Hjälp han är halt.

charmant

Trådstartare
Min påller kom in den 6:e denna månad och var lite halt vf,hittade ett sår vid den yttre ballen och troligtvis har han trampat sig själv när det varit rally i hagen.tvättar rent och låter honom vila ett par dagar och gå i en ensam hage så att han ej springer.Hältan var borta den 8:e och jag skrittade honom försoktigt på banan,pigg och glad som vanligt.9:e vilade pga jag kom ut för sent för att rida.10:e halt igen vid insläppet-vilade 11:Ingen hälta-vilade 12:e ingen hälta-vilade 13-ingen hälta men idag 14 så är han halt igen trots att han gått i ensam hage och tagit det lungt.Han är lite varm på kronrenden och lite nere på hoven,inte jätte varm utan mer ljumen.Lindade honom i natt och så får han stå i boxen tills jag kommer ut runt lunch i morgon så får vi se hur det utveklar sig.Han är inte jätte halt utan mer stel typ,haltar när han svänger vänster och mer i traven än skritten.Vad ska jag göra?Ringer ut vetten på måndag.Vad kan det vara?Några råd eller tips?Snälla hjälp mig,känner mig som världens sämsta hästägare nu :(Tack på förhand.Ps,han är glad och äter som vanligt,ingen feber eller nåt annat ovanligt Ds.
 
Inte skall du känna dig som världens sämsta hästägare. Jag brukar också ge en hälta några dagar innan jag tillkallar vet. Oftast är det ju bara något litet som kan ha hänt i hagen och som ger sig på någon dag, några timmar. Brukar heller inte skilja den halta hästen från de andra eller greja för mycket för en lindrig hälta. Vanliga dagsrutiner tycker jag alltid är det som det lugnaste för hästen vid en lindrig hälta. Sjukhage, boxvila anser jag bara är för riktigt allvarliga hältor och på vets ordination. För hästen att röra på sig är oftast det bästa. Annars finns det alltid risk för att andra problem uppstår, andra stelnade muskler osv.
Vid en hälta som är lindrig, går över på någon dag, brukar jag alltid ge vila någon vecka, alltså vila i hagen med hästpolarna. Sedan skrittar jag igång.
I ditt läge tycker jag att du gör helt rätt, när du nu beslutat att tillkalla vet. I lagom tid tycker jag.
 
En sak till: sjukhage/boxvila förknippar jag också med smärtstillande medel som butta, finadyn, sprutning av leder. Då blir ju det en nödvändighet. En häst som inte får någon form av smärtlindring vet hur mycket den kan röra sig utan att den tar skada. Blir det för bra så gör det helt enkelt ont. Som sagt att vara ensam anser jag många gånger bara kan göra saken värre.
 
Det värsta är att han går med en rally häst i hagen och hänger på och tok springer även om han är halt nu.Det är högt tempo på dom i hagen.
 
Tror du inte att han kan ha fått en infektion i såret? I så behöver han ju inget värre än penicillin.

mandalaki
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 420
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
935
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 674
Hästvård Hästen i fråga har en muskelbristning på en bröstmuskel. På samma sida är en ryggmuskel (Serratus) överansträngd och osteopat menar att...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp