Bukefalos 28 år!

Hjälp! Hundratals fästingar!

komakino

Trådstartare
Hej! Min westie-tik är mycket aktiv och ute på landet mycket. Jag har inte skaffat något fästinghalsband än i år; något som funkat jättebra tidigare. Har plockat kanske tio fästingar hittils i år. Igår fick jag en hemsk syn som jag aldrig sett innan. På nosen såg jag massa vita prickar som jag snart insåg var fästingnymfer. Jag såg också större fästingar både på nos, öron, mage och ben. Säkert flera hundra fästingar. De flesta pyttesmå och vita, men många större och bruna/svarta. Jag har idag och igår plockat kanske 40 stycken av de jag kommer åt(stora nog) med min fästingborttagare(en sån där kofot), men de allra flesta är inte realistiskt att plocka bort. Hon måste alltså ha hamnat i ett fästingbo(om nu sådant existerar).

Så... Hur ska jag göra för att få bort alla hundra nymfer? Finns det nåt man kan bada henne i? Vad gör en veterinär?
 
Hej! Min westie-tik är mycket aktiv och ute på landet mycket. Jag har inte skaffat något fästinghalsband än i år; något som funkat jättebra tidigare. Har plockat kanske tio fästingar hittils i år. Igår fick jag en hemsk syn som jag aldrig sett innan. På nosen såg jag massa vita prickar som jag snart insåg var fästingnymfer. Jag såg också större fästingar både på nos, öron, mage och ben. Säkert flera hundra fästingar. De flesta pyttesmå och vita, men många större och bruna/svarta. Jag har idag och igår plockat kanske 40 stycken av de jag kommer åt(stora nog) med min fästingborttagare(en sån där kofot), men de allra flesta är inte realistiskt att plocka bort. Hon måste alltså ha hamnat i ett fästingbo(om nu sådant existerar).

Så... Hur ska jag göra för att få bort alla hundra nymfer? Finns det nåt man kan bada henne i? Vad gör en veterinär?

Du kan köpa frontline spray och spraya på, eller köpa någon av alla spot-on som finns så dör de av inom 1 dygn ungefär. Stackarn!

Var uppmärksam kommande tiden på symtom som plötslig feber, trötthet och stelhet så hon inte fått anaplasma av fästingarna.
 
Skaffa Bravecto fästingtabletter (på recept) så verkar det inom 12 timmar så fästingarna dör. Det är det bästa jag kan koma på just nu. Alternativt Frontline-spray som ovan föreslagit (fast det är inte säkert att det dödar alla).
Använder själv Bravecto och är galet nöjd.
 
Tack för alla svar! Pratade med en veterinär idag och hon sa i princip det som Malibu sa. Frontlinje+halsband och sen va uppmärksam på allmäntillstånd.

Så jag köpte frontlinje idag och sprayade så gott jag kunde. Nu några timmar senare verkar faktiskt nymferna va borta(undrar var de hamnade). Men det sitter fortfarande åtminstone ett hundratal något större svarta. Får se imorn hur det har gjort. Håller er uppdaterade!

Tack igen!
 
Håller med russinbulle, bravecto är att rekommendera, inte en enda fästing hittills på min hane som förra året drog på sig en hel del (frontlinedroppar i nacken använde jag då).

Hoppas ni blir av med odjuren!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 528
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 016
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 721
Senast: Takire
·
Hundhälsa Aldrig har vi haft såna fästingangrepp på hunden (Beauceronen) som i år!! Jag plockar en handfull varje dag, hundstackarn får spader...
Svar
4
· Visningar
1 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp