Kostnad totalentreprenad för helrenovering av hus?

cherie

Trådstartare
Hur mycket kan det kosta att leja bort en totalrenovering av en 160 kvm stor villa? Det som ska göras är tak, byte av alla fönster, dränering, dra om all el, troligtvis stammar, på något sätt spränga/jämna ut trädgården (ligger på ett berg som sluttar mot huset), bygga altan, renovering av en mindre balkong och samtliga ytskikt i huset (bla två små badrum och ett kök). Troligtvis behöver man se över två öppna spisar också som säkert inte är eldningsbara.

Ingenting ska göras själv. Inte riva minsta lilla eller måla ens en liten vägg. Vad kan det gå på att leja bort precis allt?
 
Hur mycket kan det kosta att leja bort en totalrenovering av en 160 kvm stor villa? Det som ska göras är tak, byte av alla fönster, dränering, dra om all el, troligtvis stammar, på något sätt spränga/jämna ut trädgården (ligger på ett berg som sluttar mot huset), bygga altan, renovering av en mindre balkong och samtliga ytskikt i huset (bla två små badrum och ett kök). Troligtvis behöver man se över två öppna spisar också som säkert inte är eldningsbara.

Ingenting ska göras själv. Inte riva minsta lilla eller måla ens en liten vägg. Vad kan det gå på att leja bort precis allt?
Ett par miljoner gissar jag. Min chef ska låta lyfta tak och totalrenovera övervåningen på sin villa + anlägga pool. Jag har för mig att de hade fått en offert på 2 miljoner för det. Stockholmspris då förvisso.
 
Tack hörni! Vi tänkte att det kunde ligga på omkring 2 miljoner. Det vore okej, men ogärna så mycket mer än så. Kanske finns risk då att det blir dyrare än det ändå. Jag tycker när man ser serien Husdrömmar (som någon nämnde) så finns det ju ingen som håller budget i princip.
 
Blir billigare att köpa ett "färdigt " hus.

Hur menar du? Det beror väl på vad man får detta hus för och var huset ligger? Ett färdigrenoverat hus med detta läge hade gått betydligt dyrare än utropspris + de förväntade 2 miljonerna i renoveringskostnader...

Lägger man dock till all tid och slitningar i förhållandet etc så är det ju svårare att beräkna värdet. Jag är inte särskilt pepp alls på renoveringsobjekt, och vi lär förmodligen inte köpa det, men ibland drömmer man sig bort till vad man kan få i form av läge och färdigt resultat. Högst tveksam om vägen dit är värd det dock.
 
Om jag skulle ha anledning att ge mig in i ett sådant projekt skulle jag även vilja kunna avsätta en hel del egen tid för projektstyrning. Visst kan man köpa totalentreprenad men i ett så stort arbete skulle det förmodligen finnas såpass med utrymme för tolkningar, variationer mm att jag skulle vilja vara väldigt närvarande i de flesta steg.
 
Hur menar du? Det beror väl på vad man får detta hus för och var huset ligger? Ett färdigrenoverat hus med detta läge hade gått betydligt dyrare än utropspris + de förväntade 2 miljonerna i renoveringskostnader...

Lägger man dock till all tid och slitningar i förhållandet etc så är det ju svårare att beräkna värdet. Jag är inte särskilt pepp alls på renoveringsobjekt, och vi lär förmodligen inte köpa det, men ibland drömmer man sig bort till vad man kan få i form av läge och färdigt resultat. Högst tveksam om vägen dit är värd det dock.

Hur skulle renoveringen finansieras? Jag tror många missar att ta helhetsgrepp på kostnader när de köper ett renoveringsobjekt. Jag bor i ett område där många hus behöver omfattande renovering och min uppfattning är att många köper alldeles för dyrt i förhållande till renoveringsbehov. Det är många gånger mer lönsamt att köpa något dyrare. Något som kanske är omodernt (många backar för det omoderna och fula ytskikt) men välunderhållet, så man slipper kasta sig över dränering, stammar, tak och fönster samtidigt.
 
Hur mycket kan det kosta att leja bort en totalrenovering av en 160 kvm stor villa? Det som ska göras är tak, byte av alla fönster, dränering, dra om all el, troligtvis stammar, på något sätt spränga/jämna ut trädgården (ligger på ett berg som sluttar mot huset), bygga altan, renovering av en mindre balkong och samtliga ytskikt i huset (bla två små badrum och ett kök). Troligtvis behöver man se över två öppna spisar också som säkert inte är eldningsbara.

Ingenting ska göras själv. Inte riva minsta lilla eller måla ens en liten vägg. Vad kan det gå på att leja bort precis allt?
Syrran gjorde i stort sett det där på sitt hus. De har dock gjort det i etapper tog ca 6 månader och inga som helst problem i förhållandet ;). De bodde inte i huset under tiden och fönsterbytena har det gjort efter hand. Tror att de tog målning invändigt själva till stor del med, det är ju inte så avancerat. De målade allt vitt :D. Ja just det de byggde om i köket med och slipade golv. Det som dyker upp i hus (oavsett) är ju problem man inte kunde förutse, typ tidigare byggnationer renoveringar som inte är gjorda enligt standard eller fukt. Men så är det ju jämt med hus, det är alltid något som behöver göras, det ingår liksom. En vanligt renovering (inte lyx och special som på husdrömmar) är hel överlevnadsbar och görs hela tiden. Tipset är dock att inte flytta in förrän det är klart, för det är sjukt jobbigt att bo i ett renoveringsobjekt.
 
2- 3 miljoner + att man får lägga ner väldigt mycket tid på att vara närvarande, ringa runt och fatta olika beslut.
Fast de gör ju bara standard saker inte mycket att ta beslut om och de flesta byggare kan ju det. Skillnad när man bygger special och håller på och krånglar som i husdrömmar.
 
Om jag skulle ha anledning att ge mig in i ett sådant projekt skulle jag även vilja kunna avsätta en hel del egen tid för projektstyrning. Visst kan man köpa totalentreprenad men i ett så stort arbete skulle det förmodligen finnas såpass med utrymme för tolkningar, variationer mm att jag skulle vilja vara väldigt närvarande i de flesta steg.
Håller helt med. Även med totalentreprenad krävs det mycket av en själv att styra och följa upp att allt görs rätt, att materialen blir rätt, att utförandet blir snyggt gjort mm. Ju bättre planering desto enklare projekt men det kommer ändå alltid bli kommunikationsmissar, hantverkarna vill ofta gena någonstans där beställaren förväntade sig mer och det dyker upp saker som ingen tänkt på. Ändringsarbeten kommer att tillkomma.
 
Fast de gör ju bara standard saker inte mycket att ta beslut om och de flesta byggare kan ju det. Skillnad när man bygger special och håller på och krånglar som i husdrömmar.

Va? Det är ju mängder av val och beslut i all form av husrenovering. Att ge hantverkare fria händer skulle jag aldrig rekommendera någon om man är mån om resultat och kostnad. Alltså även med BRA hantverkare behöver man ha en ständig dialog.
 
Tack hörni! Min sambo är byggnadskonstruktör så han kan vara delaktig och följa projektet och har även ganska god kunskap (och goda kontakter) för att kunna göra det. Vi hade inte tänkt bo i huset samtidigt utan vi bor kvar i vår lägenhet som ligger ungefär 5 minuter promenad från huset. Tidsmässigt har vi också möjlighet då vi ändå tänkt ta ut mycket föräldraledighet tillsammans (vilket man ju får barnets första år). Men det har vi tänkt göra för att få mer tid ihop och med vår lilla tjej, inte för att egentligen hålla på med ett ”annat” jobb liksom. Så jag känner mig väldigt kluven ändå. Jag tänker precis som ni att trots totalentreprenad så lär man behöva vara väldigt delaktig och ta många beslut. Jag hatar att ta beslut. Jag och sambon är kontrollfreaks av rang dessutom, och oroliga själar, så jag tror att det kommer vara tärande för oss även om många andra klarar det bra. Men när man inte gjort nåt liknande är det svårt att veta på förhand HUR jobbigt det är. Samtidigt har vi letat hus i över 1,5 år nu och gått på över 70 visningar utan att hitta något som tickar våra boxar om vi ska slippa undan renovering. Vi får se vad som händer. Förmodligen budas huset upp så pass mycket att det inte är aktuellt för oss ändå.
 
Tack hörni! Min sambo är byggnadskonstruktör så han kan vara delaktig och följa projektet och har även ganska god kunskap (och goda kontakter) för att kunna göra det. Vi hade inte tänkt bo i huset samtidigt utan vi bor kvar i vår lägenhet som ligger ungefär 5 minuter promenad från huset. Tidsmässigt har vi också möjlighet då vi ändå tänkt ta ut mycket föräldraledighet tillsammans (vilket man ju får barnets första år). Men det har vi tänkt göra för att få mer tid ihop och med vår lilla tjej, inte för att egentligen hålla på med ett ”annat” jobb liksom. Så jag känner mig väldigt kluven ändå. Jag tänker precis som ni att trots totalentreprenad så lär man behöva vara väldigt delaktig och ta många beslut. Jag hatar att ta beslut. Jag och sambon är kontrollfreaks av rang dessutom, och oroliga själar, så jag tror att det kommer vara tärande för oss även om många andra klarar det bra. Men när man inte gjort nåt liknande är det svårt att veta på förhand HUR jobbigt det är. Samtidigt har vi letat hus i över 1,5 år nu och gått på över 70 visningar utan att hitta något som tickar våra boxar om vi ska slippa undan renovering. Vi får se vad som händer. Förmodligen budas huset upp så pass mycket att det inte är aktuellt för oss ändå.
Det är ju samtidigt superkul att se det växa fram precis som man vill ha det!
 
Fast de gör ju bara standard saker inte mycket att ta beslut om och de flesta byggare kan ju det. Skillnad när man bygger special och håller på och krånglar som i husdrömmar.
Allt från hur man vill värma upp det, var man vill ha utkastare, var ska avloppet var, till vilka innerdörrar och lister i huset. Vi måste flytta det för att få plats med det där o.s.v. i all oändlighet. Välja golv, sort, nyans, till de olika rummen (hall, sovrum, kök, badrum, tvättstuga, övervåning, groventré, badrum2, vardagsrum) 300 olika val till köket...
 
Allt från hur man vill värma upp det, var man vill ha utkastare, var ska avloppet var, till vilka innerdörrar och lister i huset. Vi måste flytta det för att få plats med det där o.s.v. i all oändlighet. Välja golv, sort, nyans, till de olika rummen (hall, sovrum, kök, badrum, tvättstuga, övervåning, groventré, badrum2, vardagsrum) 300 olika val till köket...

Kan ju också vara lite klurigt att fatta beslut om ett hus man aldrig bott i. Kan ju finnas anledning till att man gjort på ett visst sätt för att det passade bäst där pga.. osv..
 
Allt från hur man vill värma upp det, var man vill ha utkastare, var ska avloppet var, till vilka innerdörrar och lister i huset. Vi måste flytta det för att få plats med det där o.s.v. i all oändlighet. Välja golv, sort, nyans, till de olika rummen (hall, sovrum, kök, badrum, tvättstuga, övervåning, groventré, badrum2, vardagsrum) 300 olika val till köket...
Men det där bestämmer man ju innan man börjar inte under tiden. De ska ju inte bygga om huset utan renovera det. Det är ju stor skillnad på att bygga ett helt nytt specialritat hus mot att renovera ett gammalt utan att göra stora ombyggnationer. Varenda hus som säljs av en äldre person idag behöver ju göra de saker som beskrivs härovan, det är ju i stort sett standard om du köper ett äldre hus. Varenda hus som senare byggt än 80-tal behöver få de här åtgärderna gjorda om de inte är nyligen renoverade. Det är en väldigt stor del av bostadsmarknaden. De flesta väljer dock att göra det i etapper och inte allt på en gång. Tex byta fönser är oftast inte jätteakut och kan vänta, dränering och tomt hänger ihop och är skönt att få gjort taket lika så, elen bör göras. Stammarna är inte säkert att de behöver bytas ens, om man vill göra det brukar man göra det i samband med bardrums och köksrenovering osv.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 206
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
7 368
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 385
Senast: cherie
·
Hemmet Jag skulle behöva lite hjälp och inspiration gällande tapeter till kök och vardagsrum i ett gammalt torp i Småland, och vad gör man om...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
16 221
Senast: Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp