så det kanske känns värre för dig att ta äggen, men som djurägarna borde du inte se till vad som känns jobbigt för dig själv, utan vad som känns bäst för djuren.

Och hundratals ägg - hur många finkar har du egentligen? Zebrafinkar är ju inga höns direkt, de lägger ju inte ett ägg om dagen. Plockar du bort äggen en gång i veckan så lägger kanske varje hona 4-5 ägg per månad. Såvida du inte har 20-30 honor så blir det inga hundratals ägg.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

:idea: smart! Tack för ideen! Det var ett alternativ jag inte tänkt på alls! :bow: Har du (eller ngn annan) något tips på vart jag kan köpa sådana? (PM tack).


Så människolukt är en myt, då vet jag det

Du behöver inte ens skaffa plastägg. Låt dem lägga några ägg, ta bort dem för några dagar, så att embryot dör, och lägg tillbaks dem. Då har du icke-fertila ägg de kan ruva. Zebrafinksägg är så små att de inte ruttnar, de torkar bara ihop inuti om man spar dem.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Jag har 12 stycken zebrafinkar, mest honor. (ju, plus om det ev blir ngn överlevande fågelbäbis nu då..)

Här är "buren", tyvärr gammal och dassig bild. Kan ta en bättre lite senare. Finns lite om-möbleringar sen jag tog bilden. Men tips på hur jag kan inreda den mysigare för fåglarna tar jag gärna emot.

fgelburenirummet.jpg


Så, jag har ju PLATS för fler. Men jag tycker det räcker med 12 st fåglar. Mitt intresse ligger inte i att föda upp djur (även om det är superhärligt det med), utan att ta hand om djur som ingen vill ha.
Om jag får tid (och råd) i sommar så ska jag försöka mig på att bygga en voljär ute till dem. Med utgång genom fönstret! :) Så att de får flyga ute i friska luften :banana:

12 fåglar, jag gissar att c:a häften är honor? Aldrig i livet att du kommer få hundratals ägg varje månad, det är ju inga värphönor du har precis. ;)

Buren ser stor och fin ut, men väldigt tråkigt inredd. (eller så syns det dåligt). Sätt in fler naturgrenar, så att de kan sitta i grenverket högt upp i buren. Nu ser det ut som du har grenarna i nedre delen av buren? Det ska vara ordentliga grenar, som går ända upp till taket. Stegar och sånt är inte naturligt för dem och rätt meningslöst för en fink, ge dem grenar istället. Kvistar av varierande grovlek är bra. Gärna med lite blad och knoppar på att pilla med. Mossa är trevligt att ha på botten, där brukar det också finnas lite saker att pilla med.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Sen, om du inte vill ha ungar skulle jag skaffa en annan finkart, faktiskt. Zebrafinkar är väldigt lätthäckade och får gärna ungar i bur om de mår bra. Skaffar du en annan art (finns massor av jättetrevliga praktfinkar) så är det mycket mindre chans att de ens vill häcka, och vill du inte ha ungar är ju det bara en bonus. Dessutom kan du få mer variation färgmässigt, beteendemässigt och sångmässigt i buren.

Zebrafinkar är bra nybörjarfåglar, men framförallt om man inte vill ha ungar finns det många andra arter som passar bättre.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

Jätte fint!
Är buren i en stallbyggnad eller inomhus?

Frågar för jag är lite småsugen att skaffa en stooor voljär någon gång i framtiden.

Mabuses förslag är ju smart och gratis, då blir det ju inga fler Pippifåglar. :D
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

De struntar i äggen. De agerar på instinkt, när de lägger äggen fattar de ju inte att det ska bli ungar av dem, och sörjer dem inte när de är borta. De lägger inte äggen för att de vill ha fågelungar, de lägger av instinkt. De har ingen aning pom att det ska bli ungar av dem, så förutseende är de inte. Djur lever ju i nuet. Det är betydligt värre för dem att sova på pinnar, det är som att vi skulle vara tvungna att sova ute på en öppen gata. Otryggt och svårt att sova, helt enkelt.

Så det kanske känns värre för dig att ta äggen, men som djurägarna borde du inte se till vad som känns jobbigt för dig själv, utan vad som känns bäst för djuren.

Och hundratals ägg - hur många finkar har du egentligen? Zebrafinkar är ju inga höns direkt, de lägger ju inte ett ägg om dagen. Plockar du bort äggen en gång i veckan så lägger kanske varje hona 4-5 ägg per månad. Såvida du inte har 20-30 honor så blir det inga hundratals ägg.

Ja då är det mina fåglar som är hyper-äggläggare då :crazy: , för sist jag lät dem bygge bo, så blev det över 21 ägg på en vecka. I 3-4 bon. Vetefan hur de lyckades, men de gjorde det.

Din ide med att ta deras gamla ägg, låta dem torka, och sen använda, lät däremot inte dumt, får ta och märka dem så jag ser skillnad.
 
Sv: HJÄLP FORT! Zebrafinksungar!

12 fåglar, jag gissar att c:a häften är honor? Aldrig i livet att du kommer få hundratals ägg varje månad, det är ju inga värphönor du har precis. ;)

Buren ser stor och fin ut, men väldigt tråkigt inredd. (eller så syns det dåligt). Sätt in fler naturgrenar, så att de kan sitta i grenverket högt upp i buren. Nu ser det ut som du har grenarna i nedre delen av buren? Det ska vara ordentliga grenar, som går ända upp till taket. Stegar och sånt är inte naturligt för dem och rätt meningslöst för en fink, ge dem grenar istället. Kvistar av varierande grovlek är bra. Gärna med lite blad och knoppar på att pilla med. Mossa är trevligt att ha på botten, där brukar det också finnas lite saker att pilla med.

Som jag skrev tidigare i tråden är det en gammal bild. Har lite nya grejer för dem att sitta på, men tycker själv att den är lite väl tråkig. Trädet du ser, det har jag hängt upp så det är en bit över golvet.
Men annars har jag idetorka när det gäller möblering. Har en stor stege (för stor gojja antagligen) som de gillar att sitta på, de sitter på varsin pinne.

haha träd med knoppar och blad är fortfarande en bristvara här i dalarna där det fortfarande är snö ;)
 

Liknande trådar

Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 156
Senast: fejt
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 784
Senast: Linda_A
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 251
Senast: Wille
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 660
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp